Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_stand by me



Σχόλιο
Γνωστό τραγούδι... άριστα παιγμένο και τραγουδισμένο από καλλιτέχνες του δρόμου....
Τίτλος : Στάσου δίπλα μου....
Και λαμβάνω αφορμή από τον τίτλο, για να πω ότι για να σταθείς δίπλα σε έναν άνθρωπο που έχει μια κάποια ανάγκη επειδή είναι φτωχός και ανήμπορος ή κατατρεγμένος, πρέπει απαραιτήτως πρώτα να τον δεις.
Εάν δεν δύνασαι να τον δεις, αυτόν τον ίδιο, τότε θα τον μετατρέπεις σ' ένα καθρέπτη της φιλανθρωπίας σου και των δικών σου αναγκών εξιλέωσης, ανωτερότητας ή ό,τι άλλο, πράγμα που είναι το δεύτερο πιο σύνηθες και διαδεδομένο πράγμα στον κόσμο.
Το να δεις, όμως, έναν άνθρωπο δεν είναι κάτι εύκολο... Απαιτεί άλλη όραση.
Συνήθως βλέπουμε έναν άνθρωπο μέσα από προκατασκευασμένες κοινωνικές κατηγορίες,  π.χ. έναν φτωχό που σιτίζεται σε φιλανθρωπικά  συσσίτια, συνήθως, τον βλέπουμε μέσα από το πρίσμα  των πιεστικών αναγκών του (να φάει, να ντυθεί, να γιατροπορευτεί) και ως φορέα δικαιωμάτων (να βρει δουλειά, να πάρει το επίδομα κλπ.)....  Και αυτός είναι ο φιλανθρωπικός τρόπος των διαφόρων σωματείων, κοινωνικών οργανώσεων, των "μαραθώνιων αγάπης", των συνδικαλιστών, των ΜΚΟ, της κ. Βαρδινογιάννη.....
Είναι μια κοινωνική οπτική που στέκεται απέναντι σε κοινωνικά προβλήματα, που παρήχθησαν μέσα από συγκεκριμένες σχέσεις εξουσίας, αδικίας και ανισοκατανομής του πλούτου.
Η οπτική αυτή και τα συνακόλουθα έργα της (φιλανθρωπίες), βρίσκεται εγκλωβισμένη εντός των σχέσεων που παράγουν τα προβλήματα και ούτε μπορεί ούτε και θέλει να βγει από εκεί.... καθόσον το φιλανθρωπικό έργο είναι έργον ανώτερο, θεάρεστο και εκτονωτικό των κοινωνικών εντάσεων...
Έτσι, στη σχέση ανάμεσα στον φιλάνθρωπο και στον φτωχό  μεταφέρεται κάτι από τις σχέσεις εξουσίας ... κάποιος έχει διάφορα αγαθά και τα δίνει σ' αυτόν που δεν έχει...

Μπορεί ν' αλλάξει αυτή η σχέση;
Κάποιος θα απαντούσε, ότι θα μπορούσε να αλλάξει μόνο εάν άλλαζε ο κόσμος... εάν γινόταν πιο δίκαιος, εάν τα αγαθά μοιράζονταν σε όλους  κλπ. μέσα από κοινωνικές επαναστάσεις, διεκδικητικούς αγώνες κλπ.
Σωστό είναι αυτό... και οι κοινωνικοί αγώνες είναι καλοί και χρήσιμοι να γίνονται. 

Σκέφτομαι όμως μήπως και ο φτωχός που έρχεται και στήνεται  στις ουρές που μοιράζουν φαγητό, φάρμακα, παπούτσια, ρούχα κλπ. μήπως έχει και αυτός κάτι να δώσει, κάτι να μοιραστεί με τους συνανθρώπους του....

Κάτι το οποίο  βρίσκεται εκτός του οπτικού μας πεδίου, δεν μπορούμε καν να το αντιληφθούμε και να το δούμε, επειδή  έχουμε μάθει να βλέπουμε και να εξαντλούμε  τους ανθρώπους -αλλά και τους εαυτούς μας-  μέσα από και με τα προκατασκευασμένα καλούπια και ματογυάλια της κοσμικής και δη νεωτερικής πραγματικότητας, δηλ. ανάμεσα στο δίπολο ανάγκες - δικαιώματα, αρχίζουν και τελειώνουν όλα. 
Κάτι το οποίο εάν μας διαφεύγει, έχουμε την μισή μόνο εικόνα του ανθρώπου που βρίσκεται απεναντί μας σαν ικέτης της φιλανθρωπίας μας.
Κάτι για το οποίο, όμως,  κανείς δεν δείχνει το παραμικρό ενδιαφέρον....
Μήπως ο φτωχός είναι πλούσιος μ' έναν δικό του τρόπο και εμείς, οι διάφοροι φιλάνθρωποι, είμαστε απέναντί του οι φτωχοί που δεν νιώθουμε καν την φτώχεια μας;
Μήπως μέσα από τις φιλάνθρωπες δράσεις που απαιτούν μια ομογενοποίηση και ένα στατιστικό ισοπεδωτισμό στη βάση των αναγκών και των δικαιωμάτων, αυτό το Κάτι διαγράφεται και στο τέλος χάνεται και αποξενώνεται και από τον ίδιο τον κάτοχό του; 
Αυτό το "κάτι" θα το ονομάσω η καρδιά του.
Μια καρδιά που παραμένει κλειστή, πεταμένη στα άχρηστα, στα αζήτητα και κανείς δεν θέλει να ξέρει τι μπορεί να έχει μέσα της.... τι αγωνίες, τι φόβους, τις ελπίδες, τι ματαιώσεις, τι ιδέες, τι  αποτυχίες, τι αναμνήσεις.... τι από όλα αυτά που κάνουν έναν άνθρωπο εκτός από στατιστικό στοιχείο σε πίνακες σιτιζομένων (τόσα πιάτα ημερησίως στην τάδε Ενορία, τόσα κιλά πατάτες, τόσα ζευγάρια παπούτσια) και Πρόσωπο....
Είναι τόσο δύσκολο να στέκεσαι δίπλα σε πρόσωπα! Τόσο ξε-βολευτικό το να σχετίζεσαι μαζί τους!!
Ψιλά γράμματα ... θα μου πείτε... βεβαίως ψιλά... για τα ψιλά είμαστε εδώ... τις χοντράδες τις αφήνουμε για τους πολιτικούς ηγέτες,  για τους οδοστρωτήρες της σκέψης και γι' αυτούς που στέλνουν στην χωματερή τις ανθρώπινες υπάρξεις.


Ο φτωχός λοιπόν εκτός από φτωχός είναι και πλούσιος .... μ' έναν πλούτο ασύλληπτο και απρόσιτο και δυστυχώς τόσο εύκολα απορριπτέο από αυτούς που τα έχουν όλα και κυρίως την βεβαιότητα της φιλανθρωπίας τους.
Το θέμα αφορά, βεβαίως και πρωτίστως την Εκκλησία.... μόνο όμως στον βαθμό που μπορεί και θέλει να το αντιληφθεί ως τέτοιο.

Stand by me... όπως είμαι....
Όπως, όταν  ο Χριστός μοίρασε ψωμί και ψάρια και έθρεψε χίλιους ανθρώπους....  έδειξε ότι είμαστε όλοι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, φτωχοί και πεινασμένοι,.και μόνο όσοι νιώθουν, είναι και εμφανίζονται  έτσι.....βγαίνουν εκτός της κοσμικής οπτικής και όταν προσέρχονται στα φιλανθρωπικά προσέρχονται ως πάντα ζητιάνοι....Κι αυτός είναι ο τρόπος που μας έδειξε.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός