Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_απάντηση

 

Δεν έχω τίποτα,
από ένα ολόκληρο ψωμί
ούτε ένα ψίχουλο
το ξόδεψα όλα στα πουλιά.
Δεν έχω τίποτα
από ένα ολόκληρο σύννεφο
ούτε μια σταγόνα
το άδειασα όλο στα δάκρυα.

Δεν έχω τίποτα
από ένα ολόκληρο φεγγάρι φως
ούτε μια αχτίδα
το έστειλα όλο στους δρόμους.

Δεν έχω τίποτα
ούτε εκείνο το παλιό σεντονάκι μου
με τα μπαλώματα
που τύλιγα γύρω μου καμιά φορά
κι ένιωθα ότι βρισκόμουν κάπου...

Γι' αυτό θα μένω εδώ στα πόδια Σου 
κουλουριασμένη, 
Δος μοι Κύριε, δος μοι φωνή να πω το λυγμό του Κόσμου. 

Έως τότε μη ρωτάτε : Τι έχεις;
Θα απαντάω σταθερά : Δεν έχω τίποτα.

Σχόλια

  1. Ανώνυμος10/6/15, 10:46 π.μ.

    Δεν έχεις τίποτα και τα πάντα κατέχεις!
    Εκείνο το κουλούριασμα στα πόδια Εκείνου στα δίνει όλα και πάνω απ'ολα την δύναμη και το κουράγιο για συμμετοχή στη Ζωή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ... δύναμη, κουράγιο... συμμετοχή.. Ζωή (με κεφαλαίο Ζ)...
    Δεν ξέρω και δεν θέλω να τα αμφισβητήσω όλα αυτά....
    Ίσως και να έχετε δίκιο.
    Εξάλλου δεν είναι θέμα πειθούς ή επιχειρημάτων. Ούτε νουθεσίας.
    Θα έλεγα ότι είναι στρίψιμο, εξάρθρωση, σπάσιμο των κοκκάλων της ύπαρξής σου... πόνος φοβερός.... και περιμένεις, περιμένεις να δέσουν τα σπασμένα σου κόκκαλα, με τρόπο διαφορετικό, να υπάρχεις αλλιώς...
    Όποιος το έχει ζήσει αυτό, ξέρει πόσο δύσκολο είναι . Αλίμονο αγγίζεις τα θεμέλια, χωρίς να ξέρεις τι θα βρεις εκεί. Εγώ, για παράδειγμα, βρήκα έναν απέραντο και ατέλειωτο φόβο.
    Κάθε άνθρωπος όμως είναι μια διαφορετική περίπτωση.
    Ας είναι.....
    Σας ευχαριστώ που με το σχόλιό σας εμπλουτίζετε το μικρό μου πόνημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ειν'η Ζωή παράξενο που φεύγει καραβάνι
    Που της θερίζει τη χαρά της Μοίρας το δρεπάνι.
    Πες μου,γιατί να θλίβεστε και συλλογιέστε τ'Αύριο;
    Κέρνα μας,κέρνα κεραστή,κι η νύχτα μας προκάνει.

    Έτσι το έβλεπε το πράγμα ο Ομάρ Καγιάμ.Επιδέχεται βέβαια αρκετές ερμηνείες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίο π.Κώστα!
      Είναι μια άποψη που έχει σοβαρά ερείσματα...
      Τώρα διάβαζα απόσπασμα από τον Εκκλησιαστή...

      Λέει : Ματαιότης ματαιοτήτων, είπεν ο Εκκλησιαστής, ματαιότητης ματαιοτήτων τα πάντα ματαιότης.
      και ιδού τα πάντα ματαιότης και προαίρεσις πνεύματος.
      και καρδία μου είδε πολλά, σοφίαν και γνώσιν, παραβολάς και επιστήμην έγνων εγώ...
      ότι εν πλήθει σοφίας πλήθος γνώσεως και ο προστιθείς γνώσιν προσθήσει άληγμα.
      υιέ μου, φύλαξαι του ποιήσαι βιβλία πολλά, ούκ έστι περασμός και μελέτη πολλή κόπωσις σαρκός....

      μελέτη πολλή κόπωσις σαρκός.... Δεν βρίσκεις να έχει μια σχέση με το ποίημα που εστειλες π.Κώστα;

      Διαγραφή
    2. Μοιάζει πιο πολύ με ένα άλλο τετράστιχο του Καγιάμ,

      Μια και πηγαίνει ο δρόμος μας προς το νεκροταφείο
      Δίχως αγάπη και κρασί ειν'η ζωή φορτίο.
      Φιλόσοφε,πες μας λοιπόν,τι σκέπτεσαι για τούτα;
      Το κέρδος ποιο να ξέρουμε του κόσμου το βιβλίο;

      Αν δεχτούμε ότι το κρασί είναι συμβολισμός της ένωσης με το Θεό(πολλοί υποστηρίζουν ότι το κρασί είναι απλώς...κρασί) τότε μπαίνουμε στο ανατολικό τρόπο σκέψης που υπάρχει και στην Ορθοδοξία.Η γνώση του κόσμου αν δε συνοδεύεται από φόβο είναι όχι μόνο άσκοπη αλλά και επικίνδυνη.Γι'αυτό και ο Κοσμάς ο Αιτωλός λέει από τους μορφωμένους θα έρθουν κακά πολλά.
      Κόπωση προκαλεί η γνώση που αποκτάται για τη προσωπική μας δόξα γιατί αυτή τη γνώση δε τη χορταίνουμε ποτέ.

      Διαγραφή
    3. Σ' ευχαριστώ π. Κώστα, μου έδωσε μια ώθηση αυτό που έγραψες... και μια απάντηση σε κάτι που με προβλημάτιζε.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος10/6/15, 11:04 μ.μ.

    Εμένα η φίλη μου η Ζωή,
    λέει ότι τον κανίβαλο που έχει παντρευτεί και τη βασανίζει
    θέλει να τον χωρίσει. Τι να την συμβουλέψω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι να σας πω εγώ;
      Νιώθω κάπως σαν στήλη για προβλήματα αισθηματικής φύσεως... Αλλά δεν πειράζει, γιατί όχι;

      Εσείς τι λέτε να κάνει;
      Εχει σημασία τι λέτε Εσείς να κάνει;

      Διαγραφή
  5. Ανώνυμος11/6/15, 8:01 π.μ.

    Έκαστος ανάλογα με τη συμβουλή που θέλει να πάρει
    διαλέγει και το συμβουλάτορα. Αυτή είναι η μόνη αλήθεια.
    Σε κάθε περίπτωση ο άνθρωπος ακολουθεί την ιδίαν προαίρεσιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σ' αυτό που λέτε έχετε δίκιο, ότι η απεύθυνση σε ένα συγκεκριμένο άνθρωπο για την "συμβουλή" του κρύβει την πραγματική φύση του διλήμματος στο οποίο βρισκόμαστε.
    Το κύριο είναι ο "συμβουλάτορας" να είναι σε θέση να απομονώσει το πρόβλημα-δίλημμα από τον εαυτό του, από τις δικές του ηθικές, ιδεολογικές ή αξιακές προκείμενες και να το θέσει ανάμεσα στους δύο συνομιλούντες ξεκάθαρα.
    Αυτό για να επιτευχθεί χρειάζεται μεγάλη αυτογνωσία και ωριμότητα.
    Σε κάθε περίπτωση, νομίζω ότι η φίλη σας δεν είναι έτοιμη για να αποφασίσει τι θέλει να κάνει κι αυτό είναι το πιο βασανιστικό γι' αυτήν - ίσως και για εσάς.
    Νομίζω ότι πρέπει να την υπομείνετε και να μείνετε μαζί της, όσο κι αν αυτό σας κουράζει... περιμένοντας το πλήρωμα του χρόνου. Ίσως σ' αυτές τις περιπτώσεις να αποζητάμε έναν συμπαραστάτη στον πόνο της ανατροπής ή της εξέλιξης της ζωής μας....

    Όσο αφορά το δεύτερο, για την "ιδία προαίρεση"... νομίζω ότι εδώ ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο συζήτησης. Έτσι όπως τίθεται μοιάζει με μια "τελεία", ότι δηλ. θέτοντας το θέμα "προαίρεση" πάσα αρχή παυσάτω.... ενώ κατά τη γνώμη μου, είναι ακριβώς το αντίθετο.

    Χαίρεσθε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός