Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_εκτός από τους Flinstones υπάρχει και η "αρχή της χάριτος" των φιλοσόφων





Υπάρχει στην Φιλοσοφία η λεγόμενη "αρχή της χάριτος ".
Και επειδή η Φιλοσοφία είναι ένας ατελείωτος διάλογος [για πολλούς απλώς ένα χα(ζ)σομέρι]  που βάλθηκαν να κάνουν οπωσδήποτε οι άνθρωποι μη κωλυόμενοι ακόμα και από τον θάνατό τους, η εν λόγω "αρχή" έχει μια κάποια αξία.
Τι λέει αυτή η αρχή;
Σε ελεύθερη περιφραστική απόδοση: δώσε στον φιλοσοφικό σου αντίπαλο το καλύτερο επιχείρημά του, μετά ανάπτυξε το δικό σου.

Θα μπορούσε αυτή η αρχή να ήταν μια καλή αρχή όχι μόνο για τους πάσης φύσεως διαλόγους, αλλά και για τον κατ'εξοχήν διάλογο, της σκέψης που σκέφτεται το αντικείμενό της, αλλά ας μην πάμε στα βαθιά.

Για να εξηγήσω λίγο την "αρχή της χάριτος", θα πω ότι είναι το αντίθετο της "αρχής του ξεσχίσματος", βάσει της οποίας συνομιλούμε σε όλη την κλίμακα, από το κοινοβούλιο έως τα πάνελς και από το φειςμπουκ έως τον πάγκο της λαϊκής αγοράς.
Στον πυρήνα της "αρχής του ξεσχίματος", βρίσκεται η απεγνωσμένη πεποίθηση ότι εμείς κατέχουμε την μόνη αληθινή Αλήθεια, όπως ένας παραγωγός στην λαϊκή κατέχει τα πιο ζουμερά πορτοκάλια ή τα πιο φρέσκα αγγούρια.  Ή όπως στους Flinstones, η συμπαθής φιγούρα του Fred κραδαίνει το φαλλοειδές  προϊστορικό της ρόπαλο και το καταφέρει  με δύναμη επί της κεφαλής του γείτονα της απέναντι σπηλιάς.
Κάπως έτσι μου φαίνονται οι "αλήθειες" που γνωρίζουν κάποιοι, ενώ οι " άλλοι" είτε  βρίσκονται στον βόρβορο της πλάνης είτε ειναι "πληρωμένοι χαφιέδες" είτε "όργανα της αντίδρασης" κλπ. [Παρένθεση: κάθε φορά που ακούω ή διαβάζω τέτοια, θέλω να πω ένα : "Ε, και;", δηλαδή εάν αφαιρέσουμε τους χαρακτηρισμούς και τις πολεμικές ιαχές, τι το προσλήψιμο μένει τελικώς;]

Αντίθετα η "αρχή της χάριτος" των φιλοσόφων έχει στον πυρήνα της την ίδια την Χάρη. Ξεκινάει δηλαδή νιώθοντας ήδη, εκ των προτέρων, ότι η Χάρη, όπως και η Αλήθεια, δεν είναι κάτι ενικό. 
Είναι κάτι προσωπικό, κάτι που υποστασιοποιείται σε ένα πρόσωπο αλλά η ουσία της είναι η πολλαπλότητα και η διαθεσιμότητα .
Έτσι,  ο φιλόσοφος άνθρωπος ήδη από την διατύπωση του φιλοσοφικού του λόγου οφείλει να ομολογεί ως πεδίο δράσης της Χάριτος. Σε άλλη περίπτωση είναι απλώς φορέας μιας ιδεολογίας, η οποία είναι υποχρεωμένη ως εμμένουσα στις ιδεολογικές της αρχές,  να διαγκωνίζεται για μια θέση στο τοπίο των ανθρώπινων πραγματικοτήτων.

Πώς λειτουργεί η "αρχή της χάριτος";
Η "αρχή της χάριτος" στην Φιλοσοφία,  αναγνωρίζει τον φιλοσοφικό στοχασμό ως ένα ανθρώπινο εγχείρημα, που πραγματοποιείται από ανθρώπους με τα μέσα και τους περιορισμούς που ως άνθρωποι έχουν. Ως εκ τούτου είναι ένα επίπονο κατόρθωμα -  και όχι μια ξαφνική αποκάλυψη, ένα κεραυνοβόλημα- που πραγματώνεται μέσα στην περιορισμένη ζωή ενός ανθρώπου (του φιλοσόφου) με όλες τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις και τις φθορές που η ζωή προτάσσει. Υπόκειται στην ιστορική συνθήκη και το λεξιλόγιο της εποχής του, καθώς και στην αποθησαυρισμένη ως εκείνη την στιγμή, γνώση της ανθρωπότητας.
 Αυτά όμως είναι που καθιστούν την "αρχή της χάριτος" στην Φιλοσοφία μια υποδειγματική αρχή, γιατί, όλα αυτά που ανέφερα, μαζί με την ιστορία της ζωής του φιλοσόφου, ρίχνονται ως περατά στην αναμέτρηση με το άπειρο.
Μήπως όμως αυτή δεν είναι η αναμέτρηση - ένταση που διαπερνά και παράγει όλα τα νοήματα (τέχνη, γνώση, ποίηση, ηθική, πολιτική, ατομικές και συλλογικές ταυτότητες);

Έτσι, λοιπόν,  όταν οι φιλόσοφοι μιλάνε μεταξύ τους, μέσα στους αιώνες, και για να γίνει δυνατή μια συνομιλία καθόλου, οφείλουν, ως φιλόσοφοι,  να ανασυγκροτήσουν το καλύτερο επιχείρημα του αντιπάλου τους, να μην σταθούν σε πιθανά λογικά κενά ή μικροσφάλματα, να μην "πνίξουν" το επιχείρημα στις ατέλειες του, αλλά να τις διακρίνουν.
Στόχος δεν είναι ο ευτελισμός ή η εξαφάνιση του αντιπάλου, γιατί το εγχείρημα της Φιλοσοφίας δεν το θρέψανε ισοπεδωμένοι ή χαμερπείς άνθρωποι, αλλά πνεύματα που είχαν κάτι μεγαλειώδες και τις περισσότερες φορές κάτι τραγικό' και γιατί η Φιλοσοφία δεν δογματίζει αλλά αρθρώνεται.

Αφού, λοιπόν, καταβληθούν όλοι οι κόποι για να φανεί το επιχείρημα (ή η θεωρία) μέσα στο φως της δικής του (της)  αλήθειας, κι αφού μέσα από προσπάθειες γίνει δυνατή μια τόσο ριζική οικειοποίηση του "άλλου",  τότε και μόνο τότε μπορεί να ασκηθεί η φιλοσοφική κριτική, να κατατεθεί ένα αντίθετο ή συμπληρωματικό επιχείρημα/θεωρία.
Τότε έχουμε μια σοβαρή, ουσιαστική και δυνάμενη κάτι να προσφέρει στο είναι των ανθρώπινων υποθέσεων, Φιλοσοφία.

Μπορεί αυτά να ηχούν παράξενα και ανεδαφικά, θα το πάω όμως ακόμα παραπέρα:
Η "αρχή της χάριτος" είναι μια αρχή που θα αναγκαστούμε να ανακαλύψουμε στο άμεσο μέλλον,  γιατί εκτός από τις δυσκολίες που θα έχουμε στον μεταξύ ημών και υμών διάλογο, θα βρεθούμε και στην δυσάρεστη θέση να διαπιστώσουμε ότι το να κουβαλάει ο καθένας ένα ρόπαλο, δεν είναι ο πιο σοφός τρόπος για να ζει.







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός