Το χάσμα βαθύ κι ολοένα μεγαλώνει
δεν γεμίζει πιά
με τα πλαστικά άνθη των θρησκειών, των φυλών, των ιδεολογιών,
των θεωριών, των φαντασιώσεων.
Η οχυρωματική γραμμή, τα έργα, οι τάφροι, τα τείχη
που ορθώθηκαν δεν αντέχουν στην έφοδο του εχθρού
και η φρουρά είναι τυφλή. Δεν βλέπει.
Δεν είναι η ήττα που φοβίζει. Την περίμενα.
Εκεί που συντελείται η αναμέτρηση είναι ο απολογισμός
που μετρά και δικαιώνει τη ζωή,
εκεί που γεννιέται η άβυσσος.
Κι είναι σαν κάποιος άγγελος να τράβηξε με μιάς τη κουρτίνα
και με δέος αντίκρυσα κάτω απ' τα πόδια μου το κενό της αβύσσου.
Η τελευταία ευλογία. Ο μετεωρισμός.
Μάταια γύρεψα το κλειδί του μεγάλου αινίγματος.
Χλωρή είχα την η ψυχή μου όταν αφέθηκα
για πρώτη φορά
πίστεψα, απίστησα,
αγάπησα, μίσησα,
έλπισα απελπίστηκα.
Σπάσανε όλα τα κλαδιά
κρατήθηκα απ' τον αφρισμένο χείμαρο σε απόκρημνη όχθη.
Η ευπρεπής στάση ενώπιον του κενού
είναι η μεταφυσική γενναιότητα
κι όχι μικρόνοοι απατεώνες
κι όχι παρηγορητικοί μύθοι.
Απόγνωση.
Αν υπάρχει ακόμα ελπίδα...
η ελπίδα αυτή θα πρέπει να χτιστεί στην αλήθεια.
Μακριά από ξέφτια δόξας, αναγνώρισης και γοήτρου
δεν έγινε γι' αυτά η θυσία.
Τόσο εξαντλημένη, τόσο παρασιτική,
τσακισμένη
Η περίσταση του ξεπεσμού
το ξερίζωμα των αισθημάτων
η φτωχειά της ζωής.
Σύντομα κανείς εκεί που περπατώ
το ξερίζωμα των αισθημάτων
η φτωχειά της ζωής.
Σύντομα κανείς εκεί που περπατώ
δεν θα μπορεί να περπατά
είναι γλυστερό το έδαφος
ο δρόμος στενός
στρωμένος με πάγο
στην άκρη του γκρεμού.
Η εκκίνηση δόθηκε.
Ακούστε
Όταν θα μπορείτε ν' ακούτε
στον ήχο των μυλόπετρων
τα κόκκαλα της εποχής των διχασμών που σπάνε
θεός και κόσμος
φύση και ιστορία
πίστη και γνώση
θεωρία και πράξη
ηθική και αμαρτία
άτομο και όλο
όλος ο σπαραγμός
ο τρόμος του κενού
όταν θα αναδυθεί
η ύπαρξη στην πληρότητά της
Ω, το δέος!
γι' αυτό έγινε η Θυσία.
Μέσα στον χαλασμό
γίνεται ο κόσμος.
Η εκκίνηση δόθηκε.
Ακούστε
Όταν θα μπορείτε ν' ακούτε
στον ήχο των μυλόπετρων
τα κόκκαλα της εποχής των διχασμών που σπάνε
θεός και κόσμος
φύση και ιστορία
πίστη και γνώση
θεωρία και πράξη
ηθική και αμαρτία
άτομο και όλο
όλος ο σπαραγμός
ο τρόμος του κενού
όταν θα αναδυθεί
η ύπαρξη στην πληρότητά της
Ω, το δέος!
γι' αυτό έγινε η Θυσία.
Μέσα στον χαλασμό
γίνεται ο κόσμος.
ΑΠΕΓΝΩΣΜΕΝΟ, ΠΛΗΝ ...ΕΞΟΧΟ ΚΟΜΜΑΤΙ...
ΑπάντησηΔιαγραφήAγαπητέ ανώνυμε αναγνώστη μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάζοντας ένα ποιήμα (το τι είναι ποίημα είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα) και ας υποθέσουμε ότι τούτο το ΚΟΜΜΑΤΙ, όπως το ονόμασες, είναι ένα ποίημα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια διπλή πρόκληση: να διαβάσουμε υποτάσσοντας το ποίημα στον ποιητή ή να διαβάσουμε υποτάσσοντας τον ποιητή στο ποίημα.
Ενδίδουμε και στις δύο, για να διαβάσουμε με πληρότητα ένα ποίημα.
Πώς θα με ρωτούσες, ίσως αν είχαμε την δυνατότητα μια ζωντανής κουβέντας....
Οι φιλόλογοι δημιουργούν ένα "εργαλείο" για να μας βοηθήσουν, το λεγόμενο "ποιητικό υποκείμενο".
Το "ποιητικό υποκείμενο" μπορεί να είναι ένας άνθρωπος δίχως φύλο ή με φύλο ίδιο ή διαφορετικό από αυτό του ποιητή, μια σύγχρονη ή περασμένη εποχή, μια ιστορία, ένας λαός, ένα άλλο ποίημα...
Έτσι δημιουργείται μια απόσταση ανάμεσα στον ποιητή και στο ποίημα, ένας τρίτος ενδιάμεσος, που εξασφαλίζει την διϋποκειμενικότητα που το ποίημα ως τρόπος του επι-κοινωνείν, επιδιώκει.
Μ' αυτές τις σκέψεις, θέλω κατ'αρχάς να σε ευχαριστήσω, να αποδεκτό την κριτική σου και να αφήσω το ποίημα ανερμήνευτο...
@Διόρθωση,
ΑπάντησηΔιαγραφήασήμαντη ίσως θα έλεγε κάποιος, όμως εμένα με ενοχλεί : μια σειρά πριν το τέλος ... αποδεκτώ...
η νεύρωση της ορθο-γραφίας.