Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_κατόπιν εορτής

Δικαιολογημένα μπορεί κάποιοι αναγνώστες του παράκοσμου να έβγαλαν το συμπέρασμα ότι δεν τα πάω καλά με τις γιορτές, τις επετείους και τις επίσημες ημέρες και εκδηλώσεις....ότι ανήκω στην κατηγορία των ευπαθών ανθρώπων που δεν μπορούν να απολαύσουν τις απλές, μικρές χαρές της ζωής και για τους οποίους κάθε σχολή "θετικής σκέψης" θα είχε να προτείνει 10 εξίσου απλά βήματα,  τα γνωστά φιξάκια, χαράς και ευτυχίας.
Όμως, εγώ νιώθω ότι τα πάω πολύ, πάρα πολύ καλά κι ότι απλώς διαφοροποιούμαι σε ένα δυο σημεία....

Να, ας πούμε δεν καταλαβαίνω τι πάει να πει "γιορτινό κλίμα" ή "πνεύμα των εορτών". Έχω μάλιστα την υποψία ότι το εν λόγω κλίμα ή πνεύμα είναι ένα πράγμα που κατασκευάζεται ποικιλοτρόπως, κάπως σα να το φουσκώνουν, όπως εκείνες τις πλαστικές κούκλες που έχουν τα ανατομικά χαρακτηριστικά μιας γυναίκας χωρίς όμως να είναι, και που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει για να ξεδόσει και μετά να την ξεφουσκώσει, να την διπλώσει και να την φυλάξει στην ειδική θήκη που δίνεται δώρο, εννοείται,  μαζί με την κούκλα, μέσα στη ντουλάπα του έως την επόμενη φορά...

Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω την λεγόμενη "αναβίωση των εθίμων" ... εάν τα έθιμα πεθαίνουν κάποτε,  αυτό, υποθέτω ότι συμβαίνει επειδή οι κοινωνίες που τα πραγματοποιούσαν έχουν κι αυτές πεθάνει, όσον αφορά την πίστη τους στην πραγματικότητα που το έθιμο υπογράμμιζε με τον δικό του (μουσικό, δραματικό, γευστικό, τελετουργικό) τρόπο.  Τώρα, τι διαστροφή είναι αυτή να νεκρανασταίνουν τα "έθιμα" και έτσι χάριν του φιλοθεάμονος κοινού και της υγιούς επιχειρηματικότητας,  να τα περιφέρουν, πεθαμένα πράγματα, στους δρόμους και τις πλατείες,  δεν ξέρω να πω. Μάλλον την πιο καλή απάντηση την άκουσα από κάποιον από τους διοργανωτές πασχαλινού εθίμου, ο οποίος σε ρεπορτάζ τηλεοπτικού σταθμού είπε ότι "αξιοποιούμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, που είναι η θάλασσα"...
Τώρα, πώς έγινε και η θάλασσα αντιμετωπίζεται ως "συγκριτικό πλεονέκτημα" και όχι ως απλώς θάλασσα, αυτό μου κινεί την υποψία ότι η κοινωνία στην οποία έλαβε χώρα το έθιμο, ως συνέχιση τάχα των παραδόσεών της, έχει νεκρώσει εντελώς την σχέση της με την θάλασσα, ως φυσικό στοιχείο της ζωής της,πλήρους νοήματος και καμώνεται,  για λίγες μόνο ώρες, μια ναυτοσύνη η οποία είναι νεκρή και ξένη στην ίδια. Είναι μάλιστα τόσο αποξενωμένη απο τον τόπο του οποίου τα τοπικά έθιμα αναβιώνει και προβάλλει με διαφημιστική διάθεση, ώστε να παπαγαλίζει με περίσσεια ελαφρότητα και υπερηφάνεια τους όρους και τις πρακτικές του μάνατζμεντ, που της είναι πλέον τόσο μα τόσο εύχερο και οικείο. Βλέποντας την θάλασσα ως συγκριτικό πλεονέκτημα (έναντι ποίων;) η ίδια αυτή κοινωνία, μετά το πέρας της εορτής, θα ρίξει το βράδυ τα λύματα των ξενοδοχείων της κάπου στα βαθιά, θα μπήξει ομπρέλες και θα στήσει μπιτς μπαρ... και θα ασχημονεί με κάθε δυνατο τρόπο εφόσον έχει αυτό το αναγνωρισμένο απ' όλους ως νόμιμο δικαίωμα - πλεονέκτημα....

Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω τις δηλώσεις των αρχηγών κομμάτων και λοιπών ηγητόρων, οι οποίοι αναλαμβάνουν, δοθείσης της ευκαιρίας της εορτής, να κάνουν τις συνδέσεις του "νοήματός"της με τρέχοντα ζητήματα της πολιτικής, όπως η λεγόμενη πορεία της Ευρώπης, η οικονομική κρίση και άλλα, ακόμα και με τις κομματικές τους στρατηγικές και βλέψεις,  και βεβαίως να υπογραμμίσουν την ανάγκη για αισιοδοξία και εθνική ομοψυχία.

Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω τις κατόπιν εορτής αποτιμήσεις που έχουν να κάνουν με τα οικονομικά στοιχεία της αγοράς (τζίρος καταστημάτων, αφίξεις τουριστών κλπ), συνδέοντας ευθέως την εορτή με την κατανάλωση, προδίδοντας έτσι το πραγματικό νόημα που έχουν οι γιορτές και απογυμνώνοντας την τραγική αλήθεια ενός λαού που δεν ξέρει πια πώς να γιορτάσει... βουλιάζοντας τα πάντα, κατόπιν εορτής, σε μια ανάξια, θλιβερή καθημερινότητα.

Κι ίσως να φταίνε αυτά τα ένα δυο σημεία  που δεν καταλαβαίνω, που με διαφοροποιούν  και  καθιστούν μάταιη και απέλπιδα κάθε προσπάθεια να δω και γω την γιορτή ως φιξάκι και όχι ως ένα καθολικό γεγονός που καθιστά δυνατή την εκάστοτε γιορτή.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός