Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Θαυμάσιες Ημέρες




Για τις θαυμάσιες μέρες δεν μπορείς να μιλάς. Να ξέρεις. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις. Μη με πιστεύεις. Πρέπει να ξέρεις.

Να ζήσεις την τρέλα και τον πυρετό της μέρας. Της μέρας που άλλαξε. Να δεις με τα μάτια σου τον ήχο των φωνών που δείχνουν, - αχ να ‘ξερες  πόσα δείχνουν οι φωνές - με τα χέρια τους και με το πρόσωπό τους.
Να ακούσεις με τα αυτιά σου τον άγριο πανικό των  βημάτων,  του  πήγαινε – έλα την αδέσποτη ασυναρτησία.

Να μην μπορείς να βρεις τίποτα  να ταιριάζει.

Να ζήσεις, να δεις, ν' ακούσεις.
Αυτό είναι το θαύμα.
H  διαταραχή κάθε ισορροπίας.
Να μην ταιριάζει τίποτα.  Το αταίριαστο  είναι το θαύμα.
Να μην περιγράφεται τίποτα. Το απερίγραπτο  είναι το θαύμα.

Μέρα  δεκαπενταύγουστου στη Τήνο με θαύματα έγινε η κάθε μέρα.
Και όλοι, όλοι, κανείς όρθιος, μόνο σούρνωντας με τα γόνατα, με τους αγκώνες, όλοι σπρώχνοντας,  με το στήθος,  με την πλάτη.
Όλοι γονυπετείς και καταματωμένοι, κυρτοί απ'το φορτίο της πίστης τους, συνωστίζονται να δουν το θαύμα, να πιστέψουν
ότι ζουν σαν από θαύμα, θαυμάσιες ημέρες.

Μόνο έτσι θα ξέρεις γιατί οι άνθρωποι έγιναν τόσο ευλαβικοί
στις μέρες μας.

Σχόλια

  1. ;-)


    Γιατί έρχεται ένα υπερ-ΘΑΥΜΑΣΤΟ ΣΥΜΒΑΝ
    στη ζωή ημών των αμαθών, ασθενών και σκοτισμένων ανθρώπων;

    Για εμψύχωση!
    Για να χωνέψει η καλοπροαίρετη ψυχή,
    πως ό,τι ζόρι και να τραβάει,
    ΔΕΝ είναι μονάχη σε τούτη την κοιλάδα του Κλαυθμώνος
    που ονομάζεται πλανήτης Γη.

    Και όπως αναφέρει ο Σκοτ Πεκ στο βιβλίο του,
    "Ο ΔΡΟΜΟΣ Ο ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΤΑΞΙΔΕΜΕΝΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ":

    -Υπάρχει "η χάρη των στιγμών που σπας".

    Και αφού γνησίως και απολύτως ανθρώπινα, "σπας",
    ξαναπιάνεις τη σκάλα της Ελπίδας,
    και πάλι επιχειρείς-του Θεού βοηθούντος-
    το σκαρφάλωμα στο Ουράνιο στερέωμα.

    Στην Τήνο πάντως, μια απλή κόρη του λαού, (από κείνες τις αφανείς, τις λειωμένες στο καθήκον της οικογένειας,
    τις καθαρότατες ως προς την έσω, μυστική καρδία)
    κυρία φωτεινή, που είχα την μεγάλη τιμή να γνωρίσω, αξιώθηκε μαζί με άλλους, εκεί στα 1964, αν θυμάμαι καλά, αξιώθηκε να δει ΟΦΘΑΛΜΟΦΑΝΩΣ, την παραμονή της γιορτής του Δεκαπενταύγουστου, την ίδια την Παντάνασσα Παναγία να τους ευλογεί μέσα σε άπλετο Φως!

    Δεν περιγράφεται με λόγια τι έζησαν οι προσκυνητές
    που βιώσαν την Θεϊκή Παρουσία της Θεοτόκου!

    Τα δάκρυα της, όταν θυμάται, ακόμη κυλάνε...

    - Ήταν συγκλονισμός.

    Δεν θα ξεχάσω ποτέ τα μάτια Της!
    Δεν θα ξεχάσω ποτέ το μεγαλείο
    των υπέροχων χεριών Της,

    μου έλεγε και ξανάλεγε με συγκίνηση η ηλικιωμένη πιά κυρά Γεωργία από την Παναγιά την Πορτοκαλούσα του Άργους- στη Βυτίνα φερμένη-ίσως και για μένα- το καλοκαίρι που πέρασε...

    Την Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστούμε την αγαπητή Ευανθία για την συμβολή της στον προβληματισμό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος4/10/14, 7:41 μ.μ.

    Διαβάζωντας αυτό το ξεχείλισμα ψυχής, άστραψαν στο νού μου τούτα τα λόγια:

    "Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών εστί η βασιλεία των ουρανών".

    Η αίσθηση της πτωχείας του πνεύματος επιφέρει την ριζική επαναξιολόγηση όλων των αξιών. Ο πρώτος μακαρισμός, είναι ο τρόπος εισδοχής του ανθρώπου στη σφαίρα του Θείου Είναι.

    Είναι η αρχή μίας ατέρμονης πορείας στήν άπειρη ομορφιά του Θεού!


    Ένας Αληθινός Φίλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστούμε και σένα επίσης, Αληθινέ Φίλε, για την αβρότητα των σχολίων σου.
    Μακάριοι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος7/10/14, 1:56 π.μ.

    Γράφει η Αλκυόνη Παπαδάκη:

    "Είναι μερικές φορές που όλος ο κόσμος γίνεται ένα πολύχρωμο μπαλόνι στα χέρια σου. Το πετάς ψηλά κι ύστερα ανοίγεις την αγκαλιά σου και το πιάνεις. Ένα πολύχρωμο μπαλόνι. Δικό σου. Ολότελα δικό σου. Να το πετάς, να το κοιτάς, να το περιεργάζεσαι...
    Είναι πράγματι μερικές φορές...
    Κι ας κρατάνε τόσο λίγο..."

    Δε θα μπω σε λεπτομέρειες, αλλά θυμάμαι μία ολόκληρη ημέρα στη ζωή μου, που υπήρξε ακριβώς έτσι. Μέχρι σήμερα, δεν ξέρω αν την κέρδισα ή αν μου χαρίστηκε. Όχι, δεν ήταν Σάββατο ή Κυριακή. Καθημερινή ήταν και μάλιστα δύσκολη. Ούτε ερωτευμένος ήμουν. Τίποτα εκείνη την ημέρα δεν μπόρεσε να μου χαλάσει το αίσθημα πληρότητας κι ευτυχίας που ένοιωθα. Και πάντα θα θυμάμαι το παιδάκι στο πίσω μέρος του λεωφορείου που καθώς γύριζα από την δουλειά, με χαιρέτησε χαμογελώντας.

    Δεν είχε τρέλα εκείνη η μέρα, ούτε εκρήξεις συναισθημάτων. Τίποτα το αταίριαστο δεν είχε και όλα ήταν ισορροπημένα, όπως τα ήξερα. Ωστόσο ναι, υπήρχε κάτι το απερίγραπτο, κάτι το θαυμά-σιο.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σκέφτομαι το θαυμάσιο ή το απερίγραπτο ως ένα συνεχές στην μια άκρη του οποίου βρίσκεται αυτό που περιγράφεις, Ήλε.
    Εκεί τα πάντα είναι όπως θα έπρεπε να είναι, διαυγή, με μια λεπτοκαμωμένη ισορροπία να τα διαπερνά και να τα στηρίζει αβίαστα. Κάτι σαν το μπαλόνι...

    Στο άλλο άκρο του συνεχούς είναι το απερίγραπτο ως διαταραχή, ως διαγκωνισμός και σύνθλιψη. Εκεί τίποτα δεν ταιριάζει.
    Το μπαλόνι που σκάει βίαια, απότομα και προσβλητικά μπροστά στη λογική και στο πρόσωπό σου.

    Δεν ξέρω να πω αν σου χαρίστηκε εκείνη η μέρα ή εάν την κέρδισες, δεν μπορώ να καταλάβω την διάκριση αυτή, νομίζω όμως ότι κάπως έτσι πρέπει να νιώθεται η αγάπη.





    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος7/10/14, 7:42 μ.μ.

    Συμφωνώ μαζί σου Ελένη. Ειδικά με αυτό το τελευταίο, πως κάπως έτσι πρέπει να νιώθεται η αγάπη.

    Επίσης, κάτι ακόμα που με έμαθε εκείνη η μέρα, είναι πως η μετάβαση από το ένα συνεχές στο άλλο συντελείται κυρίως μέσα μας. Δεν είναι δηλαδή τόσο τα εξωτερικά γεγονότα αυτά που καθορίζουν σε ποιο συνεχές βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή. Αν ήταν διαφορετικά, εκείνη την ημέρα είχα χίλιους εξωτερικούς λόγους να μου χαλάσουν εκείνη την "ωραία ατμόσφαιρα" που λέει κι ο Ηλιόπουλος. Κάτι τέτοιο όμως δε συνέβη.

    Θα μπορούσε κάποιος να πει, πως ίσως ήμουν στην "κοσμάρα" μου. Βεβαιώνω πως δεν ήταν καθόλου έτσι. Το αντίθετο μάλιστα. Ήμουν πολύ περισσότερο μέσα στον κόσμο εκείνη την μέρα, παρά από οποιαδήποτε άλλη ημέρα της ζωής μου.

    Δεν ξέρω αν ακούγονται λιγάκι ασυναρτησίες όλα αυτά. Αν δεν υπάρχει ο κοινός τόπος, η κοινή εμπειρία, φαντάζομαι πως μπορεί. Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή η μέρα ξεπερνάει κατά πολύ την ικανότητα έκφρασής μου. Ίσως αν ήμουν ένας άλλος Ελύτης -ίσως- να μπορούσα να δώσω κάτι περισσότερο, δεν είμαι όμως.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τι επιπέδου, φιλικός διάλογος γίνεται από δω!

    Ήλε, με διδάσκεις (όπως και η Ελένη σε πολλά) ποτέ δεν βαριέμαι να σε διαβάζω,ό,τι και αν εκφράζεις, επειδή γράφεις με την σεμνότητα παλιού,προσεκτικού μαθητή.

    Να είσαι πάντα καλά!

    Καλό ξημέρωμα να έχουμε όλοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν τ' ακούω καθόλου για ασυναρτησίες.

    Γράφει ο Διονύσιος Σολωμός:
    Κι ἡ φύσις ὅλη τοῦ γελᾶ καὶ γένεται δική του.
    Ἐλπίδα, τὸν ἀγκάλιασες καὶ τοῦ κρυφομιλοῦσες
    καὶ τοῦ σφιχτόδεσες τὸ νοῦ μ᾿ ὅλα τὰ μάγια πόχεις.
    Νιὸς κόσμος ὄμορφος παντοῦ χαρᾶς καὶ καλοσύνης.
    ...........................
    Ἀστράψε φῶς κι ἐγνώρισεν ὁ νιὸς τὸν ἑαυτό του.

    (αποσπ. Ο Πόρφυρας )

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός