Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_περί των ταμπελών και άλλων κινδύνων του δρόμου





Είναι κάτι γραπτά στο διαδίκτυο, και όχι μόνο, που μοιάζουν με εκείνους τους δρόμους  που είναι γεμάτοι ταμπέλες.
Σε κάθε βήμα, σε κάθε αράδα, σε κάθε πρόταση...
Όλο ταμπέλες, δεξιά κι αριστερά και μπρος κι άλλες που κοιτούν στον ουρανό κι άλλες κοιτούν τα πίσω.
Ταμπέλες, ταμπελίτσες, ταμπελάρες....που κραυγάζουν...
Και όλες για καλό σκοπό...για την διάδοση των ιδεών, για τον σωστό προσανατολισμό της σκέψης ... για να ξέρεις που πας... πώς να τοποθετηθείς, πώς να καθορίσεις και πώς να καθορισθείς, πού έχει λακκούβα ο δρόμος, τι κλήση έχει η παρεπόμενη στροφή και τι εκείνη που ήδη πέρασες, αν τα ελάφια έχουν κέρατα, εάν τα βενζινάδικα έχουν λάδια, στα πόσα χιλιόμετρα θα συναντήσεις τον γκρεμό και στα πόσα θα βρεθείς στο ρέμα.... τόσοι κίνδυνοι, τόσες φράξιες, τόσες δύσκολες πολυσύλλαβες λέξεις.... τόση θολούρα.... τόση κατανάλωση υλικών και θορύβων.
Μια ταμπέλα όμως, είναι κάτι το σοβαρό, βεβαίως, ... πρέπει να το λάβεις σοβαρά υπόψη σου...
Για τον σωστό προσανατολισμό  και αυτο-καθορισμό σου....
Ποιός, ποιόν, πού, τι .. μαίνονται οι πόλεμοι των ιδεών, των τάξεων και των λέξεων...

Λύκε, λύκε είσαι εδώ;
Μπου!!
Και μέχρι να το συνειδητοποιήσεις, βρίσκεσαι όχι στο στόμα του κακού λύκου αλλά ήδη βαθιά μέσα στην κοιλιά του...
Η σκέψη σου έχει μεταφερθεί στο στομάχι κάποιου αχόρταγου γραφιά ταμπελών... κι εκεί, προσανατολισμένη σωστά, έχει, επιτέλους, ακινητοποιηθεί και αφομοιωθεί.
Το ίδιο συμβαίνει και με πάσα την ενημέρωση... 
Γιατί αυτοί που μπήγουν μια ταμπελίτσα στον δρόμο της σκέψης σου, ξέρουν πάντα καλύτερα τα μέρη αυτά.... είναι πιο ενημερωμένοι και το διαφημίζουν, δηλαδή... απ' αυτό ζουν οι άνθρωποι, τρέφονται από τις καταποθείσες,  ακίνητες σκέψεις....
Εν τω μεταξύ εσύ διατηρείς ακόμα την ψευδαίσθηση της κίνησης...
Το ίδιο συμβαίνει και με πάσα την κοινωνία της πληροφορίας...

Σχεδόν μετάνιωσες που ξεκίνησες το ταξίδι....
Τι ταξίδι δηλαδή, μια χαψιά σε κάνανε, κι ακόμα τους τρέχουνε τα σάλια....
Μια χαψιά....
Στρωμένος είναι ο κόσμος από λεωφόρους τίγκα στις ταμπέλες με τα διάφορα ονόματα....
Γι' αυτό σας λέω : Μακριά από τις ταμπέλες που ορθώνονται.... προτιμάτε τους απλούς παράδρομους που κάπου πάνε και καταλήγουν ανεμπόδιστα....
Αφήστε την σκέψη σας να πάει πεζή.
Ας περιπλανηθεί, ας πλανηθεί, σε μέρη όπου πια δεν υπάρχει κανείς για να ξέρει καλύτερα.... Ρωτήστε, ίσως, κανέναν περαστικό... κάποιον που θα σας πει : δεν είμαι από δω, φίλε...
Τρομάξτε αυθεντικά, σκεπτόμενος ότι χαθήκατε...
Κι αν βρείτε καμιά ξεχασμένη ταμπέλα στον δρόμο σας, μην την πάρετε τόσο σοβαρά, είναι για να σταματήσετε για τσιγάρο.

  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός