Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_στον ορίζοντα της Ιστορίας

  Αργώ,  Νίκος Εγγονόπουλος




Γράφει ο Τεύκρος Χατζηλίας


Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής Δρ Σόιμπλε μας θύμισε, κατά τα πρόσφατα γεγονότα για το νέο μνημόνιο δουλοπαροικίας που επιβλήθηκε στην Ελλάδα, τη βιάση που επέδειξαν οι Αιγύπτιοι, όταν μετά απ’ τα επτά θανάσιμα δεινά που έπληξαν τη χώρα τους με απόφαση του Θεού, κατεβιάζοντο να εκδιώξουν τους υπόδουλους Ισραηλίτες έξω απ’ αυτήν: «κα κατεβιάζοντο ο Αγύπτιοι τν λαν σπουδ κβαλεν ατος κ τς γς· επαν γάρτι πάντες μες ποθνήσκομεν.» (Εξ. 12,33).

            Η αντιστοιχία αυτή μπορεί να φανεί άστοχη, αλλά θα πρέπει κάποτε να ξεφύγουμε από τις μινιμαλιστικές αναλύσεις, οι οποίες ενώ φαίνεται ότι εξηγούν, στην ουσία συσκοτίζουν, παρά διευκρινίζουν, τη γνώση μας για την πραγματικότητα, καθώς μας εθίζουν να βλέπουμε αποκλειστικά το δέντρο και να χάνουμε το δάσος.
Ή για να το μεταφέρω εγγύτερα σ’ αυτό που θέλω να πω: ότι θα πρέπει να διεισδύουμε στ’ αρχέτυπα που κρύβονται πίσω από συμπεριφορές και πράξεις και τα οποία δεν είναι εύκολα εμφανή σε ορθολογικού - αιτιοκρατικού τύπου προσεγγίσεις, όπως αυτές που έχουν επιβάλλει οι οικονομιστές, (βλ. διεθνείς λογιστές).
Η θεωρία των αρχετύπων ρίχνει φως στην Ιστορία και τις πολύπλοκες εκδηλώσεις της εντοπίζοντάς τες,  όχι στη συγκυρία, αλλά σε απώτατες μορφοποιήσεις της ενδοανθρώπινης διαπάλης. Η διερεύνηση των αρχετύπων μπορεί να διευκρινίζει στους νόες μας θεμελιώδεις πραγματικότητες πάνω στις οποίες στηρίζεται η πολύπλοκη ή και χαώδης συμπεριφορά μας δι-ιστορικά.

Η θεωρία των αρχετύπων αν συνδυάζεται μ’ άλλες θεωρίες μπορεί να μας αποκαλύψει πληρέστερα το γίγνεσθαι μέσα στο οποίο ζούμε. Για παράδειγμα η θεωρία παιγνίων, που πολύ δοκιμάζεται η ισχύς της μεταπολεμικά στις συγκρούσεις μεταξύ κρατών, υστερεί ακριβώς σ’ αυτό το σημείο: ότι δεν περιλαμβάνει στα θεωρήματά της τη λογική των ασύνειδων κινήτρων, αλλά μόνο τα επιδιωκόμενα "ορθολογικά" ή μη αποτελέσματα: της νίκης, της ισοπαλίας ή της ήττας. 
Όμως οι άνθρωποι πριν εφεύρουν τα παίγνια είχαν ήδη διαμορφώσει τα κίνητρα της συμπεριφοράς τους, τα οποία εκπηγάζουν από πρωτόγονες εμπειρίες, όπως και τα συναισθήματα που αυτές τους δημιουργούσαν, δηλαδή κατά κύριο λόγο τα συναισθήματα του φόβου, της οργής ή θυμού, της αηδίας, της χαράς, της απελπισίας ή θλίψης και της έκπληξης.
Σ’ επίπεδο αρχέτυπων συναισθημάτων αυτό που διακριβώνουμε απ’ την συμπεριφορά του Δρ Σοιμπλε και των ομοίων του είναι οργή και φόβος. Ένα καταστροφικό δίπολο που, αν κυριαρχεί στη συμπεριφορά ηγετών μεγάλων δυνάμεων, με μαθηματική ακρίβεια, θα τους οδηγήσει σε καταστροφές.

 Η οργή αποσκοπεί στη συντριβή του αντιπάλου κι ο φόβος δρώντας αντίστροφα στη συντριβή του φέροντος αυτόν. Αν η οργή συντελείται hic et nunc, ο φόβος δρα και διαβρώνει τον φέροντα οργανισμό πιο αργά, αλλά το ίδιο βασανιστικά και θανάσιμα. Ο φόβος οδηγεί στον αποσυντελεσμό των ρεαλιστικών εκτιμήσεων και διασπείρεται ραγδαία στα υποκείμενα πλήθη.
 Το ελληνικό κράτος, είναι απόλυτα βέβαιο, ότι θα το εκβάλουν ή από μόνο του θα εκβληθεί απ’ τον σκληρό πυρήνα της Ευρωζώνης. Αν  δεν έγινε προχθές, θα γίνει το επόμενο διάστημα, εκτός κι αν συντελεστεί κάποιο θαύμα κι η Ευρωζώνη πάψει  να δρα   ως ένας απολυταρχικός θεσμός υπέρ των συμφερόντων του γερμανικού ή όποιου άλλου ομοειδούς χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου.

Ναι, ο Φαραώ εξέβαλε το λαό του Θεού απ’ την Αίγυπτο και ο λαός αυτός διέσχισε την Ερυθρά θάλασσα και την έρημο Σινά με φοβερές δοκιμασίες και φοβερά βάσανα, αλλά κάποτε, ύστερα από 40 χρόνια, όπως λένε οι Γραφές, έφτασε στη Γη της Επαγγελίας κι από τότε άρχισε μια συγκλονιστική εποχή, η οποία διαρκεί ακόμα στην ιστορία του Κόσμου. 
Ναι, οι Εβραίοι, οι Ινδοί, οι Πέρσες, οι Κινέζοι κι οι Έλληνες είναι οι ιστορικοί λαοί της οικουμένης και για τους λαούς αυτούς δεν υπήρξε και δεν θα υπάρξει τέλος, παρά της αντίθετες θρηνωδίες και πομφόλυγες. Διατρέχουμε με δύναμη τους δρόμους των αιώνων...
Η Ιστορία των ιστορικών λαών δεν συντάσσεται στον ορίζοντα της μικρο-μακρο οικονομίας, αλλά κατ' ευθείαν γραμμή στο νόημα της Ιστορίας. 
 
Ωστόσο, κι όσο η Ιστορία γράφεται,  για τον ιεροεξεταστή Δρ Σόιμπλε και τους ομοίους του το τέλος είναι προδιαγεγραμμένο.


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός