Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_επίκαιρο σχόλιο : ο θυμός της φωτιάς


ὕβριν χρὴ σβεννύναι μᾶλλον ἢ πυρκαϊήν.

είναι πιο αναγκαίο να σβήνει κανείς την ύβρη παρά την πυρκαγιά
Ηράκλειtος, (απ. 43, D-K)



"Αυτή η φωτιά είχε θυμό"... Αυτό ήταν το πιο καίριο που άκουσα να λέγεται από κάποιον άνθρωπο, αυτές τις μέρες.


Αυτό το οποίο έθεσαν οι φοβέρες φωτιές στην Αττική με τα τόσα θύματα, ήταν το πρόβλημα του πολιτισμού του ευδαιμονισμού.
Ο ευδαιμονισμός εδώ δεν έχει καμία σχέση με την έννοια του ευδαίμονα βίου που βρίσκουμε στον Αριστοτέλη.
Ο σύγχρονος ευδαιμονισμός, έχει αντικαταστήσει την παλαιότερη αίσθηση παντοδυναμίας του υποκειμένου, διότι πλέον παντοδύναμος είναι μόνο ο απρόσωπος παγκοσμοποιημένος καπιταλιστικός κόσμος και οι μηχανισμοί του και όχι τα άτομα. Ο σύγχρονος ευδαιμονισμός   καλλιεργείται πάνω στην ψευδαίσθηση του "είμαι καλά", που είναι ένα ατομικό ψυχολογικό επίτευγμα, με την σημασία του "νιώθω καλά" , το οποίο έχει αποκτήσει υπαρξιακή βαρύτητα και αξία, κάτι σαν το "νιώθω καλά, άρα υπάρχω".  Πράγμα που σημαίνει ότι κάνω τα πάντα για να "νιώθω καλά" και να "περνάω καλά". Μαθαίνω από πολύ νωρίς, ότι μου αξίζει να περνάω καλά και υπάρχει κάτι σαν υποχρέωση του σύμπαντος και των άλλων να με κάνουν να νιώθω καλά. Εάν δεν νιώθω καλά τότε αυτός είναι λόγος για να  αλλάξω σύζυγο, πάροχο κινητής τηλεφωνίας, σούπερ μάρκετ που κάνω τα ψώνια μου, ξενοδοχείο που κάνω τις διακοπές μου, τους φίλους μου, τον ψυχοθεραπευτή μου κ.ο.κ. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος εκεί έξω που είναι έτοιμος στα γρήγορα να με κάνει να νιώσω καλά....γιατί "σας αξίζει", όπως λέει μια γνωστή διαφήμιση. Έτσι, από τον υπάλληλο υποδοχής στην ρεσεψιόν κρατάω μόνο το χαμόγελό του, όλον τον άλλο τον πετάω, δεν με ενδιαφέρει. Τον πόνο που νιώθω στις αρθρώσεις, τη κούραση που εκδηλώνει το σώμα και το μυαλό μου, τα θεωρώ εμπόδια που με κάνουν να νιώθω άσχημα, διότι μειώνουν τις επιδόσεις μου και την απαίτησή μου να νιώθω καλά, οπότε καταφεύγω σε σκευάσματα ενίσχυσης και super foods. Μαθαίνω ότι η τελειότερη μορφή του φαγητού είναι κάποια γκουρμέ παρασκευή και οι διασκεδαστές σε μια εκδήλωση, από τα πανηγύρια έως τους γάμους και τα βαφτίσια, οφείλουν να με κάνουν να "περάσω καλά".  Η συντριβή ή η λύπη που νιώθω επειδή έχασα κάποιον ή κάτι, είναι απαγορευμένα συναισθήματα, οπότε καταφεύγω σε αντικαταθλιπτικά για να νιώσω καλύτερα.... κ.ο.κ. Όλα πρέπει να με κάνουν να νιώθω καλά και να περνάω καλά. H προσταγή αυτή επιβάλλεται πάνω στο είναι μου και ο εαυτός μου συρρικνώνεται στο αυτοματοποιημένο μοντέλο 0-1, όπου 0   "δεν νιώθω καλά" και 1   "νιώθω καλά", χωρίς καμία δυνατότητα επεξεργασίας και σύγκλισης αυτών των δύο καταστάσεων. Μάλιστα, αυτή η αυτοματοποίηση γίνεται γιατί "σας αξίζει"...

Γιατί όμως "σας αξίζει"... τι κάνατε για να "σας αξίζει";
Ο σύγχρονος ευδαιμονισμός είναι το καταφύγιο του μεταμοντέρνου ανθρώπου και έρχεται ως ανταμοιβή της υποταγής και της ομοιομορφίας που επιβλήθηκε στα σώματα και στις σκέψεις και οι άνθρωποι αποδέχθηκαν, ως την μόνη δυνατότητα. Ο ευδαιμονισμός λέει : Αυτό κάνατε για να "σας αξίζει", γίνατε μάζα. Μια μάζα σκυμμένη, ελεγχόμενη σε κάθε λεπτομέρεια, τυποποιημένη από την στιγμή της γέννησης έως το θάλαμο του νεκροτομείου, παρακολουθούμενη και μετρήσιμη σε κάθε εκδήλωσή της, που θέλει μόνο "να περνάει καλά"...
Έχω ξαναπεί ότι ο διαφημιστικός λόγος, αυτός ο λαϊκός λόγος όπου αποτυπώνεται το επιθυμείν του σύγχρονου ανθρώπου, είναι ο σύγχρονος λόγος του πολιτισμού μας. Δύο οι προϋποθέσεις αυτού του λόγου : η ομοιομορφία της μαζικής κατανάλωσης και η ανταμοιβή της ιδιωτικής ικανοποίησης της επιθυμίας. Αυτή η εκτός ορίων επιθυμία που καταναλίσκει τα πάντα και αφορά όλη την φαντασίωση του ευδαιμονισμού της σύγχρονης κοινωνίας, έχει ως αποτέλεσμα τις "φυσικές καταστροφές" , που πράγματι εκδηλώνονται με θυμό ως αποτέλεσμα της ύβρεως, όχι μόνο απέναντι στο φυσικό περιβάλλον που υποτάχθηκε, αλλά και στην ανθρώπινη ύπαρξη που εξαχρειώθηκε.

Στην περίπτωση της χώρας μας, η εκτός ορίων επιθυμία συνάντησε  την καλλιεργούμενη εδώ και δεκαετίες  από διάφορα συνάφια, ψυχική, διανοητική και πνευματική ανωριμότητα ενός ολόκληρου λαού, έγινε διάλυση, μετά χυδαιότητα και τέλος ένας εκτός κάθε ελέγχου παραλογισμός.  

Σχόλια

  1. Ανώνυμος28/7/18, 12:48 π.μ.

    Από τα καλύτερα κείμενά σας, κ. Ραβάνη. Σας ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός