Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_για τον Καβάφη στα λεωφορεία της πόλης

....για τον Καβάφη στα λεωφορεία της πόλης


Το ίδρυμα Ωνάση σε συνεργασία με το Αρχείο Καβάφη, πήραν αυτή την πρωτοβουλία και έντυσαν σταθμούς του μετρό και αστικά λεωφορεία της πρωτεύουσας, με στίχους του μεγάλου ποιητή και μια αφαιρετική εκδοχή της προσωπογραφίας του.

Δεν θέλω να μεμψιμοιρώ και να βρίσκω παντού κάτι αρνητικό. Ούτε θεωρώ ότι οι ποιητές ανήκουν δικαιωματικά σε κάποιους και σε άλλους όχι.


Ναι, η Ποίηση να βγει στους δρόμους, γιατί εκεί ανήκει.
Δεν θέλω να δηλώσω ενθουσιασμένη με την κίνηση αυτή, ούτε και να την καταδικάσω.
Θέλω να πω ότι φοβάμαι. Φοβάμαι, ως ένας θαρραλέος άνθρωπος, που δεν θέλει να κρύβεται πίσω από τέτοια, ωραία μεν ελάχιστα δε, σημεία μεγαλείου του λόγου και του πνεύματος. 

Φοβάμαι ότι θα καταταγεί, έστω αυτή η αποσπασματική εκδοχή του καβαφικού λόγου, ανάμεσα στα επικοινωνιακά τρικ, τα ανάλογα και πολύ ωραία των Ολυμπιακών αγώνων, για λόγους χρήσης και σκοπιμότητας, για λόγους επετείου (Το 2013 είναι έτος Καβάφη -150 χρόνια από την γέννηση και 80 από το θάνατό του).
Φοβάμαι ότι δεν αρκεί....

Φοβάμαι για την Ποίηση, που θα είναι μόνη της στους άγριους δρόμους της σύγχρονης μεγαλούπολης, ανάμεσα σε διαφημιστικά φυλλάδια, κακόγουστες αφίσες καλλιτεχνών της παραλιακής, ανάμεσα σε κάμερες που παρακολουθούν τους πολίτες, ανάμεσα σε σεκιουριτάδες και σε μπράβους που φυλάνε τις τράπεζες και τα πολυκαταστήματα, ανάμεσα σε ταχυφαγεία, και στα μηχανάκια του ντελίβερι.

Φοβάμαι τους μεταπράτες και τα συνθήματα.

Φοβάμαι ότι θα πρέπει επιπλέον να υπάρξει και μια γενιά αποφασισμένων και φωτισμένων ανθρώπων, επιστημόνων, ποιητών, καλλιτεχνών, που να βλέπουν ποιητικά τον Κόσμο. Που να παράγουν ποίηση όχι με την μορφή ποιήματος, γράφοντας, αλλά ζώντας οι ίδιοι ως ποίημα.

Ως αυτό που σήμανε η μεγάλη Ποίηση του Καφάβη, ως θαρραλέοι.

Ναι, η Ποίηση πρέπει να βγει στο δρόμο, κι όχι μόνον. Πρέπει να κοιμόμαστε και να ξυπνάμε μαζί με την ποίηση, να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από την ποίηση, να απαιτούμε να μας βλέπουν έτσι οι άλλοι, ως όντα ποιητικά, μοναδικά και εύθραυστα.

Είναι ωραίο να περπατάς και να διαβάζεις Καβάφη, Σολωμό, Κάλβο, Σεφέρη, Ελύτη, Σικελιανό, Βάρναλη.

Είναι μαγικό να ακούς μέσα σου τις φωνές τους.

Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλλίτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή·
κ' είν' η καρδιά μου -- σαν νεκρός -- θαμένη.



11.11.2013





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός