Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_πολύ ωραίο στυλ κ. Ζουράρι!







Εντυπωσίασε ο κ. Ζουράρις με την χθεσινή πρώτη ομιλία του στην Βουλή, η οποία σχολιάστηκε θετικά σήμερα από όλα τα δελτία και τις ενημερωτικές εκπομπές που έτυχε να ακούσω. 
Μάλιστα σ' ένα μπλόκ που παρακολουθώ η είδηση δόθηκε ως εξής : 
"O κ. Ζουράρις δίδαξε ελληνικά : επιτέλους, ένας ρήτορας στην ελληνική βουλή".
Έψαξα και βρήκα το βίντεο το οποίο παραθέτω.
Πού βρίσκεται λοιπόν το εντυπωσιακό του θέματος, για το οποίο όλοι ομιλούν;
Aκριβώς στην, από τον κ. Ζουράρι, χρήση της γλώσσας χάριν εντυπωσιασμού.
Και ως γνωστόν η ελληνική γλώσσα, καθώς και πολλά από όσα έχουν γραφτεί σ' αυτήν μπορούν πράγματι να εντυπωσιάσουν.
Όμως δεν γράφτηκαν γι' αυτόν τον λόγο!
Ο Εντυπωσιασμός είναι το επιδιωκόμενο και επιθυμητό αποτέλεσμα στην κοινωνία του θεάματος, το οποίο υπηρετούν τα μ.μ.ε. σε κάθε περίπτωση, είτε πρόκειται για ένα δελτίο καιρού είτε για το διαζύγιο ενός σελέμπριτι είτε για μια οικονομική ανάλυση είτε για μια διαφήμιση.
Είναι ο επιφανειακός εν είδει πυροτεχνήματος τρόπος χρήσης της γλώσσας, μέλη της οποίας εκσφενδονίζονται στον ουρανό του εφήμερου, προκειμένου έτσι να προκληθεί η εν-τύπωση και να εξασφαλίστει το κοινώς λεγόμενο ουάου!
Μια τέτοια χρήση της γλώσσας έκανε και ο κ. Ζουράρις :


Ξεκίνησε με Ελύτη (Ιδιωτική Οδός) : «Ερχομαι από μακριά.Οι συλλέκτριες των κρόκων της Θήρας πορεύονται πλάι μου, κι από κοντά, παγεμένες με τον άνεμο το βόρειο, οι Μυροφόρες, ωραίες μες στα τριαντάφυλλιά τους και τη χρυσή των αγγέλων αντανάκλαση».
Βούτηξε, ακολούθως στα πατερικά κείμενα και τον «αρχέκακον όφι», που στη Ζουράρειο εκδοχή δεν είναι το φίδι των Πρωτόπλαστων αλλά ο Αλεμανός (Γερμανός).
Συνέχισε με κλασσική γραμματεία: Απόσπασμα από τον Θουκιδίδη (Περικλέους Επιτάφιος):
«Αλλα πάσαν μεν θάλασσαν και γην εσβατόν τη ημετέρα τόλμη καταναγκάσαντες γενέσθαι, πανταχού δη μνημεία κακών τε καγαθών ίδια ξυγκατοικίσαντες».
Στη νεοελληνική: Εξαναγκάσαμε με την τόλμη μας ολόκληρη τη θάλασσα και την ξηρά να γίνει προσιτή, ιδρύσαμε παντού αιώνια μνημεία και των συμφορών μας και των επιτυχιών μας.
Και κατέληξε με Ρίτσο: «Σε τούτα δω τα μάρμαρα κακιά σκουριά δεν πιάνει» κλπ.

Ωραία είναι όλα τούτα!
Ωραία για μια υψιπετή πρώτη εμφάνιση του διανοητή-φιλοσόφου στην Βουλή που να δικαιώνει το όνομα  του γνωστού καθηγητή και πρόσφατα εκλεγμένου βουλευτή και να εξασφαλίζει τη φήμη και τη δόξα του, μέσα σ' ένα πολύ περιορισμένο ακροατήριο ακαδημαϊκών, τώρα και βουλευτών.
Ωραία για την δημιουργία ενός προσωπικού στυλ!
Ο λόγος, όμως, για τον οποίο γράφτηκαν δεν είναι ασφαλώς να υμνηθεί ο κ. Ζουράρις από τα μ.μ.ε, ούτε για χειροκροτηθεί από τον κ. Βενιζέλο (που πολύ του αρέσουν τα ποιητικά) ούτε για να βρεθεί σε απόγνωση η δυστυχής διερμηνέας της νοηματικής.
Η μεγάλη αξία των κειμένων αυτών δεν βρίσκεται σ' αυτά καθ' αυτά ως αθάνατα μνημεία της ελληνικής γραμματείας. Η αξία τους βρίσκεται στο ότι μπορούν εάν βρεθούν σε χέρια άξιων και ταπεινόφρονων ομιλητών, δημιουργών, καθηγητών να κοινωνήσουν τα απλά και ακατάλυτα μηνύματά τους για κάθε άνθρωπο μέσα στους αιώνες.
Για να συμβεί όμως αυτό, χρειάζεται μια υποχώρηση από την εγωπαθή αυτοπροβολή, κοινώς ξεκαβάλημα από το καλάμι...
Και είναι κρίμα μεγάλο και ευθύνη των λεγόμενων διανοούμενων που όταν λαμβάνουν δημόσιο βήμα στην Βουλή των Ελλήνων,  αρπάζουν τα κείμενα αυτά και τα χρησιμοποιούν σκοπίμως με τέτοιο τρόπο, ώστε να φαίνονται τόσο απόμακρα και ακατάληπτα για τον μέσο άνθρωπο, έτσι που αποκαρδιωμένος να γυρνάει το κανάλι σε οικείο πρόγραμμα τούρκικου σήριαλ.
Ασφαλώς ο κ. Ζουράρις μπορεί να μιλάει και να γράφει όπως θέλει, έτσι όμως καταστρέφεται η γλώσσα από τους "ρήτορες", γίνεται life style και όχι κοινωνία, κανείς δεν διδάσκεται τίποτα και η φτώχεια.... απλώνει 
 





Σχόλια

  1. Ανώνυμος13/2/15, 5:08 μ.μ.

    ΑΣΤΕΙΑ ΑΣΤΕΙΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΓΙΝΩ ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ.
    Γ.Α

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτά τα πράγματα αγαπητέ Γ.Α. είναι απολύτως α ρ χ ι κ ά. Για να μην σου πω αρχαϊκά. Οπότε το χειρότερο που μπορεί να σου συμβεί, εάν δεν είσαι ήδη αριστερός και έχεις περάσει τα πρώτα -άντα, είναι να γίνεις ένας ψηφοφόρος της αριστεράς.
    Δεν είναι κακό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός