Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_η θλίψη των σχολείων

 




















η μικρή Σάρα ήταν μόνο ένα παιδί που εγκλωβίστηκε εκεί, στην τέλεια μοίρα των φτωχών ανθρώπων....


Πολλές φορές όταν φεύγω τελευταία κι αφήνω πίσω μου τις αίθουσες και τα κτίρια κενά από πρόσωπα, και σκοτεινιασμένα, με καταλαμβάνει ένα αίσθημα απώλειας ακαθόριστο. 
Τα σχολεία πάντα μου φαίνονταν τόποι θλιβεροί. 
Πιο θλιβεροί κι από τα νεκροταφεία.   Εκεί ο θάνατος έχει ξεσπάσει, έχει φανερωθεί, υπάρχει παντού σε όλο το μεγαλείο του. Στήνονται μνημεία μαρμάρινα, φυτεύονται λουλούδια, φτιάχνονται μικρά κηπάρια και πέργκολες, υψώνονται σημαίες ποδοσφαιρικών ομάδων, τριγυρνούν παπάδες που ψάλλουν ακαταλαβίστικα και βιαστικά τροπάρια, θυμιατίζουν μαυροφορεμένες γυναίκες. Εκεί, οι άνθρωποι  ανάμεσα στις επισκέψεις τους ανταλλάσσουν λόγια παρηγοριάς και συμπόνιας, μιλούν για τους δικούς τους, καμιά φορά γελάνε κιόλας.   Εκεί, ο θάνατος υμνείται με προσευχές, με θρήνους. Είναι τόσο απτός, τόσο υλικός, έχει υπόσταση. Είναι φερμένος στα μέτρα των ανθρώπων, τόσο μέσα στη ζωή, τόσο οικείος και τέλειος.

Στα σχολεία όμως υπάρχει μια θλίψη ακαθόριστη. Πλανιέται, θαρρείς και υπερίπταται συσσωρευμένη χρόνια. Μοιάζει να εγκλωβίζεται στις αίθουσες, να είναι φυλακισμένη πίσω απ’ τα κάγκελα της αυλής. Κρατάει ζωντανές τις φωνές αυτών των παιδιών που έχουν από χρόνια φύγει. Είναι θλιβερά τα σχολεία γιατί πίσω από τις φωνές, τα γέλια, τα παραγγέλματα, τις πόρτες που ανοιγοκλείνουν, τα βήματα στις σκάλες, τα πειράγματα, τα τραγούδια, ελλοχεύει μια μαύρη σιωπή. 
Και της αρκεί ένα Σαββατοκύριακο, μια σχολική αργία, μια καλοκαιρινή διακοπή για να ξεχυθεί από παντού και να μιλήσει με την μαύρη της γλώσσα για ό,τι χάνεται και δεν μπορεί να στηθεί κανένα μνημείο γι’ αυτό που να μας το θυμίζει, να μας ανακουφίζει, να το θυμιάσει. Η νιότη των σχολείων. 

Πιο θλιβερές κι από τις φωτογραφίες των νεκρών στους τάφους, μου φαίνονται οι σχολικές φωτογραφίες. Αυτές που βγάζει όλη η τάξη μαζί με τον δάσκαλο στο κέντρο κι όλοι κοιτούν μπροστά κι όλοι κοιτούν το μέλλον.
Μετά χρόνια πολλά ψάχνεις να βρεις τα πρόσωπα και να μαντέψεις το μέλλον, που όλοι τότε βλέπανε και τώρα δεν ξέρεις αν και για ποιους ήρθε.
Μα είναι μόνο παιδιά,  είναι η πόλη των παιδιών που εγκλωβίστηκαν εκεί, στην τέλεια ανθρώπινη μοίρα.







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός