Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_don't argue with idiots

  




και όχι μόνο.... 
Μη μπαίνετε καθόλου σε συζήτηση μαζί τους. 
Τη σήμερον ημέρα το πολύ της συζητήσεως γίνεται ανάμεσα σε εκπροσώπους κομμάτων, σε οικονομολόγους, δημοσιογράφους και λοιπούς και αφορά την τρέχουσα πολιτική και οικονομική κατάσταση. 
Οι λόγοι διαμείβονται είτε διαφωνώντας μεταξύ τους είτε συμφωνώντας. 
Και γίνονται είτε στα ιδιωτικά (πλέον) μ.μ.ε. είτε στα εναλλακτικά μέσα μαζικής δικτύωσης, μπλογκ, ιστοσελίδες κλπ. 
Ο,τιδήποτε κι αν λέγεται, όμως, είναι βελονιές πάνω στον ίδιο καμβά και κεντούν το ίδιο επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Όλοι έχουν βαλθεί να βάλουν το χεράκι τους στο να ολοκληρωθεί το κέντημα του αιώνος μας. 
 Καμιά φωνή, από αυτές που ακούγονται δεν έχει να μας πει τίποτα για την δομή του νέου κόσμου που ανατέλλει , ούτε και να εξηγήσει το πώς και το γιατί της ζωής μας, γιατί όλες είναι εγκλωβισμένες στην ατζέντα που έχει προεπιλεγεί. Όσοι ασκούν εξουσία οφείλουν να εξηγήσουν ή καλύτερα να επιβάλουν με  λογικοφανείς εξηγήσεις  τις επιλογές τους και όσοι αντιπολιτεύονται οφείλουν να αντικρούσουν τις επιλογές πολιτικής και τους χειρισμούς που κάνουν οι πρώτοι. 
Με άλλα λόγια μιλούν και αντιμιλούν, τοποθετούνται και ασκούν κριτική, πάνω στα ΕΠΙΦΑΙΝΟΜΕΝΑ.

Όποιος όμως θέλει πριν μιλήσει να καταλάβει περί ποίου πράγματος ο λόγος και δεν τον ενδιαφέρει να βρίσκεται στην δημοσιότητα ή να ασκήσει εξουσία σε κάποιο βιλαέτι, οφείλει να σωπάσει και να το ρίξει στο διάβασμα. 
Εάν θέλουμε να καταλάβουμε πρέπει να πάμε πίσω, πολύ πίσω. Παραδείγματος χάριν, για να εξηγήσουμε τα κοινωνιολογικά φαινόμενα πρέπει να ανατρέξουμε και πάλι στον Μαρξ, στον Βέμπερ, στον Ντουρκέιμ. Αν θέλουμε να εξηγήσουμε τα θεμέλια της δυτικής ηθικής πρέπει να πάμε πίσω στον Καντ, αν θέλουμε να εξηγήσουμε την ανθρώπινη φύση πρέπει να πάμε στον  Φρόιντ, στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη κι αν θέλουμε να μιλήσουμε, εμείς την ελληνική   πρέπει να πάμε πίσω στον Καβάφη, στον Παπαδιαμάντη, στον Σολωμό και στον Όμηρο κ.ο.κ. 
Ο καθένας όσο μπορεί και ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Εκεί όμως, πουθενά αλλού. 

Δεν έχουμε άλλο δρόμο παρά να έρθουμε ξανά σε επαφή με τα κολοσσιαία έργα της ανθρώπινης σκέψης, όχι γιατί εκεί βρίσκονται οι λύσεις στα σημερινά, δικά μας προβλήματα, αλλά διότι αυτά τα έργα κι αυτές οι διάνοιες έχουν την δύναμη να καθαρίσουν τα μάτια μας από τα μπιχλιμπίδια, τ' αυτιά μας από τα κακαρίσματα και τη σκέψη μας από σκουπίδια. 
Να πάμε πίσω διαφωνώντας ή συμφωνώντας μαζί τους, αυτή όμως η διαφωνία ή συμφωνία μας θα έχει νόημα γιατί από μόνη της η επαφή με τα φώτα της ανθρωπότητας, μπορεί να κρατήσει έξω το κεφάλι μας στον καθαρό αέρα, μπορεί να ανακόψει το σκοταδισμό που πλησιάζει και απειλεί να βυθίσει την ανθρωπότητα σ'ένα νέο τεχνοκρατικό μεσαίωνα. 

Γι' αυτό μη δίνετε καμία σημασία στα γκάλοπ και στις μετρήσεις της τηλεόρασης, στον αριθμό των φίλων στο facebook, στις επισκεψιμότητες των μπλογκς. 
Είναι τα εκατομμύρια ίδιες κλωστές που απαιτούνται για να πλεχτεί ο άγονος, κατάξερος ιστός. 
Και προπαντός  μη διαφωνείτε με τους ηλίθιους και τους μικρόνοες, όταν μπροστά σας περνάει ένα ποτάμι. 

Σχόλια

  1. " Και προπαντός μη διαφωνείτε με τους ηλίθιους και τους μικρόνοες, όταν μπροστά σας περνάει ένα ποτάμι."
    Τι σοφή συμβουλή! Μακάρι να την ακολουθούσαμε. Θα είχαμε ψυχής ειρήνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός