Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Μπαλωθιές στην κηδεία του Γιακουμάκη

 

 

 

του Γιώργου Ανανδρανιστάκη



Καθένας αποχαιρετά τους ανθρώπους του με τον τρόπο που κρίνει ότι ταιριάζει καλύτερα, με κλάματα, με σιωπή, με τραγούδια, ακόμη και με χωρατά. Στην κηδεία του Βαγγέλη Γιακουμάκη κάποιοι έβγαλαν τα όπλα και πυροβόλησαν στον αέρα, συνηθίζεται τούτο σε κάποιες περιοχές της Κρήτης. Δικαίωμά τους; Όχι, δεν είναι δικαίωμά τους. Δεν είναι δικαίωμά τους να πυροβολούν σε δημόσιους χώρους, πάνω από τα κεφάλια του πλήθους. Ειδικά στην κηδεία του Βαγγέλη, νομίζετε ότι ο πρέπων αποχαιρετισμός ήταν η μπαλωθιά; Ήταν πρέπον να αποχαιρετίσουν το παιδί που έπεσε θύμα της σκοτεινής πλευράς της Κρήτης, αναπαράγοντας το σκοτάδι που έφερε τον θάνατο;

Είναι δύσκολο να μιλάς για τη σκοτεινή πλευρά της Κρήτης, του νησιού που λούζεται από κάθε είδους περίλαμπρο φως, ήλιος, βουνά, θάλασσες, φιλοξενία, αγάπη, τραγούδι, πιοτό, φαγητό. Κι είναι ακόμη πιο δύσκολο όταν είσαι κι εσύ κρητικός, λάτρης και κοινωνός του φωτός. Η Κρήτη επιβεβαιώνει την Αρχή της Εναντιοδρομίας του Ηράκλειτου: Αν πάρεις το καλό και το τραβήξεις στα άκρα, γίνεται κακό. Το καλό της Κρήτης, το θάρρος, η θυσία, η υπερηφάνεια, ο υπέρ βωμών και εστιών αγώνας, τραβιέται στα άκρα και καταλήγει στο αντίθετό του, στη μαγκιά, στο ψευτοαντριλίκι, στον βλακώδη ναρκισσισμό, στο κουμπούρι που γίνεται σύμβολο επίδειξης, δίπλα στο πλουμιστό i-phone.

Σηκώνει ο κουραδόμαγκας το πανάκριβο Μάγκνουμ, πυροβολεί στον αέρα και νομίζει ότι σημαδεύει τους αλεξιπτωτιστές του Χίτλερ. Σημαδεύει τους αλεξιπτωτιστές και πετυχαίνει αυτούς που κάθονται δίπλα του στο γάμο, στην κηδεία, στη βάφτιση. Δεκάδες οι νεκροί σε γάμους και βαφτίσεις κι όσοι γλιτώνουν από τις σφαίρες, πάνε από τα τετρακίνητα θηρία που οδηγούν σαν μανιασμένοι οι μαυροπουκαμισάδες, λες και οι δρόμοι είναι ιδιοκτησία τους. Πρώτη σε θανατηφόρα τροχαία είναι η Κρήτη, τους χειρότερους δρόμους έχει η Κρήτη, περάσανε δισεκατομμύρια επί δισεκατομμυρίων κι ένα δρόμο της προκοπής δεν φτιάξανε, το κεντρικό οδικό δίκτυο το έχει εγκαινιάσει ο Στυλιανός Παττακός με το μυστρί του.

Μειοψηφία είναι στην Κρήτη οι καπεταναίοι κι όμως ζουν και βασιλεύουν χάρη στη σιωπή και την ανοχή της πλειοψηφίας. Είναι φόβος, είναι κρυφός θαυμασμός, είναι η υπνωτιστική ισχύς της παράδοσης; Είναι σίγουρα η συνενοχή των οργάνων της τάξης, που κάνουν τα στραβά μάτια μπροστά στον ακήρυχτο πόλεμο. Δεν είναι μόνο η τοπική αστυνομία, είναι το κράτος εν γένει: Το 1990, στην κεντρική ομιλία του Μητσοτάκη στο Ηράκλειο, είχαν πέσει 4.000 σφαίρες κι αντί να γίνει πρωτοσέλιδο, έγινε παραπολιτικό. Είναι και οι πολιτικές οικογένειες που καλύπτουν συμμορίες ναρκωτικών, όπως κάλυψαν και τους νταήδες που τρομοκρατούσαν τον Γιακουμάκη. Αν θέλετε ονόματα, ψάξτε τις δικογραφίες.

Οι μόνοι που αντιστάθηκαν τα τελευταία χρόνια ήταν οι λυράρηδες και οι λαουτιέρηδες της επαρχίας του Αγίου Βασιλείου στο Ρέθυμνο. Συμφώνησαν όλοι μαζί και με το που έπεφτε η πρώτη σφαίρα, έπαιρναν τα όργανά τους κι έφευγαν από το γλέντι. Οι πιστολάδες στην αρχή απείλησαν, μετά σιώπησαν και κάπως έτσι το κρητικό φως υπερίσχυσε του σκότους.

Πηγή : εφ. Αυγή 20.03.2015

Σχόλια

  1. Όπως και να παρουσιάζεται το φαινόμενο δεν έχει σημασία. Είναι μία παράδοση πλέον ένα λαογραφικό πανηγύρι, είναι μέρος του ξεφαντώματος και αφού τους αρέσει και το συνεχίζουν και δεν ενοχλούνται, εμάς δεν μας πέφτει λόγος.
    Πάντως ένας άλλος χαιρετισμού και αποδόσεων τιμής πρός τον κεκοιμημένο, είναι το να γίνουμε καλύτεροι σαν άνθρωποι και να σταματάμε εν τη γενέση του, τό όποιο κοινωνικό κακό. Αυτός ο τρόπος της αντίστασης είναι το μεγαλύτερο καλό που μπορούμε να προσφέρουμε στον τόπο μας, ο καθένας από το μετερίζει του. Όταν μαζευτούν πολλές σιωπές αντίστασης τότε μεγεθύνει ο Θεός, γιατί αγαπά την καλοσύνη και η τοπική κοινωνία ανθεί. Και εσύ Ελένη από την σελίδα σου. ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Μαρίνο, χαίρε,

    Η μετριότητά μου είχε ασχοληθεί ξανά με το θέμα των μπαλωθιών στην Κρήτη, όταν αυτό είχε έρθει στην επικαιρότητα.
    Εκεί σε είδος, φωτογραφικού στοχαστικού σχολίου, υποστήριξα ότι η μπαλωθιά στην πρώτη της ανάγκη και έκφραση -σε ότι δηλαδή την καθ-ιστά και την συν-ιστά - είναι ένα είδος ΣΥΝΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΤΙΣΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΑΚΤΙΣΤΟ, απόλυτα ταιριαστό με την ψυχή του Κρητικού.
    Κάθε άλλη μεταφορά της έξω από αυτό το πλαίσιο αποτελεί διαφθορά, διεφθαρμένων υποστάσεων και φέρνει αυτά τα γνωστά και παράπλευρα αποτελέσματα για τα οποία εμείς εδώ πολύ και πολλάκις έχουμε θρηνήσει.

    Αν θέλεις μπορείς να ρίξεις μια ματιά:
    http://para-cosmos.blogspot.com/2014/07/blog-post_28.html

    Συμφωνώ μαζί σου... ότι ο καθένας, ο ένας από εμάς έχει μπροστά του όχι ένα κομματάκι -το δικό του κομματάκι- αλλά ΟΛΟΚΛΗΡΗ την πρόκληση να ΕΙΝΑΙ ο Χριστός στον κόσμο.

    Καλό Σαββατοκύριακο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος21/3/15, 2:34 μ.μ.

    " Η Κρήτη επιβεβαιώνει την Αρχή της Εναντιοδρομίας του Ηράκλειτου: Αν πάρεις το καλό και το τραβήξεις στα άκρα, γίνεται κακό"

    ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός