Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Κωστής Παλαμάς : Κακιά Φωτιά



Κωστής Παλαμάς
(1859 - 1943)

Κακιά Φωτιά

Εγώ είμ' εδώ ανυπόταχτος και παραστρατισμένος,
εγώ δαγκώνω με θυμό της φτώχειας το ψωμί,
νόθος της τέχνης είμ' εγώ και της ιδέας διωγμένος
από μιαν έγνοια ο νους θολός, δαρμένο το κορμί.

Ο λύχνος μου στης ιερής μελέτης το τραπέζι
σαν ένα νεκροκάντηλο στα μάτια μου αχνοπαίζει
όλα πολέμια κρύα βιβλία, κοντύλια και χαρτιά.
Με καίει κακιά φωτιά.

Εμέ η ζωή μου πλάνεμα και η γέννησή μου λάθος
το λόγο δεν ορέγομαι, δεν ξέρω το ρυθμό
σέρνουν εμένα δυό άλογα, τ' αράπικο το πάθος
και τ΄ αφροστάλαχτο όνειρο μπορεί και στο γκρεμό.

Mνήμη :
Θυμάμαι κάποτε που με ρώτησες, πώς μου φαίνονται τα χέρια μου....
Δεν ήξερα τι ν' απαντήσω.
Εσύ συνέχισες, λέγοντάς μου για έναν άνθρωπο, ανυπόταχτο και παραστρατισμένο, που τα χέρια του τα έβλεπε σαν λουκάνικα και τα καμάκωνε μ' ένα πηρούνι...
Εμένα τα χέρια μου, μού φαίνονται σαν αυτό που είναι, δηλαδή απλά χέρια.
Μ' αυτά μαζεύω τα ψίχουλα από το βραδυνό τραπέζι.
Τακτοποιώ τ' ασπρόρουχα στα συρτάρια τους.
Διπλώνω στα δύο, στα τέσσερα, στα οκτώ, στα δεκαέξι τα διπλά σεντόνια.
Στρίβω  υπομονετικά τσιγάρα....
Και το βράδυ, όταν όλα κοιμούνται
και μια ψύχρα κυριεύει το σπίτι κι όλα γίνονται κρύα και πολέμια,
εγώ τ' απλώνω στη φωτιά να ζεσταθούν, μα κείνα πέφτουν μέσα και καίγονται.










Σχόλια

  1. Ανώνυμος22/9/14, 7:30 μ.μ.

    Δεν υπάρχει κακιά φωτιά. Εμείς την αισθανόμαστε έτσι...

    ΑΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Aυτό ακριβώς είναι το "δυνατό" σημείο στον άνθρωπο:
    μπορεί και νοηματοδοτεί ο ίδιος έναν α-νόητο και αδιάφορο κόσμο, επειδή ΤΟΝ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ με έναν τρόπο διάφορο από αυτό που ο κόσμος είναι.
    Έτσι μπορεί η φωτιά για τους μεν φυσικούς να είναι ένα φυσικό φαινόμενο για τους ποιητές να είναι "κακιά" όπως και η θάλασσα "κακούργα".
    Και μ' αυτήν την έννοια ο άνθρωπος είναι συνδημιουργός του νοήματος του κόσμου.
    Ποιητικώ τω τρόπω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος23/9/14, 12:03 μ.μ.

    Mόνον με υγιή νου μπορεί ο άνθρωπος να νοηματοδοτήσει σωστά τον εαυτό του, καταστάσεις, γεγονότα και τον κόσμο.

    Πως θα ορίσουμε τον υγιή νου;

    «Ημείς δε νουν Χρίστου έχομεν» μας λέει ο Απόστολος Παύλος...

    ΑΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός