Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_χρυσό παιδί


Παραμέρισα  τα χαρτιά μου στην μια  άκρη του μικρού τραπεζιού και τον προσκάλεσα να καθίσει απέναντί μου, στο αδειανό κάθισμα.
Κυλικείο Πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης σε μέρες διακοπών... ένας μικρός επίγειος παράδεισος....

Πολύ νέος,  μόλις 26 χρονών, από ευκατάστατη οικογένεια της πρωτεύουσας που διαθέτει τίτλους σπουδών και βαθμούς στην στρατιωτική, όμορφος... 'Ομορφος, είναι μια λέξη που δύσκολα προσεγγίζει την τελειότητά του, χρυσαφής θα του ταίριαζε καλύτερα.
Εάν ο Πλάτωνας τον πετύχαινε σε κανένα απ'τα αμφιθέατρα, είμαι σίγουρη ότι θα τον διάλεγε και θα τον έπαιρνε μαζί του ως ακόλουθο και ως το τέλειο δείγμα του χρυσού γένους ....
Άφθαρτος... αρυτίδωτος... ευθυτενής.... ολόξανθος ....ένας Απόλλων!
Τον θυμήθηκα σήμερα το βράδυ καθώς κοίταζα Εσένα.

Δέχθηκε την πρόσκλησή μου σχεδόν με ανακούφιση κι άρχισε να μιλάει.
- Δηλαδή,  τι εννοείς;  τον ρώτησα.
Τον γνώριζα εδώ και πέντε χρόνια..... εμένα δε με τύφλωνε, μπορούσαμε να καθόμαστε απέναντι, εγώ μεσ' τους καπνούς του τσιγάρου μου, εκείνος μεσ' το φως των μαλλιών του,  κι απλώς να μιλάμε.
- Πρέπει να πάρω μια απόφαση,  να γίνω ποιητής ή φιλόσοφος; 
Ήξερα τις δραστηριότητές του και δεν με εξέπληξε. Είχε ήδη εκδώσει μια ποιητική συλλογή, σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά πανελλήνιας κυκλοφορίας δημοσιεύονται συχνά ποιήματά του και τώρα κάνει το μεταπτυχιακό του στην Φιλοσοφία.
-Γίνε και τα δύο, του απάντησα ανάλαφρα...
- Και τα δύο δεν γίνεται! 
- Γιατί  δεν γίνεται; τον ρώτησα η ανίδεη, εγώ.
- Γιατί το ένα αποκλείει το άλλο.... κι εγώ είναι σα να έχω δυο ανθρώπους μέσα μου έναν ορθολογιστή φιλόσοφο κι έναν συναισθηματικό ποιητή, μου εξήγησε.
- Ε, και; πού είναι το πρόβλημα; τον ρώτησα συντηρώντας την συζήτηση.


Μια υποψία τον τελευταίο καιρό είχε άρχισε να τον πολιορκεί.
Η τελειότητά του σα να μην γίνεται σεβαστή από τον χρόνο.
Σα να μην αναγνωρίζεται η αξία του χρυσού που κουβαλάει στα μαλλιά και στα γένια του.
Αν είχε όλον τον χρόνο ίσως και να μην υπήρχε κανένα πρόβλημα... να μπορούσε να γίνει και τα δύο ή και ακόμα περισσότερα...
Ο χρόνος... η αναπαλλοτρίωτη συνθήκη των θνητών. 

- Μα, έτσι δεν θα μπορέσω τίποτα να κάνω τέλειο....μου είπε και σαν να αγανάκτησε που δεν καταλάβαινα τα στοιχειώδη.
- Θέλεις, σα να λέμε δηλαδή να γίνεις αθάνατος... ε; 
Σα να ξαφνιάστηκε από αυτή την παρατήρηση....
- Έτσι δεν είναι; επέμενα εγώ.
- Ναι, ίσως, δεν το είχα σκεφτεί....

Ναι, Αθάνατος..... Γι αυτό και γράφει Ποίηση, θαυμάζει τον Σεφέρη..... Θέλω να γράψω τα ποιήματα που ... που  θα αλλάξουν για πάντα την Ποίηση, μου είπε.
Γι αυτό και κάνει Φιλοσοφία, θαυμάζει τον Καντ, τον Έγελο και άλλους... Θέλω να διατυπώσω μια συστηματική Φιλοσοφία, όχι αποσπάσματα ....κάτι που να μείνει για πάντα....
Γι αυτό και θα κλειστεί στο γραφείο του... θα τελειώσει το μεταπτυχιακό του, θα κάνει και διδακτορικό, όπως τον βεβαιώνει η καθηγήτριά του...
Θα κάνει ανακοινώσεις σε ακαδημαϊκά Συνέδρια, θα  συγγράφει papers.. αρχικά θα είναι απλώς διάσημος και μετά θα γίνει .....
Ή, μπορεί κλεισμένος στο γραφείο του να γράψει κάτι εφάμιλλο της Οδύσσειας...
Δηλώνει ιδεαλιστής... η πραγματικότητα τον αφήνει αδιάφορο, τον κουράζει, τον σκοτίζει και τον βγάζει από τον κεντρικό στόχο του, που όπως είπα, είναι να μείνει αθάνατος.

- Και πού θα βρεις το υλικό σου;   τον ρώτησα...
- Είναι μέσα μου... μου απάντησε.
- Μέσα σου; Χα! ενδιαφέρον αυτό...πολύ ενδιαφέρον...

Είπαμε κι άλλα...

Ξαφνιάζεται κανείς με τα πόσα μπορεί να πούνε δύο εντελώς ανόμοιοι άνθρωποι:
Μια μεσήλικη γυναίκα και ένας όμορφος νεαρός...
Μια θνητή κι ένας Απόλλων...
Ένας άνθρωπος χωρίς κανένα μέλλον,  με έναν που έχει ένα λαμπρό μέλλον εμπρός του...
Ένας άνθρωπος χωρίς τίτλους,  με έναν που θέλει να αποκτήσει τους πιο υψηλούς...
Ένας άνθρωπος που έχει πεθάνει ήδη πολλές φορές και με πολλούς τρόπους, με έναν που δεν έχει καν σκεφτεί τον θάνατο, έστω και ως ενδεχόμενο της αθανασίας.... 

Χρυσό κι ανίδεο και αγαπημένο μου Παιδί που βαδίζεις στο δρόμο σου.... 
Αχ! αν γινόταν να ήξερες, αν μπορούσα εγώ να στο πω και συ να με πιστεύες, 
ότι  στο δρόμο της ανθρωπινότητάς σου, της ανθρωπιάς και της ανθρωπότητας, ανάμεσα Τελειότητας και Αθανασίας, 
εκεί που διαβαίνουμε ακροβατώντας, ανοίγεται  χάσμα Θανάτου....  

Με συγκίνησε η ορμή του, μπορούσα να καταλάβω πολύ καλά τα πάθη, τους δισταγμούς και τα διλήμματά του.... αλλ' έτσι όπως μιλούσε εκεί απέναντί μου, μού φάνηκε να σκοτεινιάζουν τα μαλλιά και τα γένια του....

Άναρχε Θεέ,
συναΐδιε Λόγε και Πνεύμα.
Τον θυμήθηκα σήμερα καθώς  Σε έβλεπα στο Φως του Τάφου Σου,  
  
Φρίττουσιν οι νόες
την ξένην και φρικτήν σου
ταφήν του πάντων Κτίστου.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός