Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_άνευ λόγου

Είσαι πολύ σκληρή, μου είπε....
Είσαι αυταρχική και ανάλγητη....
Είσαι.... είσαι....
Θα μπορούσα να είμαι οτιδήποτε.... και οποιοσδήποτε....

Από πού όμως αντλούνται αυτές οι ποιότητες του είσαι... του είναι, εν προκειμένω του δικού μου;
Υπάρχουν κάποια απόλυτα μέτρα τους στα οποία ο καθένας μετέχει κατά κάποιο ποσοστό; Και αν υπάρχουν,  τότε πώς μας έχουν αποκαλυφθεί και πότε,  για να μπορούμε να κάνουμε τις κατηγορήσεις, τις συγκρίσεις, εν τέλει να εκφέρουμε τις αποφάνσεις μας;
Η ερώτηση είναι μεταφυσικής τάξεως και δεν επιδέχεται απάντησης.
Κι όμως έχουν γίνει άπειροι διαξιφισμοί και αντεγκλήσεις και μάλιστα από άτομα εγνωσμένης ευφυίας και διακηρυγμένου αντιπλατωνισμού,  προκειμένου να "απαντηθούν" τέτοια  ερωτήματα, τα οποία δεν τίθενται ποτέ έτσι ευθέως αλλά πάντα συγκαλυμμένα, όπως τα λουκανικοπιτάκια, μέσα σε δήθεν ιδεολογικής φύσεως διαφορές.

Ποιός όμως θέτει τέτοια -έστω και παραλλαγμένα- ερωτήματα, προκειμένου να ξιφουλκήσει μαζί τους μέχρι εσχάτων και μάλιστα απ'ότι φαίνεται να το διασκεδάζει αρκετά, τόσο που θα μπορούσε μια ζωή ή και μια ολόκληρη εποχή να ξοδέψει στα πεδία τους;

Οι άνθρωποι είμαστε πλάσματα που κατ'αρχήν υπάρχουμε. Τούτο σημαίνει ότι υπάρχουμε κατ'έναν ορισμένο,  πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ο τρόπος αυτός επειδή είναι υπαρκτικός και δίχως αυτόν δεν θα μπορούσαμε ποτέ να υπάρξουμε ευδιάκριτα και μοναδιαία, αποκτά μια υπόρρητη, απομακρυσμένη, χωμένη μέσα στις στοιβάδες του είναι μας, ασύνειδη διάσταση, παρούσα όμως πάντα και ενεργή με τον δικό της θεμελιώδη χαρακτήρα. Ο τρόπος αυτός ανάγεται στις απαρχές της ζωή μας, είναι η προσωπική μας απριορική συνθήκη, παρούσα πριν απο οτιδήποτε κάνουμε ή πούμε, από οποιαδήποτε ιδεολογική επένδυση ενδυθούμε,  κρυφή και από εμάς τους ίδιους. Μέσα από τις διατεταγμένες του τρόπου αυτού, του τρόπου μας, αντικρίζουμε και φτιάχνουμε τον κόσμο και δεν μπορούμε ποτέ να απαλλαγούμε από την κυριαρχική του εξουσία (αν θέλουμε να μιλήσουμε και με όρους κυρίαρχου και κυριαρχουμένου), παρα μόνο να τον φέρουμε στην επιφάνεια, μέσα από βασανιστική και επικίνδυνη εκσκαφή (μη ξεχνάμε ότι δουλεύουμε κοντά στα θεμέλια μιας ύπαρξης), να λάβουμε γνώση, να παράσχουμε συμφιλίωση και αποδοχή και μετά ίσως να καταστούμε ικανοί να κατανοουμε και να συνδιαλεγόμαστε  πραγματικά ως είναι, αυθεντικά  με τον κ/Κόσμο.
Πράγματα που θέλουν τον καιρό τους, δεν γίνονται πότε με παρεμβατικό, καλλωπιστικό και συμπεριφοριστικό τρόπο και απαιτούν την συγκατάθεσή μας... το δικό μας κατ'αρχήν Ναι..

Έως τότε και για όσο καιρό όχι μόνο δεν αποτολμούμε αλλ' ούτε καν αναγνωρίζουμε αυτή την ανήκουσα σε μας και όχι στον άλλο -που με ευκολία  του την αποδίδουμε ως πλείστες κατηγορήσεις-  υπαρξιακή μας τροπικότητα, τουτέστιν το δικό μας προπατορικό, μπορούμε να εκπονούμε πολυσέλιδα, ευφυή,  επαναστατικά και διασκεδαστικά πονήματα περί ανέμων και υδάτων,  καταποντίζοντας ουσίες, λόγο και αντι-λόγο, εαυτούς και αλλήλους σε μια απίστευτη κενότητα...
Μπορούμε να φοράμε λοφία ή τηβένους....


Αν χρειαστεί/χρειαστώ  θα επανέλθω.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός