Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Θυσία






Το χάσμα βαθύ κι ολοένα μεγαλώνει 
δεν γεμίζει πιά 
με τα πλαστικά άνθη των θρησκειών, των φυλών, των ιδεολογιών,
των θεωριών, των φαντασιώσεων. 
Η οχυρωματική γραμμή, τα έργα, οι τάφροι, τα τείχη
που ορθώθηκαν  δεν αντέχουν στην έφοδο του εχθρού
και η φρουρά είναι τυφλή. Δεν βλέπει. 

Δεν είναι η ήττα που φοβίζει. Την περίμενα. 
Εκεί που συντελείται η αναμέτρηση είναι ο απολογισμός
που μετρά και δικαιώνει τη ζωή, 
εκεί που γεννιέται η άβυσσος. 
Κι είναι σαν κάποιος άγγελος να τράβηξε με μιάς τη κουρτίνα
και με δέος αντίκρυσα κάτω απ' τα πόδια μου το κενό της αβύσσου. 
Η τελευταία ευλογία. Ο μετεωρισμός. 

Μάταια γύρεψα το κλειδί του μεγάλου αινίγματος. 
Χλωρή είχα την  η ψυχή μου όταν αφέθηκα
για πρώτη φορά 
πίστεψα, απίστησα,
αγάπησα, μίσησα,
έλπισα απελπίστηκα. 
Σπάσανε όλα τα κλαδιά 
κρατήθηκα   απ' τον αφρισμένο χείμαρο σε απόκρημνη όχθη.
Η ευπρεπής στάση ενώπιον του κενού
είναι η μεταφυσική γενναιότητα 
κι όχι μικρόνοοι απατεώνες 
κι όχι παρηγορητικοί μύθοι. 
Απόγνωση. 
 
Αν υπάρχει ακόμα ελπίδα...
η ελπίδα αυτή θα πρέπει να χτιστεί στην αλήθεια. 
Μακριά από ξέφτια δόξας, αναγνώρισης και γοήτρου
δεν έγινε γι' αυτά η θυσία. 
Τόσο εξαντλημένη, τόσο παρασιτική, 
τσακισμένη
Η περίσταση του ξεπεσμού
το ξερίζωμα των αισθημάτων
η φτωχειά της ζωής.
Σύντομα κανείς εκεί που περπατώ
δεν θα μπορεί να περπατά
είναι γλυστερό το έδαφος
ο δρόμος στενός 
στρωμένος με πάγο 
στην άκρη του γκρεμού. 

Η εκκίνηση δόθηκε. 
Ακούστε
Όταν θα μπορείτε ν' ακούτε
στον ήχο των μυλόπετρων
τα κόκκαλα της εποχής των διχασμών που σπάνε
θεός και κόσμος
φύση και ιστορία
πίστη και γνώση
θεωρία και πράξη
ηθική και αμαρτία
άτομο και όλο
όλος ο σπαραγμός 
ο τρόμος του κενού
όταν θα αναδυθεί 
η ύπαρξη στην πληρότητά της 

Ω, το δέος!
γι' αυτό έγινε η Θυσία. 
Μέσα στον χαλασμό
γίνεται ο κόσμος.


 

Σχόλια

  1. Ανώνυμος18/1/15, 5:31 μ.μ.

    ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΟ, ΠΛΗΝ ...ΕΞΟΧΟ ΚΟΜΜΑΤΙ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Aγαπητέ ανώνυμε αναγνώστη μου,
    Διαβάζοντας ένα ποιήμα (το τι είναι ποίημα είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα) και ας υποθέσουμε ότι τούτο το ΚΟΜΜΑΤΙ, όπως το ονόμασες, είναι ένα ποίημα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια διπλή πρόκληση: να διαβάσουμε υποτάσσοντας το ποίημα στον ποιητή ή να διαβάσουμε υποτάσσοντας τον ποιητή στο ποίημα.
    Ενδίδουμε και στις δύο, για να διαβάσουμε με πληρότητα ένα ποίημα.
    Πώς θα με ρωτούσες, ίσως αν είχαμε την δυνατότητα μια ζωντανής κουβέντας....
    Οι φιλόλογοι δημιουργούν ένα "εργαλείο" για να μας βοηθήσουν, το λεγόμενο "ποιητικό υποκείμενο".
    Το "ποιητικό υποκείμενο" μπορεί να είναι ένας άνθρωπος δίχως φύλο ή με φύλο ίδιο ή διαφορετικό από αυτό του ποιητή, μια σύγχρονη ή περασμένη εποχή, μια ιστορία, ένας λαός, ένα άλλο ποίημα...
    Έτσι δημιουργείται μια απόσταση ανάμεσα στον ποιητή και στο ποίημα, ένας τρίτος ενδιάμεσος, που εξασφαλίζει την διϋποκειμενικότητα που το ποίημα ως τρόπος του επι-κοινωνείν, επιδιώκει.
    Μ' αυτές τις σκέψεις, θέλω κατ'αρχάς να σε ευχαριστήσω, να αποδεκτό την κριτική σου και να αφήσω το ποίημα ανερμήνευτο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Διόρθωση,
    ασήμαντη ίσως θα έλεγε κάποιος, όμως εμένα με ενοχλεί : μια σειρά πριν το τέλος ... αποδεκτώ...
    η νεύρωση της ορθο-γραφίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός