Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_περί όρκων, συμβολαίων και συμβάσεων

Αυτοί που εναποθέτουν τις ελπίδες τους για μια εκπαιδευτική τομή και αναγέννηση στην χώρα μας, στην Πολιτεία,   ας το πάρουν απόφαση και ας μην περιμένουν.
Όχι,  γιατί έχουμε ανίκανους υπουργούς,  συμβούλους και κυβερνήτες ή γιατί είναι "όλοι πουλημένοι" ή για κάποιον άλλο "γονιδιακό" ελάττωμά μας,  αλλά γιατί η τομή που πραγματικά είναι ανάγκη να γίνει στην παιδεία, δεν έχει καν σκιαγραφηθεί. Ούτε και νοιάζεται κανείς από τους ρυθμιστές,  να την σκιαγραφήσει.
 Εάν κάτι τέτοιο συνέβαινε, θα το καταλαβαίναμε, γιατί θα σήμαινε την παραγωγή μιας νέας πρωτότυπης, αδέσμευτης από ιδεοληψίες και σκληρύνσεις σκέψης, την προσπάθεια για ανασύσταση της κατακερματισμένης  εθνικής και ιστορικής μας συνείδησης, την ψηλάφηση της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, θα σήμαινε διάθεση διερεύνησης,  την εμπλοκή πολλών και διαφορετικών παραγόντων, θα σήμαινε, με λίγα λόγια πολλή και σοβαρή δουλειά, μέχρι να αρχίσει να εμφανίζεται ένα ικανοποιητικό σχήμα, κάτι ως απάντηση στο ερώτημα : τι εννοούμε παιδεία;
Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε ποτέ σ'αυτο τον τόπο και για κανένα θέμα'  δεν πρόκειται να γίνει ούτε και τώρα για τον επιπλέον λόγο ότι, το πολιτικό σώμα της κοινωνίας (και όχι μόνο στην χώρα μας) βρίσκεται σε κατάσταση παρακμής και αποσύνθεσης.

Για τον λόγο αυτό,  το Υπουργείο Παιδείας,  κάνει κάτι πολύ πιο απλό, που συνηθίζεται σε τέτοιες καταστάσεις: αντιγράφει κάποια μοντελάκια, που έχουν πέραση, έχουν ωραίο παρουσιαστικό, πλασάρονται στην πιάτσα για σπουδαία, τα ονομάζει "μεταρρυθμίσεις", στην πραγματικότητα όμως είναι ένα "καπέλο" και μάλιστα από αυτά τα αποκριάτικα...

Ως τέτοιο, προϊόν αντιγραφής κάποιου κανονισμού λέσχης κολεγίου, τάγματος ιπποτών, αδελφότητας ή και πολυκατοικίας, μπορώ να καταλάβω το καπέλο του "συμβολαίου τιμής" στο δημοτικό σχολείο, το οποίο τελειώνει με το αμίμητο "και θα θεωρώ ντροπή κάθε παράβαση της υπόσχεσης που ελεύθερα δίνω σήμερα"... φράση που τοποθετείται στο τέλος του συμβολαίου σαν φούντα.....
Για κάθε λέξη του εν λόγω συμβολαίου,  θα ήθελα μια νοηματική διευκρίνιση,  αλλά περισσότερο για το τι εννοείται με την λέξη  "ελεύθερα" στην περίπτωση του 7χρονου παιδιού.

Τα συμβόλαια και οι συμβάσεις είναι ότι καλύτερο μπόρεσε να παράγει η ηθικοδιδακτική και νομικίστικη σκέψη της κυρίαρχης αστικής τάξης στη Δύση, στην προσπάθειά της να ρυθμίσει αντίρροπα συμφέροντα και διαλυτικές δυνάμεις.. Οι λόγοι είναι πολλοί και σύνθετοι και μια απλή παράθεσή τους,  θα τους αδικούσε. Πάντως η πρακτική των συμβολαίων κυριάρχησε στον πολιτικό και κοινωνικό πολιτισμό,  στις πάσης φύσεως εμπορικές συναλλαγές,  σε οικογενειακούς διακανονισμούς, ακόμα και σε ζητήματα σχέσεων των δυο φύλων. Ας πούμε,  ο σπουδαίος φιλόσοφος και εκ των θεμελιωτών του σύγχρονου ευρωπαϊκού δικανικού συστήματος,  ο Καντ, θεωρεί  ως  νομικό θεμέλιο του γάμου, την σύμβαση - συμβόλαιο  με το οποίο οι σύζυγοι παραχωρούν αμοιβαία σε αλλήλους το δικαίωμα χρήσεως των γεννητικών τους οργάνων.
Σήμερα,  όμως η συμβολαιοκρατία, είναι μια απάντηση που έρχεται από το παρελθόν και εφαρμόζεται,  ελλείψει άλλου προτύπου, σε ένα παρόν που  σήπεται.

Σε κάθε περίπτωση, το άκακο και με ωραία ανθρωπιστικά ιδεώδη διανθισμένο, "συμβόλαιο" στο δημοτικό σχολείο, θα λειτουργήσει ως μια καλή προπαιδεία των μικρών μαθητών για την μελλοντική τους κατάταξη στις τάξεις των αυριανών εργαζομένων και καταναλωτών.
Τα προβλήματα που υποτίθεται ότι θέλει να αντιμετωπίσει, όπως η βια, η απαξίωση του σχολικού περιβάλλοντος, η απομόνωση,  η χλεύη, ο ναρκισσισμός  και όλες οι κοινωνικές παθολογιες, λογίζονται ως συμπεριφορικές διαταραχές,  οι οποίες χρήζουν ρυθμιστικών παρεμβάσεων.
Οι ρυθμιστικές αυτές παρεμβάσεις γίνονται είτε με επιβραβεύσεις είτε με την κατάλληλη μόχλευση αισθημάτων ντροπής και ενοχής, ελέγχονται δε με τον τρόπο της δεσμευτικής  συμφωνίας μεταξύ των εταίρων και συμβαλλόμενων.
Μάλιστα το ενυπόγραφο αυτό συμβόλαιο, θα ενισχύει την ελεγκτική διάθεση κάθε αδύναμου δασκάλου, που θα μπορεί να το επικαλείται,  επισείοντάς το (εδώ σε κρατάω μικρέ παραβάτη!).
Στο σχολείο δηλαδή, μάλιστα από τις πιο μικρές τάξεις,  μεταφέρεται η λογική που διέπει τις επιχειρήσεις (ο υπάλληλος του μήνα) και τις υποσχετικές επιστολές (εκπίπτουν) και οι μαθητές εξοικειώνονται με συμβολαιική πρακτική ως την μόνη ικανή να συμπτύξει σχέσεις κοινωνίας. Στην πραγματικότητα, κατοχυρώνεται η ιδέα ότι η θέση του καθενός απέναντι στους άλλους μπορεί να είναι προϊόν μιας ή πολλών ρυθμίσεων, μια νοησιαρχική εξισορρόπηση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, προπάντων μια ικανοποιητική λύση και ατομικιστική καταφυγή από την βάσανο των ανθρώπινων σχέσεων. Η υπαναχώρηση από τους όρους του συμβολαίου (του κάθε συμβολαίου, από την ατομική σύμβαση εργασίας έως αυτή με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας κλπ.)  δεν μπορεί να γίνει ανώδυνα και συνιστά πράξη στρεφόμενη κατά του κοινωνικώς αποδεκτού.

Λοιπόν, τι άλλο θα μπορούσε να γίνει;
Έχω αναφερθεί κι άλλες φορές στο ίδιο θέμα, κι αν θα μπορούσα να συγκεντρώσω τις αναφορές αυτές,  ίσως να έβγαινε μια απάντηση. Ασφαλώς δεν υποστηρίζω οτι δεν πρέπει να  υπάρχουν περιοριστικοί κανόνες στο σχολείο.  Αλλά κανόνες, που να βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, δημιουργώντας ένα πλαίσιο της μορφής "η ζωή μαζί με τους άλλους" κι όχι ενυπόγραφα  και ψευδεπίγραφα συμβόλαια, ενός δήθεν δημοκρατισμού.
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα, εξαρτάται από το πώς απαντάμε στο προγενέστερο : τι ωθεί τους ανθρώπους σε οποιαδήποτε μορφή κοινωνίας;
Το σχολείο είναι μια από αυτές. Η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων,  είναι το αγαθό μέσον δια του οποίου,  το σχολείο στο δικό του πλαίσιο, πετυχαίνει το κοινωνείν.
Εάν δεχθούμε ότι η μετοχή μας στην κοινωνική σχέση με τους άλλους ανθρώπους είναι μια αυθεντική πηγή χαράς, δύναμης και ελπίδας, ότι μέσω αυτής της μετοχής στην κοινή ζωή εκδηλώνεται  κάθε δυνατότητά μας,  τότε αυτό το βίωμα γίνεται τρόπος της ύπαρξης και  προηγείται κάθε συμπεριφορικής εκδήλωσης. Μέσα στην λειτουργούσα κοινότητα εμφανίζονται και καλλιεργούνται "ο λόγος τιμής"  του ατόμου και το ελληνικότατο φιλότιμο , και όχι εκ των προτέρων. 
 Το να ζεις σε αρμονία με τους άλλους και τον κόσμο γύρω σου δεν γίνεται καθ' υπαγόρευση, ούτε δια συμβολαιογραφικής πράξεως. Είναι κάτι που κατακτιεται με την ωριμότητα, με την συνεχή στήριξη και τροφοδότηση φωτισμένων παιδαγωγών και δεν χρειάζεται να  νιώθει κάποιος ντροπή ή ενοχές εάν δυσκολεύεται.
Αυτή είναι η ουσία του δημοτικού σχολείου και ο ρόλος του : ο μικρός μαθητής που βγαίνει από το στενό οικογενειακό περιβάλλον,  να βιώσει ζωντανά και από τα μέσα, μετέχοντας,  το πώς είναι δυνατόν από την διαφορετικότητα να συντίθεται ένας κόσμος.... Εάν αυτή η κοσμιότητα δεν είναι ένα διαρκές αίτημα και μια ταυτόχρονα υπαρκτή πραγματικότητα, δεν βλέπω πώς θα μπορούσε να εκφραστεί σε επίπεδο συμπεριφοράς,  παρ' εκτός με την επιβολή των καθωσπρεπιστικών νευρώσεων της συμβολαιοκρατίας.

Μπορούμε όμως και να μην δεχθούμε αυτή την απάντηση, αλλά κάποια άλλη. Στην περίπτωση αυτή, ο μικρός άνθρωπος -μαθητής, μπορεί να μάθει να κάνει ωραίες συμφωνίες... κι έτσι να περάσει μια ολόκληρη ζωή.


Επειδή όμως,  όπως είπα στην αρχή, η σκιαγράφηση της Παιδείας ως τέτοιου κοινωνικού αγαθού απαιτεί έναν άλλο κοσμοθεωρητικό προσανατολισμό και τα Υπουργεία δεν φημίζονται για τέτοιες πλευσεις σε άγνωστες κι ανοικτές θάλασσες, το δημόσιο σχολείο θα μείνει να τσαλαβουτάει σε μεταρρυθμιστικές γλίστρες.

Πάντως, εαν αυτό το σχολείο,  που προσπάθησα να πω παραπάνω είναι όντως ένα αγαθό για την ζωή των ανθρώπων, η πολυεπίπεδη κοινωνική και ατομική κρίση, θα οδηγήσει ώστε αυτό  να φανερωθεί σε κάποια άλλη μορφή, κι όχι κατ'αναγκη μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.





Σχόλια

  1. Ανώνυμος8/8/16, 3:18 π.μ.

    "Όχι, γιατί έχουμε ανίκανους υπουργούς, συμβούλους και κυβερνήτες ή γιατί είναι "όλοι πουλημένοι" ή για κάποιον άλλο "γονιδιακό" ελάττωμά μας, αλλά γιατί η τομή που πραγματικά είναι ανάγκη να γίνει στην παιδεία, δεν έχει καν σκιαγραφηθεί. Ούτε και νοιάζεται κανείς από τους ρυθμιστές, να την σκιαγραφήσει."

    Ελένη, οι υπουργοί και οι κυβερνήτες δεν ανήκουν στους ρυθμιστές που θα έπρεπε να σκιαγραφήσουν τα όσα είπες;

    Επειδή θεωρώ ότι ανήκουν, αυτή την "αδιαφορία" τους (ή μήπως να πω, το τόσο εσκεμμένα εκφυλιστικό ενδιαφέρον) για την παιδεία να με συγχωρείς, αλλά την θεωρώ νέτα-σκέτα προδοσία.

    Δηλαδή πως αλλιώς να την εκλάβω; Είναι τόση, όση να με κάνει να σκέφτομαι πως δεν μπορεί να είναι τυχαία. Δεν μπορεί! Ο βαθμός μάλιστα καταρράκωσης της παιδείας κυβέρνηση την κυβέρνηση, είναι τέτοιος που μόνο σε φόνο εκ προμελέτης μπορώ να την αποδώσω.

    Βέβαια τώρα έρχεται το ερώτημα εκείνο που είπες, τι θεωρούμε παιδεία. Ποιος ο σκοπός και ο στόχος της.

    Αχ βρε Ελένη, μα αν δεν είχαμε την παιδεία που έχουμε κι αυτή που επιφυλάσσουν στις μελλοντικές γενιές, πως θα γινόμασταν οπαδοί; Πως θα κυνηγούσαμε Pokemon; Πως θα τους διαλέγαμε να μας κυβερνούν;

    Μαγικά κι από μόνο του τίποτα δε γίνεται. Χρειάζεται ηγεσία. Όταν κι αν την βρούμε κι αν αυτή παραμείνει χρόνο ικανό (μερικές γενιές), μπορεί να αποκτήσουμε και παιδεία. Μέχρι τότε θα παρακολουθούμε την αποδόμηση, προσπαθώντας καθένας να κρατήσει τα κομμάτια του.

    Ήλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θέτεις πολλά θέματα στον σχολιασμό σου... και συ από την μεριά σου καλά κάνεις.
    Εγώ βρίσκομαι σε αδυναμία να αναφερθώ σε όλα αυτά, με τρόπο επαρκή και σύντομο.
    Σ΄ευχαριστώ πάντως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός