Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_παρατηρήσεις μιας ζητιάνας




Tα Σάββατα την στήνω στο  πάρκινγκ του σούπερ μάρκετ.
Όχι στην είσοδο ούτε στην έξοδο αλλά εκεί στο πλάι, κοντά στη σειρά που είναι δεμένα τα καρότσια.
Tα καρότσια.... θαρρώ ότι  εκεί ταιριάζω καλύτερα. Μου φαίνεται ότι είναι τα πιο σκελετωμένα πράγματα καθημερινής χρήσης που υπάρχουν. 
Μεταλλικοί σκελετοί,  καθόλου περιεχόμενο, μπορείς και βλέπεις ανάμεσα από τα σιδεράκια τους, ροδάκια, πορτοκαλί χερούλια, περιμένουν ο ένας πίσω απ' τον άλλο, χωμένοι ο ένας μέσα στην κενότητα του άλλου, με μια γκρί αλυσίδα να τους ενώνει και να τους ξεχωρίζει. Μια σειρά μεταλλικών σκελετών. 
Περιμένουν εκεί, και γω εκεί δίπλα τους περιμένω. 

Πολλές φορές κλείνω τα μάτια, δεν χρειάζεται να βλέπω. Καταλαβαίνω απ' τους ήχους τους. Κάποιος πλησιάζει, βάζει ένα κέρμα στη σχισμή, τραβάει με δύναμη, ο χαρακτηριστικός ήχος της αλυσίδας, τα ροδάκια, όλος ο μεταλλικός σκελετός που ηχεί καθώς τον σέρνουν, όλη η μεταλλική σειρά που κλυδωνίζεται. 

Ακούω τον ήχο της συρόμενης πόρτας που ανοίγει αυτόματα. Θα χαθεί μέσα απ΄το άνοιγμα στο μεγάλο κατάστημα με τα χιλιάδες πράγματα, θα τριγυρίσει στους διαδρόμους του, θα σταθεί, θα συρθεί, θα γεμίσει. Γειά σου καροτσάκι....
Απλώνω το χέρι μου σε ένδειξη χαιρετισμού .... κι αυτοί, οι αδιάφοροι άνθρωποι, το βλέπουν σα ζητιανιά. 
Περιμένω....
Μετά από ώρα βγαίνει γεμάτο σακούλες με λαχανικά, κρέατα, ποτά, κονσέρβες, υγρά καθαριστικά, χαρτιά τουαλέτας, κρεμάστρες, σκούπες, λεκάνες, ναφθαλίνες, ψωμιά, γάλατα, πάνες για τα μωρά, άπειρα πράγματα, άπειρες οι ανάγκες των ανθρώπων....
Το οδηγούν αδιάφορα σε μια γωνιά του πάρκινγκ. 
Περιμένει υπομονετικά πίσω απ' το αυτοκίνητο. 
Αδειάζει το περιεχόμενό του....

Το σέρνουν βιαστικά πίσω. Είναι σκυθρωποί.  Άργησαν. Πάντα έχουν αργήσει, πάντα βιάζονται να φύγουν με τα πράγματα που ψώνισαν. Πάντα χάνουν  περισσότερη ώρα στο σούπερ μάρκετ απ΄όση υπολόγιζαν, πάντα χάνουν πολλές ώρες στα ψώνια, ξοδεύουν πάντα περισσότερα χρήματα απ' όσα υπολόγιζαν, ίσως και περισσότερη ζωή απ' όση... διαθέτουν. 
Σπρώχνουν το καροτσάκι στο τέλος της σειράς, βάζουν την αλυσίδα και το δένουν με τα υπόλοιπα, παίρνουν πίσω το κέρμα τους. 
Σ' αυτό το κέρμα  υπολογίζω κι εγώ. Κάποιοι το πετάνε στο χέρι μου, οι περισσότεροι το χώνουν στην τσέπη τους και φεύγουν. 
Μένω με τα αλυσοδεμένα καροτσάκια  και κάνω παρέα με τους ακινητοποιημένους σκελετούς τους.

Αύριο Κυριακή. 
Τις Κυριακές είναι κλειστό  το σούπερ μάρκετ και τα καρότσια ησυχάζουν. 
Εγώ, τις Κυριακές, την  στήνω έξω από το νεκροταφείο του Αγίου Λουκά, για την λειτουργία και τα μνημόσυνα των πεθαμένων.
Έρχονται άνθρωποι πολλοί για τη μνήμη της ζωής που διαθέτουν ή για τη μνήμη που διαθέτουν από τη ζωή. Μαδημένα λουλούδια, λασπωμένα κόλυβα, λειωμένα κεράκια, ένα κέρμα στο παγκάρι. 
Άπειρες οι ανάγκες των ανθρώπων.



 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός