Γράφει η Εύα Μπολιουδάκη
2. Το φαινόμενο της «κοινωνικής ληστείας»
στον ελλαδικό χώρο κατά τον 19ο αιώνα.
Το φαινόμενο
της κοινωνικής ληστείας εμφανίζεται και στον χώρο της Βαλκανικής χερσονήσου,
εντός της επικράτειας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, διαθέτοντας όμως και δικά
του χαρακτηριστικά τα οποία αντιστοιχούν στις γεωγραφικές και ιστορικές ιδιομορφίες
της περιοχής. Όπως και στον υπόλοιπο ευρωπαϊκό νότο, εκφράζει τις συγκρούσεις
και τις αντιστάσεις που αναπτύχθηκαν στις αγροτο-ποιμενικές κοινωνίες κατά την
μεταβατική περίοδο από την χαλαρή τοπική οργάνωση προς το θεσμοποιημένο,
ολοκληρωτικό κράτος, την ενίσχυση των αστικών κέντρων σε βάρος των παραδοσιακών
χωριών της υπαίθρου και τις αλλαγές στην χρήση και ιδιοκτησία της γης.
Στον ελλαδικό χώρο η έρευνα εντοπίζεται από τα μέσα του 19ου
αιώνα, σε μια περίοδο που το νεοσύστατο ελληνικό κράτος, προσπαθεί να καθαρίσει
το τοπίο από τα υπολείμματα του προηγούμενου οθωμανικού status, να ορίσει τα σύνορά του και να
αποκτήσει τα εθνικά χαρακτηριστικά των μοντέρνων κρατών δυτικού τύπου. Στην
προσπάθεια αυτή, το νεοσύστατο έθνος-κράτος των εξαθλιωμένων ραγιάδων να γίνει
δεκτό και αναγνωρίσιμο από τα προηγμένα και εξευγενισμένα διπλωματικά σώματα
των άλλων χωρών, επιστρατεύονται οι γνωστές ιδεολογικές αναφορές στο αρχαίο
κλέος που όμως υπονομεύονται[1]
- συν τοις άλλοις- από την ύπαρξη πολύπλοκων φαινομένων κοινωνικής αναταραχής
και ανυπακοής, τα οποία ανθίστανται, παρά τις προσπάθειες καταστολής τους, και συνυπάρχουν μαζί του, για τουλάχιστον έναν
αιώνα με σχέσεις αλληλεξάρτησης από ισχυρές τοπικές εξουσίες. Πρόκειται για την
δράση οργανωμένων σωμάτων κλεφταρματολών και ληστών που στον ελλαδικό χώρο αντιστοιχούν
στο φαινόμενο της κοινωνικής διαμαρτυρίας των προπολιτικών κοινωνιών, όπως το
σκιαγράφησε ο Hobsbawm. Η δράση των σωμάτων αυτών μέσω της παραδοσιακής λαογραφίας,
τελικά, ενσωματώνεται στο κεντρικό επαναστατικό αφήγημα της απελευθέρωσης από
τον τούρκικο ζυγό, γίνεται μέρος της εθνικής ταυτότητας των Ελλήνων και οι
αρχηγοί τους γίνονται εθνικοί ήρωες που αγωνίζονταν «υπέρ θρησκείας και
πίστεως»[2] .
Η καταγωγή του φαινομένου της
«κοινωνικής ληστείας», στο χώρο των Βαλκανίων και της Μ.Ασίας, όπως μας
πληροφορεί ο Δαμιανάκος, είναι παμπάλαιη, και διατηρείται από την βυζαντινή
εποχή έως όλη την διάρκεια της οθωμανικής αυτοκρατορίας[3].
Μέσα σ’ αυτό συναντάμε πρώτα απ’ όλα τον ορεσίβιο, νομαδικό τρόπο ζωής στον
οποίο διασώζονται πολλά αρχαϊκά στοιχεία που οι ρίζες τους χάνονται στο
παρελθόν. Λόγω των σκληρών συνθηκών ζωής στη φύση, του αέναου κύκλου των
εποχών, της απομόνωσης σε ορεινές
περιοχές, της έλλειψης επικοινωνίας με άλλους πληθυσμούς, οι νομαδικοί –
ποιμενικοί άνθρωποι είναι πιο συντηρητικοί, δυσπροσάρμοστοι και κλειστοί στο
νέο και την εξέλιξη. Επιπλέον οι ανάγκες
για συχνή μετακίνηση και βοσκή των κοπαδιών, τους υποχρεώνει σε συνεχή
αναζήτηση εδαφών και τους φέρνει σε πολεμική σύγκρουση με τους εγκατεστημένους
γεωργικούς πληθυσμούς, οι οποίοι είναι λιγότερο σκληροτράχηλοι και πιο ευάλωτοι
στην βία που τους ασκείται. Επομένως, οι ποιμενικοί πληθυσμοί επιδίδονται
φυσικά σε έργα πολέμου, ασκούνται και γίνονται ικανότατοι στην κλοπή και
επιζητούν την κυριαρχία πάνω σε ένα πληθυσμό κατά κανόνα λιγότερο ικανό από
τους ίδιους – τους κυριαρχούμενους- τον οποίο όμως δεν θέλουν να εξοντώσουν
αλλά να διατηρούν μαζί του μια συμβιωτική σχέση αλληλεξάρτησης.
Η συμβιωτική αυτή σχέση δεσμεύει και
τα δύο μέρη και για μεν τους ποιμένες επιφυλάσσει το ρόλο του «σκληρού», του ανυπότακτου, του περήφανου
παλικαριού και εν τέλει του «ληστή», για δε τους αγρότες τον ρόλο του
υποτακτικού και εν τέλει του «ραγιά». Η κατασκευή αυτή φτάνει να αποτελεί ένα
πλαίσιο αυτοκατανόησης των προ-πολιτικών κοινωνιών και εκφράζεται εύλογα μέσα
από τα δημοτικά τραγούδια[4].
![]() |
Φώτη Κόντογλου, Κλέφτες και Αρματολοί |
![]() |
Ο λήσταρχος Γιαγκούλας (δεύτερος από δεξιά) με μέλη της συμμορίας του |

Συνεχίζεται... στο επόμενο : ¨Κοινωνική Ληστεία" και Εξουσία στον ελλαδικό χώρο
[1]
Χαρακτηριστικό γεγονός είναι η «σφαγή του Δήλεσι», που είχε σοβαρές επιπτώσεις
για την Ελλάδα σε διεθνές επίπεδο. Βλ. Δαμιανάκος, Στάθης, Παράδοση Ανταρσίας και λαϊκός πολιτισμός, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα
1987, σελ. 82, και Ληστεία οικίας βρετανού γαιοκτήμονα Edward Noel, βλ. Κολιόπουλος Γιάννης,
Περί «κοινωνικών» και άλλων ληστών στη νεώτερη Ελλάδα, Δελτίο
της Ιστορικής και Εθνολογικής
Εταιρίας, 23, 422-436, 1980
[2] Βoeschoten, van Riki, Κλεφταρματολοί, Ληστές
και Κοινωνική Ληστεία, Μνήμων, τ. 13,
1991 σελ. 9-23
[3] .
Δαμιανάκος, Στάθης, Παράδοση Ανταρσίας
και λαϊκός πολιτισμός, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1987, σελ.73 & 75.
[4] Ό.π.
Δαμιανάκος, σελ. 86-87
[6] Βλ. «Ο
Κώδικας των Ληστών» , Δαμιανάκος, Στάθης,
Παράδοση Ανταρσίας και λαϊκός πολιτισμός, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα 1987,
σελ.106-107.
[7]
ό.π. Δαμιανάκος, Στάθης, σελ.92.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου