Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Καζαντζάκης - Μαρινάκης, σημειώσατε "πιάσαμε πάτο"






Το Δελτίο Τύπου, η υποδοχή, οι δηλώσεις των δύο πλευρών, το σκηνικό, οι ανταλλαχθέντες ασπασμοί, ένα κόκκινο κασκόλ του Ολυμπιακού, οι χειραψίες, οι κάμερες,  το περιεχόμενο και η μορφή (που λένε οι άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού) όλα, θύμισαν το ευτυχές τέλος που έχουν συχνά πυκνά οι διαπραγματεύσεις για την απόκτηση - μεταγραφή κάποιου ποδοσφαιρικού αστέρα. Δηλαδή μια οικονομική συναλλαγή διανθισμένη με λόγους περί της δόξας και της ιστορίας της ομάδας, περί του μέλλοντος, των ελπίδων και των στόχων της ομάδας, περί της μεγάλης προσφοράς και της ευθύνης των παραγόντων και δη του ιδιοκτήτη της ομάδας.
Όλοι έκαναν αυτό που διδάχθηκαν και πολύ καλά γνωρίζουν να κάνουν:  
Οι υπεύθυνοι του Μουσείου, αφού "κτύπησαν πόρτες" (δηλαδή;), όπως είπε ο κ. διευθυντής,  μπόρεσαν να λύσουν, επιτέλους, τα πρακτικά προβλήματα λειτουργίας, προκειμένου,  το Μουσείο (και ο ίδιος φυσικά)  να συνεχίσει να παράγει έργο ...
Ο κ. Μαρινάκης να ενισχύσει την θέση του στην τοπική, ελληνική και διεθνή αγορά, το μέγεθός του στον κόσμο των επιχειρήσεων,  αφού να αναγορευθεί σε  προστάτη - εκτιμητή (όπως ο ίδιος πολλές φορές ανέφερε στο λόγο του) του έργου του Ν.Καζαντζάκη.
Οι τοπικοί παράγοντες (βουλευτές, επιχειρηματίες, διασημοι αοιδοί, η τοπική κοινωνία που λέμε) να  προβληθούν στα μμε, εμπλουτίζοντας το αρχείο των φωτογραφιών τους που θα τους χρειαστεί σε επόμενη ευκαιρία διεκδίκησης δημόσιου αξιώματος,  και να τονίσουν την θέση τους στο τοπικό ασυνείδητο.

Έτσι, φτάσαμε ως εδώ. 

Έτσι, ό,τι δεν θα μπορεί πλέον να λειτουργεί, λόγω χρεών, θα αποκτά "προστάτη", θα πουλιέται. Ο δρόμος είναι στρωμένος από όλους αυτούς που χαρωπά έλαβαν μέρος στην έξοχη αυτή δημοσιοσχετίστικη και επιχειρηματική διοργάνωση. 
Ο κόσμος μπορεί να κοιμάται ήσυχα στον καναπέ του. 
Το Μουσείο Καζαντζάκη θα συνεχίσει το "έργο" του. Το ποιό είναι αυτό το έργο; είναι ένα άλλο τεράστιο θέμα, για το οποίο όμως σε κανέναν από εμάς δεν πέφτει λόγος,  εμείς θα συνεχίσουμε να είμαστε οι καταναλωτές του έργου του και των επιλογών του Δ.Σ. του κάθε Μουσείου και των φιλανθρωπιών του κάθε επιχειρηματία. 
Έτσι, και το Πανεπιστήμιο θα συνεχίσει το έργο του. 
Το Σχολείο θα συνεχίσει το έργο του. 
Το Νοσοκομείο θα συνεχίσει το έργο του.
Όλα θα συνεχίσουν να πορεύονται ίδια και απαράλλακτα κι όμως τόσο ξερά και ξένα, τόσο ψεύτικα,  τόσο εμπορικά, τόσο πουλημένα, μουσειακά και ανίκανα να εμπνεύσουν τον οποιοδήποτε με την ουσία της ύπαρξής τους, δεσμευμένα  με συμβόλαια και παραγωγικότητες, τόσο συμβατά με το πνεύμα της εποχής μας.
Έτσι φτάσαμε ως τον πάτο. 

Κάποιοι όμως θα λείπουν: 
Θα λείπουν αυτοί που έλειπαν και από την συγκεκριμένη εκδήλωση, αυτοί που δεν παράγουν τίποτα "χρήσιμο" : 
Οι άνθρωποι του πνεύματος, οι απλοί δάσκαλοι και οι καθηγητές του Σχολείου και του Πανεπιστημίου, θα λείπουν οι καλλιτέχνες όπως ο Ross Daly (δες χθεσινή δήλωση) θα λείπουμε όλοι εμείς οι φτωχοί άνθρωποι, οι μη αναγνωρίσιμοι που όμως μέσα στα κοιτάσματα της ελληνικής ψυχής μας ο λόγος του Καζαντζάκη, είναι θεμέλιο ανήσυχο και περήφανο.


Δύο Υστερόγραφα και Ενας Επίλογος :
1. Ας μην σπεύσουν να πουν ότι οι "χορηγίες" ήταν μια αρχαιοελληνική παράδοση, την οποία διάφοροι επιχειρηματίες, σούπερ μάρκετ, σουβλατζίδικα, μάντρες οικοδομικών υλικών κλπ.απλώς συνεχίζουν, πιστοί στο αρχαιοελληνικό πνεύμα!!!.... Είναι τουλάχιστον άστοχο και ανιστορικό το επιχείρημα. Ουδεμία σχέση έχουν οι χορηγίες των πλούσιων Αθηναίων προς την πόλη και τους συμπολίτες μέσα στο πλαίσιο της λειτουργίας της Εκκλησίας του Δήμου και των αρχόντων που άλλαζαν ανά 30 ημέρες με κλήρωση, με τις χορηγίες στον μετα-καπιταλιστικό κόσμο της χρηματιστηριακής και τραπεζικής ζούγκλας όπου κανείς δεν γνωρίζει κανέναν και όλα είναι άυλες και αδιαφανείς συναλλαγές. Είναι διαφορετικό πράγμα οι χορηγίες σε μια πόλη που την ίδια ιστορική περίοδο άνθισαν τα γράμματα (φιλοσοφία, ρητορική, ιστορία, ποίηση, θέατρο, γλυπτική, αρχιτεκτονική) και οι καθημερινές συζητήσεις και οι προβληματισμοί στην Αγορά μεταξύ και των απλών ανθρώπων ήταν "τι είναι το Αγαθό;", "πώς πρέπει να ζει ο άνθρωπος;" και διαφορετικό πράγμα οι χορηγίες σε μια χώρα της δουλικότητας, της καταστροφής της γλώσσας, της βόλεψης, της ανεργίας, της μιζέριας, της κατάθλιψης, της αποσάθρωσης της σκέψης, της αναξιοκρατίας, της κλεψιάς, της παραπληροφόρησης, των μμε. 
Ο εφοπλιστής και ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού κ. Βαγγέλης Μαρινάκης.

2.  Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου,  μια αίθουσα του Μουσείου θα ονομαστεί "Μιλτιάδης Μαρινάκης", προς τιμήν τον πατέρα του Β.Μαρινάκη που ξεκίνησε από το Ηράκλειο ως ένας μικρός επιχειρηματίας. Κι εγώ ρωτάω : Από πότε οι μικροί επιχειρηματίες που ξεκινούν από κάπου.... δικαιούνται να μνημονεύονται (ως τέτοιοι, μικροί επιχειρηματίες) δίνοντας το όνομά τους σε ένα μουσείο Τέχνης, Λογοτεχνίας ή Ποίησης; Εάν το δικαιούνται, θα πρέπει η ονοματοθεσία αυτή και οι λόγοι της να γίνονται αντικείμενο ξενάγησης και ενημέρωσης των μαθητών που θα επισκεφθούν το μουσείο, αύριο μεθαύριο και οι δάσκαλοι - καθηγητές να ενημερώνουν σχετικά.... 
Τι ιλιγγιώδης πτώση!!


Επίλογος
Θα ήταν προτιμότερο το Μουσείο Καζαντζάκη, να κλείσει παταγωδώς λόγω χρεοκοπίας. Η είδηση να παίξει παντού, εν μέσω καλοκαιριού, στη λεβεντογέννα Κρήτη και  την μέρα του κλεισίματος να γίνει μια μεγάλη συναυλία κρητικής μουσικής.
Θα ήταν προτιμότερο, τιμιώτερο και ηρωικότερο, θα ήταν ένα παράδειγμα αναμέτρησης με ό,τι κυβερνάει αυτόν τον τόπο,  παρά το όποιο πνευματικό έργο του Μουσείου να προσδεθεί στο εξής (συμβόλαιο 10 ετών) με τα ναυτιλιακά, ποδοσφαιριστικά και λοιπά συμφέροντα....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός