Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Πόρκυ το γουρουνάκι σε νέες περιπέτειες; - μπα! για τέτοια είμαστε τώρα!








Δεκαπενταυγουστιανές παρέες... Αθηναίοι που έρχονται, για λίγες μέρες , στην γενέτειρα.
Και είναι , θαρρώ, μέρος των διακοπών, κάτι σαν φόρος τιμής στην ένδοξη νεότητα των αγώνων, σαν επίσκεψη σε μαυσωλείο, σε αξιοθέατο ή σε λαογραφικό μουσείο, η συζήτηση να περιστραφεί περί τα πολιτικά.
Και, τι ευτυχής συγκυρία! τα πολιτικά ενδείκνυνται στις μέρες μας για αψιμαχίες ... μόλις πριν 3 μέρες η Βουλή, η Ζωή και διάφοροι άλλοι, έως πρωίας (μάλιστα, έως τελικής πτώσεως των μικροφώνων και εξαντλήσεως των πρακτικογράφων... ) συζητούσαν για το 3ο αριστερό μνημόνιο ... Θα είχα πολλά να πω, αλλά βαριέμαι, γιατί να το κρύβω; .. βαριέμαι αφάνταστα να σχολιάσω ομιλίες (π.χ. την ευτραπελία του υποικ. Ευκλείδη)
Λοιπόν, ο λόγος για την συζήτηση στις παρέες... μεταξύ καλιτσουνιού, ρακής και πιατελών με πιλάφι, περί την ΕΕ και την παραμονή μας σ' αυτήν, στο ευρώ, περί των "κινδύνων" επιστροφής στην δραχμή, περί του δημοψηφίσματος, την πρώτη φορά Αριστερά (αυτό μου φέρνει στο μυαλό ξεπαρθένιασμα.....άλλη κουβέντα) , τον αδίστακτο Σόιμπλε, την ηρωική διαπραγμάτευση κλπ.κλπ.
Και όταν κι εγώ η δυστυχής πάω να πω μια γνώμη, ένα κάτι, βρε αδελφέ, έναν, ως είθισται,  προβληματισμό... πέφτω πάνω στον τοίχο... ω! ναι, στον τοίχο που συναντώ παντού, αριστερά και δεξιά και αδιαλείπτως...
"Αυτά είναι θεωρητικά... πες τα στο πόπολο... στον απλό άνθρωπο... εκεί είναι το θέμα"...
Μάλιστα αυτό είναι το θέμα: ... πώς τα λες στον κόσμο... στον κοσμάκη....
Λοιπόν για να λάβει τέλος - τουλάχιστον όσον αφορά εμένα- το παίγνιο αυτό, έχω να δηλώσω τα κάτωθι :
Τιποτα θεωρητικό δεν λέω.
Τίποτα δύσκολο.. τίποτα ακατανόητο....
Άλλο θέλετε να μου πείτε... για άλλο με κατηγορείτε....
Εγώ μιλάω πολύ απλά.. πιο απλά κι από την Τρέμη... πιο απλά, δεν γίνεται....
Αυτό που μας εμποδίζει να συνεννοηθούμε και αυτό που ως τοίχος προβάλει ανάμεσα στον λόγο που εσείς βαπτίζετε  "θεωρητικό" και στην πρακτική πρόσληψή του... από το "πόπολο", κοινώς λαουτζίκο, πιο πολιτισμένα εκλογικό σώμα, πιο στατιστικά μέσος άνθρωπος,  είναι ο Πόνος.
Αυτό να πείτε.
Να πείτε, δηλαδή, ότι ο Πόρκυ το γουρουνάκι, πρέπει να μάθει ότι πάει για σφάξιμο, ταυτόχρονα ότι θα πάψει το πάσης φύσεως ιδεολογικό αναισθητικό, θα βγει από τη νάρκωση της ευζωίας του, θα σηκωθεί από την πολυθρόνα του, θα κατεδαφιστεί η βεβαιότητα για τις μέχρι τώρα επιλογές του, θα βγει από τον παντοίω τρόπω τροφοδοτούμενο ναρκισσισμό του, θα δει τον κόσμο με άλλα μάτια, θα δουλέψει σκληρά, θα κινδυνεύσει, θα αναγκαστεί να χάσει και θα νιώσει ότι το βάρος των επιλογών του (αριστερών, εθνικών, επαναστατικών κλπ.) συνεπάγονται πόνο και ξεβόλεμα...Ούφ! δύσκολα, ε;;
Τι να κάνουμε;...... Όλα μαζί, δυστυχώς πλέον, δεν γίνεται... 
Ο Πόρκυ, το καλοζωισμένο, νωθρό, δυτικό γουρουνάκι, που ενδημεί και κατοικοεδρεύει στην ένδοξη πατρίδα μας, στην χώρα του φωτός και της φαιδράς πορτοκαλέας, αν θέλει μια ανεξάρτητη πατρίδα, κι όλα τα άλλα τα ωραία, υψηλά και εθνικά υπερήφανα,  πρέπει βγει από την αποχαύνωσή του και  να μπει σε νέες περιπέτειες...Είναι διατεθιμένος να το κάνει; Μπα! για τέτοια είμαστε, τώρα;

Στην πραγματικότητα αυτό είναι που μας χωρίζει...
Από τη μια : Η νάρκωση.
Από την άλλη : Η συνείδηση.
Καμία δυσκολία στον λόγο.... Ο λ/Λόγος είναι Ένας και ενιαίος.
Ας πάψει, λοιπόν,  αυτό το παραμύθι για την διαφορά μεταξύ θεωρίας και πράξης.... διανοούμενων και λαού... ποίησης και ζωής... μπούρδες, ευκολίες για να διαιωνίζονται οι διαχωρισμοί. και οι συνεπαγόμενες εξουσίες.....

Ο πόνος των επιλογών, ο Πόνος εν γένει, -άλλως, ο Σταυρός- που διαφοροποιεί την κατάσταση της Ύπαρξης από αυτήν  της εγωτικής, καπιταλιστικής νάρκωσης, είναι αυτό που δεν μπορείτε να καταλάβετε.
Αυτό να το δεχθώ....
Και το δέχομαι ως κατ' εξοχήν ανθρώπινο φαινόμενο....που φτάνει να γίνεται έως και πολιτικό.... ή απλά δεκαπεντεαυγουστιανή σκέδαση....


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός