Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_η μαύρη της ψυχή





Αν όλα έχουν ψυχή κι αν η ψυχή έχει χρώμα, τι χρώμα έχει η ψυχή της τηλεόρασης;
Δεν κάνω την έξυπνη, ούτε εγώ το ήξερα, το ανακάλυψα όμως όταν η τηλεόρασή μας ….ξεψύχησε.
Ο θάνατός της υπήρξε ξαφνικός, γρήγορος, ακαριαίος και συνέβη μια Κυριακή (ποιος το περίμενε πως θα’ταν Κυριακή;) ημέρα οικογενειακής ολομέλειας.
Όπως ακούμε και λέμε ότι "έσκασε από το πολύ φαί";  ε... έτσι και η τηλεόρασή μας (παλιό μοντέλο, πλην έγχρωμη), αφού είπε, είπε, είπε χιλιόμετρα λέξεων, χόρεψε σε κατά παραγγελία φτηνά γλέντια, στημένα σε πλατώ μέχρι ξεπατωμού, συγκινήθηκε μέχρι δακρύων βαθειά και ανθρώπινα, έκανε ένα "παφ" και από το τουρλωτό, μαύρο σώμα της αναδύθηκε ένας καπνός πυκνός και μαύρος.
Φοβήθηκα ότι θα λερώσει τους άσπρους τοίχους του καθιστικού, τόσος πολύς ήταν.
 Έτσι ξεψύχησε βγάζοντας μια μαύρη κατάμαυρη ψυχή.... Απίστευτο έτσι;
"Μαμά μη πάς κοντά!!", μου φώναξε η μικρή μου κόρη, λες και φοβόταν ότι ξαφνικά θα ζωντάνευε όπως στα θρίλερ, θα έβγαζε ένα σκελετωμένο χέρι και θα μ’έπιανε από το λαιμό.

Την άλλη μέρα την πήγαμε στο μάστορα.
Την αντιμετώπισε σαν απολίθωμα της ιουρασικής περιόδου. Την ίδια έκπληξη θα έβλεπα στο πρόσωπό του αν βρισκόταν ξαφνικά στο Τζουράσικ Πάρκ.
"Τι ψάχνετε βρε παιδιά. Πετάξτε την, με 600 ευρωπουλάκια παίρνετε μια καινούρια και επίπεδη".
Ο μάστορας απορρίφθηκε και η πρότασή του επίσης. Εδώ λέμε αμάν να ξεχρεώσουμε, τηλεόραση θα αγοράσουμε;
Έτσι πέθανε η τηλεόρασή μας και άρχισε να ζει το σπίτι μας.
Το σπίτι μας ζει και εμείς μέσα σ’αυτό εδώ και 8 μήνες.
8 μήνες πρωινό ξύπνημα χωρίς πρωινάδικα, χωρίς Παπαδάκη, χωρίς Αυτιά.
8 μήνες χωρίς δελτία ειδήσεων αλλά με ενημέρωση.
8 μήνες χωρίς talk show αλλά με συζήτηση ανάμεσά μας.
8 μήνες χωρίς τηλεοπτική διασκέδαση αλλά με μουσική και ραδιόφωνο.
8 μήνες χωρίς τηλεοπτική χαλάρωση αλλά με διάβασμα, ζωγραφική, γράψιμο και περισυλλογή.
8 μήνες με μεγάλα διαστήματα σιωπής αλλά και ήχους σπιτιού μόνο, χωρίς τηλεοπτική γκρίνια.
8 μήνες με φαί στο τραπέζι της κουζίνας και όχι στο τραπεζάκι του καθιστικού, με το βλέμμα στην οθόνη και το πιάτο στα πόδια.
8 μήνες και μπορώ να πω ότι αποτοξινωθήκαμε, γιατί όταν σ’ ένα σπίτι συγγενικό είδα στην τηλεόραση την Εφη Θώδη να ανοιγοκλείνει το στόμα της σαν μαριονέτα και κάνοντας ζάπινγκ έπεσα πάνω στη Πέγκυ Ζήνα που σ’ένα άλλο κανάλι άδωντας (;) διασκέδαζε (ήμαρτον Πασχαλιάτικα) τους νεοέλληνες οικογενειάρχες, ένιωσα μια γλίτσα να κολλάει πάνω μου, μού ήταν αφόρητο και βασανιστικό ν' ακούω και να κοιτάζω, σαν μια ροχάλα να εκτοξεύτηκε στο πρόσωπό μου.
Τόσο κατεστραμμένους μας θεωρούν; αναρωτήθηκα.
Γιατί πρέπει να έχεις πάθει μια καταστροφή μέσα σου, έναν καταποντισμό, ένα λοιμό για να μπορείς να συμμετέχεις, έστω και κριτικά σ’ ότι προβάλλεται χωρίς να το κλείνεις το ρημάδι.
8 μήνες περάσαμε από διάφορα στάδια μέχρι να ανακαλύψουμε τον άλλο τρόπο, τον χωρίς καθόλου τηλεόραση. Που ευτυχώς υπάρχει, τον έχουμε μέσα μας, όπως και πολλά καλά πράγματα που έχουν θαφτεί κάτω από τόνους μπάζα και απορρίμματα.

Η ολοκληρωτική επιβεβαίωση ήρθε, (κάτι σαν "με λένε Ελένη και είμαι καλά"), όταν μπορέσαμε να διανύσουμε μια ολόκληρη προεκλογική περίοδο χωρίς να δούμε ούτε μια πολιτική εκπομπή, ούτε καν το debate των πολιτικών αρχηγών. Όχι ότι είμαστε υπεράνω κομμάτων, ούτε σνομπάρουμε τους πολιτικούς αρχηγούς, ούτε ανήκουμε στη νέα πολυπληθή ομάδα που πιστεύει ότι "όλοι ίδιοι είναι".
Αλλά, βρε αδελφέ, χρόνια τώρα στην πολιτική νιώθουμε ότι έχουμε μια σχέση μαζί της βαθύτερη, αξιακή, συνείδησης, έμπνευσης και στάσης ζωής.
 Όχι να έρθει ο κάθε Πρετεντεράκος να εγκαταστήσει το πολιτικό του πλυντήριο μέσα στο σπίτι μας και να απλώνει τα πλυμένα άπλυτα του συστήματος που τον πληρώνει στα κάγκελα του μυαλού μας.
Τις εκλογές τις ζήσαμε από κοντά, ακούγοντας ραδιόφωνο, διαβάζοντας εφημερίδες, έντυπα και ανακοινώσεις, συζητώντας με φίλους, πηγαίνοντας σε πολιτικές συγκεντρώσεις και βεβαίως ψηφίζοντας, δηλαδή σαν άνθρωποι-πολίτες και όχι ως δοχεία-πελάτες.

Μετά μάλιστα τ’ αποτελέσματα των εκλογών, έτσι όπως ήρθαν ένα είναι το σίγουρο: Δεν υπάρχει καλή και κακή τηλεόραση. Δεν υπάρχει χυδαία και εκπολιτισμένη.
Η τηλεόραση είναι μόνο κακή και μόνο χυδαία.
Πιο κακή από το κάπνισμα, πιο κακή από τον κακό λύκο, πιο κακή από την κακιά μητριά της Χιονάτης, πιο κακή από το κακό συναπάντημα, πιο κακή από τον κακό  εαυτό μας.
Και πιο χυδαία από κάθε γενετικό πείραμα, πιο χυδαία από κάθε τσίρκο με ελέφαντες.
Κλείνω το κουτί κι ανοίγω τ’ αυτιά και τα μάτια για να πω:
Έξω μάγκες.... 
γιατί τελικά
Στη παράγκα του μυαλού μου
λίγα πράγματα χωράνε,
πέντε φίλοι, ένας σκύλος
δυο σημαίες απ’ τα παλιά
οι κουβέντες, τα βιβλία
τα παράθυρα ανοιχτά
κι ο αέρας που μοιράζει
μια αιώνια μοναξιά.

----------------------

Το κείμενο αυτό γράφτηκε και δημοσιεύτηκε (με άλλο τίτλο) για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2009 στο περ. "Πυξίδα των Χανίων", μου το θύμισε πρόσφατα ένας φίλος.... έψαξα, το βρήκα και σήμερα το δημοσιεύω στον "παρακοσμο"....
Από τον Ιούνιο του 2009 έχουν γίνει πολλά... ίσως το κείμενο αυτό να έχει την αξία ενός παιχνιδίσματος.... Αεί παίδες!!



Σχόλια

  1. Εγώ,πάντως,όταν ήμουν μικρός προσπαθούσα να πείσω τους γονείς μου ότι δε χρειάζεται να πάω σχολείο αφού μπορούσα να μορφωθώ μέσω της εκπαιδευτικής τηλεόρασης(στην παλιά κρατική τηλεόραση,αρχές '80).Ε,δεν τα κατάφερα!Άχρηστο μηχάνημα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά τα έγραφα πριν 6-7 χρόνια... Σωστά είναι νομίζω.. όπως, όμως τα κρίνω σήμερα, βλέπω ότι δεν είναι αρκετά... Κάτι ακόμα θα ήθελα να πω...
      Αν μπορέσει η κουτάλα της γλώσσας μου να βουτήξει στο καζάνι της κούτρας μου, ίσως μπορέσω και να σερβίρω ένα νέο πιάτο... Αν πάλι όχι... ας κοχλάζει...

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός