Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_εξομολογήσεις: ο κωλοπετσωμένος

Πολλά δεν μπόρεσα να γίνω στην ζωή μου.
Κι έτσι όπως το σκέφτομαι, τώρα που έχω ζήσει το μεγαλύτερο μέρος της, καταλήγω στο ότι το κύριο  που δεν μπόρεσα ποτέ να γίνω είναι ένας κωλοπετσωμένος άνθρωπος (αν και ως γυναίκα είχα την τυπική προϋπόθεση προς τούτο).. ας πούμε ότι προσμετριέται κι αυτή η αποτυχία μου στο άθροισμα των αποτυχιών μου, εκτινάσσοντάς το στα ύψη...

Το θέμα, δηλαδή το τι σημαίνει να είσαι κωλοπετσωμένος, είναι θαρρώ από τα πλέον φλέγοντα και θα άξιζε να συμπεριληφθεί επικαιροποιημένο, σε έναν σύγχρονο μεταμοντέρνο οδηγό επιβίωσης.
Ας μην μας εξαπατά ο  λαϊκός   και  κάπως κακόηχος χαρακτήρας της λέξης, που προσδίδει μια ευτέλεια. Πρόκειται για μια εξαιρετικά δουλεμένη και εκλεπτυσμένη έννοια.
Η κωλοπετσοσύνη, η αρετή που αντιστοιχεί στον κωλοπετσωμένο, θα μπορούσε επάξια να συμπεριληφθεί ανάμεσα στις άλλες αρετές,  όπως η αντρειοσύνη ή η παρρησία, αν και για τα δικά της κατορθώματα είχαν γραφεί τα ανάλογα έπη, οι ραψωδίες ή οι ρητορικοί λόγοι.
Πλην όμως, φευ!, επειδή η κωλοπετσοσύνη αναπτύχθηκε μεταξύ των γυναικών, των δούλων και των πληβείων, στερείται γραπτών μνημείων κι έτσι η έννοια φτάνει έως εμάς από καθαρή παρεξήγηση.
Αυτή όμως η ίδια, διόλου δεν πτοείται από αυτό, διότι το κύριο και ουσιώδες χαρακτηριστικό της κωλοπετσοσύνης είναι να μην πτοείται.

Η αρετή αυτή έχει ως ορίζοντα  το γίγνεσθαι, ως πεδίο δράσης της την συνεχή ροή και μεταβλητότητα και ως σκοπό την προστασία της (ροής, μεταβολής) από την παγίωση, την ακαμψία.
Επειδή όμως η ίδια είναι μια αρετή,  ανήκει,  ούτως ειπείν,  σε ένα αμετάβλητο στάτους  καθολικοτήτων, προκύπτει ο εύκολα παρεξηγήσιμος χαρακτήρας της, ο οποίος αποτυπώνεται εξάλλου  και στο όνομά της.

Αν όμως  συγκρατήσουμε μόνο την παραπάνω διαλεκτική σχέση και την δούμε στην καθαρότητά της, θα διαπιστώσουμε ότι η κωλοπετσοσύνη είναι η απαραίτητη διανοητική, ψυχική και συναισθηματική σκευή του πλατωνικού "φιλοσόφου βασιλέα" που αναγκάζεται να αφήσει την vita contemplativa και  να γυρίσει πίσω στο σπήλαιο των ανδρείκελων και των σκιών....

Ή σε μια πιο χριστιανική εκδοχή,  η κωλοπετσοσύνη είναι μια φανερή εγκόσμια ιδιότητα του Θεού,  προκειμένου να επιβιώνουμε έως της συντέλειας του κόσμου...

Ίσως, δηλαδή θα άξιζε, στο μέλλον να γράψω κάτι πιο αναλυτικό για το ενέργημα της  εν λόγω αρετής [κάτι σαν οι προϋποθέσεις του κωλοπετσωμένου ανθρώπου ή για μια νέα κωλοπετσοσύνη], το οποίο ενέργημα έρχεται από τα βάθη των αιώνων,  βρίσκεται στον αντίποδα του ευρωπαϊκού διαφωτισμού αλλά και του μακιαβελικού Ηγεμόνα,  και για τούτο έχει ιδιαίτερη  αξία στην εποχή που διανύουμε.
 Έως τότε ας το σκεφτεί ο καθένας από μόνος του..

Προσωπικά,  άργησα να το καταλάβω... αλλά ίσως και η αργοπορία μου να προκλήθηκε ή να αναπαριστά κάτι από την φύση του ενεργήματος...














Σχόλια

  1. Ανώνυμος5/2/16, 4:48 μ.μ.

    O πολύς καιρός που θα λείπατε κ. Ραβάνη ήταν μόνο μια εβδομάδα;
    Τόσο μόνο αντέξατε μακριά από τους αναγνώστες σας; Ευχάριστο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχω και αναγνώστες; Απίστευτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός