Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_εδώ μες τα προάστια ποιος να μας λογαριάσει





Στίχοι : Μιχάλης Μπουρμπούλης

Μουσική:  Ηλίας Ανδριόπουλος

Τραγούδι : Τάσης Χριστογιαννόπουλος 


Σε κάποιο μαγαζί


Κάπου σε κάποιο μαγαζί
ένα τραγούδι παίζει
παλιό τραπεζομάντιλο
σε αδειανό τραπέζι.

Κοιτάζω το φουστάνι σου
Πού `χει κι αυτό γεράσει
εδώ μέσ’ τα προάστια
ποιος να μας λογαριάσει.

Κάποιος καημός που άναψε
κι ο κόσμος σκοτεινιάζει
σαν το τραγούδι το παλιό
που κλαίει κι αναστενάζει.



Σχόλιο: Στο τραγούδι αυτό με προσέλκυσε η εμφατική ερμηνεία του βαρύτονου Τάση Χριστογιαννόπουλου.
Βέβαια, η πρώτη εκτέλεση ήταν με τον Αντώνη Καλογιάννη, το 1979, όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος  Γράμματα στον Μακρυγιάννη και άλλα λαϊκά,  σε μουσική του Ηλία Ανδριόπουλου. Στον δίσκο αυτό συμμετείχε επίσης η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, πολλά δε από τα τραγούδια του έγιναν ύμνοι μιας ολόκληρης γενιάς σοσιαλδημοκρατών της δεκαετίας  του '80.

Εγώ όμως, όπως είπα στην αρχή, βοηθούμενη από την παρούσα ερμηνεία, σκέφτηκα ότι η ένταση της υπογράμμισης, τα bold σα να λέμε, δεν είναι τυχαία ή απολύτως μια ψυχική έξαρση του καλλιτέχνη. Και μου φάνηκε ότι θα άξιζε  να ασχοληθεί κανείς με την  ερώτηση που ποιητικά υποβάλλεται στο ρεφρέν : "εδώ μες τα προάστια ποιός να μας λογαριάσει"...

Γεννημένη και μεγαλωμένη σε ένα από τα προάστια του τραγουδιού, μπορώ να βεβαιώσω ότι η εικονοποιία και η ποιητική ατμόσφαιρα των στίχων αποδίδουν πιστά τους τόπους και το πνεύμα της εποχής εκείνης.
Τα προάστια εκείνα του τραγουδιού ήταν το αντιστρόφως ανάλογο των προαστίων που εννοούμε σήμερα όταν χρησιμοποιούμε την λέξη.
Μιλάμε για τις πολυάνθρωπες γειτονιές που εκτείνονταν δυτικά από το μεγάλο ποτάμι της Αττικής, τον Κηφισό, κι έφταναν έως το λιμάνι του Πειραιά. Μια ολόκληρη βιομηχανική περιοχή η οποία, για μερικές δεκαετίες, χωροταξικά υπηρέτησε το αστικό όνειρο της βιομηχανικής "ανάπτυξης" της χώρας: Ν. Ιωνία, Περιστέρι, Αιγάλεω, Κοκκινιά, Δραπετσώνα, Πέραμα....
Στις περιοχές αυτές  ζούσε και κινείτο ένα ανάμικτο πλήθος ανθρώπων. Πλάι στους εγκατεστημένους παλιότερα μικρασιάτες πρόσφυγες ήρθε να προστεθεί ο ελληνικός πληθυσμός των φτωχών χωριατόπαιδων που μαζικά εγκατέλειπαν την ύπαιθρο χώρα.
Κοινό και για τους δυο, εξίσου βαθύ και βασανιστικό βίωμα : ο ξεριζωμός.
Άνθρωποι που γεννήθηκαν και ζούσαν μέχρι πρόσφατα, μέσα σε δομημένες μικρο-κοινωνίες οι οποίες διασφάλιζαν  την ατομική τους διακριτότητα μέσα από το γένος, δηλαδή ένα πλήθος  κοινωνικών - οικονομικών καθορισμών και ιστορικών - πατρικών βεβαιώσεων, και που πληροφορούσαν τους άλλους για το ποιός είναι ποιός, πώς ορίζεται και πόσο μετράει, βρέθηκαν σε μια  ισοπεδωτική αφάνεια. Θα μπορούσαμε να παραλληλίσουμε την αφάνεια αυτή με την αντίστοιχη των δούλων και των γυναικών, των πόλεων της κλασικής και ύστερης αρχαιότητας.
Το αθηναϊκό κέντρο, εκεί όπου ενδημούσε η πολιτική και οικονομική ολιγαρχία, εκεί που κυκλοφορούσαν οι ποιητές, οι μουσικοσυνθέτες, οι θεατράνθρωποι, τα νόμπελ, τα καλλιτεχνικά και ιδεολογικά ρεύματα της εποχής, ήταν ένας άλλος απρόσιτος κόσμος διακριτών και ελεύθερων από λογής βιοτικούς και ηθικούς  καταναγκασμούς ανθρώπων.
Ο ελληνικός κινηματογράφος της εποχής, ως ένα ευαίσθητο και ακριβές κοινωνιολογικό εργαλείο, καταφέρνει να συλλάβει και να εξεικονίσει αυτήν την ένταση.

Το τραγούδι, λοιπόν, σωστά καταφέρνει να αποτυπώσει το παράπονο και το ζεϊμπέκικο τον σπαραγμό.
Αυτό που μένει να απαντήσουμε είναι αν τελικά κάποιος τους λογάριασε, όλους αυτούς τους αφανείς.
Ασφαλώς και τους λογάριασε!  Εδώ και 50 χρόνια  συντελείται αυτός ο λογαριασμός και ολοκληρώνεται στις μέρες μας.
Γι αυτούς έγινε η "μεγάλη δημοκρατική στροφή" το '81....
Γι αυτούς χτίστηκαν στις δυτικές συνοικίες τα Mall, τα ΙΚΕΑ, τα Αllu fan park, τα Jumbo...
Γι αυτούς άνοιξε τις πύλες της η δημόσια διοίκηση, καθώς και το Χρηματιστήριο Αξιών της Αθήνας (αλήθεια, γιατί τώρα τα δελτια ειδήσεων δεν μας πληροφορούν για το πώς κυμάνθηκαν οι μετοχές στο Τόκιο και πώς τα πάει ο Nasdag στη Νέα Υόρκη;)...
Γι αυτούς στήθηκαν ΑΤΜ στα καφεκοπτεία και στην λαϊκή....
Γι αυτούς λειτουργεί η ιδιωτική τηλεόραση, με τα ρεπορτάζ, τα τηλεπαιχνίδια, τις πρωινές εκπομπές, τις καταγγελίες, την καθημερινότητα των καθημερινών ανθρώπων...
Γι αυτούς εργάζονται οι στυλίστες, οι άνθρωποι της show biz, οι τηλεκριτικοί, οι παπαράτσι...
Γι αυτούς ασφαλώς ματώνει κάθε κυβέρνηση και κάθε αντιπολίτευση...
Γι αυτούς, δίχως αμφιβολία, φτιάχτηκε το Facebook, το Twitter, το Instagram...
Γι αυτούς καταρτίστηκε η χάρτα των δικαιωμάτων των καταναλωτών και τα πακέτα των διακοπών...
Γι αυτούς, για την βόλτα της οικογένειας στο απρόσιτο "αθηναϊκό κέντρο" και για την διευκόλυνσή τους , τα μαγαζιά θα ανοίγουν και τις Κυριακές.
Γι αυτούς γίνονται οι διαφημίσεις, οι έρευνες, οι μετρήσεις, τα fitness....
Και γι αυτούς και για την ασφάλειά τους θα κυκλοφορήσει το ηλεκτρονικό χρήμα και το ηλεκτρονικό πορτοφόλι...
Για τους ξεριζωμένους, τους ξεριζωνόμενους  και τους ξεριζωθέντες... στις ερήμους της νεωτερικότητας.

Κάπως, λοιπόν, όλοι αυτοί οι αφανείς, λογαριάστηκαν. Κάπως τοποθετήθηκαν μέσα στη  νεο-ελληνική πραγματικότητα. Οι δικές τους γενεαλογίες είναι οι λίστες των πολλών και ποικίλων επιθυμιών τους, οι δικές τους ιστορικές διαδρομές αποτυπώνονται στα βιογραφικά τους σημειώματα, η θέση τους στον κόσμο βεβαιώνεται από τα likes στις σελφι που βγάζουν οι ίδιοι στους εαυτούς τους.

Κι αλίμονο αν δεν το έκαναν! Το ερώτημα του τραγουδιού, ποιός θα με λογαριάσει; για ποιόν είμαι κάτι; τι αξίζω; το ανθρωπολογικό ερώτημα: ποιος είμαι τελοσπάντων;  αν διατυπωθει με έμφαση και με τον τρόπο του ζεϊμπέκικου είναι ικανό να σε τρελάνει...σε κοινωνικό δε επίπεδο μπορεί να γίνει παράγοντας μεγάλης αποσταθεροποίησης!!

Ο μικροαστικός πόνος του τραγουδιού σήμερα φαντάζει παρωχημένος.
Οι αφανείς αφού δεν μπορούν να γυρίσουν πίσω στις ρίζες τους κι αφού δεν έχουν κάπου αλλού να πάνε, θα εξακολουθήσουν να πηγαίνουν στις δουλειές τους εξαπατώντας αλλήλους, θα συνεχίσουν να διασκεδάζουν μέχρι να γίνουν λιώμα , οι πιο ευσυνείδητοι θα ψηφίζουν στις εκλογές και οι πιο ανήσυχοι θα παίρνουν μέρος σε διαδηλώσεις και σε τηλεμαραθώνιους αγάπης....αρκεί κάπως να στομώνεται η πληγή....να κλείσουν κι οι λογαριασμοί! Να γίνουμε Ευρώπη!!




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός