Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το main stream και η πειραματική σκηνη του Εθνικού μας Θεάτρου

Το θέμα μου σήμερα είναι το κατέβασμα της θεατρικής παράστασης "Η ισορροπία του Nash" της πειραματικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου.

Πριν από όλα και ως γενική παρατήρηση για την παρούσα αλλά και για κάθε μελλοντική περίπτωση: κάθε  άνθρωπος που θα ήθελε να τοποθετηθεί περί τα κοινωνικά, να κάνει Τέχνη ή απλώς πειραματισμούς, να εκφραστεί καλλιτεχνικά ή ποιητικά, θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι ο λόγος του συντελείται σε ένα εξαιρετικά εχθρικό περιβάλλον, το οποίο βαίνει επί τα χείρω...
Και δεν υπάρχει πιο εχθρικό περιβάλλον για τον λόγο , από εκείνο μιας κοινωνίας που αποστρέφεται να σκέφτεται. Δίπλα στα τηλεοπτικά κανάλια και κάτι ραδιοφωνικούς σταθμούς της συμφοράς, που αδιαλείπτως χρόνια τώρα, αυξάνουν το τονάζ της βλακείας που κυκλοφορεί ανάμεσά μας, ήρθαν και προστέθηκαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως οι επιταχυντήρες -διασπορείς και της καφρίλας, η οποία καφρίλα μέχρι πρόσφατα περικλειόταν μέσα στους μαντρότοιχους - οχυρά των γηπέδων και την απολάμβαναν οι εθισμένοι στην τεστοστερόνη οπαδοί των ομάδων και των ιεραρχιών στρατιωτικού τύπου, και πλέον την συναντάς παντού, πιο συχνά κι από τα σκατά των σκύλων στα πεζοδρόμια, ως άποψη και μάλιστα πολιτική, πολλώ μάλλον αισθητική.... 

Αυτή είναι η πραγματικότητα ,ο ορίζοντας της κοινωνίας χάριν των "ευαισθησιών" της οποίας, το Εθνικό θέατρο αυτολογοκρίθηκε, επέβαλε δηλαδή στον εαυτό του τις πρακτικές της χούντας!
Σ' αυτό το κοινωνικό τοπίο  εντάσσονται, όλοι : πλειοψηφούντες και μειοψηφούντες, αριστεροί και δεξιοί, επαναστάτες και συμβιβασμένοι, σούπερ επαναστάτες και καλοπερασάκηδες, διεθνιστές και εθνικιστές, φασίστες και αντιφασίστες , ορθόδοξοι και ετερόδοξοι, πιο γνήσιοι ορθόδοξοι και θολωμένοι παρανοϊκοί...
Στο main stream της εποχής το βασικό είναι ένα : η διαφύλαξη της νίκης και -γιατί όχι; - η πλήρης κυριαρχία του  animal laborans , του ανθρώπου βιολογικό εργαστήριο, δηλαδή η εξάλειψη της σκέψης, η ενοχοποίηση του λόγου.
Θα μπορούσα να αποδείξω τον ισχυρισμό μου απ' αφορμή του κύριου επιχειρήματος που προβλήθηκε για τα χρήματα των φορολογουμένων που πληρώνουν τα κρατικά θέατρα κλπ, κλπ,... αλλά θα μου έπαιρνε πολλή ώρα και έχω διάβασμα...
Θα μπορούσα επίσης να θέσω υπόψη σας κάποιες καίριες παρατηρήσεις από την Ποιητική του Αριστοτέλη, για το έργο τέχνης, την τραγωδία, τον έλεο και τον φόβο, καθώς και για τον τραγικό χαρακτήρα (βλ. Οιδίποδας, Ξηρός-τραγικοί, μοιραίοι και τυφλοί και οι δύο, με διαφορετικά είδη τύφλωσης) αλλά σε τι θα ωφελούσε, αν 2.500 χρόνια τώρα δεν ωφέλησαν τους πολλούς;

Υπό αυτές τις συνθήκες, τι ρόλο παίζει η Τέχνη;
Υπό αυτό το main stream της μη σκέψης, τι σημαίνει συν-είδηση ; ... και ποιός παίρνει είδηση από πειραματικές σκηνές και άλλα τέτοια....των κουλτουριάρηδων και της μπουρζουαζίας;




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός