Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ένας τρόπος δίχως όνομα

Υπάρχει κάτι άκαμπτο εδώ.
Όταν κάτι οδηγείται στον θάνατο... όταν μια ανθρώπινη ζωή συνθλίβεται με αυτόν τον τραγικό τρόπο, τον τρόπο αυτού του νέου παιδιού... τότε ας είματε υποψιασμένοι : κάπου έχει στηθεί μια μέγγενη.
Υπάρχουν δύο ειδών μέγγενες : αυτές που στήνει ο νους κι αυτές που στήνουν τα ένστικτα.

Πολλοί μιλούν για μια συλλογική ενοχή, για την κοινωνική μας κατάπτωση και για νέα κοινωνικά φαινόμενα...
Δεν θα διαφωνήσω με πολλά από αυτά που λέγονται για την υπόθεση (διάβασα κάποιες  ενδιαφέρουσες κοινωνιολογικές αναλύσεις,  βλ. "Στο κόκκινο" άρθρο κ. Μαρίας  Λουκά).
Διάβασα τόσα πολλά συναισθηματικά φορτισμένα, θρήνους, αποχαιρετισμούς, υποσχέσεις, αναθέματα και κραυγές αγωνίας... σχεδόν νιώθεις ότι το κακό που προκάλεσε το κακό, σόκαρε τους ανθρώπους... Κατανοώ και δικαιολογώ.
Είναι, όμως τόσο σοκαριστικά, είναι τόσο απίστευτα και "νέα" όλα αυτά;

Κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχει τίποτε "νέο", με την έννοια του καινοφανούς... υπάρχουν μόνο αποτελέσματα, επίπεδα δηλαδή στα οποία οδηγούνται με αναγκαιότητα αιτίου - αποτελέσματος, τα πράγματα και οι καταστάσεις.
Στην προκειμένη περίπτωση τα πράγματα έχουν αναμφισβήτητα μια ηθική διάσταση και οδηγήθηκαν στην τραγική αυτή κατάληξη (και θα συνεχίζουν οδηγούνται είτε με τη μορφή του bulling είτε με άλλες μορφές) διότι  ζούμε πλέον σε μια ηδονοθηρική κοινωνία, σε μια ιστορική εποχή που έχει ανάγει την ικανοποίηση, την απόλαυση σε μέγιστη αξία, ίσως την μόνη πλέον αξία, η οποία μπορεί με τρόπο άμεσο να απαντά στις αναζητήσεις του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου... κάτι σαν το "έτσι μ' αρέσει άρα υπάρχω".
Είναι το επόμενο στάδιο -όριο της πορείας αυτοπραγμάτωσης του νεωτερικού υποκειμένου που μόνο την ατομική ηδονή μπορεί πλέον να διεκδικεί και ελπίζει. Η ηδονή αφορά τα πολύ συγκεκριμένα και περιορισμένα όρια του ατόμου, εξαντλείται μέσα στην ατομικότητά του (:κανείς δεν μπορεί να νιώσει την ευχαρίστηση που νιώθω όταν τρώω μια πάστα) και θεωρείται πλέον ένα από τα "δικαιώματα" του ανθρώπου (: να κάνω αυτό που μου αρέσει). Όλα μπορούν να εγγράφονται σ' αυτήν την αρχή της ηδονής και αναπόφευκτα ό,τι εγγράφεται εκεί αγγίζει πολύ βαθιά στρώματα του ανθρώπινου ψυχισμού. 


Όταν όμως εξαντληθούν όλες οι απλές οι αθώες, οι κατοχυρωμένες, οι νόμιμες ηδονές, και το άτομο (για διάφορους λόγους) δεν κατορθώσει να υπερβεί αυτό το ηδονικό στάδιο, αλλά αντιθέτως μια ολόκληρη κοινωνία δομείται μέσα σ' αυτό,  τότε αυτό που μένει ως η απόλυτη, η υπέρτατη ηδονή είναι αυτή της κατασπάραξης του άλλου, της κατάποσης της ύπαρξης του κάθε άλλου που δεν είμαστε εμείς. Τότε οι ιδιαιτερότητες, οι διαφορές του άλλου, οι προτιμήσεις του, οι αποκλίσεις του και ό,τι τον χαρακτηρίζει,  γίνονται τα λογικά ή παράλογα άλλοθι για να κινηθεί ο μηχανισμός της άλωσής του, από τον οποίο πηγάζει μια δική μας σκοτεινή και θηριώδης ηδονή. 
Μοιάζει η πορεία εξέλιξης του ορθολογικού ανθρώπου των νεώτερων χρόνων να οδηγείται στην μέγγενη των ενστίκτων του και το ηθονοθηρικό άτομο είναι πλέον η φαύλη και διεφθαρμένη απόληξή του.


Ο τρόπος αυτού του παιδιού μπορεί να θλίβει(!), σίγουρα να καταδικάζεται από πολλούς (κυρίως από τους θρησκευόμενους και τους ανθρωπιστές), μπορεί να θεωρείται απεγνωσμένος και αδιέξοδος, ίσως ως πρόταση δεν είναι η καλύτερη,  για μένα όμως είναι η απόδειξη της δυνατότητας που έχει ο άνθρωπος να βγαίνει, έστω και συντριμμένος -γιατί μόνο έτσι μπορεί να βγει- από τις μέγγενες που του στήνει ο ανθρώπινο θηρίο.

Από την αρχή είχα αποφασίσει να μην χρησιμοποιήσω καμιά φωτογραφία αυτού του παιδιού, απ΄αυτές που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Ένιωθα ότι, στην προκειμένη περίπτωση, η φωτογραφία του έχει αποκτήσει κάτι το "τηλεοπτικό", ένα "Να!, αυτός είναι"...
Αρκετά πιά με το πρόσωπο αυτού του παιδιού!
Κι όσο έγραφα ένα δισταγμός με συνόδευε συνεχώς: δεν μπορούσα να γράψω ούτε το όνομά του, ακόμα και στα σημεία εκείνα που το κείμενο το απαιτούσε...
Σκέφτηκα ότι, ίσως, αυτό να μου συμβαίνει γιατί η ονοματοδότηση συνιστά αυτομάτως μια ετερότητα. Υπάρχει όμως αυτή;
Είναι, ο τρόπος του,  το έτερον ή είναι το κατ' εξοχήν ακατανόμαστο ίδιον;

[Υ.Γ.: "ο πιο γρήγορος κερδίζει"... ακούω στην ανοιχτή (θέ μου, από το πρωί όσες φορές κι αν την έκλεισα, εκείνη άνοιξε!) τηλεόραση]. 

Σχόλια

  1. Ανώνυμος17/3/15, 6:40 μ.μ.

    Ελενη,σημερα σε ενα μαθημα ψυχολογιας, απο τα πολλα που ειπωθηκαν κρατησα αυτο: ηταν ο μονος τροπος να διασωσει το Εγω του. ορισε ΑΥΤΟΣ τον τροπο που θα κινουνταν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι από τις πιο μεγάλες και σοβαρές κουβέντες που θα μπορούσαμε να κάνουμε...
    Η υπόθεση αυτού του παιδιού, υπερβαίνει την αυτονόητη, από όλους μας, καταδίκη της αυτοκτονίας.
    Έχω την γνώμη ότι η πράξη του δεν πρέπει να ειδωθεί ως πράξη απόγνωσης, μόνο, υπερβαίνει κατά πολύ τα όριά της.
    Μας καλεί ίσως να σκεφτούμε ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει δίχως να είναι και να έχει Πρόσωπο...
    Η ελευθερία μας, να μπορούμε να τελειώσουμε την ζωή μας, δεν είναι μια ελευθερία δίχως αντικείμενο, γενική και ως ιδέα.
    Η ελευθερία μας έχει ως πολύ συγκεκριμένο αντικείμενό της την απόκτηση Προσώπου. Εάν αυτό δεν κατορθώνεται, για πολλούς και διάφορους λόγους, η ίδια η ελευθερία είναι αυτή που επιβάλλει την αλήθεια της μέσω της αυτοκτονίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητή μου Ελένη, έχουμε απομακρυνθεί από τον Χρηστό τρόπο ζωής και γι αυτό οι ''μέγγενες'' πληθαίνουν στην κοινωνία και σφίγγουν και σημαδεύουν ακόμη και τα σίδερα.
    Δέον να επισημανθεί ότι και η Πολιτεία, αλλά και ο κοινωνικός ιστός δυσκολότερα επεμβαίνει για να βοηθήσει τέτοιες καταστάσεις και θύματα που βασανίζονται.
    Ίσως είναι ο φόβος, ο χαρακτήρας, ευθυνοφοβία, η καλοπαίραση, η δειλία, οι ψυχικές μας αδυναμίες που δημιουργούν μία ολοκληρωτική ανυπέρβλητη άρνηση στο να επέμβουμε και να επιλύσουμε τέτοια θέματα.
    Η συνέπεια αυτού είναι να οργανώνονται σε κλίκες και συμμορίες τέτοιου είδους άτομα και να επιχειρούν με τα κτηνώδη ένστικτα κατά ευάλωτων και παραμελημένων, από συμφοιτητές και γονείς πιθανώς, ευαίσθητων ή και ιδιόρρυθμων προσωπικοτήτων.
    Πόσο να αντέξει μία ευαίσθητη ψυχή, την κτηνώδη και όχι ζωώδη συμπεριφορά κάποιων που υπερτερούν σε σωματική δύναμη, σε πλήθος ατόμων, μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που ενώ γνωρίζει το πρόβλημα αδιαφορεί προκλητικά;
    Πόσο να αντέξει ένα τρυφερό παιδί όταν δεν υπάρχει κάποιος να του συμπαρασταθεί και να τον ακούσει;
    Πόσο να αντέξει ένα τρυφερό παιδί τα θηρία που κατασπαράζουν τη σάρκα του και την ψυχή του;
    Για εμένα αυτό το παιδί υπάρχει ως ένας μάρτυρας που θυσιάστηκε στο βωμό του σύγχρονου και ανελέητου bullying για να καταλάβουμε εμείς οι επαναστάτες του καναπέ το πρόβλημα και να δοθεί η έναρξη για μέριμνα από το κράτος.
    Επέδειξε τρομερή υπομονή, ανεκτικότητα, καρτερικότητα, απέναντι στον ξεφτιλισμό, στην θηριωδία, στο μαρτύριο και στην περιφρόνηση.
    Η όλη αυτή κατάσταση με αναγάγει να τον ανυψώσω και να τον θεωρήσω ότι υπήρξε ένας άξιος εφαρμοστής και αυτής της Χριστιανικής εντολής, εάν σε χτυπήσουν από τη μία γύρνα και από την άλλη. Δεν κατήγγειλε τα βασανιστήρια σε καμία αρχή, μόνο ζήτησε βοήθεια την οποία δεν τη βρήκε, τα ανέχτηκε όλα.
    Ένα τέτοιο Παλικάρι δεν μπορεί να είναι αυτόχειρας, δεν μπορεί να είναι ηττοπαθείς, διότι οι αυτόχειρες είναι δειλοί και απεγνωσμένοι, ενώ αυτός υπέμεινε με τεράστια καρτερικότητα τα χρόνια μαρτύρια πάνω στην ψυχή του και στο κορμί του.
    Θεωρώ λοιπόν ότι είναι φόνος και όχι αυτοχειρία, είναι μαρτύριο γενναιότητας και όχι εγκατάλειψη του στίβου της ζωής από φόβο και δειλία που ως συνήθως συμβαίνει με τους αυτοκτονούντας.
    Οι αυτόχειρες πολλές φορές εξηγούν τους λόγους, οι ήρωες πέφτουν στη μάχη χωρίς να ζητούν τα εαυτοίς.
    Αυτά ήθελα να καταθέσω κάνοντας κλήση στους επισκέπτες της σελίδας σου να κάνουν μία παρακλητική εύχή προς τον Πανάγαθο Θεό να τον αναπαύσει και να τον κατατάξει με τους γενναίους και τους σύγχρονους ήρωες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος18/3/15, 10:58 π.μ.

    Αδελφέ Μσρίνε,
    Ποσο μσς αγγιξε το σχόλιό σου!
    Αυτό προσπαθούσα να περάσω σήμερα σε συζητήσεις που είχαμε περι του γεγονότος.
    Ευχαριστούμε και την αγαπητή Ελένη για τον πολύ βαθυστόχαστο σχολιασμό της περι αυτού. Καλά είστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος18/3/15, 10:11 μ.μ.

    O θανών ήταν μόνο 20 ετών. Στα 20 χρόνια ο εγκέφαλος ακόμη τυγχάνει αδιαμόρφωτος και ανώριμος.Το παιδί χρειαζόταν προστασία που δεν του δόθηκε.
    Και έτσι κατέληξε εκεί που κατέληξε. Εκ των υστέρων, οι οδυρμοί ευαισθησίας, μάλλον υποκριτικοί μου φαίνονται. Όποιος νοιάζεται πραγματικά προ-νοεί δεν επι-νοεί.
    Το αίμα του αυτόχειρα θα στοιχειώνει πάντα τις ζωές αυτών που με την επιθετικότητα ή την αδιαφορία τους, συνετέλεσαν στο χαμό του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος18/3/15, 11:33 μ.μ.

    Δηλαδή πότε ο εγκέφαλος τελικά γίνεται ώριμος; Στα 22 στα 25 η στα 30; Ακαιρη η τοποθέτηση, σύμφωνα με τη συνταγματική νομοθεσία από τα 18 ψηφίζουν ως ώριμοι και χρήσιμοι πολίτες για να καθορίσουν το μέλλον της χώρας.
    Όσο για τα στειχειώματα μου μοιάζουν με κατάρες, όμως και για εκείνους που ήταν συντελεστές υπάρχει μετάνοια, και η μετάνοια όλα τα θανάσιμα λάθη τα διαγράφει και επαναφέρει την γαλήνη και ηρεμία στην ψυχή. Είναι ανάρμοστο να ξεστομιζουμε τέτοιου είδους αιώνιες καταδίκες.
    Τ.Ο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έχω τη γνώμη, και όλοι συμφωνούμε σ' αυτό, ότι το θέμα δεν είναι εγκεφαλικό. Ο αυτόχειρας δεν παθαίνει κάποια εγκεφαλική βλάβη, δεν έχει κάποια αλλοίωση σε κάποια κύτταρα, νευρώνες ή συνάψεις...
    Υπάρχει στους ανθρώπους κάτι που μπορεί να παραλύσει την λειτουργία όχι μόνο του εγκεφάλου, αλλά να αναστείλει κάθε λειτουργία ζωής : ο αφόρητος ψυχικός πόνος.
    Και ναι, υπάρχει μετάνοια...
    Και ο μηχανισμός της είναι -παραδόξως- ο ίδιος : ο αφόρητος ψυχικός πόνος.
    Και στις δύο περιπτώσεις το τίμημα είναι : θάνατος.
    Στην περίπτωση όμως της χριστιανικής μέτανοιας ο θάνατος είναι του παλαιού Αδάμ και η ανάσταση του νέου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος19/3/15, 7:45 μ.μ.

    H Mετάνοια ΔΕΝ ακυρώνει το ΚΑΚΟ που έγινε.

    ΔΕΝ ακυρώνει τις ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ του ΚΑΚΟΥ
    στις ζωές εκείνων που ΕΒΛΑΨΑΝ ΘΕΛΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΚΙΑ τον πλησίον του.
    .
    ΤΟ ΚΑΚΟ θα ΠΛΗΡΩΘΕΙ, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ
    ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ, ΕΙΤΕ ΤΟ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΔΡΑΣΤΕΣ
    ΕΙΤΕ ΔΕΝ ΤΟ ΘΕΛΟΥΝ.

    Οι θρησκευόμενοι ΠΟΥ ΒΛΑΠΤΟΥΝ συνανθρώπους τους
    με την ΕΛΠΙΔΑ ΤΗς ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ,
    είναι πολύ μακριά νυχτωμένοι, φίλε Τ.Ο.

    ΝΑ ΤΟ ΘΥΜΑΣΑΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος19/3/15, 9:12 μ.μ.

      Φίλε, μάλλον δεν κατάλαβες τι έγραψα. Μάλλον υπάρχει πρόβλημα.
      Εγώ δεν άφησα να εννοηθεί ότι η μετάνοια ακυρώνει το κακό; Ούτε ότι για το κακό που έγινε δεν θα αποδοθεί η δικαιοσύνη στην ώρα της.

      Κανένα κακό ούτε ακυρώνεται ούτε γυρίζει πίσω. Όμως η μη μετάνοια κάνει μεγαλύτερο κακό, και εμείς πρέπει να επισημαίνουμε όλα εκείνα που πρέπει, για να μην διαιωνίζεται το κακό.

      Π.χ οι κατάρες και τα στοιχειώματα που ""εκτόξευσες"', όχι μόνο δεν βοηθάνε, αλλά κάνουν μεγαλύτερο κακό. Το κακό πληθαίνει και πρέπει να ομολογούμε εκείνες τις πρακτικές για να αποτρέπουμε, να μη μεγεθύνεται το κακό, και να ειρηνεύει ο κόσμος.
      Όσο για το αυτό που γράφεις, " Οι θρησκευόμενοι ΠΟΥ ΒΛΑΠΤΟΥΝ συνανθρώπους τους
      με την ΕΛΠΙΔΑ ΤΗς ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ,
      είναι πολύ μακριά νυχτωμένοι", έχω να σού πώ, μάλλον κοιμάσαι όρθιος, έχεις χοντρό πρόβλημα.
      Τ.Ο.

      Διαγραφή
    2. Καλέ άνθρωπε με το ψευδώνυμο Τ.Ο.
      επιδιώκεις μια πιο "προσωπική" κουβέντα και θα την έχεις...
      Δεν ξέρω τι επάγγελμα κάνεις στην ζωή σου... ας μαντέψω...
      πρέπει να κάνεις κάτι σχετικό με μηχανές... μηχανικός αυτοκινήτου ας πούμε....
      Οι μηχανικοί αυτοκινήτου είναι πολύ επιδέξιοι άνθρωποι γιατί μπορούν με το που θα ακούσουν μια μηχανή να δουλεύει να αποφανθούν : χμ.. έχει πρόβλημα αυτή η μηχανή.
      Και μάλιστα κάποιοι μπορούν να ξέρουν και πού ακριβώς είναι το πρόβλημα.
      Πολύ καλή αυτή η δεξιότητα για τις μηχανές ή για ανάλογες καταστάσεις....
      Όμως οι άνθρωποι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μηχανές... τούτο σημαίνει ότι αποφάνσεις του τύπου "έχεις πρόβλημα" ή "κοιμάσαι όρθιος".. είναι άστοχες, άκαιρες και ταιριάζουν σε άλλους χώρους και σε άλλα επαγγέλματα.
      Κατά τα λοιπά διαβάζουμε τους προβληματισμούς σου για το κακό με ειλικρίνεια και ενδιαφέρον.

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος19/3/15, 10:23 μ.μ.

      Εντάξει έχεις δίκιο ανακαλώ, ζήτω συγγνώμη από τον φίλο μας και από όλους.
      Το Τ.Ο. δεν είναι ψευδονυμο, και δεν έχω επαγγελματία σχέση με τις μηχανές του δρόμου.

      Διαγραφή
    4. Εγώ σ' ευχαριστώ!
      Και με τιμά που διαθέτεις λίγο από το χρόνο σου για να συμμετέχεις σ'αυτή τη συζήτηση και διαβάζεις την ελάχιστη σελίδα μου.

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος19/3/15, 10:43 μ.μ.

      Αν δεν άξιζε δεν θα είχα ασχοληθεί.
      Τ.Ο.

      Διαγραφή
  9. Το θέμα του Κακού... το αγαπημένο μου...
    Δεν θα μπω τώρα σε ανάλυση.. πώς θα μπορούσα άλλωστε; Χρειάζεται να γράψεις βιβλίο...
    Πάντως, έχω την γνώμη ότι όσοι βλάπτουν τους συνανθρώπους τους είτε αυτοί -οι βλάπτοντες- είναι θρησκευόμενοι είτε όχι, σε τέτοιο βαθμό, όπως στην περίπτωση που συζητάμε και σε άλλες παρόμοιες, δεν προσβλέπουν σε καμία ελπίδα μετανοίας.
    Και αυτό είναι το χαρακτηριστικό του απόλυτου κακού.
    Εάν κάποιος βλάπτει έστω λόγω αδυναμίας -ψυχικής, βουλητικής, πνευματικής- και έχει ωστόσο μέσα του την ελπίδα της μετάνοιας, τότε αυτός δεν πράττει το απόλυτο κακό.
    Γιατί εάν έχεις μέσα σου μια ελπίδα μετάνοιας και συγχώρεσης, υποτάσσεις ήδη την πράξη σου σε μια ανώτερη από την δική σου δύναμη.
    Ενώ το απόλυτα κακό, δεν αναγνωρίζει καμία άλλη δύναμη πέραν της δικής του...
    Η πράξη του στέκεται επιδεικτικά και απόλυτα απέναντι στην κύρια ενέργεια του Θεού με την οποία συντηρείται ο κόσμος, δηλ. στο Έλεος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εξ αυτού πηγάζει η δύναμη της νοεράς προσευχής το "Κύριε ελέησόν με".. η επίκληση γίνεται στην κύρια ενέργεια που συγκροτεί και φυλάσσει τον κόσμο.
    Γι' αυτό και μια τέτοια προσευχή δεν έγινε ποτέ κατανοητή στην δυτική χριστιανοσύνη... η οποία ΔΕΝ ζητά το έλεος, που συνέχει τον κόσμο και λόγω αυτής της συνοχής μπορώ και εγώ να υπάρχω... αλλά την δικαστική αντιστοιχία αμαρτιών - σωτηριών... είναι η πράξη του ανθρώπου που απαιτεί την δικαιώση και όχι το έλεος του Θεού στο οποίο υποτάσσεται η πράξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Όμως στην δυτική χριστιανοσύνη ποτέ δεν υπήρχε η προπαίδεια της ελληνικής σκέψης.. ο Φόβος και ο Έλεος. Πράγματα βαθιά με τα οποία πάλεψε ο ελληνικός αρχαίος κόσμος για αιώνες μέσα από την φιλοσοφία και μια τραγική ποίηση που δεν έχει υπερβληθεί...
    Μακάρι να μπορέσω να δώσω περισσότερα κείμενα επ' αυτού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος19/3/15, 8:26 μ.μ.

    To έχουμε ξαναθίξει. Ευφυείς νέοι, σήμερα, θεωρούν ότι η συγχωρητικότητα του θετικού προσώπου του Χριστιανισμού ΦΤΑΙΕΙ για τον ΠΛΕΟΝΑΣΜΟΥ του κακού στον κόσμο.

    Δεν πειθονται καθόλου εύκολα περί του αντιθέτου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος20/3/15, 12:41 π.μ.

      Πρόσθεσε τις πηγές για αυτό που παραθέτεις για τους νέους. Το αμφισβητώ σφόδρα.
      Τ.Ο.

      Διαγραφή
  13. Εννοείτε ότι στον δυτικό χριστιανικό κόσμο έχει εκλείψει η θανατική ποινή για μεγάλα και σοβαρά εγκλήματα;
    Αυτό καταλαβαίνω από το σχόλιό σας.
    Εάν η εξάλειψη της θανατικής ποινής αποδίδεται στο πνεύμα του χριστιανισμού... αυτό είναι λίγο πολύ αυθαίρετο μιάς και η ανθρωπότητα έχοντας λάβει την χριστιανική διδαχή από τους χρόνους των Αποστόλων για πολλούς αιώνες πορεύτηκε με την θανατική ποινή και τις ανάλογες τρομερές τιμωρίες σε ισχύ.
    Θα πρέπει να αποδώσουμε την "συγχωρητικότητα" (που δεν είναι συγχωρετικότητα, αλλά ανεκτικότητα) στο πνεύμα του ανθρωπισμού που αναδείχθηκε στην Ευρώπη από την εποχή της Αναγέννησης και εκεί να ψάξουμε να βρούμε τα θεμέλια των κανονισμών του θετικού δικαίου όπως αυτό εξελίχθηκε και ισχύει σήμερα.
    Το πώς έφτασε η δύση στην Αναγέννηση και κατόπιν στον Διαφωτισμό είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση.
    Πάντως, ασφαλώς και δεν μπορούμε να πάμε πίσω από αυτά τα θεμέλια, να σκεφτούμε δηλαδή την επαναφορά θανατικών ποινών ή το κυνήγι των μαγισσών.
    Άλλα πράγματα στέκουν ως προκλήσεις μπροστά μας και αυτά μπορούμε να κάνουμε μια προσπάθεια να τα κατανοήσουμε.
    Με την επιφύλαξη ότι ερμήνευσα σωστά αυτό που θέλατε να πείτε, παραθέτω αυτές τις σκέψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος19/3/15, 9:59 μ.μ.

    Kαλώς εξέλιπεν η θανατική ποινή και άλλες χειρότερες
    με τη θετική επιρροή του Χριστιανισμού.

    Καλώς εξανθρωπίστηκε και το Δίκαιο.
    Δεν το είδα από αυτή την άποψη.

    Το είδα από την ουσιαστική, την οντολογική επίπτωση της Αμαρτίας.
    Κατά το Ευαγγελιο " πάσα παράβασις και παρακοή λαμβάνει ένδικον μισθαποδοσίαν" .
    Ο Θεός μπορεί να συγχωρεί και οι άνθρωποι μπορει να συγχωρούν αλλά τα λάθη της συμπεριφοράς
    οι κακίες, οι προδοσίες, οι αδικίες, το αδικοχαμένο αίμα, κάθε αβαρία εις βάρος της ψυχής του αδελφού, όλα θα πληρωθούν από την πλευρά μας, με πολύ πόνο.

    Κανείς δεν θα μείνει απείραχτος και ευτυχής εφόσον με τις προθέσεις του, τσάκισε την ψυχή του πλησίον του, ανεξάρτητα από τι θα αποφασίσουν τα επίγεια κοσμικά ή εκκλησιαστικά δικαστήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Είμαστε στον πυρήνα της ... ούτως ειπείν "διαφωνίας" μας....
    Στην ρωμαιοκαθολική και στην προτεσταντική αντίληψη του χριστιανισμού, αυτή η σχέση αμαρτίας-πληρωμής κατέχει ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΥΡΗΝΙΚΗ θέση.
    Εξαπλώθηκε και βάθυνε τόσο πολύ αυτή η αντίληψη ώστε να φτάσει να αποδώσει στον Θεό τον ρόλο του τιμωρού των αμαρτημάτων στα οποία, ως ανθρώπινες υπάρξεις, πράττοντας κατ' ανάγκη μέσα στα όρια της περιορισμένης φύσης μας, θα περιπέσουμε.
    Αυτός ο Θεός "τιμωρός" που αποδίδει κολασμούς "ένδικους" με βάση μια λίστα αμαρτημάτων -στην οποία λίστα πρώτη θέση έχουν τα σεξουαλικά- σε κάθε αμαρτωλό ήταν η αιτία που ώθησε την δύση στην αθεϊα.
    Ο Χριστός όμως δεν ήρθε για να αποδώσει δίκαιο, αλλά για να συμπεριλάβει όλη την ανθρώπινη φύση, έτσι όπως αυτή είναι κάθε μια δεδομένη στιγμή, μέσα στην πτώση της και την αμαρτία της και να την ανακαινήσει.
    Αυτό το μήνυμα του ΚΑΙΝΟΥ νέου ανθρώπου είναι αυτό που ακόμα, προσπαθούμε να κατανοήσουμε.
    Ο πόνος από τα αμαρτήματα του δεν είναι τιμωρίες αλλά έχουν θέση μέσα στον ανακαινισμό του.
    Με πάντα σεβασμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος20/3/15, 12:02 π.μ.

    Συστήνω το ΠΕΡΙ ΑΚΟΥΣΙΩΝ ΘΛΙΨΕΩΝ του Αγίου Μάρκου του Ασκητού.
    Εκεί θα καταλάβετε τι προσπαθώ να εκφράσω απόψε, και δεν το καταφέρνω.
    Ναι ο Θεός ΑΓΑΠΗ ΕΣΤΙ και ΔΕΝ ειναι τιμωρός, τα γράφει και ο Αββάς Ισαάκ τα σχετικά, αλλά
    η παράβαση του Νόμου του Θεού, έχει επιπτώσεις ορατές και αόρατες στις ζωές των ανθρώπων.
    Ο Κύριος ναι, ανακαίνισε την ανθρώπινη φύση με την ενσάρκωσή Του, αλλά οι επιπτώσεις από το δηλητήριο της Αμαρτίας το σώμα της ανθρωπότητας θα το βασανίζουν μέχρι να έρθει η Ένδοξη Αυτού Παρουσία. Τότε ο Κύριος ΙΗσούς, θα φανεί στα μάτια των ανθρώπων και ως Κριτης. Ο Μονος Απλανής Κριτής Απάντων. Και η Ώρα της Κρίσεως, για πολλούς από εμάς μπορεί να είναι μια άκρως δυσάρεστη ώρα..

    Ο Θεός είναι Αγάπη ναι. Όπως ο ήλιος είναι και φως. Αλλά..όποιος έχει χαλασμένα μάτια, το Φως δεν το αντέχει και η Αγάπη μπορεί Αιωνίως να τον βασανίζει γράφει ο Αββάς Ισαάκ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν γνωρίζω καλά την χριστιανική - πατερική γραμματεία (όπως και πολλά άλλα πράγματα) και μου χρειάζεται επειγόντως να την γνωρίσω.
      Με την πρώτη ευκαιρία θα ψάξω αυτό που μου προτείνετε.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός