Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ιστορίες λεωφορείου xi




Το περιστατικό είναι απλό και συνηθισμένο....
Μη περιμένετε εξαιρετικά γεγονότα στα λεωφορεία, στους σταθμούς και στις στάσεις τους....
είναι οι κατ' εξοχήν χώροι όπου εξελίσσεται η συνηθισμένη κίνηση των ανθρώπων, τα απλά γεγονότα της καθημερινής τους ζωής.
Όλα, εκεί, είναι τόσο συνηθισμένα μέσα στην αδιάκοπη εναλλαγή των προσώπων και των δρομολογίων που γίνονται σχεδόν αόρατα, σχεδόν σα να μην υπάρχουν....
Έτσι και χθες (ή μήπως ήταν προχθές ή κάποιον περασμένο μήνα;)...
Το μακρύ διπλό λεωφορείο, ένα από αυτά που καλύπτουν την διαδρομή "Παν/μιο Γάλλου - Ρέθυμνο"...
η διαδρομή προς την πόλη και οι προκαθορισμένες στάσεις του....
η ώρα που θα χρειαστεί για να διανύσει την συγκεκριμένη απόσταση...
οι χιλιάδες φοιτητές, παιδιά χιλιάδων συνηθισμένων ανθρώπων που περιμένουν...
που περιμένουν και στριμώχνονται για να χωρέσουν κι αυτοί....
το κάπου που θέλουν να πάνε...
οι οδηγοί που είναι κι αυτοί συνηθισμένοι άνθρωποι, μ' ένα πλαστικό ποτήρι φραπέ στο χέρι...
με τις μουσικές και τις συνομιλίες τους...
Και συμβαίνει συχνά να βρίσκονται μέσα στο λεωφορείο, όχι ένας αλλά δύο οδηγοί : ο ένας στη θέση του στο τιμόνι κι ο άλλος δίπλα του ως συνάδελφος....
αρχίζουν τότε να μιλάνε για τα δικά τους : για τα ωράρια και τις υπερωρίες, για τον σταθμάρχη και τα ρεπό, για τα σέρβις και τα συνεργεία, για την κίνηση που αυξήθηκε....
Μιλώντας περνά η ώρα, η βαρετή δουλειά κάπως διασκεδάζεται και το δρομολόγιο εκτελείται με έναν λανθάνοντα τρόπο, σα να διαφεύγει....

Όλα είναι πράγματα τόσο απλά και συνηθισμένα...  είναι η καθημερινή ζωή.

Έτσι, δεν είχε καμία ελπίδα να την πάρουν....
Δεν ήταν στη σωστή στάση, στο σωστό σημείο, την σωστή ώρα....
Δεν συμβαίνει συχνά... αλλά δεν αποκλείεται κιόλας...
Για κείνη λέω, που θες γιατί δεν κατάλαβε πού ήταν η σωστή στάση, θες γιατί κουβάλαγε μια βαριά βαλίτσα και δεν άντεχε να την σύρει μέχρι εκεί, θες γιατί υπολόγισε λάθος την ώρα..... έκανε νόημα στο λεωφορείο να σταματήσει εκεί που δεν ήταν υποχρεωμένο -εκ του δρομολογίου του και του κανονισμού του- για να την πάρει....

- Μη παρακαλάς... προχώρα, προχώρα... μη παρακαλάς τον καθένα....
άκουσα τον συνοδηγό να συμβουλεύει, αποφασιστικά και με τόνο που δεν σήκωνε καθυστέρηση καμία...
Συμφώνησαν κι οι δύο.
Ο οδηγός δεν το σκέφτηκε δεύτερη φορά.... την προσπέρασε σα να μην υπήρχε κι αυτή και η βαλίτσα της....
και πραγματικά γι' αυτόν και τον συνοδηγό και όλο το πολύπλοκο σύστημα των δρομολογίων, δεν υπήρχε... ήταν απρόοπτη, μη καθορισμένη....
δεν ήταν υποχρεωμένοι εκ του νόμου να την πάρουν.... 
Και ίσως μια παραβίαση του καθορισμού να συνιστούσε παρέκκλιση ή μήπως την ουσία της παράκλησης;
Και οι οδηγοί είναι άνθρωποι που δεν συνηθίζουν ούτε να παρεκκλίνουν ούτε πολύ περισσότερο να παρακαλάνε... δεν βγαίνουν με τα παρακάλια τα δρομολόγια... όποιος παρακαλάει είναι χαμένος.


Κι όμως αυτό το απρόοπτο, αυτό το εξωφρενικά προκλητικό γεγονός, που στεκόταν εκεί στην άκρη του δρόμου, ζητώντας την ανατροπή της "λογικής" των δρομολογίων, καθυστερώντας την εκτέλεσή τους, ποντάροντας σε κάτι άλλο,  ίσως να ήταν  εκείνο που θα μπορούσε να σώσει το δρομολόγιο, να κάνει ξεχωριστή την μέρα του οδηγού, να ξαφνιάσει τους μισοζαλισμένους επιβάτες, την κίνηση στον δρόμο και τον πλανήτη ολόκληρο.
Να σώσει τα συνηθισμένα πρόσωπα... τα περαστικά από την ανυπαρξία της συνήθειάς τους.
Να αναγκάσει εκείνη, καθώς θα έμπαινε λαχανιασμένη μέσα,  να του πει "ευχαριστώ" και εκείνον να απαντήσει "παρακαλώ" ή ακόμα και να της χαμογελάσει...
Να ελευθερώσει και τους δύο από τους όρους της προκαθορισμένης μεταξύ τους σχέσης,  στην οποία δεν υπάρχουν ούτε τα ευχαριστώ ούτε τα παρακαλώ, που -εν τέλει - είναι ανυπαρξία σχέσης.

Nαι, δεν είχε καμία ελπίδα. Την προσπεράσαμε και φύγαμε. Οι οδηγοί συνέχισαν να μιλάνε....
Κανείς δεν έδωσε σημασία.
Σας είπα από την αρχή ότι ήταν ένα ασήμαντο περιστατικό!



ΥΓ. Μέσα στο λεωφορείο αυτό της γραμμής "Παν/μιο Γάλλου - Ρέθυμνο"  ήμουν κι εγώ....
Εγώ .... Όμως από πού ανέβηκα εγώ;
Από ποιά απρόοπτη στάση;
Χωρίς καμία ελπίδα. 
.
Ίσως έχουν δίκιο οι οδηγοί.
Δεν βγαίνει το δρομολόγιο της ζωής με παρακάλια....





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός