Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Κ.Π.Καβάφης : απολείπειν ο θεός Αντώνιον



Απολείπειν ο θεός Αντώνιον





Σαν έξαφνα, ώρα μεσάνυχτ', ακουσθεί
αόρατος θίασος να περνά
με μουσικές εξαίσιες, με φωνές --
την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου
που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου
που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανοφέλετα θρηνήσεις.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει.
Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πείς πως ήταν
ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου·
μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι,
πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο,
κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ' όχι
με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα,
ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους,
τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου,
κι αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις.

Ποίηση : Κωνσταντίνος Π. Καβάφης (1911)
Μουσική : Δήμος Μούτσης (Τετραλογία, 1975)
Ερμηνεία : Άλκηστις Πρωτοψάλτη.


Ένα Σχόλιο : 
Και τι να ξερε αυτό το παιδί; Το '75 θα 'ταν κάπου 12 χρονών....
Τι μπορούσε να ξέρει από σχέδια της ζωής που βγήκαν όλα πλάνες; Τι να 'ξερε από αποχαιρετισμούς και τέτοια...
Και ποιός ήταν αυτός ο Αντώνιος; ο θεοεγκαταλελειμμένος Αντώνιος;
Αργότερα, πολλά χρόνια μετά, έμαθε πως, ναι ... οι θεοί εγκαταλείπουν τους ανθρώπους...
Οι Τρωαδίτισσες, η Εκάβη, η Ανδρομάχη, οι νύφες της, οι κόρες της κι εκείνη η αλλοπαρμένη η κόρη της η μάντισσα... είδανε, λέει,τους θεούς να τυλίγονται τους χιτώνες τους, να αποστρέφουν τα πρόσωπά τους από την πόλη και να φεύγουν... Τότε άρχισε ο μεγάλος θρήνος των γυναικών... γιατί   ξέρανε πιά καλά ότι δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα που μπορεί να βρει τον άνθρωπο από το να τον εγκαταλείψει ο Θεός του.... η Τροία θα χανότανε.
Και η Αλεξάνδρεια, θα πει ο Καβάφης....
Και ό,τι αντιπροσωπεύουν οι ωραίες πόλεις με τα κάστρα τους, οι νωχελικές πόλεις της Ανατολής, που κείτονται στην αχνό του μύθου... στην αυγή της νιότης μας.

Ναι, ήταν κάπου 12 χρονών... κι άκουγε το "απολείπειν ο θεός Αντώνιον..." , δίχως να γνωρίζει.
Δίχως να γνωρίζει...
Κι όμως ήξερε ... ή μήπως μάντευε την εγκατάλειψη του Θεού που σίγουρα  θα γινόταν;
Γιατί δεν υπάρχει πιο αβέβαιο πράγμα από την κατοχή του Θεού.
Την κατοχή του μέσα σε σχέδια ζωής, σε κάστρα και  σε όνειρα... Όλα τούτα θα βγουν πλάνες.
Πλάνες... κι όμως μπρος σ' αυτές τις πλάνες του κρίνεται ο Αντώνιος.
Τις αγαπάει τις πλάνες του.... Τις χαιρετάει, όπως αρμόζει στις ωραίες νεκρικές σορούς που περνάνε κάτω απ' το παράθυρο, με συγκίνηση.
Μια τέτοια Πόλις!
Ο θίασος του Θεού, τα εξαίσια όργανα, οι μουσικές, η τελευταία απόλαυσις... αυτός ο εξαίσιος συντονισμός του εφήμερου και του αιώνιου, της αέναης περαστικής κίνησης....σε κανέναν δεν φανερώνονται ετούτα τα πράγματα, παρά μόνο στους Αντώνιους που ο θεός τους εγκατέλειψε...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός