Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ένα πορτοκαλί φεγγάρι: Στην Αίγινα ή τον εφιάλτη;

 

του Κώστα Καναβούρη
Πριν από πολλά – φευ – χρόνια είχα διαβάσει ένα εξαίσιο διήγημα του Στρατή Τσίρκα από το οποίο θυμάμαι μονάχα (όπως συμβαίνει πάντοτε με τα πολύτιμα διαβάσματα που μας διαμόρφωσαν) την αίσθηση που μου άφησε, τον συγκλονισμό που ένιωσα τότε και το εύρημα στο οποίο στηρίχτηκε. Που ήταν ένα παιχνίδι της στιγμής σε μια παρέα – κι αν θέλετε το πιστεύετε ή όχι, γράφοντας αυτό το κείμενο, θυμήθηκα ύστερα από τριάντα τόσα χρόνια το τίτλο του διηγήματος: «Ένα πορτοκαλί φεγγάρι στην Αίγινα» - ένα παιχνίδι μνήμης της ομορφιάς που στηρίζει τον κόσμο και κινεί τη γη. Κάποιος δηλαδή από την παρέα, σε ώρα θερινής ραστώνης είχε την έμπνευση να θυμηθούν όλοι τα δέκα ωραιότερα πράγματα που είδαν στη ζωή τους. Άλλωστε, ο τίτλος, «Ένα πορτοκαλί φεγγάρι στην Αίγινα» αυτό είναι: ένα από τα δέκα ωραιότερα πράγματα που είδε στη ζωή του κάποιος από τους ήρωες. Τα υπόλοιπα δεν τα θυμάμαι και ίσως να μην χρειάζεται. Μου φτάνει η ιερότητα εκείνων των αναγνώσεων που με διαμόρφωσαν, μου φτάνει που ο Στρατής Τσίρκας ακόμα αντηχεί μέσα μου μιλώντας για έναν κόσμο στον οποίο αξίζει να ζήσεις για την ομορφιά του, δηλαδή για τη δική σου ομορφιά. Μιλώντας για έναν κόσμο που αξίζει να αγωνιστείς ώστε η ομορφιά να είναι κοινό κτήμα.

Έτσι ξαφνικά σκέφτηκα το «Ένα πορτοκαλί φεγγάρι στην Αίγινα» καθώς γύρω μου βλέπω να χορεύουν οι φρικώδεις τσαρλατάνοι, χωρίς ρυθμό, χωρίς μέτρημα δηλαδή του κόσμου, παρά σαν μαριονέτες μιας τερατώδους κίνησης, ανεξήγητων, ανόητων και άμουσων αριθμών. Αυτή ακριβώς όμως είναι η φρίκη: οι άμουσοι αριθμοί της αναρίθμητης απανθρωπίας. Αυτή η σπασμένη, η θρυμματισμένη καλύτερα αρμονία του κόσμου που σπάζει και θρυμματίζει τους ανθρώπους μέχρι τη σφαγή κι αν όχι μέχρι εκεί, τότε μέχρι την ψυχική και τη νοητική παράλυση. Μέχρι τον απόλυτο τρόμο. Αυτός είναι ο στόχος.

Και τότε σκέφτηκα: κι αν ανατρέπαμε τη λογική στο διήγημα του Στρατή Τσίρκα; Αν μέσα σ’ αυτές τις μέρες που ζούμε, αναρωτιόμασταν ποιά είναι τα δικά μας δέκα πιο τραχιά, πιο εφιαλτικά, πιο απάνθρωπα πράγματα που έχουμε δει; Αν «παίζαμε» το παιχνίδι του εφιάλτη για να ξυπνήσουμε μέσα μας όχι την έκπληξη, όχι την ελεεινή φιλανθρωπία, αλλά την ίδια ανάγκη για ομορφιά; Την ομορφιά που δεν υπάρχει χωρίς τους ανθρώπους;

Προσωπικά λοιπόν το πιο εφιαλτικό γεγονός που έχω δει, ήταν πριν από μερικά χρόνια, στην αρχή κιόλας των μνημονίων, σε κάποια πολυήμερη απεργία υπαλλήλων καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων. Είναι καλοκαίρι, καύσωνας, μεσημέρι σε μια διασταύρωση δρόμων της γειτονιάς. Το φως πέφτει από παντού. Σκιές δεν υπάρχουν. Υπάρχει μονάχα ένα βουνό από σκουπίδια που έχει καλύψει τρεις και τέσσερις φορές τον κάδο σε περίμετρο αηδιαστικά μεγάλη. Και καθώς ανηφορίζω, βλέπω να αναδύεται αργά από την κλίμακα κλίσεως του δρόμου, μια λεπτή σιλουέτα, ένα ίχνος ανθρώπου, μια γριούλα με το νυχτικό της, να κοιτάζει με απίστευτα βουβό βλέμμα της αλλοφροσύνης, το βουνό με τα σκουπίδια. Τάξη μεγέθους ένα προς έξι. Είναι φανερό ότι ψάχνει για τροφή. Αυτό για μένα είναι ο μεγαλύτερος από τους δέκα μεγαλύτερους εφιάλτες της ζωής μου. Αυτή η οσμή της αλλόφρονης απελπισίας, αυτός ο κορρυβαντιών θάνατος, αυτή η έσχατη αναξιοπρέπεια του κρεουργημένου σώματος, αυτό το ανεκλάλητο σώμα που κάποτε ήτανε σώμα άξιο ν’ αγαπηθεί και τώρα σφαγμένο τίποτα της ύπαρξης. Αυτός ο αριθμός του πιο σβησμένου μηδενός απ’ όπου τίποτα δεν ξεκινάει για να πάει στο άπειρο. Αυτή η ύβρις προς τη ζωή.

Είδα τον απόλυτο εφιάλτη. Έναν εφιάλτη κατάλευκο από μεσημεριάτικο φως καλοκαιριού. Χωρίς σκιές. Σιδερένιο.

Ώστε είναι μεγάλη η απόσταση που πρέπει να διανύσουμε μέχρι να δούμε «Ένα πορτοκαλί φεγγάρι στην Αίγινα», αλλά πρέπει να την διανύσουμε. Αλλιώς τι; Αλλιώς ας θάψουμε και τα πορτοκαλί φεγγάρια μέσα στις επιδοτούμενες χωματερές των σάπιων αριθμών. Ας αφεθούμε στην δωροδοκία της αέναης υποταγής.
πηγή :  Ιστοσελίδα της ΕΡΤ όπεν, 20/6/2015
Σχόλιο paracosmos : 
Από το δημοσίευμα αυτό, του Κ. Καναβούρη, υπογραμμίζω. .. ό,τι έχω υπογραμμίσει. Όχι ότι όλο το υπόλοιπο κείμενο είναι άνευ αξίας, κάθε άλλο, εμένα με συγκίνησε η σύνδεση - αναφορά στον Στρατή Τσίρκα και μου άρεσε ιδιαίτερα!... αλλά διότι, ό,τι γράφτηκε πιο πριν, γράφτηκε ακριβώς για να αποσαφηνίσει και για να μας επιστήσει την προσοχή σ' αυτήν την ΎΒΡΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.. στην ισοπέδωση της ύπαρξης.
Κάτω από τους τόνους των σκουπιδιών, σε κάποιο δρόμο της Αθήνας...
Κάτω από τους τόνους της καθημερινής ανοησίας και εμπάθειας...
Κάτω από τους τόνους της  μικρόψυχης και μπακάλικης εκδούλευσης...
Διάσπαρτα σκουπίδια παντού, νυχτόβια τρωκτικά και αρουραίοι κρύβονται στα υπόγεια των υψηλότερων δημόσιων κτιρίων και των καθεδρικών ναών.... πνιγηρή η ατμόσφαιρα... κάτι σαπίζει...  η γενική καχυποψία, η παράνοια, ένας γενικευμένος πόλεμος όλων εναντίον όλων....,
Ποιός είναι αυτός που μιλάει;
Ποιός είναι αυτός που πονάει;
Ποιός είναι αυτός που ρωτάει;
Ποιός είναι αυτός που σκέφτεται;
Ποιός είναι αυτός που ζητάει να υπάρχει ;
Μουχλιάζουν τα μυαλά των ανθρώπων,  η ασθένεια μεταδίδεται... 
Όμως η Ύπαρξη δεν μηδενίζεται...
"Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο" , λέει ο Μίσκιν στον "Ηλίθιο" του Φ. Ντοστογιέφσκι...
Η Ύπαρξη είναι ένας μέγας ηλίθιος... που μπορεί να βλέπει τα πράγματα σα να είναι η πρώτη φορά, στην ωραιότητα και στην αθώοτητά τους  και με τα πορτοκαλί φεγγάρια στην Αίγινα, στην Γόρτυνα  ή στην Κυλλήνη... Αστρονομίζεται.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός