Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_"μεσ' το τεράστιο σώμα του"




Δεν συνηθίζω να χρησιμοποιώ ΤΑΧΙ. Τα οικονομικά μου είναι άθλια.
Σήμερα όμως που έπρεπε να διανύσω μια, όχι πολύ μεγάλη αλλά ούτε και μικρή, απόσταση μέσα στη πόλη, πήγα σε μια πιάτσα ταξί και πήρα ένα.
Πήρα αυτό που ήταν πρώτο στη σειρά και περίμενε.
Έκατσα στο πίσω κάθισμα και πολύ ευγενικά είπα πού ήθελα να πάω.
Ο ταξιτζής έβαλε μπρος και ξεκινήσαμε.
Ήταν γύρω στα 35 με μουστάκι και πρέπει να ζύγιζε πάνω από 160 κιλά.
Είχε ένα παράξενο πάχος που ξεχίλιζε γύρω απ' όλο το κάθισμα, μια σάρκα ρευστή που τρεμούλιαζε καθώς κρατούσε το τιμόνι και οδηγούσε το αυτοκίνητο, σε κάθε κραδασμό και στην παραμικρή επιτάχυνση ή επιβράδυνση. Έβλεπα μπροστά μου  μια μάζα λίπους να πάλλεται κάτω από την μπλούζα,  μια γωνία από ένα πρόσωπο που ήταν πνιγμένο κάτω από μάγουλα και προγούλια, καθόλου λαιμό.

Διανύοντας τον κεντρικό δρόμο της πόλης, έξω από το δημαρχείο, έφτασε στ' αυτιά μου μια μελωδία που έμοιαζε να έχει ξεχυθεί παντού. Υπέθεσα αυτόματα ότι, λόγω εκλογών, κάποιο εκλογικό κέντρο, απ' αυτά που ενοικιάζουν οι υπηψήφιοι τέτοιες μέρες, θα είχε βάλει τα μεγάφωνα στην διαπασών.
Ήταν όμως μια σπάνια μελωδία, ένα κομμάτι κλασικής μουσικής... δεν ξέρω ακριβώς ποιό, αλλά  μου φάνηκε τόσο όμορφο, τόσο εξαιρετικής ποιότητας.... τι  ξεχωριστό πράγμα να ακούγεται στους δρόμους της πόλης, πόσο σπάνιο!!  Σκέφτηκα ότι ίσως θα μπορούσε με κάποια "φωτισμένη" δημοτική αρχή.... ή αν ο κόσμος μας ήταν διαφορετικός, τέτοια μουσικά κομμάτια   ν' ακούγονται πάντα, κάθε μέρα σα μια δωρεάν μουσική παιδεία προς τους δημότες, να είναι η καθημερινότητά μας, μαζί με πολλά χαμόγελα, πολλές ευγενικές χειρονομίες, πολλές παραχωρήσεις στους άλλους, πολλές καλές θελήσεις....
Έμοιαζε όλη η πόλη να κολυμπάει σ' αυτή τη μουσική και οι άνθρωποι να κινούνται πιο αργά και να είναι πιο αγαθοί και πιο όμορφοι ...Θεέ μου σε τι παράδεισο θα μπορούσαμε να ζούμε!! 

Το ταξί προχωρούσε, περάσαμε τον κεντρικό δρόμο και μπήκαμε σ' άλλον... κι όμως η μουσική ήταν ακόμα εκεί μαζί μας.... την άκουγα ολοκάθαρα.
Όχι, δεν ήταν από τα μεγάφωνα κάποιου υποψηφίου...
- Τι μουσική ακούτε... τόλμησα να ρωτήσω τον ταξιτζή.
- Είναι ο σταθμός της εκκλησίας, μου είπε. Βάζει ωραία μουσική... μου αρέσουν και οι ψαλμωδίες....Δεν βάζω άλλο σταθμό.
Η φωνή του ήταν βαθιά και ζεστή.
- Είναι εξαιρετική μουσική, του είπα.
- Παλιά πήγαινα στην εκκλησία τις Κυριακές, συνέχισε. Πήγαινα και  απογεύματα σε λειτουργίες... μου αρέσει να κάθομαι να ακούω να ψέλνουν.... μου αρέσει...με ηρεμεί, είπε.
Δεν μίλησα, τον κοίταζα απ'  το πίσω κάθισμα. Κοίταζα το σώμα του καθώς έτρεμε και μου ήρθε να απλώσω το χέρι μου να τον ακουμπήσω, να νιώσω την κίνηση και το βούλιαγμά του, το βάθος και τη ζέστη του.
- Τώρα με την δουλειά που έχω μπλέξει, δεν πάω στην εκκλησία, όλη μέρα είμαι στο τιμόνι... 
Θεέ μου πού παγιδεύεις τους αγγέλους σου!!
- Θα βρείτε λίγο χρόνο.... ψέλλισα.
- Είναι παλιοδουλειά.... όλη μέρα.... πολλές ώρες....  Εδώ είμαστε.... Σε ποιό ύψος θέλετε να σας αφήσω;... 
Είχα φτάσει... Θα μπορούσα όμως να κάτσω κι άλλο μέσα στο ταξί και να μιλάμε....
Ένιωθα  άνετα και μαλακά  μαζί του.

- Τι σας χρωστάω; τον ρώτησα
- Κανονικά, από το σταθμό των ΚΤΕΛ που σας πήρα, είναι 4 ευρώ , μου είπε, αλλά δώστε μου 3,5...εντάξει είμαστε. 
Δέχθηκα ευχαρίστως αυτή την χειρονομία του, της έκπτωσης του μισού ευρώ, ως ένδειξη μιας  καλής θέλησης, ως απόδειξη της ανθρωπιάς ενός σπάνιου κι έντιμου ανθρώπου.
Τον πλήρωσα και φεύγοντας του είπα "Συγχαρητήρια για τη μουσική που ακούτε.... και θα βρεθεί χρόνος ....να προσέχετε...  " 

Τώρα που γράφω σκέφτομαι ότι ίσως αυτός ο παχύσαρκος ταξιτζής με την ευαισθησία του, την παιδικότητα, τη νοσταλγία του για τον Παράδεισο, αυτός ο ένας άνθρωπος ν' αρκεί για να εξιλεώσει όλο το "είδος" των σκληροτράχηλων και των βάρβαρων οδηγών πάσης φύσεως οχημάτων, όπου γης.
Μου φαίνεται ότι μέσ' το τεράστιο σώμα του καταπίνονται, επεξεργάζονται, διυλίζονται και διαλύονται όλη η ερημία των δρόμων, όλη η σκόνη των ενθικών οδών, τα πατημένα ζώα, η αδιαφορία των περαστικών, τα τυχαία πρόσωπα των πελατών, οι προορισμοί τους, τα κιβώτια, οι βαλίτσες, οι βρισιές, τα άθλια τραγούδια τους, οι άγριες φωνές κι οι εξουσίες.

Τώρα που γράφω σκέφτομαι ότι ίσως απόψε ή αύριο ή κάποια μέρα να γεννηθεί ένα κενό στον χρόνο, ένα κενό στον κόσμο, ένα κενό κάπου γι' αυτόν, ένα κενό που να χωράει το τεράστιο σώμα του μαζί με την αθώα καρδιά του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός