Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Jean Jacques Rousseau : "Κοινωνικό Συμβόλαιο" και θρησκεία




(Μέρος I)


Ζ.Ζ.Ρουσσώ (1712-1778)



Εισαγωγικά

Στην αυγή των νέων χρόνων, διακεκριμένοι πολιτικοί φιλόσοφοι και στοχαστές, ακολουθώντας την παραδειγματική πορεία της φυσικής φιλοσοφίας ή επιστήμης προσπαθούν να διατυπώσουν εξ αρχής –δίχως προαπαιτούμενες παραδοχές και βεβαιότητες- τους όρους και τις μορφές της ανθρώπινης κοινωνικότητας και κοινωνικοποίησης.
            Καθοδηγούνται σ’ αυτήν την προσπάθεια από τις πιεστικές ανάγκες της εποχής (εκτεταμένες θρησκευτικές έριδες - εμφύλιοι πόλεμοι)  και από τα νέα ιστορικά, θεωρητικά και τεχνολογικά επιτεύγματα (βλ. ταξίδια μεγάλων θαλασσοπόρων, νευτώνεια φυσική, καρτεσιανή φιλοσοφία κλπ.)
Θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τρεις κοινούς άξονες γύρω από τους οποίους κάθε ένας που θέλει να διατυπώσει μια πολιτική θεωρία οφείλει να περιστρέψει τις απαντήσεις του :
            α) Πώς περιγράφουμε και ορίζουμε το ανθρώπινο υποκείμενο. Ερώτηση θεμελιώδους σημασίας, καθώς γίνεται πλέον φανερό ότι πρόκειται για ένα νέο, αναδυόμενο υποκείμενο που στέκεται απέναντι στον κόσμο που το περιβάλει διατυπώνοντας ένα ισχυρό αίτημα χειραφέτησης.
            β) Ποιές είναι οι ορθολογικά ανιχνεύσιμες και διατυπώσιμες αιτίες που παράγουν τις κοινωνικές συνομαδώσεις.
            γ) Ποιά είναι τα πολιτικά εκείνα εργαλεία που θα είναι χρήσιμα στα χέρια μιας απαλλαγμένης από προκαταλήψεις και αναστολές ανθρωπότητας, προκειμένου  να επιδοθεί στην κατάκτηση ενός φαινομενικά ανεξάντλητου πεδίου δυνατοτήτων και προόδου.

Ο Ζ.Ζ. Ρουσσώ και οι διαφωτιστές φίλοι του συμμετέχουν σ’ αυτή την συζήτηση και ο Ρουσσώ δικαίως κατακτά μια θέση ανάμεσα στους τρεις κορυφαίους φιλοσόφους (:οι άλλοι δύο: Χομπς και Λοκ) που μέσα από την συμβασιοκρατική αντίληψη των κοινωνιών, θέτουν τους τρεις πυλώνες (:οι άλλοι δύο: ασφάλεια-κυριαρχία και ατομική ιδιοκτησία) για τη θεμελίωση των σύγχρονων ευρωπαϊκών εθνών – κρατών που διαδέχθηκαν το τέλος των  μεγάλων μοναρχιών – αυτοκρατοριών της ευρωπαϊκής ιστορίας.
            Ανιχνεύουμε σήμερα την επιρροή του Ρουσσώ στα κοσμοϊστορικά γεγονότα της Γαλλικής επανάστασης (1789) αλλά και στην διασφάλιση της ελευθερίας του ατόμου, την αναγνώριση των ατομικών δικαιωμάτων, την ισχύ της λαϊκής κυριαρχίας και του νομοκανονιστικού δικαίου που κάθε σύγχρονο κράτος δυτικού τύπου αποδέχεται ως όρους  ύπαρξης και  σκοποθεσίας του.

Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας  θα ασχοληθώ με το 8ο κεφάλαιο που κλείνει το «Κοινωνικό Συμβόλαιο» (1762) , βρίσκεται στο βιβλίο IV και τιτλοφορείται : «περί της πολιτικής θρησκείας».
Η επιλογή μου να ασχοληθώ με αυτό το κεφάλαιο εκφράζει δύο ιδέες που μου γεννήθηκαν καθώς προχωρούσαν οι συναντήσεις του σεμιναριακού τμήματος και μια πεποίθηση που έχω εξ ανέκαθεν :
ενώ ο «Λόγος περί της ανισότητας» παρείχε πολλές προκλητικές ευκαιρίες για στοχασμό, αυτές καθώς μπήκαμε στο «Κοινωνικό Συμβόλαιο» ολοένα και λιγόστευαν. Το Κ.Σ. λάμβανε –κατά την δική μου αντίληψη πάντα- τον εργαλειακό θετικό χαρακτήρα του αναμενόμενου, το νερό είχε μπει στο αυλάκι. Μόνο το τελευταίο κεφάλαιο, αυτό το «περί πολιτικής θρησκείας» το ένιωσα σαν «αχίλλειο πτέρνα» του Κ.Σ. η οποία, ούτως ειπείν, ανακεφαλαίωνε τις προκείμενες που είχαν ήδη τεθεί στον «Λόγο περί της ανισότητας» και θα μπορούσε ίσως να μας πάει πάλι στην αρχή, για να σκεφτούμε ξανά το όλο εγχείρημα.

εφόσον το κεφάλαιο αυτό συζητά θέματα θρησκείας, αναρωτήθηκα εάν θα μπορούσαμε να το διαβάζουμε κριτικά μέσα από το –εν πολλοίς- άγνωστο πλαίσιο της ορθόδοξης εκκλησιαστικής παράδοσης η οποία αν και μας συγκροτεί ως ιστορική και θρησκευτική ιδιαιτερότητα, συνήθως εντός των εξευρωπαϊσμένων σπουδών μας  αγνοείται από το ελληνικό Πανεπιστήμιο.

οι σπουδές στην Φιλοσοφία οφείλουν να εμπλέκουν ένα βαθμό επικινδυνότητας ή ένα είδος α-πορίας, τουτέστιν μπορεί και να μην τα καταφέρω, για λόγους αδυναμίας που βαραίνει εμένα, να ικανοποιήσω έναν απαιτητικό και ανήσυχο αναγνώστη.

Χωρίζω την εργασία μου σε δύο μέρη : στο πρώτο θα επιχειρήσω μια παρουσίαση της άποψης του Ρουσσώ για την θέση που πρέπει να κατέχει η  θρησκεία στην κοινωνική σύμβαση που συγκροτεί το κράτος και στο δεύτερο θα προσπαθήσω μια συνοπτική παρουσίαση της θέσης του χριστιανού μέσα στο κόσμο και στο κράτος όπως αυτή πηγάζει από την παράδοση της Ορθόδοξης χριστιανοσύνη της ανατολής.

(Συνεχίζεται..)..

Σχόλια

  1. Ανώνυμος4/3/15, 9:13 π.μ.

    περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον ειδικά το δεύτερο μέρος..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ καλέ επισκέπτη!
    Επειδή η εργασία είναι κάπως μεγάλη, σκέφτηκα να την δημοσιεύω σε συνέχειες. Έτσι διαβάζεται πιο εύκολα και μπορεί κάποιος να βρει δίχως μεγάλο κόπο, κάτι που να τον ενδιαφέρει.
    Στο δεύτερο μέρος που αναφέρω, δίνω την -κατά την άποψή μου- θεμελιώδη διαφορά που βρίσκεται στο όριο των δύο κοινωνιών. Η ανάπτυξη των επιμέρους στάσεων και τρόπων που ο χριστιανός εμπλέκεται μέσα στο κοινωνικό κράτος, είναι και για μένα ένα μεγάλο ακόμα ζητούμενο.
    Κάπως, μπορεί όλοι να το καταλαβαίνουμε με έναν τρόπο διαισθητικό, αλλά το να διατυπωθεί με συνέπεια και καθαρότητα είναι νομίζω κάτι που υπερβαίνει τις δυνατότητές μου και που μάλλον αφορά την συλλογική ΜΑΣ προσπάθεια και εμπειρία, απ' όποιον χώρο έχει ταχθεί ο καθένας να διακονεί, να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός