Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_τα μπαλκόνια


Ο κόσμος είναι φτιαγμένος από μπαλκόνια. 
Τα μπαλκόνια φυτρώνουν στη πόλη.
Καθένα ανυψώνεται σιγά σιγά σαν φύτρο και οι άνθρωποι ανεβαίνουν ο καθένας στο δικό του.  
Μικρά, μεγάλα.
Στον πρώτο, στον τέταρτο.
Ευρύχωρα, στενάχωρα, ορθογώνια.
Βλέπουν στην ανατολή κι άλλα στη δύση.
Παγωμένα βορινά ή αποπνικτικά στη μεσημεριάτικη ζέστη. 
Με ανοιχτό ορίζοντα ή μόνη θέα την απέναντι απλωμένη μπουγάδα.

Μερικοί διακοσμούν τα μπαλκόνια τους με φυτά εξωτερικού χώρου, φυτεμένα σε πλαστικές γλάστρες. 
Κι άλλοι με μελωδικά πτηνά, όπως τα καναρίνια, σε κλουβιά καρφωμένα στον τοίχο. 
Στα μπαλκόνια βλέπεις μικρά πλαστικά τραπέζια και τις ανάλογες καρέκλες. Μια για τον κάτοχο του μπαλκονιού κι άλλες στοιβαγμένες για τυχόν επισκέπτες. 
Καθένας χρειάζεται ένα μπαλκόνι.
Είναι χρήσιμα, γενικώς. 
Πού αλλού θα'βγαζε κάποιος τα παπούτσια του για να ξεβρομίσουν;  Πού θα τοποθετούσε τον σκουπιδοτενεκέ του; Ή που θα εναπόθετε μια σκούπα για τα χνούδια, μια σφουγγαρίστρα, ένα πανί στερεωμένο πάνω σ' ένα μακρύ κοντάρι να φτάνει τις αραχνοφωλιές στα πιο δύσκολα σημεία; 
Τι γοητεία να βλέπεις τα μπαλκόνια των ανθρώπων!
Εκείνα τα γυμνά, τα ξεχασμένα με τις κλειστές γρίλιες και τα σφικτά παράθυρα που πίσω τους σαν υποψία κινείται η ζωή. 
Και τ' άλλα τα ξέχειλα από πράγματα ετερόκλιτα, από σπίτια που πλημμύρισαν με παιδικά καρότσια, με ομπρέλες ηλίου, εργαλειοθήκες, μισοάδεια κουτιά λαδομπογιάς, ταβανόβουρτσες και σημαίες εθνικών επετείων. 
Μπαλκόνια των νιόπαντρων ζευγαριών με μυρωδιά υποσχέσεων κι αφτερσέιβ. 
Μπαλκόνια χήρων γυναικών με θυμιατήρια στο παράθυρο και μυρωδιά εσπερινή. 
Έχουν κι οι υποσχέσεις μυρωδιά. 
Μπαλκόνια με τάξη κι άλλα με αταξία. 
Μπαλκόνια για ακροβασίες, στην άκρη άκρη. Εκεί στη γωνιά της κουπαστής, για το ανείδωτο πέταγμα, για την ατελή συντριβή.

Υπάρχουν και μπαλκόνια που δεν φυτρώνουν. 
Είναι ίσα με το πάτωμα. Μερικές φορές δυο - τρία σκαλοπάτια πιο κάτω. 
Τα υγρά μπαλκόνια, τα περίκλειστα. 
Που λες δεν βλέπω τίποτα, μόνο βράχο, μόνο θεμέλια και ήχους βασανιστικούς και επίμονους, ήχους σωλήνων, νερά που κατεβαίνουν από αποχετεύσεις πολυκατοικιών, άγνωστων ενοίκων βήματα, τριγμούς και έναν αέρα τον ίδιο και τον ίδιο που δεν ξέρεις αν εισπνέεις ή εκπνέεις, αν βλέπεις ή δεν βλέπεις. 
Που λες "δεν είναι μπαλκόνι ετούτο". 
Και λες να ψάξεις να βρεις την έξοδο κινδύνου, να προλάβεις...

Ο κόσμος είναι φτιαγμένος από χιλιάδες μπαλκόνια. 
Κάθε μπαλκόνι έχει άλλη θέα, όλα όμως βλέπουν προς την ίδια κατεύθυνση. 
Κι όλοι, ο καθένας στο δικό του, πολεμάει με τη σκόνη που σωρεύεται αργά και συνεχόμενα, δίχως σταματημό. Κάθεται πάνω στα μαλλιά, εισχωρεί στα ρουθούνια, στο λαιμό, μας ντύνει και μας κουκουλώνει τόσο, που ανεπαίσθητα το μπαλκόνι με μπαλκόνι πολιτείας,  πια δεν μοιάζει. 
Ο κόσμος είναι φτιαγμένος από χιλιάδες μνήμες και μνήματα. 




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός