Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις




Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω.
Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω —
που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ)

που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί
απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό
δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί.


(Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993)





Σχόλιο : 
Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός.
Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος.
Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς...
Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβάφη είναι μια στροφή, θα έλεγα σαν ένας χώρος ενιαίος, λιτός, χωρίς πρόσθετα παρακολουθήματα, δίχως περιττά συναισθηματικά αετώματα.
Πελεκημένος, πέτρινος, ισορροπημένος.... χώρος σαφής, λόγος δεμένος, καβαφικός....

Τι μπορεί ένα τέτοιο μονόχωρο - σχεδόν στενόχωρο- ποίημα να στεγάσει;
Η απάντηση βρίσκεται ήδη δηλωμένη στον πρώτο στίχο:
Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω.

Θα εξετάσουμε, λοιπόν, κάτι που βρίσκεται πέρα από την συζήτηση περί ευτυχίας ή δυστυχίας των ανθρώπων....
Μια συζήτηση που, συνήθως, γίνεται με όρους αθροιστικούς και με την δύναμη που έχουνε οι ανθρώπινες μάζες, να θέτουν αντικειμενικά κριτήρια για το ιδεώδες της ευτυχίας ή το απευκταίον της δυστυχίας, σε κάθε εποχή.

Δημιουργείται έτσι ένα σύνολο, τρομακτικής ισχύος, και από την άποψη του όγκου του (όλοι θέλουν να χωρέσουν σ' αυτό) αλλά κυρίως από την άποψη του εύρους του (η έκτασή του εισδύει από τις πιο ασήμαντες ή ανεπαίσθητες λεπτομέρειες της καθημερινότητας έως την πολιτική πράξη).

Κατά μια έννοια αυτή η συναρίθμηση είναι μια "σωτηρία". Γιατί δημιουργείται στο άτομο η σωτήρια ψευδαίσθηση ότι το είδωλο που βλέπει αντικειμενικοποιημένο πάνω στα πράγματα, πάνω στις κοινές παραδοχές όλων ή κάποιων που επιλέγει να ανήκει και κυρίως πάνω στους άλλους ανθρώπους.... είναι ο εαυτός του.

Μπορεί έτσι να νεκρωθεί, συναριθμούμενος.... μέσα σε λίστες, σε ομάδες, σε ιδεολογίες, χωρώντας μέσα στο ολικό ποσό, να νιώσει τις τρέχουσες χαρές, τις παρεχόμενες λύπες...

Βέβαια, μπορεί κάποιος, να ισχυριστεί ότι η απαίτηση του ποιητή, που εκδηλώνεται ως μίσος -την πρόσθεσί των που μισώ -να εξαιρεθεί από το άμορφο πλήθος, είναι στην καλύτερη περίπτωση μικροαστική φενάκη και στην χειρότερη ύβρις. Ότι εκδηλώνεται μια υπερεκτίμηση του εαυτού, μια επιθετικότητα, ένας ελιτισμός και μια περιφρόνηση των πολλών. Και μέσα σ' ένα πλαίσιο ταπεινότητας, αυτή η ένσταση έχει μια ηθική αξία.

Μπορούμε να αναζητήσουμε το έρεισμα του ποιήματος πέραν από την ηθική;

Ο Καβάφης δεν είναι ένας ηθικολόγος ποιητής... όταν γράφει δεν είναι για να μας πει τι είναι καλό και τι κακό, δεν τον απασχολεί το δέον, αλλά κάτι πολύ περισσότερο, που να θεμελιώνει το δέον.

Από πού λοιπόν αντλεί αυτή την "ασεβή" απαίτηση να μην συναριθμηθεί με τους πολλούς; Γιατί νομιμοποιούμαστε να μπαίνουμε σε μια "συζήτηση" πέραν της ευτυχίας ή της δυστυχίας των ανθρώπων;

Η απάντηση, κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται στο δεύτερο στίχο :
Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω

Είναι το "πλην".
Ήτοι, η πρωταρχική και μοναδικά ανθρώπινη δυνατότητα που έχει ο άνθρωπος να αφαιρείται... να αποσπάται από το φυσικό περιβάλλον, από το άμεσο δεδομένο, να έχει αφαιρετική σκέψη, να δημιουργεί γλώσσα, λόγο και μοναδική συνείδηση της ύπαρξής του, να ανίσταται από ό,τι τον εξομοιώνει και τον κρατά στην ισοπεδωτική όσο και ανούσια χαμω-ζωή ενός ικανοποιημένου -ευτυχισμένου θηλαστικού.

Το ποίημα Πρόσθεσις του Κ.Π.Καβάφη ίσως φτιάχτηκε για να στεγάσει την πρωταρχική επιθυμία, την λαχτάρα του ανθρώπου για μια Χαρά αφαίρεσης ανόθευτη κι απαρασάλευτη
Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί.

Διαβάζοντας το ποίημα, ήρθαν στο νου μου εικόνες της τηλεόρασης, κοινό κτήμα όλων, πιστεύω... εννοώ αυτές από τους δρόμους των μεγαλουπόλεων, π.χ. της Νέας Υόρκης ας πούμε, όπου βλέπεις ένα άμορφο πλήθος να πηγαινοέρχεται... σχεδόν μηχανικά... και σε λίγο η ταχύτητα της κάμερας επιταχύνεται... επιταχύνεται.. τόσο που σταματάς να βλέπεις... δεν μπορείς πλέον να βλέπεις κανένα πρόσωπο... μόνο το ολικό... το άμορφο ολικό τερατώδες ποσό...



 

Σχόλια

  1. Ανώνυμος3/6/15, 5:38 μ.μ.

    Μπορεί να κρίνει άνθρωπος αντικειμενικά, τον εαυτόν του; ας είναι και ποιητής;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι εννοείτε; Να κάνει έναν απολογισμό ζωής; Να κρίνει αντικειμενικά μια κατάσταση; Έχετε κάτι συγκεκριμένο υπ' όψη σας; Ή γενικά γνωσιοθεωρητικά αναφέρεσθε στην δυνατότητα του κρίνειν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος3/6/15, 11:04 μ.μ.

    Μεγάλη συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος4/6/15, 12:13 π.μ.

    Eυχαριστούμε για το σχόλιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έγώ σας ευχαριστώ που κάνετε τον κόπο να διαβάζετε τι γράφω...
      Με παρακολουθεί πάντα ένας δισταγμός, ιδίως όταν επιχειρώ σε κείμενα εγνωσμένης αξίας....
      Για το ποίημα αυτό δεν είχα πρόθεση να κάνω κάποιο σχόλιο, αλλά προέκυψε...

      Διαγραφή
  5. Ανώνυμος4/6/15, 9:08 π.μ.

    Τα σχόλια συχνά συμπληρώνουν με έναν υπέροχο τρόπο τα κείμενα.
    Γι αυτό ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός