Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ο Χρόνος και ο Χάρης στο σπίτι του προπάππου του





 O Xάρης είναι 17 χρονών...
ζει στην πόλη,
ακούει τις νουθεσίες του δικηγόρου πατέρα του,
δεν μιλάει πολύ....
θα σπουδάσει.

O Χάρης δυσκολεύεται
-όπως πολλά παιδιά της γενιάς και της ηλικίας του-
να ξεχωρίσει
γιατί και πότε γιορτάζουμε
τις εθνικές επετείους.
Όταν οι ρεπόρτες τα ρωτούν στις παρελάσεις,
αυτά μπερδεύονται και τότε πολλοί κουνάνε αποδοκιμαστικά
το σοφό τους κεφάλι. 

Ο Χάρης ζει σ' έναν γρήγορο κόσμο
που διαρκώς αναπτύσσει μεγαλύτερες ταχύτητες
στην μεγαμηχανή του Eδώ και του Tώρα

Ζει τις στιγμές
ακρωτηριασμένες,
έτσι όπως περνάνε μέσα από τις οθόνες
χωρίς να έχουν παρελθόν
και δεν μπορεί να σκεφτεί το μέλλον

Ζει στην απλούστευση
του λόγου και του χρόνου
-που είναι φτώχεια και όχι απλότητα-
και δυσκολεύεται πολύ
να συλλάβει το συνεχές της ροής 
που λέγεται ζωή.

Μαθαίνει πολλά
αλλά δεν συγκεφαλαιώνει.
Ζει τον στον κόσμο του σήμερα,
έτσι όπως αυτός έκοψε τα χοντρά σκοινιά
και βρέθηκε να αρμενίζει ακυβέρνητος.

Για τον Χάρη ο χρόνος που έζησε ο Σοφοκλής ή ο Σολωμός
είναι μια κλειστή παρένθεση στα βιβλία των αρχαίων και της λογοτεχνίας,
που δεν συνδέεται με τίποτα πριν και τίποτα μετά,
που να φτάνει έως την δική του πραγματικότητα.
  Θα την κρατήσει για λίγο στην επιφάνεια της μνήμης του,
για την περίπτωση που εξεταστεί από τον καθηγητή των Ελληνικών
και θα την ξεχάσει αμέσως ως κάτι περιττό,
κατά τον ίδιο τρόπο που ξεχάσαμε να γράφουμε
με πνεύματα, υπογεγραμμένες, περισπωμένες και βαρείες.

Ο Χάρης είναι ένας 17χρονος που προσπαθεί
μέσα απ' αυτά
κι αυτά και τ' άλλα
να συλλάβει τον εαυτό του και την ζωή.

 Ο Χάρης, μια απ' αυτές τις μέρες, επισκέφθηκε το σπίτι του προπάππου του....



εκεί, βρήκε πολλές μικρές πετρούλες που με υπομονή
κάποιος είχε μαζέψει και ταιριάξει μεταξύ τους έτσι που να φτιάξει τους τοίχους....

άνοιξε την πόρτα, στο σκοτάδι 

ένα παράθυρο ήταν κλειστό 

ένα άλλο ανοιχτό, όπως συμβαίνει στα σπίτια 


το φως ορμούσε κάθετα απ' το ταβάνι

στους τοίχους είχε ζωγραφίσει και κρεμάσει η βροχή 
μια αυτοπροσωπογραφία της καθώς έπεφτε


ακαταστασία, όπως συμβαίνει στα σπίτια
με τους απρόοπτους επισκέπτες

 αν και έλειπε η νοικοκυρά, 
ήταν εμφανής η παρουσία της, ο νεροχύτης της, ο νυφιάτικος δίσκος της, 
η πιατοθήκη με το φτηνό κλαρωτό μουσαμά της, 
αν τον πετύχαινε εκεί θα ξαφνιαζόταν, θα έστρωνε κάπως τα μαλλιά της
και θα του έλεγε : κάτσε γιέ μου να σε τρατάρω μια ρακή

χρονιάρες μέρες....

 
 μπορεί και να επέμεναν να τον κρατήσουν 
για φαγητό το μεσημέρι

δεν ήταν όμως κανείς
ούτε ο νοικοκύρης ούτε η νοικοκυρά


 ήταν μόνο τα σημάδια τους : ένα μπουκάλι, ένα γυάλινο βαζάκι, παλιά παπούτσια των παιδιών, 


το διπλό τους κρεβάτι 
που χώνευε τα σώματα 
τον κάματο και τον έρωτά τους



Ο Χάρης περιπλανήθηκε στο φως

βγήκε στην αυλή

ο μισοασβεστωμένος τοίχος, το σάπιο ξύλο
η υγρασία της πρασινάδας στα πόδια του


η αποθήκη, το πυθάρι για το λάδι, ο στάβλος 



Κύριε των Δυνάμεων
με τους κορμούς, με τα κλαδιά, 
και με την αγριάδα Σου
πώς καταλύεις τα έργα των ανθρώπων!


Όταν ο Χάρης επισκέφθηκε το σπίτι του προπάππου του

 παραμονές Πρωτοχρονιάς του 2015


ίσως να κατάλαβε ότι είναι κάποιος που έρχεται από παλιά
και πάει κάπου μακριά στο μέλλον...




Ευχαριστώ την φίλη μου και ζωγράφο κ. Νίκη Στρατάκη, 
που -χωρίς, όχι δεύτερη, ούτε καν πρώτη σκέψη-
μου παραχώρησε την άδεια να χρησιμοποιήσω μερικές από τις εξαιρετικές της φωτογραφίες 
για να φτιάξω αυτό το μικρό λογοτεχνικό, στοχαστικό
αφιέρωμα.


Σχόλια

  1. Πολλή ωραία η εργασία σας αλλά είμαι 15 όχι 17.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος28/12/14, 9:15 π.μ.

    Καταπληκτικό, Ελένη, ευχαριστούμε και σένα και το Χάρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Χάρη,
    Μακάρι να είχα την ευκαιρία να σε γνωρίζω από κοντά! Δυστυχώς δεν σε ξέρω προσωπικά.
    Καλά κάνεις και με διορθώνεις...
    Πρόθεσή μου δεν ήταν να αναφερθώ σε σένα προσωπικά και στα πραγματικά δεδομένα που σε αφορούν... πώς θα μπορούσα άλλωστε να το κάνω αυτό, δίχως να συγκρουστώ με την συνείδησή μου;...
    Ήθελα μέσω εσού να συμβολίσω την γενιά σου και μέσα από την δική σου επίσκεψη να προβάλω κάποιους προβληματισμούς για το χρόνο, για τη ζωή και τον άνθρωπο που αφορούν όλους μας πέρα από γενιές και ηλικίες.
    Και θέλω να σ' ευχαριστήσω δημόσια που ΕΣΥ ήσουν η αφορμή για αυτή την έμπνευσή μου.
    Ευτυχώς που υπάρχει ο τρόπος της λογοτεχνίας και μας δίνει την ελευθερία που χρειαζόμαστε για να πούμε πράγματα και με άλλους τρόπους.
    Να είσαι καλά, να χαίρεσαι και να ζήσεις παληκάρι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο βλακας που απαντησε σαν Χαρης δεν ειναι ο Χαρης που ειναι στη φωτο ειναι ενας μαλακας και οχι ο ανηψιος μου Ελενιτσα

      Διαγραφή
    2. Ο Χαρης
      Άρχισε να φοιτά στο Τμήμα Φυσικής - Πανεπιστήμιο Κρήτης

      Διαγραφή
  4. Γεια σου Νίκη!
    Μπράβο στον Χάρη...έχει και τις δικές μου ευχές για την ζωή του, μαζί με αυτές των δικών του ανθρώπων που τον αγαπάνε...
    Δεν πειράζει για το άσχετο σχόλιο...

    Να είσαι καλά Νίκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός