Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Φωτεινή Βελεσιώτου : Κλυταιμνήστρα



Τη μάνα μου εμένανε τη λέγαν Κλυταιμνήστρα
μα τη φωνάζανε γριά, γριά Φραγκογιαννού.
Από τις μοίρες έκλεβε τη μαύρη την κουβαρίστρα
και μου κεντούσε αστεράκια τ' ουρανού.

Τις νύχτες έριχνε ζαριές με ζάρια του θανάτου
πάνω στο λίκνο του αγέννητου παιδιού
το μπράτσο τρύπαγε βαθιά μ' αγκάθι τ' αθανάτου
να βγάλει έξω το πικρό φαρμάκι του φιδιού.

Το πρώτο σου αμάρτημα το έθαψα εντός μου
μάνα εσύ δεν ήσουνα μητέρα κανενός
μες στον καθρέφτη σου κοιτώ θολό το είδωλό μου
και στον γκρεμό μου θα πεθαίνω πάντα ορφανός.

Θ' ανάψω μόνος μου κραυγές, κραυγές πυγολαμπίδες
μες στο σκοτάδι μια στιγμή να σε ξαναδώ.
Στο παιδομάζωμα ποτέ, ποτέ σου δεν με είδες,
μα εγώ κι απόψε μάνα μου για σένα τραγουδώ.


Μουσική: Θανάσης Γκαϊφύλλιας
Στίχοι: Δημήτρης Λέντζος
Δίσκος: Μετρονόμος, τεύχος 51, Ιανουάριος - Μάρτιος 2014



Σχόλιο: 
Πολλές φορές σκέφτομαι αν είναι προτιμότερο ν' αφήνω τα τραγούδια που μ' αρέσουν πολύ, ασχολίαστα, για να "δουλεύουν" από μόνα τους κι ότι δεν έχω το δικαίωμα -φερ'ειπείν- να "σχολιάζω" ή να "ερμηνεύω" εγώ, κάτι που είναι από μόνο του μια "ερμηνεία" - λόγος. Και λέω στον εαυτό μου να συνέλθει και να μην συμμετέχει σ' αυτήν την ακατάσχετη σχολιο-μανία, την αδολεσχία του αιώνος μας, την διαστολή στο άπειρο της "λογό-σφαιρας" που ζώνει ολόγυρα τον πλανήτη ως άλλη ιονόσφαιρα, όπως έχει ειπωθεί από τον ποιητή.
Μετά πάλι σκέφτομαι ότι το θέμα δεν είναι αυτό ή εκείνο, να πεις ή να σωπάσεις, το θέμα είναι να "ανοίξεις". 
Μπορεί δηλαδή κάποιος να μιλάει ή να σωπαίνει παραμένοντας το ίδιο κλειστός.

Το θέμα είναι να τρυπήσεις το μπράτσο σου για να βγει αυτό που κρύφτηκε βαθιά εντός, το πρώτο αμάρτημα της μητρός, το πικρό φαρμάκι της ύπαρξης. 
Κάνε το όπως θες, μιλώντας ή σωπαίνοντας, δεν έχει σημασία αυτό. 
Θα το καταλάβεις όμως. 
Σημάδι ότι άνοιξες, ο πόνος που θα συνοδεύει το τραγούδι σου, που άδικα, άδικα θα ακούγεται, μέσα στη οχλοβοή, στο παιδομάζωμα.
Δεν θα σ' ακούει. Γιατί αυτή που σε γέννησε δεν ήταν μητέρα κανενός κι ας την φώναζες : Μάνα...μάνα... 
Δεν θα σε βλέπει. Κι ας άξιζε όλα τα τραγούδια κι όλες τις σιωπές και τον πόνο όλο.
Μια φόνισσα ήταν, μια Κλυταιμνήστρα και μια Φραγκογιαννού.









Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός