Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το πεταμένο κεφάλαιο



Ακούγοντας σήμερα τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης σκέφτηκα ότι ίσως για το νεοελληνικό κράτος αυτή η περίοδος να είναι η πιο σημαντική στη νεώτερη ιστορία του. 
Το σημαντικό του πράγματος δεν βρίσκεται στην έκβαση της διαπραγμάτευσης, στην διαγραφή ή όχι του χρέους, στην παραμονή ή όχι της χώρας στο Ευρώ.
Είναι ίσως η ιστορική στιγμή που ταλαίπωρος αυτός ο λαός θα δει να γίνεται, επιτέλους, μία μετουσίωση που για χρόνια ήταν εκκρεμής. Ακούγεται ίσως υπερβολικό, αλλά δεν είναι. Το αίτημα έρχεται από παλιά και με καθυστέρηση περίπου 200 χρόνων.
Θα μπορούσαμε να ανατρέξουμε πολύ πίσω στο παρελθόν, αλλά νομίζω ότι αρκεί και μια μόνο ματιά στη σύγχρονη ιστορία, από τον β' παγκόσμιο πόλεμο και μετά, για να διαπιστώσουμε ότι οι αγώνες της μεγάλης μάζας του ελληνικού λαού, οι ποταμοί του αίματος που έχυσε, τα παραδείγματα θυσιαστικού ήθους που έδωσε, τα δείγματα υψηλής τέχνης και διανόησης που παρήγαγε, ποτέ  μα ποτέ δεν μπόρεσαν να γίνουν εθνικό κεφάλαιο, να ενσωματωθούν σαν στοιχεία του χαρακτήρα και της παιδείας μας, να κατονομαστούν, να διακριθούν, να κριθούν και να κτίσουν την ταυτότητα του νεο-έλληνα, της πολιτείας και του νεοελληνικού κράτους.
Πού οφείλεται αυτό;
Τα πολύτιμα αυτά πράγματα, καθώς ήταν ξένα και εχθρικά στους κυρίαρχους, σ' αυτούς που διαχειρίστηκαν την τύχη της χώρας από το 1945 και δώθε,  πετάχτηκαν σαν άχρηστα, σαν σαβούρα που έπρεπε να ξεφορτωθούν ή να κρύψουν για να ταιριάξει το κρατίδιο - προτεκτοράτο με τις εντολές (πολιτικές, διαρθρωτικές, πολιτιστικές και οικονομικές) των ξένων δυνάμεων. 
Οι κυβερνήσεις λειτούργησαν με δύο τρόπους : από τη μια απέξυσαν ότι υγιές και ζωντανό μπορούσε να υπάρχει στην ψυχή αυτού του τόπου και από την άλλη, στο τεράστιο κενό που δημιούργησαν φόρεσαν - εγκατέστησαν μια λογική συναλλαγής, ένα πάρε -δώσε, το οποίο  αξιοποιούσε κι έπαιζε με το ραγιάδικο ένστικτο. Ακόμα και η λεγόμενη "κοινωνική συμφιλίωση" της δεκαετίας του ΄80 αναπαρήγαγε αυτό το μοντέλο της εξαργύρωσης.
Όσο κι αν η γενιά της Εθνικής αντίστασης "τιμήθηκε" με σύνταξη, η ίδια αυτή γενιά, το ήθος της, η λογική της, ο τρόπος που έβλεπε τον κόσμο και τον εαυτό της, πετάχτηκε στα σκουπίδια.
Όσο κι αν ο Θεοδωράκης "παίχτηκε" στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο, παρουσία πρωθυπουργών και προέδρων άλλο τόσο ο Θεοδωράκης και όσα η γενιά αυτών των δημιουργών εκπροσωπούσε, ευτελίστηκε και απονευρώθηκε. 
Η τραγωδία της εγκαθίδρυσης του νέου ελληνικού κράτους, μετά την επανάσταση του 1821- οπόταν εκδιώχθηκαν οι αγωνιστές και το λαϊκό φρόνημα (θρησκευτικό, ηθικό, πολιτικό, πολιτιστικό, γλωσσικό) αχρηστεύθηκε- επαναλήφθηκε αυτούσια στην πολύ πρόσφατη ιστορία μας. 
Αυτό όμως δεν είναι μετουσίωση -μετάφραση -και εν τέλει αναγνώριση και οικειοποίηση- του νοήματος από τη μια γενιά στην άλλη.
Έτσι, η Ελλάδα, με την συνενοχή πολλών από όλους τους χώρους, μέσα σε λίγες δεκαετίες μετατράπηκε σ' ένα δωμάτιο ξενοδοχείου για σύντομες συνευρέσεις, για μια βραδιά. Αυτό ήταν το ήθος που κυριάρχησε σε όλα τα επίπεδα : από τα πολιτικά σαλόνια των Αθηνών έως τις Πανεπιστημιακές σχολές και έως τα καφενεία των χωριών. Δημιουργήθηκε η Ελλάδα του τζόγου, του χρηματιστηρίου, της παρακμής, του κυρ-βουλευτή και του κυρ-Μαρινάκη.

Ας μην ρωτάνε λοιπόν, ούτε να προβληματίζονται για την κακοδαιμονία που πλήττει αυτόν τον τόπο, ούτε να εγκαλούν τον νεοέλληνα ως φύση τεμπέλικη και απαίδευτη.
Όλες οι στρεβλώσεις που βλέπουμε γύρω μας είναι η αντίδραση των πρόσφατων γενεών που είδαν ή ένιωσαν με έναν τρόπο ρητό ή άρρητο, πολλές φορές, και βιωματικό, τον μηδενισμό ενός τιτάνιου και λαμπρού παρελθόντος.  Ο μηδενισμός αυτός, η αχρήστευση δεν βαραίνει μόνο τους κρατικούς αξιωματούχους, ήταν κοινή πρακτική και άλλων φορέων εξουσίας (π.χ. επίσημη Εκκλησία)
Ό,τι από πολλούς (κυρίως διανοούμενους και ακαδημαϊκούς) λοιδορείται και στηλιτεύται, ως φτήνια, ξεπεσμός και αδιαφορία, είναι οι αντιδράσεις μιας γενιάς στερημένης από το νόημα της θυσίας που δίνει νόημα στη ζωή. 
Είναι/είμαστε μια γενιά που στερήθηκε την μετουσίωση του αίματος και των δακρύων, του ύψους του παρελθόντος της σε τιμή, αξία και εμπιστοσύνη για το παρόν και το μέλλον της.
Μιας γενιάς κακουδέρικης και κακομοίρικης, που δεν έλαβε την κληρονομιά της .

Χάρηκα λοιπόν σήμερα με τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης, που λένε - κατά τη γνώμη μου- πολύ περισσότερα από αυτά που θα αρχίσουν να αναλύουν με την γνωστή ακατάσχετη φλυαρία και επανάληψή τους, τις επόμενες μέρες τα εγχώρια και ξένα, πολιτικά και οικονομικά επιτελεία, προσπαθώντας μέσα από τις αναλύσεις τους να μας "φωτίσουν" για τις αντιδράσεις των εταίρων, για τις πιέσεις, για τις σκληρές τακτικές, για τα ενδεχόμενα ατυχήματα κλπ., δίδοντας την εντύπωση πως μόνο αυτά υπάρχουν ή μόνο αυτά εννοούνται.
Ενώ σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων εμφανίστηκε κάτι πολύ περισσότερο: μια Αριστερά που μιλώντας για το άμεσο, το σαφές, το πιεστικό (όπως είναι το χρέος της χώρας, η σύνταξη του συνταξιούχου, η περίθαλψη του ανασφάλιστου κλπ) πραγματοποιεί ταυτόχρονα την μεγάλη ποιοτική διαφορά που περιγράφω ως "μετουσίωση" : Λέει ποιοί είμαστε εμείς που τα κάνουμε αυτά, από πού ερχόμαστε και στο όνομα ποιάς κατάστασης, πού αναφερόμαστε, όταν τα κάνουμε. 
Αυτό ήταν το νόημα της επίσκεψης - προσκυνήματος του Αλ. Τσίπρα στο σκοπευτήριο της Καισαριανής, την επόμενη της εκλογικής νίκης, που υπερβαίνει την έννοια του καθήκοντος, μια έννοια ηθική και εν πολλοίς άγονη.
Η ακομπλεξάριστη Αριστερά που βρέθηκε να κυβερνά την Ελλάδα σήμερα, αναφέρεται σε εκείνο το σκορπισμένο, το πεταμένο κεφάλαιο που είναι η αιτία της πραγματικής φτώχειας μας. 
Γι΄αυτό το πεταμένο κεφάλαιο της Αριστεράς μάς είπε σήμερα ο κ. Τσίπρας, μιλώντας πολλές φορές για αξιοπρέπεια, για πατρίδα ,για την τιμή μας και γι' αυτά που θα έρθουν.


Σχόλια

  1. Ανώνυμος10/2/15, 5:27 μ.μ.

    « Κυρίες και κύριοι βουλευτές.
    Ζούμε ιστορικές στιγμές.
    Στις συνταρακτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών, την τελευταία λέξη και σφραγίδα, την έβαλε ο ελληνικός λαός.
    Δεν έκανε ανάθεση ευθύνης.
    Έκανε κατάθεση ψυχής.
    Δεν εξουσιοδότησε κανέναν.
    Πήρε την τύχη στα χέρια του.
    Δεν καταψήφισε.
    Τίμησε τις προηγούμενες γενιές που αντιστάθηκαν και αναστήσανε αυτόν τον τόπο
    και αποταμίευσε ελπίδα για τις γενιές που έρχονται.
    Δεν αψήφησε απλά τους εκβιασμούς και τα τελεσίγραφα.
    Όρθωσε το ανάστημά του.

    Σε αυτόν τον λαό αξίζει μόνο σεβασμός.
    Του αξίζει να περπατά περήφανος, του αξίζει να ζει με αξιοπρέπεια.

    Η σημερινή κυβέρνηση μπορεί απλά να είναι η φωνή αυτού του λαού.
    Στην τιμή, στην ιστορία και το πολιτισμό που κουβαλά αυτός ο λαός στις αποσκευές του, εμείς μόνο η θέλησή του μπορούμε να είμαστε.

    Για αυτό και δεν πρόκειται να διαπραγματευτούμε την ιστορία μας.
    Για αυτό και δεν πρόκειται να διαπραγματευτούμε την αξιοπρέπεια του λαού.

    Αυτά είναι ιερές και αδιαπραγμάτευτες αξίες.

    Είμαστε σάρκα από την σάρκα αυτού του λαού,
    ερχόμαστε μέσα από τις σελίδες της ιστορίας αυτού του λαού,
    αυτόν τον λαό θα υπηρετήσουμε.

    Είμαστε κάθε λέξη από το Σύνταγμα αυτής της χώρας.
    Σε αυτό το Σύνταγμα ορκιστήκαμε,
    αυτό θα υπηρετήσουμε».

    Με την ομιλία του για τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας Ελληνικής Κυβέρνησης ο κ. Τσίπρας μίλησε στις καρδιές όλων των Ελλήνων. Ιδιαίτερα στο κλείσιμο της ήταν ότι πιο αληθινό, ότι πιο ενωτικό και αγνά πατριωτικό έχει ειπωθεί τα τελευταία χρόνια από Πρωθυπουργικά χείλη (συνεκτιμώντας φυσικά και τις επικρατούσες συνθήκες).

    Κρίμα που την δική μου άποψη δεν την συμμερίσθηκαν οι μη κυβερνητικοί βουλευτές (ούτε καν οι σύντροφοι της κοινής ιδεολογικής μήτρας) και δεν βρήκαν το πολιτικό σθένος να χειροκροτήσουν τον Πρωθυπουργό όλων των Ελλήνων έστω και μόνο αυτή τη φορά για το συγκεκριμένο τμήμα της ομιλίας του.
    Φυσικά θα περιμένω απόψε την τοποθέτηση του απερχόμενου Πρωθυπουργού, μπας και καταφέρει να κάνει την υπέρβαση και να δώσει και εκείνος το μήνυμα της συναίνεσης και να καταστήσει σε όλους σαφές, ότι έχουν αντιληφθεί και στο γαλάζιο στρατόπεδο, ποιος είναι ο πραγματικός αντίπαλος της χώρας.
    Κάτι τέτοιο θα είναι ευχάριστη και ευοίωνη εξέλιξη γιατί θα δείχνει ταπεινότητα και εσωτερικό μεγαλείο, που θα πυροδοτήσει την μιμητική στάση πολλών. Ο πολιτικός εγωισμός είναι μια πολύ σοβαρή αιτία αποτυχίας και ένας κακός σύμβουλος.

    Κατά τα λοιπά συμφωνώ με τo 70% της ανάρτησης σου. Για το υπόλοιπο 30% θα περιμένω τα σχόλια των υπολοίπων. Δεν ξέρω αν γίνομαι αντιληπτός :-) .

    Την καλησπέρα μου από την χιονισμένη Αθήνα. Εύχομαι αυτό να είναι ένας καλός οιωνός και να δούμε επιτέλους όλοι … άσπρη μέρα !

    Χ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος12/2/15, 9:43 μ.μ.

      Με το 70% της ανάρτησης;Αυτός ο Βαρουφάκης...
      παπα-Κώστας

      Διαγραφή
    2. Πολύ καλή παρατήρηση παπα-Κώστα!
      Είδες τελικά πώς η εξωτερική πραγματικότητα έχει χίλιους δυό τρόπους να τρυπώνει στο μυαλό και στη γλώσσα μας;
      Και πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού ιδίως τις τελευταίες μέρες όλοι βομβαρδιζόμαστε από Βαρουφάκη;

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος13/2/15, 3:45 μ.μ.

      Αφού κι εγώ είπα στη γυναίκα μου:"το 70% του γάμου το κρατάμε.Για το άλλο 30% να κάνουμε πρόγραμμα γέφυρα".
      Δικαίως πάντως είναι πρώτη μούρη ο Γιάνης.Με ένα "ν".
      παπα-Κώστας

      Διαγραφή
    4. Άπαιχτος ο παπα-Κώστας!!
      Λοιπόν νομίζω ότι καθόλου δεν πρέπει να γελάμε με την ποσόστωση που εισάγαγε ο πολύς υπουργός Οικονομικών ...
      Αλίμονο αν μπορούσαμε να κρατήσουμε το 100% από όλα (γάμους, φιλίες, έρωτες κλπ)!
      Να, όπως τώρα που το λες παπα-Κώστα μου για τον γάμο: Κρατάμε το ...30%, το 40% , το 70% (μέγιστο όριο όπως το έθεσε ο Γιάνης) και το υπόλοιπο το αφήνουμε στο έλεος των Άκτιστων ενεργειών του Θεού!! Κύριε Ελέησον!
      Δεν είναι υπουργός ο Γιάνης... Άγγελος είναι!

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος13/2/15, 5:06 μ.μ.

      ΤΥΧΕΡΗ ΙΣΤΙΟΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΠΑ!!
      ΚΑΝΕΙ ΚΑΛΗ ΠΑΡΕΑ.
      Γ.Α

      Διαγραφή
  2. Αγαπητέ Χ καλή εσπέρα και σε σένα.

    Καιρό έχω να σ' ακούσω.
    Εγώ θα ανησυχήσω αν ακούσω σήμερα ή αύριο τον Σαμαρά ή κάποιον τέλος πάντων από αυτούς που κυβέρνησαν να δίνει μήνυμα συναίνεσης όπως λες.
    Να σου πω ότι ανησυχώ ακόμα κι όταν ακούω τον Τσίπρα να λέει αυτά που είπε και επαναλαμβάνεις στο σχόλιό σου.
    Γιατί αυτό;
    Μια πρώτη απάντηση είναι ότι είμαι ανάποδος και μίζερος άνθρωπος. Στέκει ως απάντηση και παρακαλώ να γίνει δεκτή.
    Μια δεύτερη απάντηση είναι ότι το "πεταμένο κεφάλαιο" περι ού ο λόγος στην ανάρτηση, δεν είναι ένα θέμα που μπορεί εύκολα να λεκτικοποιηθεί, δεν αρκεί να κάτσει ένα μορφωμένο (ιστορικά και πολιτικά) επιτελείο και να γράψει ένα καλό λόγο ή έναν αντίλογο για να τον εκφωνήσει κάποιος.
    Για να υπάρξει ως εθνικό κεφάλαιο και όχι ως βερμπαλισμός ή ως πυροτέχνημα ή ως χειρισμός στην πολιτική σκακιέρα, χρειάζεται, όπως έγραψα και πάντα κατά την γνώμη μου, να έχει κτιστεί, να έχει περάσει στον τρόπο της σκέψης και της θέασης των πραγμάτων, δηλαδή να έχει υφανθεί, με εκατοντάδες διασταυρούμενες κλωστές με όλα τα άλλα πράγματα... κι αυτό είναι κάτι που παίρνει χρόνο και απαιτεί πόνο (τι κακή λέξη!) για να γίνει.
    Τουτέστιν να λάβει υπόσταση και όχι να είναι αερολογία, δεν ξέρω αν με εννοείς ;-)

    Πάντως και το 70% που μου δίνεις, το βρίσκω πάρα πολύ.
    Και σε μας εδώ κάνει τρομερό κρύο και άλλες καταστροφές....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος10/2/15, 8:41 μ.μ.

    Και αν δεν ακούγομαι συχνά είμαι σχεδόν καθημερινά και εδώ και αλλού και σας διαβάζω.
    Διαβάζω…σωπαίνω… και προσπαθώ να μαθαίνω.

    Κάθε άποψη σεβαστή. Προσωπικά την παρότρυνση για συναίνεση σε βασικά και ουσιώδη θέματα την περιμένω πάντα από αυτούς που εκπροσωπούν θεσμούς και αξιώματα (προέδρους, πρωθυπουργούς, αρχηγούς κομμάτων, ακαδημαϊκούς, ιεράρχες κ.ο.κ) και δεν με ανησυχεί όποτε κι αν ζητηθεί αρκεί να είναι ειλικρινής, ξεκάθαρη και ωφέλιμη.
    Ούτε τα λεγόμενα των πολιτικών αρχηγών με ανησυχούν τόσο, όσο με ανησυχεί το πώς τα αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι που τα ακούν. Στην περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ νομίζω ότι η αλματώδης αύξηση των εκλογικών του ποσοστών σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα καταδεικνύει την απελπισία ή και την οργή, που έχουν κατακλύσει μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Αν το 36% είχε ώριμο και συνειδητοποιημένο αριστερό προσανατολισμό είμαι σίγουρος ότι θα είχαν αλλάξει πολλά εδώ και αρκετά χρόνια. (εδώ συμφωνούμε στην αναγκαία ανάμιξη πόνου και χρόνου).

    Για την ώρα ας είμαστε αισιόδοξοι και ενωμένοι, και αν περάσουμε τον σκόπελο θα έχουμε χρόνο για κριτική και αντιπαραθέσεις.

    Χ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ Γ.Α.
    Ελπίζω ο paracosmos να είναι καλή παρέα και για σένα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός