Εκδόσεις των Συναδέλφων, Αθήνα 2014 |
Οι στοχαστές που παρουσιάζονται σε αυτό το βιβλίο αντανακλούν μια
παγκοσμιότητα της σκέψης. Υπήρξαν άνθρωποι που επηρέασαν με τον στοχασμό
τους την οικουμενική κληρονομημένη σκέψη, ενώ το έργο τους αποτελεί
μέχρι και σήμερα σπέρμα γονιμοποιό για όσους θέλουν να διαυγάσουν με
έναν ουσιαστικό τρόπο τη σημερινή κατάσταση, αλλά και να οδηγηθούν σε
μια πιο ριζοσπαστική θεώρηση των πραγμάτων.
Ο μικρός αυτός τόμος
περιέχει κείμενα Ελλήνων και ξένων διανοουμένων και μελετητών που
δημοσιεύτηκαν στα αντίστοιχα αφιερώματα που έκανε η Εφημερίδα των
Συντακτών. Τα κείμενα και οι εκτιμήσεις τους στα συγκεκριμένα αφιερώματα
συμβάλουν σε μια πολύπλευρη προσέγγιση των προσωπικοτήτων και του έργου
τους, και βοηθούν στην ανάδειξή τους μέσα από μια σύγχρονη, πολυεπίπεδη
και κριτική σκοπιά.
Κώστας Αξελός (26 Ιουνίου 1924 - 4 Φεβρουαρίου 2010) |
..... ο ασφυκτικός κλοιός της νεότερης Ελλάδας, η έλλειψη οράματος, ήταν κάτι που με πονούσε αφάνταστα.
.....Δεδομένου ότι όλα έχουν ήδη ειπωθεί και αντικρουσθεί, σε μια συγκεκριμένη γλώσσα, τη γλώσσα κυρίως της μεταφυσικής φιλοσοφίας και τη γλώσσα της αντιφιλοσοφίας που ανατρέπει τη μεταφυσική, υπάρχει ακόμα κάτι τι να ειπωθεί και σε ποια γλώσσα;
Κορνήλιος Καστοριάδης (11 Μαρτίου 1922 - 26 Δεκεμβρίου 1997) |
... Ζούμε στην κοινωνία των λόμπι και των χόμπι.
Παναγώτης Κονδύλης (17 Αυγούστου 1943 – 11 Ιουλίου 1998) |
Ο διάλογος μεταξύ ετεροφρόνων είναι αδύνατος και μεταξύ ομοδόξων περιττός.
Όταν προσδοκούμε από τους άλλους να μάς «καταλάβουν», στην ουσία τους ζητούμε να μάς συμμεριστούν την αυτοκατανόησή μας.
Οι παρωπίδες προσφέρουν ασφαλή προσανατολισμό.
Νίκος Πουλαντζάς (21 Σεπτεμβρίου 1936 - 3 Οκτωβρίου 1979) |
Ο σοσιαλισμός ή θα είναι δημοκρατικός ή δεν θα είναι σοσιαλισμός
Νίκος Σβορώνος (1911 - 1989) |
Η λύση στην ιστορία μοιάζει με την κάθαρση της τραγωδίας. Γίνεται μέσα μας και η επίδρασή της στη γενική εξέλιξη ενός έθνους δεν είναι πάντοτε άμεση. Είναι μακρινή.
:«ο σοσιαλισμός ή θα είναι δημοκρατικός ή δεν θα υπάρξει»....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-korifeos-dianoitis-nikos-poulantzas-o-sosialismos-i-tha-ine-dimokratikos-i-den-tha-iparxi-egine-kathigitis-sti-gallia-prin-gini-30-chronon-ke-aftoktonise-sta-43-tou/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/o-korifeos-dianoitis-nikos-poulantzas-o-sosialismos-i-tha-ine-dimokratikos-i-den-tha-iparxi-egine-kathigitis-sti-gallia-prin-gini-30-chronon-ke-aftoktonise-sta-43-tou/
Ο κεντρικός λόγος της
παιδείας σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι αναμφισβήτητος. […] Και δεν
μιλώ για την παιδεία που παρέχει το «υπουργείο Παιδείας»…. Η παιδεία
αρχίζει με τη γέννηση του ανθρώπου και τελειώνει με τον θάνατό του.
Συντελείται παντού και πάντα. Οι τοίχοι της πόλης, τα βιβλία, τα
θεάματα, τα γεγονότα εκπαιδεύουν τους πολίτες —σήμερα δε κατά κύριο λόγο
«παρεκπαιδεύουν». – «Η Άνοδος της Ασημαντότητας»...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Για την πολιτική ζωή
των Ελλήνων:
Στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η πολιτική ζωή του ελληνικού
λαού τελειώνει περίπου το 404 π.Χ.
Μιλώ για την πραγματική πολιτική ζωή του λαού ως αυτόνομου παράγοντα.
Δεν μιλώ για μάχες για αυτοκράτορες για Μεγαλέξανδρους και Βασίλειους
Βουλγαροκτόνους. Μετά τον πέμπτο π.Χ. αιώνα και την αυτοκυβέρνηση του
λαού στις δημοκρατικές πόλεις, η ελληνική ελευθερία πεθαίνει. Οι
ελληνικές πόλεις γίνονται υποχείριες των βασιλέων της Μακεδονίας.
– «Η Πολιτική Ζωή στην Ελλάδα»
Για τις πολιτικές ευθύνες του ελληνικού λαού:
Μπορείτε να μου εξηγήσετε εσείς, γιατί οι Έλληνες, που σκοτώνονταν εννέα
χρόνια για να απελευθερωθούν από τους Τούρκους, θέλησαν αμέσως μετά ένα
βασιλιά; Και γιατί, αφού έδιωξαν τον Όθωνα, έφεραν τον Γεώργιο; Και
γιατί μετά ζητούσαν “ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά”;
Σύμφωνα με την παραδοσιακή «αριστερή» άποψη, όλα αυτά τα επέβαλαν η
Δεξιά, οι κυρίαρχες τάξεις και η μαύρη αντίδραση.
Μπορούμε όμως να πούμε ότι όλα αυτά τα επέβαλαν στον ελληνικό λαό ερήμην
του ελληνικού λαού; Μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός δεν
καταλάβαινε τι έκανε; Δεν ήξερε τι ήθελε, τι ψήφιζε, τι ανεχόταν;...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Ο κεντρικός λόγος της
παιδείας σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι αναμφισβήτητος. […] Και δεν
μιλώ για την παιδεία που παρέχει το «υπουργείο Παιδείας»…. Η παιδεία
αρχίζει με τη γέννηση του ανθρώπου και τελειώνει με τον θάνατό του.
Συντελείται παντού και πάντα. Οι τοίχοι της πόλης, τα βιβλία, τα
θεάματα, τα γεγονότα εκπαιδεύουν τους πολίτες —σήμερα δε κατά κύριο λόγο
«παρεκπαιδεύουν». – «Η Άνοδος της Ασημαντότητας»...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Ο κεντρικός λόγος της
παιδείας σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι αναμφισβήτητος. […] Και δεν
μιλώ για την παιδεία που παρέχει το «υπουργείο Παιδείας»…. Η παιδεία
αρχίζει με τη γέννηση του ανθρώπου και τελειώνει με τον θάνατό του.
Συντελείται παντού και πάντα. Οι τοίχοι της πόλης, τα βιβλία, τα
θεάματα, τα γεγονότα εκπαιδεύουν τους πολίτες —σήμερα δε κατά κύριο λόγο
«παρεκπαιδεύουν». – «Η Άνοδος της Ασημαντότητας»...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Ο κεντρικός λόγος της
παιδείας σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι αναμφισβήτητος. […] Και δεν
μιλώ για την παιδεία που παρέχει το «υπουργείο Παιδείας»…. Η παιδεία
αρχίζει με τη γέννηση του ανθρώπου και τελειώνει με τον θάνατό του.
Συντελείται παντού και πάντα. Οι τοίχοι της πόλης, τα βιβλία, τα
θεάματα, τα γεγονότα εκπαιδεύουν τους πολίτες —σήμερα δε κατά κύριο λόγο
«παρεκπαιδεύουν». – «Η Άνοδος της Ασημαντότητας»...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/kornilios-kastoriadis-ego-tha-diorthoso-to-romeiko-ne-kirie-esi-ki-ena-tragoudi-pou-tou-egrapse-o-rasoulis/
Από τους μεγάλους νεότερους στοχαστές δήθεν,
ΑπάντησηΔιαγραφήκαταστράφηκε αυτός ο τόπος, φοβούμαι.
Δεν μας λείπουν στοχαστές ξαναφοβούμαι..
Εφαρμοστές αγίων εντολών και βιωμάτων, μας λείπουν.
Nα σας προτείνω κάτι ακόμα για να προσθέσετε στους φόβους σας ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα έλεγα να προσθέσετε την αφελή, την ελαφρά τη καρδία, την μικρόψυχη γενίκευση.
Η αλήθεια είναι ότι μας λείπουν τόσα πολλά πράγματα....
μικρόψυχη γενίκευση"¨ μάλιστα......ποια θα ήταν άραγε η μεγαλόψυχη γενίκευση;
ΑπάντησηΔιαγραφήMε τσιγκλάτε και θα αρχίσω τα ... φιλοσοφικά μου κατεβατά, που καθόλου δεν σας αρέσουν.
ΔιαγραφήΕπιπλέον έχω και εξετάσεις. Τουτέστιν πολύ διάβασμα και το ένα μάθημα πάνω στο άλλο.
Θα σας πω όμως ένα μεγάλο ευχαριστώ που μπορούμε και μιλάμε, για τόσο ωραία θέματα...
Γυρνώντας τώρα με το λεωφορείο... όπως συνηθίζω... άκουγα τις συζήτησεις των πισινών μου και έφριττα...
Και λέω : Θέ μου ας είναι καλά οι άνθρωποι που μου μιλάνε...
Είστε "γάτα με πέταλα" κ. Ραβάνη! .
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίστε επίσης μεγάλος ...¨"ψαράς" κ. Ραβάνη.
Υποκλίνομαι!.