Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ο μπάρμαν με τα παγερά μάτια

 


Το πλοίο της άγονης γραμμής κοντεύει να φτάσει στον τελικό του προορισμό και στο σαλόνι έχει πέσει βαριεστημένη ησυχία, ο επιβάτες έχουν ένα ύφος θρησκευτικής εγκαρτέρησης κι οι τηλεοράσεις παίζουν χαμηλόφωνα αυτό που παίζουν συνήθως οι τηλεοράσεις. Καλοκαίρι με τουρίστες και κουμπωμένα βλέμματα.
Και ξαφνικά θρυμματίζεται η ησυχία από δυνατό βήχα, γκούχου γκούχου παρατεταμένο από πνίξιμο. Αναστατώνονται οι επιβάτες, ανακαθίζουν στις θέσεις τους, βγαίνουν από την αναγκαστική ονειροπόληση της αδράνειας.
«Πιες λίγο νερό» συμβουλεύει κάποιος.
Βιαστικά ο άνθρωπός μας, ένας εύσωμος λίγο πλαδαρός, γύρω στα σαράντα - σαράντα πέντε, ωραιοπαθής με κόκκινο μπλουζάκι, άσπρο παντελόνι και μαλλιά του κομμωτηρίου, διασχίζει το σαλόνι με δυσκολία καθώς ο επίμονος βήχας τραντάζει το σώμα του. Φτάνει στο μπαρ και κάνει νοήματα για λίγο νερό.
«Μεγάλο μπουκάλι ή μικρό;», ρωτάει παγερά ο μπάρμαν.
Ο άνθρωπος μας πνιγμένος από το βήχα, κάνει νόημα με το χέρι, Ότι να είναι γκούχου γκούχου, φέρε μου λίγο νερό γκουχου γκούχου.
«Εβδομήντα λεπτά κύριε», λέει ασυγκίνητος ο μπάρμαν.
Σαστίζει το κόκκινο φανελάκι, δεν καταλαβαίνει.
«Το νερό, κάνει εβδομήντα λεπτά» του εξηγεί ο μπάρμαν με επίπεδη φωνή.
Ένας νέος καταιγισμός βήχα σαρώνει τον ταλαίπωρο επιβάτη, ψάχνει στο πορτοφόλι μου, ψαρεύει ένα εικοσάευρω.
«Τι είναι αυτό; Ψιλά δεν έχεις! Θα μου πάρεις όλα τα ψιλά, πώς θα δουλέψω!», αντιδρά παγερά ο μπάρμαν.
Ο επιβάτης σχεδόν στα πρόθυρα του σεληνιασμού, του κάνει απανωτά νοήματα που σε περίληψη σημαίνουν, «Πάρε το εικοσάευρω, γαμώτο, και κράτα τα ρέστα και δώσε μου επιτέλους το νερό!»
«Δεν τα κάνω εγώ αυτά τα πράγματα, δεν δωροδοκούμαι εγώ…» τον αποστομώνει ο μπάρμαν με τα παγερά μάτια και την επαγγελματική φωνή.
Τι να κάνει ο επιβάτης, ψάχνει για ψιλά, ενώ χτυπιέται σαν χταπόδι από τον ασυγκράτητο βήχα, αλλά πόσο προσεκτικά να ψάξει με τέτοιο βήχα, σκορπίζουν τα ψιλά εξαφανίζονται κάτω από τις πολυθρόνες. Συμμεριζόμενοι οι άλλοι το δράμα του, σκύβουν να βρουν τα ψιλά, να τον βοηθήσουν μπας και πάρει εκείνο το έρημο το μπουκάλι το νερό και καταλαγιάσει το βήχα του. Ο μόνος ασυγκίνητος παραμένει ο μπάρμαν και περιμένει υπομονετικά έχοντας το μπουκάλι με το νερό στο χέρι, το νερό της σωτηρίας.  
«Δώσε του το νερό ρε μπάρμαν και παίρνεις μετά τα λεφτά» προτείνει κάποιος.
«Όταν γίνεις εσύ μπάρμαν να το κάνεις έτσι, τώρα είμαι εγώ στο μπαρ και εγώ ξέρω ότι πρώτα παίρνω τα λεφτά κι ύστερα ότι δίνω ότι μου ζητήσει ο πελάτης και την καρδιά μου που λέει ο λόγος, αλλά πρώτα τα λεφτά!» το ξεκαθαρίζει άτεγκτος ο μπάρμαν.
«Ε, ας του αγοράσει κάποιος ένα μπουκάλι νερό του χριστιανού!» φωνάζει κάποια με κότσο σαν κορμό βελανιδιάς και στο μεταξύ ο πρώην ωραιοπαθής επιβάτης και νυν ήρωας του θεάτρου σκιών έχει γίνει μελιτζανής από το βήχα και από το ξεχασμένο τηλέφωνο ακούγεται μια αγωνιώδης φωνής να ρωτάει, «Τι έχεις πάθει Περικλή, τι έχεις πάθει Περικλή! Μίλησέ μου ρε Περικλέα θηρίο».
«Και γιατί δε του το αγοράζεις εσύ κυρά μου;» απαντάει κάποιος που μετράει για τρίτη φορά τα λεφτά του για να σιγουρευτεί ότι φτάνουν για να αγοράσει καφέ.
«Τι θέλεις κι ανακατεύεσαι;» λέει σκυθρωπά ο συνταξιούχος σύζυγος στον κότσο κι επιστρέφει στο σταυρόλεξο.
Και τότε ο δύσμοιρος Περικλής τραντάζεται όχι από βήχα πλέον, αλλά από σπασμό, κάνει ένα βήμα πίσω, κάνει κι ένα βήμα μπρος κι ύστερα, παίρνοντας μια στροφή γύρω από τον εαυτό του, σωριάζεται λιπόθυμος και του κόβεται ο βήχας.
«Ένα γιατρό, ένα γιατρό!», ακούγονται δυνατές κι ανήσυχες οι φωνές.
«Τι να τον κάνετε τον γιατρό; Τι πανικός είναι αυτός;» λέει ένας ψηλός που μόλις έχει μπει στο σαλόνι και δεν γνωρίζει την υπόθεση. «Κάνετε χώρο να ανασάνει ο άνθρωπος, δεν είναι τίποτα, με λίγο νερό θα συνέρθει, μπάρμαν φέρε γρήγορα ένα μπουκάλι νερό».
«Μικρό μπουκάλι ή μεγάλο, κύριε;»
«Δώσε ό,τι να είναι».
«Εβδομήντα λεπτά κύριε», λέει ο μπάρμαν με τα παγερά μάτια. 

πηγή : Γιάννης Ρεμούνδος.blogspot.gr
 

Σχόλια

  1. Ανώνυμος12/11/14, 12:30 μ.μ.

    ποοολύ πονεμένο το θέμα. πώς πολεμιέται τόση κοινωνική σκληρότητα, δεν γνωρίζω. προφανώς, ο μπάρμπαν, ένιωθε πολύ φοβισμένος για να φέρεται τόσο σκληρά. Δεν εξηγείται αλλιώς. μόνο ένας απίστευτα κακοποιημένος και τρομοκρατημένος άνθρωπος μπορεί να φερθεί τόσο άπονα (βάζω και τους λοιπούς ανάλγητους της ιστορίας, μέσα στον χαρακτηρισμό).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ αγαπητέ ανώνυμε.
    Όταν διαβάζω τέτοια κείμενα, λογοτεχνικά γραμμένα, δεν ξέρω πώς αλλά μου γεννιέται η εντύπωση ότι θέλουν να πουν πράγματα που δεν τα λένε στα ίσα.
    Σαν ένα μήνυμα να θέλουν να εκφράσουν, αλλά είναι τόσο λεπτεπίλεπτα υφασμένο μέσα στις λέξεις, σα να ζητάει την άδειά μας να εμφανιστεί μπροστά στα μάτια της ψυχής μας, και μόνο αν εμείς την δώσουμε τότε προβάλλει ένα κρυφό νόημα που μας αφορά άμεσα.
    Έτσι, με τις μικρές μου δυνατότητες κάθε φορά ρωτάω το κλασικό "τι θέλει να πει ο ποιητής;" ....
    Στην προκειμένη ιστοριούλα βρίσκω ότι αυτό που θέλει να πει είναι ότι όλοι μας ΚΑΙ ΕΝΝΟΩ ΟΛΟΙ ΜΑΣ, κάποιες φορές γινόμαστε τυφλοί απέναντι στον πόνο και στην ανάγκη του άλλου που σφαδάζει, γιατί εύκολα γινόμαστε δέσμιοι κάποιων, νοητικών υπερδομών ή κάποιων καθηκόντων, ενός "έτσι οφείλουν να είναι τα πράγματα" ή "έτσι πρέπει να κάνω τα πράγματα"...
    Τότε η νοητική τάξη κερδίζει έδαφος απέναντι στην πραγματική ύπαρξη.
    Γιατί συμβαίνει αυτό;
    Νομίζω ότι το λες στο σχόλιό σου, και σ' ευχαριστώ γι' αυτό. Είμαστε με κάποιον τρόπο ΟΛΟΙ κακοποιημένοι και τρομοκρατημένοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος12/11/14, 1:43 μ.μ.

    Στην πραγματικότητα Κακοποιούμε, δίχως να το γνωρίζουμε, οι ίδιοι τον εαυτό μας.
    Όταν δεν συγχωρούμε τους άλλους, Όταν "κρατάμε" την οποιαδήποτε κακία την οποία μας ήρθε από αυτούς. Έτσι σιγά-σιγά απομακρυνόμαστε από την αγάπη και την θέση της παίρνει ο φόβος στην καρδιά μας με όλες τις συνέπειες που συνεπάγοντε αυτού.

    ..."Τότε η νοητική τάξη κερδίζει έδαφος απέναντι στην πραγματική ύπαρξη" και προσπαθεί - μάταια - με ποίκιλους τρόπους, προφάσεις, δικαιολογίες και πολλά επιχειρήματα, να αναπληρώσει το κενό αγάπης.

    Έτσι γινόμαστε αντί ναός Θεού, ναός ειδώλων, σπήλαιο ληστών που μας κλέβουν. Που χρησιμοποιούν προς όφελος δικό τους ότι καλό μας έχει δωθεί προς όφελος δικό μας καθώς και άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος12/11/14, 6:18 μ.μ.

    " Στην πραγματικότητα Κακοποιούμε, δίχως να το γνωρίζουμε, οι ίδιοι τον εαυτό μας.
    Όταν δεν συγχωρούμε τους άλλους, Όταν "κρατάμε" την οποιαδήποτε κακία την οποία μας ήρθε από αυτούς. Έτσι σιγά-σιγά απομακρυνόμαστε από την αγάπη και την θέση της παίρνει ο φόβος στην καρδιά μας"


    Aνων. έχεις απόλυτο δίκιο με τα παραπάνω λόγια σου. Αν ΠΡΑΓΜΑΤΙ γνωρίζαμε το ΚΑΚΟ που κάνουμε στον ΕΑΥΤΟΝ μας, με την ΠΑΡΑΜΙΚΡΗ κακία (για συνειδητούς ή ασυνείδητους λόγους) που κρατάμε στους άλλους, προβάλλοντας επάνω σε εκείνους το κάθε σφάλμα και όχι στον εαυτόν μας, ΠΟΤΕ αυτό το κακό ΔΕΝ θα το κάναμε, επειδή θα ΚΑΤΑΝΟΟΎΣΑΜΕ ότι ΔΕΝ μας συμφέρει ΜΕ ΤΙΠΟΤΕ. ΔΕΝ συμφέρει Ούτε σε υλικό, ούτε και σε πνευματικό επίπεδο. Πλην όμως, παραμένουμε αθεράπευτοι ΕΓΩ-κεντρικοί μύωπες ΟΛΟΙ στην πλειονότητά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος13/11/14, 4:20 μ.μ.

    Υπαρχουν μεταξυ των ανθρωπων πολλα ειδη φιλιας και δεσμων.
    Πολλους τους εκανε γνωριμους μια απλη συναντηση και απο τοτε ,ανεπτυξαν φιλικες σχεσεις.Καποιοι αλλοι συνδεθηκαν ανταλλασσοντας αγαθα η και κανοντας μια αγοραπωλησια.Αλλοι δεθηκαν με στενη φιλια,εξ αιτιας της ομοιοτητας και των κοινων χαρακτηρο-λογικων στοιχειων που ειχαν.Καποιοι αλλοι δημιουργησαν εμπορικες σχεσεις η γνωρισθηκαν σε καποια συντεχνια η ακομα και στις σπουδες τους.
    Αυτη η συνυπαρξη μπορει να φερει και στις δυο πλευρες τοση ψυχικη ε-γγυτητα .
    Πολλες φορες ακομα και οι ληστες που ζουν σαν τα αγριμια μεσα στα βουνα και στα δαση αγαπουν τους συνεργατες τους.υπαρχει ακομα αλλο ενα ειδος αγαπης που προερχεται απο το φυσικο ενστικτο και απο τις συγγενειες αιματος!ειναι ο δεσμος που μας δενει με τα μελη της οικογενειας -μας.Αυτο το συναντουμε και στα ζωα,στα πουλια,στα οποια η φυ-σικη και στοργι-κη αγαπη τους τα ωθει στο να προστατευουν τη φωλια τους,τα μικρα τους!Αυτο δε μπορει να φθασει εως και του σημειου να θετουν και σε κινδυνο τον εαυτον τους!το ιδιο συμβαινει και σε ολο το ζωοβασιλειο
    1)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος13/11/14, 4:32 μ.μ.

    2)Αν και τα ζωα,εχουν ενα καποιο ειδους αγριο τροπο οταν υπαρχει κινδυνος,αυτα ειναι αγαπημενα ως επι το πλειστον μεταξυ τους και ζουν ειρηνικα χωρις να δημιουργουν προβληματα και αυτο εξ αιτιας της ιδιας καταγωγης τους και του δεσμου που προκειπτει απο αυτα!
    Ομως ολα τα ειδη αγαπης που ανεφερα,τα οποια συναντωνται αναμεσα στους καλους και στους κακους ακομα και στα αγρια ζωα,δεν μπορουν να διατηρηθουν εως το τελος..συχνα διακοπτονται λογω της αποστασης,της ληθης που φερνει ο χρονος,της ληξης μιας προφορικης συμφωνιας η της διεκπεραιωσης μιας εμπορικης συναλλαγης..Και γενικα αυτα τελειωνουν οταν παψουν να υπαρχουν λογοι συμφεροντων.Οι συνδεσμοι της αγαπης,αυτου του ειδους ακομα και απο συγγενεια δεν μπορουν να αντεξουν στον χρονο και ευκολα διαλυονται...
    Αναμεσα στις ποικιλομορφεςσχεσεις φιλικες που συναπτονται μεταξυ των ανθρωπων,υπαρχει μονο ενα ειδος το οποιο δεν μπορει ουτε και κινδυνευει να διαλυθει!!!
    ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος13/11/14, 4:46 μ.μ.

    3)
    Η σχεση αυτη δεν ειναι βασισμενη στις καλες σχεσεις η ΣΥ-ΣΤΑ-ΣΕΙΣπου εχει κανεις για καποιο προσωπο η στις περιστασιακες γνωριμιες και στις κοινες συμφωνιες...
    Ειναι η φιλια εκεινη που εδραιωνεται και και συντηρειται κει που υπαρχουν κοινα ενδιαφεροντα και αρετες!
    Αυτη τη φιλια θεωρω εγω [[[συνομιλια με τον αββα Ιωσηφ,Β`Τομος -αββας Κασσιανος]]]...
    Τη φιλια αυτη θεωρω εγω ΓΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ...ΦΙΛΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΡΟΟΠΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΔΙΑΤΑΡΑΞΕΙ....ΑΥΤΗ Η ΣΧΕΣΗ ΟΥΤΕ ΚΑΙ Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΙΑΚΟΨΕΙ...ΟΥΤΕ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΣ ΝΑ ΤΗΝ ΑΠΑΛΕΙΨΕΙ...ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΤΟΡΘΩΣΕΙ ΝΑ ΤΗ ΔΙΑΛΥΣΕΙ.
    ΣΕ αυτη τη σχεση υπαρχει η αληθινη και αδιασπαστη αγαπη,η οποια αυξανει με την τελειοτητα και την αρετη που ειναι ισοβαθμη και στους δυο φιλους!
    Καποιοι,ξεκινησαν με ολες τις δυνατες προδιαγραφες μια φιλια,που αν και βασισμενη στην αγαπη Του Χριστου,εντουτοις δεν μπορεσε να εδραιωθει και να διατηρηθει αδιαπτωτη.το ξεκινημα μπορει να ηταν καλο ,μα στην πορεια δεν εδειξαν ισοβαθμο ζηλο,ωστε να παραμεινουν σταθεροι στον στοχο τους.η φιλια τους αυτη ηταν απο εκεινες που δεν διαρκουν για πολυ χρονο,γιατι την αγαπη τους δεν την ετρεφε και δεν την συντηρουσε η αρετη και των δυο,αλλα την κρατουσε ζωντανη η υπομονη και η τααπεινωση του ενος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος13/11/14, 5:06 μ.μ.

    4)
    Μια τετοια φιλια,ΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟΨΥΧΗ ΚΑΙ ΑΚΟΥΡΑΣΤΗ ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΙΧΝΕΙ,ΟΜΩΣ ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΜΟΝΟΝ Ο ΕΝΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΜΟΝΗ ΤΟΥ,ειναι καταδικασμενη να πεθανει.
    Και αυτο εξ αιτιας της μικροψυχιας του αλλου.
    Γιατι,οσο και αν υπομενουν οι δυνατοι με ζηλο και σταθεροτητα τις ακαταστασιες των αδυνατων-οι οποιοι οραματιζονται την τελειοτητα χωρις να καταβαλλουν γι αυτο κανενα τιμημα- δεν προκειται ποτε να φθασουν στην τελεια αγαπη.(απαντηση στον ανωνυμο τις 12/11 βαλτε και την ωρα για να απεθυνθουμε)...
    Η αγαπη δεν μπορει να διατηρηθει παρα μονον μεταξυ εκεινων που εχουν τον ιδιο σκοπο,την ιδια θεληση,[το ιδιο Πνευμα]και που συμφωνουν η αρνουνται με ομογνωμια καποια πραγματα...
    Αν επιθυμειτε να διατηρησετε τη φιλια ζωντανη απαλλαγειτε [ωραια συμβουλη για ολους -μας]απο τα παθη σας και κατοπιν εχοντας τον ιδιο σκοπο,ζησετε με ανδρειο φρονημα,οικοδομηθητε με δεσμους ΑΔΕΛΦΙΚΟΥΣΚΑΙ,να αναλογιζεσθε το πανευφροσυνο ψαλμικο που ο Προφητης ελεγε....................
    ''Ποσο ωραι ειναι και ποσο ευχαριστο να κατοικουν μαζι οι αδελφοι.ψλμ132-1)
    Δεν θα ωφελουσε σε τιποτα να ειμαστε ενωμενοι και να εχουμε διαφορετικο τροπο ζωης και διαφορετικες επιδιωξεις.αντιθετα εκεινους που στηριζονται στον κοινο αγωνα για την αρετη εν Πνευματι Αγιω,δεν θα τους χωριζαν ουτε οι τοποι ουτε και οι αποστασεις.Οι κοινοι στοχοι και οι πνευματικες επιδιωξεις,συντηρουν την αδελφοσυνη.Οπου ομως ,υπαρχουν αντιθετες ροπες ,δεν μπορει να διατηρηθει ειρηνη πνευματικη.
    ----
    Ομιλουμε για την ολοκληρωμενη φιλια βεβαιως και ο αγιος μας ανοιξε καποιο μονοπατι προκειμενου να συνεχισουμε την πορεια μας.
    Καλο βραδυ!π

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @π.
    Πολύ ενδιαφέρων προβληματισμός για την φιλία και τους δεσμούς της.
    Δυστυχώς αγαπητή/έ π. δεν μπορώ να βάλω ώρα στα σχόλια. Το έχω ψάξει. Δεν ξέρω πώς γίνεται ή δεν έχει το δικό μου πρόγραμμα δημοσιεύσεων τέτοια επιλογή. Εάν γνωρίζεις θα σου ήμουν υπόχρεη εάν με βοηθούσες σ' αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος14/11/14, 3:37 μ.μ.

    Δεν γνωριζω ...εχω μια φιλη φιλολογο ,η οποια μιλα στα παιδια με πνευματικο τακτ και ο,τι παρουν.Αν παλι εχεις θεμα που μπορουμε να εκφρασουμε τη γνωμη μας ,βεβαιως γιατι οχι!
    Η ανταλλακτικοτητα αποψεων ειναι καλο.
    Οποτε μπορω θα σχολιαζω και ευχαριστω γιατην τιμη..π

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός