Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_απύρετη

Μπορώ να πω ότι μέσα σε πέντε μέρες είχα μάθει τα πάντα για κείνη.
Ξέρω ότι αυτός ο ισχυρισμός μου μπορεί ν'ακούγεται κάπως υπεροπτικός, λάβετε όμως υπόψη ότι  οι άνθρωποι  σε κατάσταση εμφανούς αδυναμίας και πόνου γίνονται σχεδόν διαφανείς.

 Ωραία γυναίκα πρέπει νάταν στα νιάτα της, είπε η  αποκλειστική που κράτησε για λίγο στα χέρια της το δελτίο ταυτότητας της άρρωστης για να αντιγράψει κάποια στοιχεία.
Η κόρη της, που της παραστεκόταν όλες τις μέρες πρωι βράδυ,  συμφώνησε αμέσως...

Το είχα διαπιστώσει και γω μόλις μπήκαμε στον θάλαμο αρ. 3 της Α' Παθολογικής.
Λεπτή μύτη, έντονα ζυγωματικά, μάτια στενόμακρα σχιστά, δέρμα σε χρώμα ρόδινο, ελαφρύς σκελετός, χωρίς δόντια, με αραιά άσπρα μαλλιά. Είχε κάτι το πριγκηπικό.
Ετών 73.

Μιλούσε χαμηλόφωνα κι ήταν πολύ ήσυχη, αν και θα μπορούσε, όπως άλλες στην θέση της, να ασκεί δικαιώματα,  να προβάλει απαιτήσεις και καπρίτσια.
Η κόρη της έσκυβε πολύ κοντά στο μαξιλάρι της κάθε φορά που ήθελε κάτι να της πει. Κι ήταν σα να συσπειρώνονταν  οι δυο γυναίκες, να συμπλέκονταν και να λέγανε μεγάλα μυστικά.
Αυτή την εντύπωση μου έδιναν.... ίσως επειδή το κρεβάτι της άρρωστης  ήταν στη μια γωνιά του θάλαμου και η καρέκλα που καθότανε η κόρη, ακόμα πιο βαθιά,  στην κορυφή της γωνίας.

Εγώ,  καθισμένη διαγώνια,  απέναντι μπορούσα να τις βλέπω :  ο ορός, ένα πορτοκάλι, ο ληθαργικός ύπνος, ένα σταυρόλεξο, οι ατέλειωτες ώρες, οι βάρδιες των νοσηλευτριών καθώς άλλαζαν, οι μέρες που περνούσαν...μια ζακέτα φορεμένη στην καρέκλα.
Επισκέψεις δεν είχανε.
Απύρετη.
Μόνο εκείνος έπαιρνε τηλέφωνο συχνά, τουλάχιστον δυο φορές την μέρα.

Ναι... όχι.. ήταν οι μονολεκτικές απαντήσεις της κόρης. Και μετά από αρκετή ώρα .. πάρε τη μαμά να της τα πεις.... σου δίνω τη μαμά.
Πρόθυμα,  σχεδόν μοιρολατρικά, σαν κάτι που μας έχει στριμώξει σε μια γωνιά και δεν μπορούμε να αποφύγουμε,  έπαιρνε εκείνη το τηλέφωνο κι άκουγε, ώρα πολλή.
Έρχονταν οι νοσοκόμες, μοιράζανε θερμόμετρα, αδειάζανε ουροσυλλέκτες...
Απύρετη.
Απαντούσε ψιθυριστά, ξαπλωμένη πάντα στο κρεβάτι,  με τα μάτια κλειστά....
Έκλεινε το τηλέφωνο.

Να σου σηκώσω λίγο το μαξιλάρι, μανούλα; θες λίγο χυμό, μανούλα;....
Κι ήταν αυτά τα σπαραχτικά μανούλα.... που  έκαναν την άρρωστη, μετά από κάθε τηλεφώνημα, ν'ανοίγει τα μάτια της.

Ένα απόγευμα ήρθε εκείνος, όχι μόνος του. Μαζί του ήταν και κάποιος ανεψιός ή ξάδελφος, ένας γεροδεμένος άντρας γύρω στα 40 , με χοντρό λαιμό και δάχτυλα, με γένια και αγροτική κοψιά....
Εκείνος ήταν κοντός, νευρώδης, με ζωηρά μάτια που διέσχισαν τον θάλαμο απ'ακρη σ' άκρη και εντόπισαν τις γυναίκες στην γωνία,  κρατούσε και μια μαγκούρα χωρίς να στηρίζεται σ'αυτήν...
Γύρω στα 75...
Είπε για το χωριό.... για τον καιρό, για κάποιο γείτονα, για τα λάστιχα του αγροτικού και μετά για την αποκλειστική που αναγκάστηκαν να βάλουν τις νύχτες, αφού κρατάει τόσες μέρες η νοσηλεία... και για τις εξετάσεις που αργούνε πολύ να ολοκληρωθούν και για τους γιατρούς που δεν κάνουν την δουλειά τους κι άλλα λέει ο ένας κι άλλα ο άλλος... που αν τους ακούσει κανείς θα πρέπει να ξεσπιτωθεί...
Συμφωνούσε κι ο ανεψιός ή ξάδελφος....
Και να κοιτάξουν να γίνει η εγχείρηση στα Χανιά... να μην τρέχουνε στο Ηράκλειο... μπορεί και πέντε χιλιάδες να στοιχίσει αυτή η ιστορία... και ποιος του  εξασφαλίζει αυτουνού το αποτέλεσμα;
Κι εκείνη ήταν απύρετη.

Ένα μεσημέρι -  κοιμόντουσαν οι άρρωστες-  βγήκα στο μπαλκόνι για τσιγάρο. Σε λίγο με ακολούθησε και κείνη, η κόρη της....
Να κεράσω; την ρώτησα...
Άναψε ένα...
Μόνη μου είμαι... δεν έχω αδέλφια... ναι στο χωριό... είναι χρόνια άρρωστη, δεν ξερω πόσα... παιρνει φάρμακα για τα νεύρα της... είναι καλή... κάποιο πρόβλημα παρουσιάστηκε τώρα με τη χολή της...μάλλον θα χρειαστεί εγχείρηση...
...........................................................
Μου έχουν καταστρέψει την ζωή....

Εκείνος μπήκε, βγήκε, είπε είπε... έκατσαν αρκετή ώρα... μέχρι που βράδιασε και ήρθε η αποκλειστική...
Λίγο πριν φύγουνε,   είπε ένα αστείο και γελάσανε όλοι, ο ανεψιός ή ξάδελφος, η κόρη, εκείνος ασφαλώς και η άρρωστη που ήτανε απύρετη.... δεν ξέρω πόσα χρόνια...

Γελάσανε όλοι μαζί, οι θύτες και τα θύματα με το ίδιο αστείο της κατεστραμμένης και άπυρετης ζωής τους...

Την επομένη, εμείς φύγαμε και γυρίσαμε στην δική μας.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός