Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το ισοζύγιο των μυρμηγκιών

Κάπου άκουσα ότι το βάρος όλων των μυρμηγκιών της γης ισούται με το βάρος όλης της ανθρωπότητας.
Μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον!

Ισως να μην είναι άσχετο με το ότι ο κόσμος μου φαίνεται όλο και περισσότερο σαν μια μυρμηγκοφωλιά...

Κι όπως η μυρμηγκοφωλιά έχει τους σκοπούς της  εντός της  και τους υπηρετεί διαθέτοντας  στρατιές πανομοιότυπων μυρμηγκιών που εκτελούν πανομοιότυπες κινήσεις, έτσι και οι άνθρωποι...

Κι όπως η μυρμηγκοφωλιά μπορεί να είναι ένας πολύ παραγωγικός και επιτυχημένος μηχανισμός, έτσι και οι ανθρώπινες κοινωνίες....

Και κάπως έτσι, μπορούμε να πούμε ότι ζούμε πια σε έναν πολύ δραστήριο κόσμο.
Υπάρχουν, λέει,  πόλεις που δεν κοιμούνται ποτέ! 
Ποτέ;
Ναι, για φαντάσου.... κι υπάρχουν δρόμοι που ποτέ δεν αδειάζουν...
Και μηχανές που λειτουργούν συνέχεια, χωρίς να χρειάζονται οι άνθρωποι.... μπορούν απο το να πουλάνε καφέδες, να εκδίδουν εισιτήρια... μέχρι και να οδηγούν υπερωκειάνεια!
Και μαγαζιά που είναι συνεχώς ανοιχτά, όλο το 24ωρο.  Και ταμπέλες που αναβοσβήνουν αδιάκοπα.
Κι όλα αυτά γιατί εμείς τα ορίσαμε έτσι.  Σα να λέμε,  ότι εμείς ως οι δημιουργοί τους, τούς εμφυσήσαμε εντός τους τον σκοπό της κατασκευής τους.

Δεν υπάρχουν πια αργόσυρτα καραβάνια και πεζοπορίες μηνών σε ατέλειωτες πεδιάδες. Ούτε τριήρεις με κωπηλάτες, ούτε παρατηρητές του έναστρου ουρανού, ούτε βόδια ζεμένα σε άροτρα...
Όλα αυτά υπέθεταν μια, ανυπέρβλητη από τον άνθρωπο,  εξωτερική σκοπιμότητα, που πλέον εξέλιπε.
Αναρωτιέμαι, λοιπόν, τι να υποδηλώνει όλη αυτή η φασαρία των ανθρώπων.... γιατί τόσο μεγάλη κινητικότητα.... γιατί τόση αϋπνία,  γιατί μια τέτοια φωταψία;  γιατί μια τέτοια επίδειξη ζωντάνιας;
Ποιο νεκρό προσπαθούμε να κρύψουμε;

Μόνο εάν δεχθούμε ότι οι σκοποί είναι εξωτερικοί,  ότι δεν είναι εγγεγραμμένοι, δηλαδή οριστικοί και κλειστοί (:βιολογικοί)  κι ότι δεν τους θέτουμε υποχρεωτικά μόνο εμείς (:κοινωνικοί), ίσως να αποκτήσουμε ένα μεταφυσικό  πλεονέκτημα στο ζύγι... έναντι του ισοζύγιου των μυρμηγκιών.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός