Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ένα είδος αφής




Το έπιασε σήμερα το βιαστικό αυτί μου σε κάποιο δελτίο ειδήσεων ή σε κάποια από αυτές τις ενημερωτικές εκπομπές. 
Πρόκειται μήπως για το "παιχνίδι της έκπληξης" για το οποίο έκανα λόγο πριν λίγες μέρες; Μπορεί.
Ένα σημείωμα λοιπόν στα γρήγορα: 
Συγκέντρωση στο Κέντρο της Αθήνας σήμερα και ω! του θαύματος - μετά από δεκαετίες- το κέντρο λειτουργεί... ούτε κλεισμένοι δρόμοι, ούτε ΜΑΤ, ούτε διαμαρτυρίες και αναθεματισμοί μιας μερίδας πολιτών εναντίον των άλλων, τόσο που σου'ρχότανε αν μπορούσες να τον εξαφάνιζες τον άλλο... έτσι ανυπόφορος που είχε γίνει πια κι αυτός και τα αιτήματά του...
Κι όμως σήμερα τα καταστήματα δούλευαν, οι πεζοί κυκλοφορούσαν, τα αυτοκίνητα περνούσανε.
Μια συγκέντρωση κάνανε κάποιοι άνθρωποι, απ' τις Σκουριές Χαλκιδικής, οι οποίοι αντιδρούν (και καλώς!) στην εξόρυξη χρυσού, και η οποία συγκέντρωση θα μπορούσε να έχει  ένα γιορτινό, πολύχρωμο, φωνακλάδικο τρόπο, όπως γίνεται συνήθως στις μεγάλες παρέες. Όπερ και εγένετο.
Ούτε ασπίδες να σπρώχνουν τον κόσμο, ούτε τριγμοί οδόντων, ούτε πρόσωπα βλοσυρά....
Θα πει κανείς ότι αυτό δεν είναι "διαδήλωση"... μάλλον πολιτιστική εκδήλωση  θυμίζει..
Ίσως εάν με την έννοια "πολιτισμό"  ονομάζουμε κάτι χλιαρό, απαθώς ευγενές και εν τέλει δυτικοτρόπως αδιάφορο

Εάν όμως ονομάζουμε "πολιτισμό" το απλό, το ανθρώπινο, το όχι κραυγαλέο.Αυτό που επειδή δεν είναι κραυγαλέο, αφήνει χώρο, αποδέχεται, συγκατανεύει... συνδιαλέγεται, τότε μια συγκέντρωση πολιτών θα μπορούσε να είναι ένα υψηλό δείγμα πολιτισμού όχι των ιδίων, αλλά της πολιτείας τους.
Ξέρετε, μια διαδήλωση πολιτών το πρώτο που επιθυμεί είναι  να 'ναι ένας διάλογος. Και  διάλογος δεν είναι η αμοιβαία ανταλλαγή λόγων και επιχειρημάτων ανάμεσα σε δύο διακριτές διαφορετικότητες, ούτε ασφαλώς το ανελέητο ξύλο, ούτε οι προκλήσεις ή το ψέκασμα με χημικά και δακρυγόνα. Θα ήταν πολύ εύκολο πράγμα για να είναι μόνο αυτά....
Τέτοιοι ατέρμονες διάλογοι γίνονται άπειροι που βαρέθηκαν κι αυτοί τους εαυτούς τους. Τόσο μελαγχολικά επαναλαμβανόμενοι και αυτιστικοί...

Το πρώτο πράγμα που λαμβάνει χώρα σε έναν διάλογο -είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι - είναι ένα είδος αίσθησης  της αφής. 
Το σκληρό ή το μαλακό του πράγματος...
Πώς να εξηγήσω παραπέρα δεν γνωρίζω....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός