Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_πήγαινα το δρόμο δρόμο

Μια τέτοια νύχτα πριν από χρόνια
Κάποιος περπάτησε μόνος
Δεν ξέρω πόσα λασπωμένα χιλιόμετρα
Κάποιος περπάτησε μόνος

Νύχτα και συννεφιά, χωρίς άστρα
Πήγαινε το δρόμο δρόμο

Ξημερώματα, μπήκε στα Γιάννενα
Στο πρώτο χάνι έφαγε και κοιμήθηκε τρία μερόνυχτα
Ξύπνησε απ’ το χιόνι που έπεφτε μαλακά
Στάθηκε στο παράθυρο και άκουγε τα κλαρίνα
Και άκουγε τα κλαρίνα
Πότε θαμπά και πότε δίπλα του
Πότε θαμπά
Και πότε δίπλα του
Όπως τα ‘φερνε ο άνεμος

Αχ...
Και άκουσε μετά τη φωνή πεντακάθαρη
Από κάπου κοντά την άκουσε
Σαν αλύχτημα και σαν να την έσφαζαν τη γυναίκα
Κι ούτε καυγάς, ούτε τίποτα άλλο
Χιόνιζε
Όλη νύχτα στα Γιάννενα χιόνιζε

Ξημερώματα, πλήρωσε ότι χρωστούσε και γύριζε στο χωριό του
Στα πενήντα του θα ‘τανε
Με γκρίζα μαλλιά και τρεις θυγατέρες, ανύπαντρες
Χήρος τέσσερα χρόνια
Στα πενήντα του θα ‘τανε

Χήρος τέσσερα χρόνια
Με τη μαύρη κάπα στις πλάτες
Αχ, το τι χιόνι σήκωσαν
Τι χιόνι σήκωσαν τούτες οι πλάτες
Κανένας δε το ‘μαθε...
Κανένας δε το ‘μαθε...
Κανένας!

Ποίηση : Μιχάλης Γκανάς, Γυάλινα Γιάννενα (εκδ. Καστανιώτης, 1989)
Αφήγηση : Χ. Κατσιμίχας
Παραδοσιακό Ηπειρώτικο : Πήγαινα το δρόμο δρόμο

Σχόλιο
Ένα θαυμάσιο ποίημα του Μιχάλη Γκανά, πλεγμένο αριστοτεχνικά με το παραδοσιακό Ηπειρώτικο "Πήγαινα το δρόμο δρόμο"...
Το ποίημα αποτελεί τμήμα μιας μεγαλύτερης σύνθεσης, με τον τίτλο Γυάλινα Γιάννενα και αναφέρεται -κατά την δική μου ανάγνωση- στις βαθιές συνειδητοποιήσεις  ενός ανθρώπου που οδοιπορεί στο δρόμο της ζωής, όταν φτάνει σε ένα κομβικό σημείο της διαδρομής του.

Αυτές οι συνειδητοποιήσεις είναι σταθμοί, κάτι σα ένα χάνι... που ο οδοιπόρος φτάνει πάντα μόνος του.
Νιώθει πολύ κουρασμένος, καθώς το περπάτημα σε λασπωμένους δρόμους είναι μια ακραία δοκιμασία, για το σώμα και την ψυχή...
Σε τούτο το χάνι, το σταθμό της ύπαρξης, ο οδοιπόρος θα καταλύσει, θα κοιμηθεί σαν πεθαμένος για τρία μερόνυχτα και όταν πια θα ξυπνήσει, κάτι σαν ανάσταση θα είναι αυτό το ξύπνημα, θα έχει αποκτήσει μια άλλη σχέση με τον εξωτερικό κόσμο... οι ήχοι του, τα κλαρίνα, θα φτάνουν από μακριά και συγκεχυμένα... τα πάντα, όσα του φαίνονταν σημαντικά θα βρίσκονται πια θαμμένα στο χιόνι και μέσα του η κραυγή  της μάταιης ελπίδας που σφάχτηκε θα σημαίνει το, δίχως περιττούς μελοδραματισμούς, ειρηνικό τέλος των ψευδαισθήσεων....
Θα συνεχίσει να χιονίζει... κι όλα θα γίνουν άσπρα, νεκρικά. Η φύση - αντικειμενική πραγματικότητα παραμένει ασυγκίνητη μπροστά στην θλίψη και τη βαθιά μοναξιά του ανθρώπου...

Ο οδοιπόρος θα πληρώσει το τίμημα της συνειδητοποίησης που έλαβε...θα ξημερώνει την ώρα που θα κλείνει τους λογαριασμούς του με την μέχρι τώρα οδοιπορία του  και θα πίσω γυρίσει στο χωριό του, κρατώντας τα δύο νήματα που διαφεντεύουν την ανθρώπινη ύπαρξη και μοίρα : την ζωή (ανύπαντρες κόρες) με τις απαιτήσεις και την ορμή της και τον θάνατο (η χηρεία του) που είναι η δίχως αντιστροφή έλλειψη.

Μόνο η μαύρη κάπα του, ίσως, μόνο αυτή γνωρίζει το τι χιόνι σήκωσαν οι πλάτες του...
Η μαύρη κάπα του, ριγμένη πάνω του με όλο το βάρος του χιονιού και την βροχή του δρόμου που την πότισε και την έκανε ασήκωτη.
Η μαύρη κάπα του... δεν θα βγει από την πλάτη του... και θα' ναι αυτή η μαύρη γνώση που φτάνει εκεί γύρω στα πενήντα... και είναι μια γνώση προσωπική που κανείς άλλος δεν μπορεί να την γνωρίζει, φοβερή και μυστική:
Κράτα το νου σου στον Άδη και μην απελπίζεσαι.... 


Σχόλια

  1. Ανώνυμος4/8/15, 12:24 π.μ.

    Αχ μωρέ Λένη με το δρόμο σου! Κλαρίνο! ποίημα! σχόλιο! Τρία στα τρία ! όπως του χορού τα βήματα.
    Αυτό το τελευταίο "Κράτα το νου σου στον Άδη και μην απελπίζεσαι...." πολύ το αγάπησα.
    Καλό σου βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Ζωή είναι κάτι το ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ... ζούμε μια εξαίρεση... δεν ξέρεις από πού να το πιάσεις.. σαστίζεις. τόσα στρώματα, τόσα επίπεδα, τόσες επιφάνειες!!
    .... και λες είμαι εγώ άξιος και ικανός για ένα τέτοιο Μυστήριο;
    ... και μόνο τότε καταλαβαίνεις την ευτέλεια μέσα στην οποία έχουν ρίξει τον άνθρωπο... την φτήνεια του λόγου, την βλακεία της σκέψης, τον στρατωνισμό της ύπαρξης...

    Καλό ξημέρωμα και σε σένα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός