Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ντρου... ντρου... ντρου... τα βραχιόλια δε βροντούν


Όλοι τους αναψοκοκκινισμένοι, καλοκαιρινοί στις φορεσιές τους και ρόδινοι στα πρόσωπά τους κι έτσι όπως τους έβλεπα να επιβιβάζονται ο ένας  πίσω από τον άλλο στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ για Γεωργιούπολη – Καβρό – Ρέθυμνο, μου ήρθε στο νου το παραδοσιακό :
ντρου ντρου τα βραχιόλια της βροντούν….

Μακάρι να βροντούσαν λέω.... ν’ αντηχούσαν και γενικά να έκαναν έναν σαματά.
Τούτα δώ τα βραχιόλια, όμως, είναι σιωπηλά, με ζωηρά χρώματα –φούξια και λαχανί- και τα φορούν άνθρωποι πειθήνιοι.
Συμβολίζουν δε ακριβώς την πειθήνια συμπεριφορά του σύγχρονου ευρωπαίου πολίτη - τουρίστα.
Συνάδουν με την αρχή που διέπει όλη τη ζωή του στις Μεγαπόλεις της δυτικής και της ανατολική Ευρώπης, απ΄όπου προέρχονται : αυτή του ατομικού συμφέροντος και οφέλους.
Επιπλέον διαθέτουν  και μαγικές δυνάμεις. Εφόσον όσοι τα φορούν γίνονται αλώβητοι από τα κακά που μπορεί να βρουν έναν αθώο τουρίστα όταν κάνει τις αθώες διακοπές του.
Όπως π.χ. να πέσει θύμα κάποιου εστιάτορα, κάποιου ταξιτζή, κάποιου εμπορομανάβη κλπ.
Να πέσει δηλαδή θύμα ενός ασυνείδητου ο οποίος θα κερδοσκοπήσει σε βάρος του.
Ενώ δεν θα έπρεπε. Όπως δεν θα έπρεπε γενικά οι άνθρωποι να κερδοσκοπούν ο ένας σε βάρος του άλλου. Και το ίδιο να κάνουν και οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες και όλοι.
Τότε θα ήταν όλοι  αθώοι και θα έκαναν αθώες διακοπές σ' έναν αθώο κόσμο.

Πλην όμως τίποτα από αυτά δεν συμβαίνει.
Έτσι, φαίνεται απόλυτα λογικό οι ξένοι που έρχονται στην ταλαίπωρη και εξευτελισμένη πατρίδα μας να φορούν το άηχο πλαστικό βραχιολάκι τους.
Έτσι, δεν έρχονται σε επαφή με το «κακό» που παραμονεύει παντού.
Έτσι όλα φαίνονται ασφαλή και τακτοποιημένα.
Ναι, οι διακοπές που ήρθαν να κάνουν για λίγες μέρες στην Ελλάδα , μπορεί να διακόπτουν  κατάτι την δωδεκάμηνη εργασιακή τους μονοτονία, φροντίζουν όμως να μη ξεφύγουν ούτε εκατοστό από την αρχή, την λογική που την διέπει. Την ίδια αυτή αρχή που διέπει τον απανταχού παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας.

Οπότε τι σόι διακοπές είναι αυτές;  
Το ξέρουν όλοι δα!  «Διακοπές» τις λέμε. Δεν είναι όμως.
Διακοπές κατευθυνόμενες, όπως κατευθυνόμενες είναι οι στάσεις ζωής τους, οι επιλογές και οι απόψεις τους, όπως κατευθυνόμενα είναι τα ιδανικά και οι αξίες τους.
Αν τους ρωτήσεις θα απαντήσουν πως : 
...Πάνε στα σίγουρα και στα δοκιμασμένα.
...Πάνε σ’ αυτά που κάποιοι από πριν έχουν επιλέξει ως ωφέλιμα, ως αβλαβή, ως πρέποντα…
...Πάνε γιατί έτσι τους συμφέρει καλύτερα.
...Πάνε στα τυφλά.
...Πάνε στα μουγκά.

Μήπως όμως κι εμείς αυτό δεν κάνουμε;
Σε διάφορες ανόμοιες κι όμως απελπιστικά όμοιες περιπτώσεις.
Που δεν διακόπτουν τίποτα πιά….

Που δεν βροντούν….

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός