Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Ντίνος Χριστιανόπουλος: Ενός λεπτού σιγή

 
Ντίνος Χριστιανόπουλος, 1931 -



Eνὸς λεπτοῦ σιγή


Ἐσεῖς ποὺ βρήκατε τὸν ἄνθρωπό σας
κι ἔχετε ἕνα χέρι νὰ σᾶς σφίγγει τρυφερά,
ἕναν ὦμο ν᾿ ἀκουμπᾶτε τὴν πίκρα σας,
ἕνα κορμὶ νὰ ὑπερασπίζει τὴν ἔξαψή σας,

κοκκινίσατε ἄραγε γιὰ τὴν τόση εὐτυχία σας,
ἔστω καὶ μία φορά;
Εἴπατε νὰ κρατήσετε ἑνὸς λεπτοῦ σιγή
γιὰ τοὺς ἀπεγνωσμένους;

  

(ἀπὸ τὴ Συλλογή: «Ἀνυπεράσπιστος Καημός»)

Σχόλια

  1. Ανώνυμος14/2/15, 6:44 μ.μ.

    ΜΙΛΑΜΕ ΘΕΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ.
    ΘΕΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Διάλεξα αυτό το ποίημα κυρίως λόγω της ημέρας, κι αυτού του "ερωτικού" ξιπασμού που φτάνει στα όρια της απανθρωπίας!

    Και ναι, ο Χριστιανόπουλος είναι ένας ποιητής που τα λέει έξω από τα δόντια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος15/2/15, 3:10 μ.μ.

    Τόλμησε και δήλωσε την ιδιαιτερότητά του (ήταν ομοφ.) δημόσια
    σε καιρούς πολύ δύσκολους για τον ιδιο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι όχι μόνο, το ότι ήταν ομοφυλόφιλος...
    Θαρρώ ότι για τον Ντ. Χρ. η ομολογία αυτή, αποτελεί ένα ελάχιστο αριστείο... ανδρείας!
    Έκανε κάτι πολύ σημαντικότερο, με το όποιο ύψος γραφής διαθέτει, τόλμησε να τα βάλει με το παντοδύναμο ΣΥΝΑΦΙ!!
    Την συντεχνία, αυτούς τους ποιητές που ροκανίζουν μέσα στην ασφάλεια και με τον μισθουλάκο να πέφτει κάθε μήνα, την ευκολία της δόξας.... της δόξας τους.... Ένδοξοι αυτοί και καλοβολεμένοι μέσα σ' ένα κόσμο που βουλιάζει από το βάρος μυρίων άδοξων ζωών, θανάτων και ερώτων.
    Συγχώρεσέ με ανώνυμε αναγνώστη.
    Αλλά δεν τραγουδιέται αλλιώς το πράγμα...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος15/2/15, 8:55 μ.μ.

    Πρώτη φορά μαθαίνω ότι οι ποιητές έχουν σταθερό μισθό!
    Νόμιζα ότι ανέκαθεν οι ποιητές αντιμετώπιζαν πρόβλημα επιβίωσης
    εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων που πουλούσαν πολύ τα έργα τους
    ή μελοποιούνταν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Aπ' όσο ξέρω κι εγώ, δεν υπάρχει ακόμα Υπηρεσία η οποία να μισθοδοτεί τους ποιητές...
    Πλην όμως επειδή κάθε εποχή θέλει τους υμνητές της, βρίσκουν και οι ποιητές τους τρόπους να βιοπορεύονται....
    Κάπου είχα γράψει :
    που αλληλοσυγχαίρονται, που αλληλοχαιρετιούνται,
    που αλληλογνωρίζονται, που αλληλοθαυμάζονται,
    που αλληλοβραβεύονται , που αλληλοβαριούνται .....

    Ο "μισθός" μπορεί να πάρει πολλές μορφές και να έρχεται από διάφορους τρόπους.
    π.χ. στην μικρή πλην ωραία και κομψή πόλη μας, ποιητής είναι αυτός που έχει τα κονέ και αρθρογραφεί καθημερινά σε στήλη εφημερίδας μεγάλης κυκλοφορίας... ε! αυτός έχει φτιάξει το προφάϊλ που λεμε, όταν ότι κι αν πει πέφτει ως μάνα εξ ουρανού, αν κάνει και καμιά έκδοση... εκεί να δεις μεγαλεία από δήμαρχο.... πολιτιστικούς παράγοντες.. νομάρχες.
    Αλλού πάλι συμβαίνουν άλλα πιο φινετσάτα....
    Τι ωραία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος26/2/15, 10:58 μ.μ.

    Από τα πολύ αγαπημένα ποιήματα.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ναι, χαμηλόφωνο...
    λες και το ποίημα το ίδιο "κάνει" από συστολή αυτό που δεν κάνουν οι αλαζόνες ερωτευμένοι...
    λες και κοκκινίζει το ίδιο και συγκρατιέται για να μην ξεσπάσει εναντίον της ύβρεώς τους...

    Γειά σου Ήλε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Θα προσθέσω και τούτο που το σκεφτόμουν από όταν έκανα την ανάρτηση, αλλά δεν το έγραψα γιατί δεν θα με πίστευε κανείς...
    Στις δυτικές γειτονιές που εγώ μεγάλωσα, αν κάποιος είχε κάτι καλό, κάτι καινούργιο π.χ. ένα παιχνίδι που του έστελνε κάποιος θείος από την Αμερική, να πούμε, το έκρυβε... ή αν η μάνα μας έκανε κανένα γλυκό μας έλεγε καθίστε να το φάτε μέσα (ήμασταν και πολλά τ' αδέλφια) μην πάτε έξω, που τ' άλλα παιδιά δεν έχουνε... (τότε η ζωή και το παιχνίδι μας ήταν στον δρόμο)
    Κι αυτό γινότανε, γιατί νιώθανε οι άνθρωποι πως αν του αλλουνού η ψυχή δαγκώνεται από φθόνο, δεν φταίει μόνο αυτός, φταις και συ... μεγάλες θεολογικές αλήθειες....

    Αυτά διαρκέσαν λίγο... γρήγορα οι γειτονιές μας άλλαξαν και τώρα όλοι διατυμπανίζουν τα επιτεύγματά τους, τα ωραία ρούχα τους, τα καλά φαγητά τους, τους υπέροχους γάμους τους, τις προσοδοφόρες δουλειές τους, τα ακριβά αυτοκίνητά τους, τους φλογερούς τους έρωτες..., ακόμα και οι βιτρίνες διατυμπανίζουν, διαλαλούν και εξαπλώνουν τον φθόνο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος1/3/15, 11:47 μ.μ.

    Μου θύμισες κάτι Ελένη τώρα που διάβασα το επιπλέον σχόλιο. Μια φορά της μητέρας μου, δε θυμάμαι ακριβώς τις λεπτομέρειες -δεν έχουν και σημασία- της πήρανε από το σπίτι κάποιο μικρό χρηματικό ποσό. Είχε αφήσει τα χρήματα εμφανή πάνω σε κάποιο τραπέζι. Όταν το ανέφερε στην γιαγιά μου, της είπε πως εκείνη έφταιγε. Ακριβώς για τους λόγους που αναφέρεις κι εσύ. Της είπε δηλαδή πως αφήνοντας τα χρήματα έτσι εμφανή, έβαλε τον άλλο άνθρωπο σε πειρασμό! Τι κρίμα που δεν την γνώρισα στα καλά της. Να με ορμηνεύει και να με καθοδηγεί με τον τρόπο εκείνων των ανθρώπων.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Βραδινές φιλοσοφίες:
    πριν κάμποσα χρόνια... πες 150 περίπου, η ανθρωπότητα είχε ακόμα πολλά καύσιμα για να προχωρήσει προς τα εμπρός, πολλά οράματα για να την κινητοποιήσουν και να "προοδεύσει", μια αστική τάξη που ονειρευόταν να κατακτήσει τον κόσμο και μια επιστήμη που καυχιόταν ότι θα τον εξηγήσει....
    όλα αυτά αποδείχθηκαν μάταια.. πλέον δεν μένει άλλο "καύσιμο" για να κινητοποιεί το ανθρώπινο "θέλω" παρ' εκτός ο φθόνος...
    Έτσι σιγά σιγά δηλητηριάζονται οι άνθρωποι κι αντέχουν να ζουν σαν φαντάσματα της φαντασμαγορίας ενός κόσμου φανταστικού που δεν υπάρχει πλέον.
    Δες τις πρόσφατες απονομές των Οσκαρ... εκτός την μπίζνα του θεάματος, αυτό που κυκλοφορεί σε μεγάλες δόσεις είναι ο φθόνος.... 150.000 δολάρια έκανε το φόρεμα που φόρεσε, φτιαγμένο όλο από μαργαριτάρια για 3 ώρες κάποια καρακαϊδόνα.. της σόου μπιζ.... γιατί άραγε;
    Κι άλλα πολλά.

    Ο πολιτισμός μας, ένας πολιτισμός της έκτασης και του φθόνου, απέβαλε με συνοπτικές διαδικασίες τις γιαγιάδες. Έπρεπε οι βάρβαροι να διαβούνε....
    Αυτούς τους παλιούς ανθρώπους κανείς δεν βρέθηκε να τους υπερασπιστεί... κι οι ίδιοι ήταν τόσο απλοϊκοί για να μπορέσουν να υπερασπιστούν τον κόσμο τους....

    Τέλος, είναι ωραίο να βρίσκεται μια αφορμή, ένα ασήμαντο και τυχαίο κάτι, που είπε ή έγραψε κάποιος και να σε πηγαίνει μπροστά στο σεντούκι των δικών σου αναμνήσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός