Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το χαμόγελο της φθαρμένης όψης (αισιοδοξία ή ελπίδα)



Ετούτ' είν' ύστερη νυχτιά· όλα τ' αστέρια βγάνει·
ολονυχτίς ανέβαινε η δέηση, το λιβάνι.
Στά μάτια καί στο πρόσωπο φαίνοντ' οι στοχασμοί τους·
τους λέει μεγάλα και πολλά η τρίσβαθη ψυχή τους.
Αγάπη κι έρωτας καλού τα σπλάχνα τους τινάζουν·
τα σπλάχνα τους κι η θάλασσα ποτέ δεν ησυχάζουν.
Γλυκειά κι ελεύθερ' η ψυχή σα νά 'τανε βγαλμένη,
κι υψώναν με χαμόγελο την όψη τη φθαρμένη.

(Διονυσίου Σολωμού, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, β' σχεδίασμα)



To 1931 το Διεθνές Ινστιτούτο για την Πνευματική Συνεργασία (οργανισμός που ανήκε στην  Κοινωνία των Εθνών) παροτρύνει μεγάλες μορφές της διεθνούς διανόησης να ανταλλάξουν επιστολές πάνω σε φλέγοντα θέματα της παγκόσμιας σκηνής. Βρισκόμαστε λίγα χρόνια μετά την λήξη του αιματηρού 1ου Παγκοσμίου Πολέμου και ο 2ος είναι προ των θυρών.
Στο πλαίσιο αυτό ο Αλμπερτ Αϊστάιν επιλέγει να αλληλογραφήσει με τον Σίγκμουντ Φρόυντ. Στην επιστολή του ο μεγάλος φυσικός ρωτάει τον πατέρα της ψυχανάλυσης : "Έχω την μοναδική ευκαιρία να συζητήσω μαζί σας πάνω στο ζήτημα που, στην παρούσα κατάσταση των πραγμάτων, μου φαίνεται ότι είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα του πολιτισμού μας : Υπάρχει τρόπος να απαλλαγούν οι άνθρωποι από τη μοίρα του πολέμου;" 
Η απάντηση του ανθρώπου που σήκωσε την κουρτίνα και φανέρωσε -με όρους επιστημονικούς πλέον, όπως η εποχή ζητούσε και όχι με όρους της φιλοσοφίας, όπως ήδη είχε γίνει από τους αρχαίους και μέσους χρόνους - τον επιθετικό και ηδονικό πήθικο του ασυνειδήτου μέσα μας, ταράζοντας το πανίσχυρο, συνειδητό και κυρίαρχο δυτικό υποκείμενο (cogito), ήταν :
"Απ' όσα αναπτύξαμε μέχρι τώρα αντλούμε ήδη την παρηγοριά ότι η προσβολή και η οδυνηρή απογοήτευσή μας από την απολίτιστη συμπεριφορά των συμπολιτών του κόσμου μας σ' αυτόν τον πόλεμο ήταν αδικαιολόγητες. Στηρίζονταν σε μια αυταπάτη, στην οποία είχαμε παραδοθεί. Στην πραγματικότητα δεν είχαν πέσει τόσο χαμηλά όπως φοβούμαστε, αφού δεν είχαν ανέλθει ποτέ τόσο ψηλά όπως πιστεύαμε". 
Με λίγια λόγια ο Φρόυντ λέει : Δεν υπήρχε τίποτα που να δικαιολογεί την αισιοδοξία που έθρεψε 2,5 αιώνες Διαφωτισμού. Ο πόλεμος είναι η αναπόφευκτη μοίρα της ανθρωπότητας.....

Ο Φρόυντ όντας ένας θετικός και έντιμος επιστήμονας, δεν μπορούσε παρά να είναι απαισιόδοξος, πολλοί δε τον κατηγόρησαν γι' αυτό. Ο ευφυής όμως αυτός άνθρωπος ήξερε ότι η υπόθεση εργασίας πάνω στην οποία στηριζόταν ολόκληρος ο δυτικός πολιτισμός, η ατμομηχανή της διαρκούς προόδου και της κατίσχυσης του ανθρώπου πάνω σε άπασα τη Δημιουργία, ήταν μια αυταπάτη. Ο Φρόυντ δεν μπορούσε να πάει παραπέρα, η προσφορά του στην κατανόηση της ανθρώπινης κατάστασης ήταν ήδη ανεκτίμητη. Το επιχείρησαν πολλοί επίγονοι και άξιοι συνεχιστές του δρόμου που άνοιξε (Γιουνγκ, Λακάν κλπ.)

Αν όμως στα χρόνια του μεσοπολέμου ο κόσμος στηριζόταν σε μια αυταπάτη για τις δυνατότητες και τις προοπτικές του ανθρώπινου είδους, η οποία συνεπήρε ηγέτες και έθνη ολόκληρα, συντηρώντας ένα συλλογικό όραμα και δημιουργώντας έναν ορίζοντα προοπτικής που γρήγορα έμελλε να δείξει τα όριά του, σήμερα η ίδια αυτή αυταπάτη επιζητά να εισδύσει από έναν άλλο δρόμο. Δρόμο που συνάδει με την εποχή και το πνεύμα της, αυτό του αυτιστικού ατομικισμού.
Σήμερα η αυταπάτη δεν αφορά έθνη και λαούς αλλά το καθένα από τα άτομα της αποσαθρωμένης και παγκοσμοποιημένης κοινωνίας του 21ου αιώνα και ενδύεται τον μανδύα της αισιοδοξίας. 
Η αισιοδοξία είναι μια καθαρά υποκειμενική κατάσταση. Τόσο υποκειμενική που πολύ καλά περιγράφεται από το κλισέ του ποτηριού:  Μισό ποτήρι νερό ο αισιόδοξος μπορεί να το βλέπει μισογεμάτο και ο απαισιόδοξος μισοάδειο.
Η ψυχική διάταξη του ανθρώπου απέναντι στον κόσμο - ποτήρι είναι λοιπόν θέμα επιλογής, είναι ένα θέμα ελευθερίας του ατόμου, είναι θέμα του πώς θέλεις να ζήσεις τη ζωή σου, παραβλέποντας την πραγματικότητα.
Είναι με λίγα λόγια μια ψυχολογική διέξοδος που προσφέρεται στον σύγχρονο άνθρωπο προκειμένου να αντέξει τα οδυνηρά αδιέξοδα του πολιτισμού που δημιουργήσαμε, τα οποία εάν επιχειρήσει να δει θα νιώσει να ασφυκτιά από την έλλειψη ικανού νοήματος  και ανθρωπιάς.
Η αυθαιρεσία της επιλογής του πώς να τοποθετηθούμε απέναντι στο κόσμο - ποτήρι, είναι στενά συνδεδεμένη - και διόλου ελεύθερη, όπως παραπλανητικά πλασάρεται-  με το κυρίαρχο πνεύμα της ευδαιμονικής καλοπέρασης του μέσου Αμερικανού και Ευρωπαίου πολίτη, ο οποίος έχει (what else?)   να ζήσει την ζωή του, να βρει τον εαυτό του, να ασχοληθεί με το βάψιμο του σπιτιού του, με τις σπουδές του παιδιού του, με τις αποδόσεις των ομολογιών του, με την αγορά του καινούργιου αυτοκινήτου του, με το συνταξιοδοτικό του, με τις διακοπές του.....την ίδια ώρα που κάποιοι άλλοι σαν αυτόν έκαναν π.χ. την σφαγή στο Μάι Λάι του Βιετνάμ ή έριχναν τις βόμβες Ναπάλμ...
Όλες αυτές οι υποκειμενικές επιλογές - αποφάσεις που βαρύνουν το άτομο, απαιτούν την ανάλογη ατομική - υποκειμενική και εν πολλοίς αυθαίρετη ψυχολογία του αισιόδοξου, αυτού που νιώθει "καλά", ως απαραίτητη συνθήκη για να αποσύρει το βλέμμα του από τον Κόσμο και τα προβλήματά του, από τον άλλο άνθρωπο και την δυστυχία του και να επιδοθεί στην αυτιστική αυτοπραγμάτωσή του.
Αισιοδοξώ με λίγα λόγια σημαίνει, παραβλέποντας  τα δεδομένα, την αντικειμενική πραγματικότητα  με μόνη τη δύναμη της υποκειμενικής μου "δόξας" (δόξα = γνώμη <αρχ. ρ. δοκώ = έχω τη γνώμη, νομίζω) αυθαιρετώ και αυτονομοθετώ το αίσιον του μέλλοντός μου, την έκβαση των πραγμάτων.
Η αισιοδοξία ή και το αντίθετό της θεμελιώνεται και πάλι στο νεωτερικό υποκείμενο, το γόητρο του οποίου αν και έχει τραυματιστεί, φτιασιδώνεται για να δώσει την τελική μάχη. 
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να διαβάσουμε τις τσιρίδες των τηλεοπτικών αχυρανθρώπων που προσπαθούν να μας πείσουν μέσα από τις χαζοχαρούμενες ελαφρότητές τους, ότι εμείς οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι, να είμαστε θετικοί  και ν' αποφεύγουμε ότι "μας χαλάει".
Κατά το κοινώς λεγόμενο : "Γιατί να χαλάς τη  ζαχαρένια σου;"
Στο πλαίσιο αυτό δημιουργείται μια ολόκληρη σχολή θετικής σκέψης και ενέργειας (think possitive) η οποία και πάλι ειδωλοποιεί τον εαυτό της, δηλαδή την δύναμη της ανθρώπινης θέλησης, σπρώχνοντας στο περιθώριο ό,τι μπορεί να μας δυσαρεστεί, να μην είναι ευχάριστο, να μας ξεβολεύει, να μας ταρακουνάει, να μας φέρνει ενώπιον των χαλίων μας.  Εν ολίγοις η "σχολή" αυτή λέει : εφόσον εγώ θέλω να βλέπω έτσι τα πράγματα, έτσι είναι τα πράγματα". 
Μόνο που το "περιθώριο" αυτό στο οποίο σπρώχνεται ό,τι δεν ταιριάζει στο κάδρο της μετανεωτερικής αισιοδοξίας είναι πλέον εκρηκτικά μεγάλο και περιλαμβάνει  όλο τον Τρίτο κόσμο,  τη φτώχια, την πείνα, την αρρώστια, τον πόλεμο. Περιλαμβάνει και τον πρώτο κόσμο : το θάνατο, τα γηρατειά, την μοναξιά, την απογοήτευση, την πτώση, το αδιέξοδο, την επιθετικότητα, την καταναλωτική μανία, την ανασφάλεια, την απειλή, την ασυνεννοησία. Περιλαμβάνει τον βασανισμό και τον βιασμό της φύσης και των ζώων. Περιλαμβάνει την μηχανοποίηση και αριθμοποίηση κάθε έκφρασης του ανθρώπου από τον έρωτα  και το αγέννητο έμβρυο έως το θάνατο...
Μόνο που το "περιθώριο" αυτό που ο μοντέρνος "αισιόδοξος" προσπαθεί να αποφύγει είναι ήδη εγκατεστημένο μέσα του.

Η δική μας, της καθ' ημάς Ανατολής,  περί την αισιο-δοξία, δηλαδή περί την αίσια έκβαση των πραγμάτων, αντίληψη  είναι η Ελπίδα.
Το γελοίο του μοντερνισμού της αισιοδοξίας, είναι ότι δεν μπορεί να δεχθεί, ή μάλλον εξακολουθεί να αρνείται ότι ο άνθρωπος ως πεπερασμένος, ριγμένος μέσα στο γίγνεσθαι της ζωής και των ανατροπών της δεν μπορεί να είναι αυτός ο καθοδηγητής της έκβασης των πραγμάτων.
Δεν φτάνει ούτε η γνώση του ούτε η δύναμη των τεχνολογικών του επιτευγμάτων, ούτε η δύναμη της θέλησής του.
Δεν γνωρίζει και ούτε μπορεί να προβλέψει την ασθένεια ή τον θάνατό του. Δεν μπορεί να έχει τον πλήρη έλεγχο.  Μπορεί μόνο να παραδεχθεί με συντριβή και όχι με την έπαρση του "αισιόδοξου", την ατέλεια των γνώσεων και των προσπάθειών του, να παραδώσει την τελειότητα στο τέλειο Ον και να εντάξει μέσα σ'ένα σχέδιο που υπερβαίνει τις δυνάμεις του, τις δικές του ατελείς προβλέψεις και δυνατότητες.
Η Ελπίδα συνεπιφέρει το ανάλογο ήθος. Ο άνθρωπος που συντηρεί την ελπίδα μέσα του προϋποθέτει την αναγνώριση και την παραδοχή ότι ο κόσμος μας είναι ατελής και πεπερασμένος, ότι είναι μια "κοιλάδα των δακρύων", ότι έχει πολύ πόνο, αδικία και φόβο και συνειδητά προεκτείνει τα όριά του σ' ένα επέκεινα, στο άφατο και το άρρητο, άνευ του οποίου καμία ανθρώπινη ενέργεια ή κατάσταση δεν έχει νόημα. Ο άνθρωπος της ελπίδας έχει φρόνημα ταπεινό και συντετριμμένο, ζει μέσα στην ατέλεια και την φθορά του και γι' αυτό είναι προσγειωμένος και ρεαλιστής.Θεμέλιο της ελπίδας του είναι αυτή η προέκταση, η  έξοδος από τον εαυτό του.

Το 1825 οι Μεσολογγίτες δεν ήταν αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι. [Πόσο κενό περιεχομένου και ηλίθιο θα ακουγόταν κάτι τέτοιο;] Οι Μεσολογγίτες, όντας απελπισμένοι από την εξάντληση και την πολιορκία είχαν τις ελπίδες τους σε αυτό που υπερβαίνει την ανθρώπινη ζωή, που βρίσκεται πάνω από τον βιολογικό και ψυχολογικό άνθρωπο, και συνιστά την πραγματική οντική ελευθερία του ανθρώπου να επιλέγει με κριτήριο "εκτός εαυτού". 
Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι ήταν η ενσάρκωση της ανθρώπινης ελπίδας που αγωνίζεται να φθάσει στη θέωση, που δεν ησυχάζει μέσα στη νάρκη της ναρκισσιστικής αισιοδοξίας και όπως θα πει ο μέγας Σολωμός υψώνει  με χαμόγελο την όψη τη φθαρμένη. 
Ο ποιητής μας δίνει την ουσιώδη διαφορά της οντολογικής ελπίδας από την νοησιαρχική και ψυχολογική αισιοδοξία, είναι : το χαμόγελο της φθαρμένης όψης.


Όχι τα νέα δεν είναι καλά για να δικαιούμαστε να είμαστε εμείς αισιόδοξοι.
Τα νέα είναι τέτοια ώστε να μπορούμε να νιώσουμε δέος  που δεν κατορθώσαμε ακόμα να σηκώσουμε κεφάλι από τη  μικρόνοια και τη ζωούλα μας και που ακόμα, μετά από 10.000 χρόνια πολιτισμού, δεν μπορούμε να ατενίσουμε το θαύμα του κόσμου και τον Θεό, έτσι ώστε να γεννηθεί μέσα μας μια αμυδρή Ελπίδα κάποτε να γίνουμε Άνθρωποι. 
Τι λες κι εσύ "Συλλέκτη νέων";


Υ.Γ  1) Το απόσπασμα από τους "Ελεύθερους Πολιορκημένους" που παραθέτω στην αρχή του κειμένου τούτου, συνιστάται για μελέτη σε όποιον θέλει να κατανοήσει το βάθος της ελπίδας και της  σύνδεσης της με την ελευθερία.

2) Η αλληλογραφία Αϊστάιν - Φρόυντ κυκλοφόρησε το 1933 σε τρίγλωσση έκδοση, απαγορεύθηκε όμως στη Γερμανία. Την ίδια χρονιά κάηκαν τα βιβλία του και τότε ο Φρόυντ είπε το γνωστό :  Τι πρόοδος! Τον Μεσαίωνα θα με καίγανε στην πυρά. Τώρα, καίνε στην πυρά τα βιβλία μου. Τουλάχιστον δεν είδε να καίγονται στα κρεματόρια όπου είχαν φυλακιστεί από το φασιστικό καθεστώς, οι  4 υπέργηρες αδελφές του, είχε πεθάνει. (1939)




Σχόλια

  1. Ανώνυμος2/10/14, 1:55 π.μ.

    Μου άρεσε το κείμενο αν και με δυσκόλεψε λίγο. Νομίζω ότι για την ευκολότερη κατανόηση του, οφείλουμε να δώσουμε την ερμηνεία της κάθε λέξης. Αυτά που βρήκα λοιπόν ήταν τα εξής:

    Ελπίδα: προσδοκία, αναμονή κάποιου καλού (Τεγόπουλος - Φυτράκης)/ η προσδοκία ότι κάτι καλύτερο θα συμβεί (Βικιλεξικό)

    Αισιοδοξία: φιλοσοφική θεωρία που δέχεται ότι τα πράγματα του κόσμου βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση (Τεγόπουλος - Φυτράκης) / θετικό αίσθημα που δίνει την εντύπωση ότι όλα θα πάνε καλά, ότι θα έχουν καλό (αίσιο) τέλος (Βικιλεξικό)

    Αφού τα συμφωνήσουμε αυτά, μου άρεσε η ανάλυση που έκανες. Κατά τ' άλλα, το τελευταίο ερώτημα, χωρίς ο σκοπός μου να είναι η συντριβή της ελπίδας κανενός, είναι ουτοπικό νομίζω, αν απευθύνεται στο σύνολο του ανθρωπίνου είδους.

    Κι αυτό διότι κατά τη γνώμη μου για την εκπλήρωσή του, προϋποθέτει την ύπαρξη κάποιων συγκεκριμένων ποιοτικών αναλογιών, οι οποίες ιστορικά υπήρξαν συντριπτικά μικρότερες αριθμητικά των αντιθέτων τους, ενώ τίποτα μέχρι σήμερα δε μας έχει δώσει τον λόγο να πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να αντιστραφεί κάποτε.

    Προσωπικά έχω την αίσθηση πως περνώντας τα χρόνια φθίνουν έτι περαιτέρω, αν κι εδώ πιθανότατα ενυπάρχει ομολογουμένως, η αυταπάτη που αναφέρει ο Φρόυντ. Η εντύπωση δηλαδή πως υπήρξαμε ως σύνολο ψηλότερα από εκεί που είμαστε τώρα.

    Η αλήθεια είναι πως Άνθρωποι, είναι μάλλον απίθανο να γίνουμε. Πάντα όμως θα υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις Ανθρώπων που θα δικαιολογούν το κεφαλαίο Α. Αν τώρα αυτό σας φαίνεται ελπιδοφόρο ή όχι, δεν ξέρω. Είναι κάτι όμως.

    Ήλος

    Υ.Γ. Σου είχα παραθέσει το βίντεο με τον Θανάση Βέγγο, χάρηκα που σου άρεσε. Επίσης, δεν έχω τίποτα εναντίον των ουτοπιών. Μου αρέσουν οι ουτοπίες. Όσο δεν γίνονται θηλιές στον λαιμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Ήλε,
    η πολύ ευγενική παρατήρησή σου για τη δυσκολία που συνάντησες διαβάζοντας το κείμενο, σήμανε καμπανάκι συναγερμού μέσα μου.
    Προσπαθώ όσο μπορώ να αποφεύγω τα δυσνόητα και στριφνά κείμενα, κι εγώ όπου τα συναντώ με προδιαθέτουν αρνητικά.
    Ίσως καμιά μέρα να γράψω κάτι σχετικό.

    Μ'άρεσε το γεγονός ότι παρέθεσες τις λεξικολογικές αποδόσεις των λέξεων. "Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις" (Αντισθένης), και βέβαια θα συμφωνήσω με τους ορισμούς του λεξικού. Προσπάθησα να συνδέσω τις απλές αυτές λέξεις με τα πολιτιστικά, φιλοσοφικά και ιστορικά σημαινόμενα τα οποία νομίζω ότι υποκρύπτονται.

    Τέλος θα συμφωνήσω μαζί σου ότι οι "ποιοτικές αναλογίες ήταν ιστορικά υπήρξαν συντριπτικά μικρότερες αριθμητικά των αντιθέτων τους, ενώ τίποτα μέχρι σήμερα δε μας έχει δώσει τον λόγο να πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να αντιστραφεί κάποτε" και ως τέτοιο παράδειγμα λαμπρής μειοψηφίας φέρνω τους Μεσολογγίτες.
    Το παράδειγμά τους αξίζει και για τον επιπλέον λόγο ότι δεν είναι Ένας άνθρωπος που αποθέτει την τύχη του, την ελπίδα του σε κάτι ανώτερο δηλ. στον Θεό, αλλά είναι μια ομάδα ανθρώπων που ομονοεί και αποτελεί παράδειγμα κοινότητας.

    Ναι, το βίντεο το απόσπασμα του Αγγελόπουλου ήταν πολύ συγκινητικό και ο μακαρίτης ο Βέγγος τόσο απλός και ανθρώπινος.

    Θα χαίρομαι κάθε φορά που θα έχω σχόλιά σου.

    Ε.Ρ.

    Υ.Γ στο κείμενο έκανα κάποιες μικρές αλλαγές (το συνηθίζω να επανέρχομαι πολλές φορές, νεύρωση!!) που ίσως δεν το έκαναν πιο βατό αλλά κάπως πιο ολοκληρωμένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Ο ποιητής μάς δίνει την ουσιώδη διαφορά της οντολογικής ελπίδας από την νοησιαρχική και ψυχολογική αισιοδοξία, είναι : το χαμόγελο της φθαρμένης όψης"

    .................(αδύνατον να ακούσω τους άνω στίχους των Ελεύθερων Πολιορκημένων μελοποιημένους απο το Μαρκόπουλο και να μην κλάψω,με δάκρυα θερμά, σιωπηλά, βελούδινα..)
    .....................

    Ελένη ΕΞΟΧΟ το σημερινό κείμενό σου.


    Μαζί με τον φίλτατο Ήλο, δώσατε Ρεσιτάλ Υποδειγματικής Επικοινωνίας..

    Υποκλίνομαι στην εντιμότητα και την αγάπη, τη γνώση και την ευαισθησία σας!


    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aγαπητή Ευανθία,
    Εχω κι εγώ μια προσωπική ιστορία με τους "Ελεύθερους Πολιορκημένους" του Σολωμού.

    Άλλο ποίημα - σταθμός. Αν θες κοίτα 25/Μαρτίου ανάρτηση :
    Ελεύθεροι Πολιορκημένοι:Μνήσθητι Κύριε...
    Απ' όπου κι αν το πιάσεις αυτό το πράγμα πάλι εκεί θα βγεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πριν λίγο βρήκα και ένα υπέροχο απόσπασμα για την υπαρξιακή ομορφιά της ελπίδας, από τον Ηράκλειτο.

    Γράφει ο αρχαίος φιλόσοφος:

    "Εάν μη έλπητε,
    ανέλπιστον ουκ εξευρήσει,
    ανεξερεύνητον και άπορον."

    Ηράκλειτος
    ................

    Σε απλά νεοελληνικά δηλαδή:"Εάν δεν υπάρχει για κάτι ελπίδα,τότε κανείς δεν θα μπορεί να βρει το ανέλπιστο γιατί (ως ανέλπιστο) ανεξερεύνητο είναι και δύσκολο".

    Η κατά Θεόν ελπίδα είναι τόσο απαραίτητη όσο και το οξυγόνο που ανασαίνουμε σε κάθε ειπνοή μας, αγαπημένοι μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ελένη μου
    κάθε φορά που διαβάζαμε στην τάξη
    τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Σολωμού,
    και φτάναμε σε κείνα τα τελευταία σημεία

    με τις φράσεις "γλυκειά και ελεύθερη ψυχή
    σαν να τανε βγαλμένη"
    κλπ
    με τις γυναίκες που έκαψαν
    ως και τα νυφικά τους κρεβάτια
    πρίν από την Ηρωική Εξοδο,
    τι να σου πω:

    Ράγιζε η φωνή και ντρεπόμουν τους μαθητές...
    (εντάξει...τότε ακομα, συγκινιόνταν και αυτοι... δεν είχαν βγει
    τα κινητά...)
    αλλά...τον καιρό εκείνο- της Πολιορκίας του Μεσολογγίου
    οι άνθρωποι στην Ελλάδα, ΑΚΟΜΗ ΠΙΣΤΕΥΑΝ.

    Η Πίστη και η καθαρότητα της προαίρεσης
    απέναντι στο μολυσμό της Βαρβαρότητας δημιουργούσε το
    με δάκρυα ζυμωμένο, άγιο πρόσφορο των καρδιών τους.

    Φτιάχνονται άραγε τέτοιοι ευλογημένοι άρτοι σήμερα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητή Ελένη, πολύ έξυπνο το "ψηφιδωτό" σου, και επειδή δεν βλέπω "πηγή", θεωρώ ότι είναι δική σου έμπνευση. Με εντυπωσίασες!!

    Θα ήθελα όμως να μου επιτρέψεις να διαφωνήσω με την έκφραση, "Οι Μεσολογγίτες, όντας απελπισμένοι", και να πω ότι οι Μεσολογγίτες δεν ήταν απελπισμένοι, διότι απλούστατα οι απελπισμένοι δεν κάνουν ηρωικές εξόδους.
    Ναι ήταν εξαντλημένοι, αλλά όχι απελπισμένοι.
    Οι Μεσολογγίτες ήταν αγιασμένες, ελεύθερες ψυχές, που αγνόησαν, περιφρόνησαν και περιγέλασαν τον θάνατο θανάσιμα, όσο ελάχιστοι στην Παγκόσμια Ιστορία των Ηρωων, και θεωρούνται Πέραν των Ηρωων Ήρωες.
    Τούτοι οι Περαν των Ηρωων Ήρωες, όπως και οι Σουλιώτισσες, είναι που αξίζουν μεγαλύτερες τιμές και δόξες, αλλά και περισσότερη μελέτη και προσοχή, για να διδασκόμαστε από τα τρανότατα παραδείγματα, Ελευθερίας Ψυχής και καταξίωσης, προς όφελος δικό μας, που δεν είμαστε άξιοι ούτε στο στόμα τους να τους πιάσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. .....Και επειδή ο λόγος για τους ήρωες, δες που τους ξεφτιλίζουν οι σύγχρονοι κατσιαπλιάδες και προδότες της ένδοξης ιστορίας μας.

    Γράφει ως επικεφαλίδα το παρακάτω link:
    ""Οι Σουλιώτισσες αυτοκτόνησαν στο Ζάλογγο""!!!!!!!!

    http://www.mixanitouxronou.gr/souliotises-aftoktonisan-sto-zalongo/

    Άρα λοιπόν πρέπει, με όλη τη δύναμη του είναι μας, να υπερασπιζόμαστε τα Αθάνατα Ιδεώδη, που προκύπτουν από τη βαρύτατη κληρονομιά που μας άφησαν οι πατέρες μας οι Εθνομάρτυρες με τις Ηρωικές Θυσίες τους.
    Αυτές τις Αθάνατες Άγιες ανεξίτηλες και Αιώνιες Παρακαταθήκες, πρέπει να τις διαφυλάξουμε και να τις παραδώσουμε στην επόμενη γενιά για να έχουν ορίζοντα, και πυξίδα, εάν επιθυμούμε τη συνέχιση του ηρωικού Γένους Των Ελλήνων!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητέ Μαρίνο,

    όποτε χρησιμοποιώ κείμενα άλλων αναφέρω τα ονόματά τους.
    Ξεκίνησα αυτό το μπλόγκ για να μην σκάσω, από αυτά που είχα μέσα στο μυαλό και στη ψυχή μου, χωρίς καμία διάθεση εντυπωσιασμού προς κανέναν, βλέπεις για να επιδοθεί κάποιος στον εντυπωσιασμό χρειάζεται να επενδύσει σε χρόνο και για μένα ο χρόνος, πίστεψέ με, κύλησε σαν το νερό μέσα από τις παλάμες μου και χάθηκε.
    Πλέον δεν έχω ούτε καν αυτή την πολυτέλεια του να θέλω κάποιον ή κάποιους να εντυπωσιάσω.
    Να βρω κανα-δυο ανθρώπους να τα λέμε, αυτό ναι! το επιδιώκω.

    Στο συγκεκριμένο κείμενο, η δομή του (εάν αυτό εννοείς με την έκφραση ¨"ψηφιδωτό"), η επιχειρηματολογία και η σύνθεση είναι δική μου, τα δε στοιχεία που παραθέτω για την αλληλογραφία Αϊστάιν - Φρόυντ προέρχονται από τις σημειώσεις μου στο μάθημα "Μαζί και πέρα από τους Baldwin, Freud, Piaget και Vygotsky" που παρακολουθώ στο Παν/μιο.

    Για τους Μεσολογγίτες και τους Σουλιώτες θα συμφωνήσω σε όλα μαζί σου, για το μέγεθος της θυσίας και το ανάστημα της ψυχής τους.

    Όσον αφορά στο σήμερα, στην παράδοση και στις παρακαταθήκες προς τη νέα γενιά, θα σου θυμήσω τους στίχους του Γ.Σεφέρη:

    Στα σκοτεινά
    πηγαίνουμε στα σκοτεινά προχωρούμε...
    Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά.

    Λίγες οι νύχτες με φεγγάρι που μ’ αρέσουν.

    (από τον "Τελευταίο Σταθμό")



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή μου Ελένη, το οτι εγώ εντυπωσιάστηκα από τη δομή του κειμένου, δεν σημαίνει ότι άφησα να εννοηθεί ότι η εν λόγω παρουσία του, είχε το κίνητρο Του εντυπωσιασμού!!!
      Απεναντίας αν είχα τέτοιο ερέθισμα δεν θα σου έκανα αναφορά.
      Τώρα για τα "σκοτεινά μονοπάτια ", του Σεφέρη, στη ζωή μου ψάχνω πάντα τον Ήλιο για πυξίδα και πορεία, θεωρώντας βέβαια τον νοητό Ήλιο Τής Δικαιοσύνης, και το αυτό εύχομαι για όλους μας. ...
      "Φώς", στη Ζωή μας η Μια Αγία Πίστη και "Χρώματα" , ως οι αντανακλάσεις του φωτός, που δεν είναι άλλα από τα ζεστά συναισθήματα Αγάπης για τους ανθρώπους γύρω μας, που τόσο πολύ όλοι έχουμε ανάγκη.....,

      Διαγραφή
  10. ....ξέχασα να προσθέσω το σπουδαιότερο, αγαπημένοι φίλοι...

    ;-) αν μου επιτρέπετε...

    για μένα η Ελπίδα ενσαρκώθηκε σε ασύλληπτης ωραιότητος, ανθρώπινο πρόσωπο.

    Μιλώ για την Παρουσία της Υπεραγίας Θεοτόκου.

    Όποιος την επικαλείται με πίστη έστω και αδύναμη, όποιος βαστάζει δια βίου, μια ακρούλα απ' το φουστάνι της με εμπιστοσύνη και ευλάβεια, θα δια-σώζεται. Θα γίνεται αποδέκτης, απείρων Ουρανίων αλλά και επιγείων Χαρίτων, που μέσ’ απ' τα ηλιοστάλακτα μάτια, της Βασίλισσας των Αγίων Αγγέλων, ρέουν αέναα και ζωογονούν όλη την Πλάση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. "H σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα", λέει το άσμα, Ευανθία.
    Προσωπικά δεν θα μπορούσα σε κανέναν να πω τι πρέπει να κάνει για να σωθεί.
    Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να κολυμπήσει πολύ, να μάθει γερό κολύμπι μέχρι να μπορεί να επιπλέει κρατώντας μια ακρούλα από ένα φουστάνι, ακόμα κι αν αυτό είναι της Παναγίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ Μαρίνο,
    Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
    Ίσως εγώ να παρανόησα.
    Η ζωή είναι διαστήματα φωτός,
    το πιο πολύ σκοτάδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος3/10/14, 10:44 μ.μ.

    Ελένη,

    γράφεις σε σχόλιό σου ότι "πίστεψέ με, κύλησε σαν το νερό μέσα από τις παλάμες μου και χάθηκε".

    Όχι! Δεν χάθηκε!

    Είναι φυλαγμένος στην αιωνιότητα του τώρα. Είναι φυλαγμένος από την Αγάπη, που σε περιμένει. Σε περιμένει να σου αποδείξει ότι δεν χάθηκε ο χρόνος σου.

    Όσο αναπνέουμε, δεν χάθηκε τίποτα!

    Ένας Αληθινός Φίλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αληθινέ Φίλε,

    Δώσε έναν ορισμό, μια περιγραφή τελοσπάντων, του τι σημαίνει "αιωνιότητα του τώρα".
    Και δεν θέλω να γίνω κυνική, αλλά από αερολογίες,βυζαντινισμούς,αγάπες που περιμένουν στη γωνία, αγάπες που άργησαν μια μέρα και εμψυχωτικές ασκήσεις επί χάρτου έχουμε απόθεμα.

    Και τέλος πάντων δεν είναι ρε παιδί μου ας αφήσουμε και κάτι αναπάντητο, κάτι ας πέσει κάτω... μη σώσει και σωθεί!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος3/10/14, 11:10 μ.μ.

    Παραθέτω ένα απόσπασμα κειμένου πρός έλεγχο κάποιων που λένε μεγάλα λόγια, κούφια, σαν χαλασμένα καρύδια...

    "Ο ψυχίατρος συγγραφέας Σκότ Πεκ στο βιβλίο του «άνθρωποι του ψεύδους» σημειώνει: «Από τη στιγμή που το βασικό μοτίβο του κακού είναι η μεταμφίεση, ένα από τα πιθανότερα μέρη για να βρει κανείς κακούς ανθρώπους είναι μέσα στην Εκκλησία». Όχι βέβαια γιατί φταίει η Εκκλησία ως θεϊκό δημιούργημα, αλλά γιατί εμείς οι άνθρωποι που την αποτελούμε είμαστε ατελείς και αμαρτωλοί."

    Ολόκληρο το κείμενο εδώ:

    http://isagiastriados.com/%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1-%CF%80-%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AD%CE%B1-%CE%B1%CE%B3%CE%B1%CE%B8%CE%BF%CE%BA%CE%BB%CE%AD%CE%BF%CF%85%CF%82/446-o-%CE%AC%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CE%BB%CE%AE%CE%B8%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%88%CE%B5%CF%8D%CE%B4%CE%BF%CF%85%CF%82.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος3/10/14, 11:13 μ.μ.

    H αιωνιότητα του τώρα είναι ένα πρόσωπο.

    Ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο Κύριος Ιησούς Χριστός.

    Όντως Αληθινός Φίλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αμ,έτσι πες μου! Τώρα το κατάλαβα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός