Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_μ' ενοχλεί αυτή η σύλληψη




 Ένας μοτοσικλετιστής γλιστράει και πέφτει από την μοτοσικλέτα του. Ο ανυποψίαστος ποδηλάτης που έρχεται πίσω του, σταματάει για να τον βοηθήσει. Αστυνομικοί συλλαμβάνουν τον ποδηλάτη.
Αυτό είναι το χρονικό της σύλληψης του Χριστόδουλου Ξηρού που έγινε πριν λίγες ώρες.
Ο Διοικητής της ΕΛΑΣ δέχεται τα συγχαρητήρια του πολιτικού προϊσταμένου του κ. Κικίλια.
Ο πληροφοριοδότης περιμένει να εισπράξει τα χρήματα της επικήρυξης (1.000.000 Ευρώ).
Οι τηλεπαρουσιαστές ανήγγειλαν την είδηση χαριεντιζόμενοι μεταξύ τους, σχολιάζουν : "Ο Ξηρός προδόθηκε από την ανθρωπιά του!"... Τι βλάκας! 
Η πρώτη επιτυχία του έτους της ΕΛΑΣ! Εκλογές έρχονται....

Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα ή στον πόλεμο όλα επιτρέπονται.
Μια κοινωνία σε γενικευμένο πόλεμο, λοιπόν, όπου όλα τα όπλα νομιμοποιούνται, δια της αντιστροφής τους: ο μοτοσικλετιστής που γλιστράει μπορεί και να μην γλιστράει, η γυναίκα που κακοποιείται μπορεί και να μην κακοποιείται, ο άνθρωπος που ληστεύεται μπορεί και να μην ληστεύεται, ο φτωχός που ζητιανεύει μπορεί και να μην είναι φτωχός. 
Όλα μπορεί να είναι και να μην είναι. Στο τέλος τίποτα δεν είναι. Τίποτα δεν έχει αξία. Ούτε ο άνθρωπος που πέφτει, ούτε αυτός που αδικείται, ούτε αυτός που λέει ψέματα ούτε αυτός που λέει αλήθεια.
Το νόημα κάθε κατάστασης που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια σου και διεκδικεί την πραγματικότητα μπορεί και να μην είναι η πραγματικότητα...
Τι θα σε βοηθήσει να αποφασίσεις; Πώς θα πράξεις σε κάθε δεδομένη περίπτωση; Ποιό είναι το κριτήριο;
Το ασφαλές κριτήριο που προβάλλει το νομιμοποιημένο σύστημα στο οποίο ζούμε είναι η ατομική σου επιβίωση, ο εαυτός σου, η ασφάλεια και το ατομικό σου συμφέρον. Αν και Τι σε νοιάζει εσένα;
Υπό αυτές τις συνθήκες, η μεγαλύτερη βλακεία είναι να τρέξεις να βοηθήσεις, να το παίξεις καλός Σαμαρείτης...να δώσεις την θέση σου στην σωσίβια λέμβο σε κάποιον άλλον, να θυσιαστείς.
Έτσι προχωράμε στην κόλαση που οι ίδιοι φτιάχνουμε.  Αγιάζοντας τα μέσα από τους σκοπούς που εμείς οι ίδιοι θέτουμε, μπερδεύοντας την ανθρωπιά με την βλακεία και συνδέοντας την αδιαφορία με την επιβίωση.
Το γεγονός ότι πρόκειται για έναν τρομοκράτη είναι η λογική επίφαση, το όχημα για να περάσει κάτι ουσιαστικότερο : ο βλάκας που βοήθησε, οι έξυπνοι που τον παγίδεψαν. Εσύ πρόσεξε να μην πέσεις στις καθημερινές παγίδες που σου στήνουν όλοι, μη σε προδώσει η ανθρωπιά σου! 

Σβήνουν σιγά σιγά τα φώτα της γιορτής.
Ακόμα προσπαθούμε να χωνέψουμε τα μελομακάρονα, τις γαλοπούλες, τα αγαπησιάρικα μηνύματα, το πνεύμα των Χριστουγέννων που μας έπεσε βαρύ!

Εμένα μ' ενοχλεί αυτή η σύλληψη.  

Σχόλια

  1. Ανώνυμος4/1/15, 6:08 μ.μ.

    Εμενα πάλι γιατί μου φαίνεται αυτός ο Ξηρός, δικός τους ολότελα
    και όλο το σκηνικό της σύλληψής του,
    ένα γελοίο, προεκλογικό σκηνικό, κακοπαιγμένου θεάτρου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Ανώνυμε,

    ο Ξηρός και ο κάθε τέτοιος άνθρωπος μπορεί να είναι ή μπορεί και να μην είναι "δικός τους" δηλαδή βαλτός ή πληρωμένος.
    Εγώ δεν ξέρω να πω εάν είναι και τι είναι. Πολύ περισσότερο δεν θέλω να δικαιώσω τις πρακτικές είτε του Ξηρού (και των περί αυτώ) είτε των διωκτών του... Η μεταξύ τους διαμάχη δεν με αφορά διόλου, διότι έχω μια εντελώς άλλη αντίληψη περί της πολιτικής, της δημοκρατίας, του αγώνα και του τρόμου...
    Διαπίστωσα όμως στην σκηνοθεσία της σύλληψής του μια πλευρά που με αφορά και που ίσως αφορά και όλους εμάς που απλώς παρακολουθούμε άλλο ένα γεγονός της επικαιρότητος από τους δείκτες των τηλεοράσεών μας. Θα έλεγα μάλιστα ότι η υπόρρητη αυτή πλευρά παρομοιάζει με εκείνες που ενυπάρχουν (πάντα) σε κινηματογραφικές παραγωγές τύπου Τζέιμς Μποντ ή Σταλόνε.
    Ποτέ δεν είναι μόνο εικόνες - γεγονότα, παραταγμένα και ασύνδετα, πάντα υπάρχουν ένα, δύο ή και περισσότερα βαθύτερα νοήματα. Γιατί συμβαίνει αυτό;
    Γιατί και στον πιό απαίδευτο ανθρώπινο εγκέφαλο η πραγματικότητα είναι κάτι παραπάνω από σλάιτς τα οποία πέφτουν το ένα πίσω από το άλλο. Είναι κάτι από το οποίο μπορούμε να συνάγουμε συμπεράσματα, να λάβουμε διδάγματα, να γίνουμε κάτι άλλο από αυτό που μέχρι τώρα είμαστε.
    Γνώμη μου είναι ότι στην προκειμένη περίπτωση, ο τρόπος που σκηνοθετήθηκε η όλη επιχείρηση, εκτός από τα πρακτικά οφέλη (δηλ. την σύλληψη), θέτει εν αμφιβόλω την αυθόρμητη ανθρώπινη αντίδραση να σταματάμε την πορεία μας (όποια και είναι αυτή) και βοηθάμε κάποιον που βλέπουμε ότι πέφτει.
    Αυτό με ενόχλησε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός