Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_έντ(ρ)ομες νύχτες

  
Πιο πολύ και μέσα ακόμα
σ’αυτά που κάνω και που λέω κάθε μέρα
της νύχτας τις ώρες εγκυμονώ
Στο σκοτάδι εγώ ξυπνώ, 
εγώ φέγγω.
Και βλέπω καθαρά με ακρίβεια
μικροσκοπίου
σε ποια σημεία της ψυχής, 
σε ποιες γωνιές του νου μου
με το τρομαχτικό της βουητό,
η μέρα τεράστιο αχόρταγο έντομο
άφησε τ’ αυγά της
ελπίζοντας να εκκολαφθούν
μικρές όμοιες μέρες
τυφλές, υγρές και μαλακές
με σώμα άτριχο, άφτερο και γλοιώδες
και κει να μείνουν όσο χρειαστεί…

Τις νύχτες λοιπόν ανασύρω
τις μικρές σκουληκιασμένες μέρες
από τις κρύπτες τους
τις συνθλίβω με το νύχι του αντίχειρα
στο στερέωμα του μυαλού μου
σκουπίζω τα υπολείμματα
και φέγγω στις νύχτες μου
μικρούς λαμπρούς θανάτους
και λέω έτσι θα ζω τις μέρες μου.

Σχόλια

  1. Ανώνυμος24/11/14, 7:32 μ.μ.

    Επιλογές από τους Στοχασμούς, του Blaise Pascal:

    -Αν καθένας μας εξετάσει τις σκέψεις του, θα δει ότι όλες ασχολούνται με το παρελθόν ή το μέλλον. Σχεδόν ουδέποτε σκεφτόμαστε το παρόν ˙ και, αν το σκεφτούμε, σκοπός μας είναι να δανειστούμε το φως του για να προσπελάσουμε το μέλλον. Το παρόν δεν αποτελεί ποτέ σκοπό μας: το παρελθόν και το παρόν είναι μέσα μας ˙ μόνο το μέλλον αποτελεί
    σκοπό μας. Ως εκ τούτου, δε ζούμε ποτέ, αλλά ελπίζουμε να ζήσουμε ˙ και, προδιατεθειμένοι μονίμως να ευτυχήσουμε, είναι μοιραίο να μην το επιτυγχάνουμε ποτέ.
    - Ο άνθρωπος είναι ένα σύνολο από αντιθέσεις, που οφείλονται από τη μια μεριά στη θεία καταγωγή του κι από την άλλη στη κατάπτωσή του εξαιτίας της αμαρτίας. Είναι γεμάτος μικρότητα, αλλά και μεγαλείο. Γεμάτος δυστυχία, μα και ευτυχία. Δεσπότης των πάντων, και σκουλήκι της γης. Φορέας αληθειών και οχετός αβεβαιοτήτων. Είναι η δόξα, μα και η ατιμία του Σύμπαντος. Είναι χιμαιρικός και χαοτικός. Όλες αυτές οι αντιθέσεις αίρονται δια του Ιησού Χριστού.
    - Τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης εξηγούνται μόνο δια του υπερφυσικού χαρακτήρα του ανθρώπου.
    - Ο άνθρωπος είναι ένα δράμα σε τρεις πράξεις. Δημιουργία, πτώση, απολύτρωση.
    - Το μεγαλείο του ανθρώπου οφείλεται στο Θεό. Η κατάπτωσή του στον Αδάμ. Η σωτηρία του στον Χριστό.
    - Η ανθρώπινη φύση θέτει προβλήματα που μόνον η αποκάλυψη του Θεού μπορεί να τα διαφωτίσει. Χωρίς την αποκάλυψη του Θεού, ο άνθρωπος παραμένει ανεξήγητος και για τον ίδιο τον εαυτό του.
    - Μόνον ο Θεός μπορεί να κάνει κατανοητό τον άνθρωπο στον εαυτό του.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @Αγαπητέ φίλε,
    ευχαριστώ για το απόσπασμα από τους Στοχασμούς του Πασκάλ.

    Νομίζω ότι ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος και εφευρέτης και μαθηματικός υπήρξε μια ξεχωριστή περίπτωση μέσα στους διανοούμενους της εποχής του.
    Σ' αυτόν οφείλουμε την διάκριση (πραγματική κατά τη γνώμη μου) ανάμεσα στο Θεό των φιλοσόφων και τον Θεό του Αβραάμ.
    Ο ίδιος ο Πασκάλ ασπάσθηκε την ύπαρξη του Θεού του Αβραάμ.
    Κατά τη γνώμη μου εάν δεχθούμε την ύπαρξη του Θεού τότε αυτός δεν μπορεί παρά να είναι Ένας, είτε γι' αυτόν μιλάει ένας φιλόσοφος είτε ένας απλός πιστός.

    Λέει όμως και κάτι ακόμα πιο ουσιώδες : ότι δεν μπορούμε να αποδεσμεύσουμε την εξήγηση του ανθρώπου από την εξήγηση του Θεού. Κάτι που κάνουν οι επιστήμες στις μέρες μας, επιδιώκοντας η κάθεμιά έναν αναγωγισμό που να δικαιώνει τις υποθέσεις της και τα πορίσματά της. Έτσι, η ψυχολογία εξαντλεί και εξηγεί τον άνθρωπο στα πλαίσια των ψυχολογικών θεωριών, η βιολογία στα πλαίσια του γονιδιώματος κ.ο.κ.
    Όμως ποιός ξέρει να μας πει τι είναι τελικά ο άνθρωπος;
    Ο άνθρωπος είναι κάτι που διαρκώς γίνεται. Και μόνο στο τέλος θα πάρουμε την απάντηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός