Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ένα στοιχείο

Όλοι είδαμε την φωτογραφία του νεογέννητου στις λάσπες της Ειδομένης.
Από χθες έχω δει και ακούσει τόσα πολλά σε ειδήσεις και εκπομπές.
Για μένα είναι η αποτύπωση της απόλυτης και απροϋπόθετης  υπόσχεσης.
Είναι η πρωταρχική (αλλού το είπα πρωτεϊκή) είσοδος της δυνατότητας μιας νέας αρχής στον κόσμο μας.
Το γεγονός της γέννησης ενός βρέφους  και το φωτογραφικό του αποτύπωμα, μπορεί επάξια να συμβολίσει την πραγματικότητα που κομίζουν τα μετακινούμενα πλήθη των ανθρώπων που ονομάστηκαν στις παρούσες συνθήκες, μετανάστες ή πρόσφυγες ή ο, τιδήποτε άλλο.

Η Ευρώπη - και εννοώ  με αυτό  όλον τον  κόσμο , στο ανατολικό ή στο δυτικό ημισφαίριο, που στοιχίζεται πίσω από αυτό το κυρίαρχο πρότυπο και εννοώ τόσο τα εκατομμύρια των πολιτών της όσο και τους κυβερνώντες- κλείνει τα σύνορά της και υψώνει φράχτες,  ξεκάθαρα πλέον, όχι γιατί δεν μπορεί να απορροφήσει αυτούς τους ανθρώπους ούτε γιατί μια ενδεχόμενη εισδοχή θα σήμαινε κάποια πολιτισμική αλλοίωση ούτε γιατί φοβάται πιθανή τρομοκρατική ενέργεια. Οι φράχτες εμποδίζοντας την είσοδο των μεταναστών, αρνούνται την παραπάνω δυνατότητα...

Το προκλητικό στοιχείο  που κομίζει κάθε ένας από τους μετανάστες και που τους διαφοροποιεί από τους πολίτες της απανταχού Ευρώπης,  δεν είναι η φτώχεια τους, πάμφτωχοι υπάρχουν παντού από την Ινδία έως την Βραζιλία,  ούτε η απελπισία τους, περισσότερο απεγνωσμένοι άνθρωποι υπάρχουν π.χ. στη νέα Υόρκη.
Το προκλητικό στοιχείο είναι η μοναδική δυνατότητα των ανθρώπων,  να κάνουν μια νέα απρόβλεπτη αρχή με την είσοδο( - γέννα ) τους στον κόσμο.
Η απαίτηση για μια νέα αρχή είναι αυτό που λένε οι ίδιοι, όταν μιλάνε. Κι  αυτό αρνείται με τρόμο η Ευρώπη, προβάλλοντας διάφορους λογικοφανείς λόγους: δηλαδή την πρωτεϊκή ικανότητα των ανθρώπων-που εμπεριέχεται σε κάθε επανάσταση από την εποχή του Σπάρτακου- να σπάνε τους κύκλους.
Η ικανότητα αυτή είναι που βγάζει τον άνθρωπο από την ζωώδη του κατάσταση, πολιτισμένη εκδοχή της οποίας, αλλά όχι γι'αυτό λιγότερο ζωώδης, αποτελεί η μαζική κοινωνία, όπου και όπως αυτή υφίσταται.

Ο λόγος της άρνησης της εισόδου, τα κλειστά σύνορα,   η οποία δεν έχει μόνο οικονομικά ή άλλα χαρακτηριστικά αλλά βαθιά δομικά και που συνεπαίρνει  με την φασίζουσα ή ανοιχτά φασιστική και ρατσιστική ρητορική της, μεγάλες μάζες Ευρωπαίων, είναι ότι ο μεταμοντέρνος άνθρωπος  στηρίζει την ζωή του και την πολιτεία του, σε μια νεο-παγανιστικού τύπου αναπόδραστη κυκλικότητα την οποία κανονίζουν και διευθετούν παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές δυνάμεις. Με την τύχη και τον τυφλό επιτελεστικό χαρακτήρα  αυτών των δυνάμεων είναι συνδεδεμένα, με  ισχύ  φυσικών δεσμών,  οι επενδύσεις, τα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά προγράμματα, τα πακέτα διακοπών και τα πάσης φύσεως δάνεια  εκατομμυρίων δυτικό Ευρωπαίων και Αμερικανών.
Η άρνησή τους είναι η εκδήλωση της βαθιάς κοινωνικής  παρακμής στην οποία βρίσκονται.
Αντίθετα,  όπου και όταν στην στραπατσαρισμένη, λοιδορούμενη και ζητιάνα χώρα μας εκδηλώνεται,  με την μορφή της διάσωσης στο Αιγαίο ή της αλληλεγγύης στην Ειδομένη, η -άνευ δικαιολογήσεως- πίστη στην πρωτεϊκή ικανότητα του ανθρώπου να ξεκινάει καινούργια πράγματα (αλλού το είπα "βάδην"), φυλάσσεται ο σπόρος μιας νέας ακμής, μιας άνοιξης...

...Το λυπηρό, δεν μπορώ τώρα να βρω άλλη μικρή και ωραία λέξη, είναι ότι την διάσταση που συνοπτικά περιέγραψα παραπάνω, αδυνατούν να κατανοήσουν, αυτοί που θα περίμενε κανείς ότι θα μπορούσαν ίσως ευκολότερα από άλλους. Και δεν εννοώ τους επαναστάτες, αλλά τους χριστιανούς:

Ότι το θέμα μας δεν είναι η  θρησκεία ή η αθεΐα  του άλλου, αλλά  τα δικά μας προκλητικά Χριστούγεννα... 

Όχι τα πράγματα δεν είναι καλά, νεογέννητο προσφυγάκι....στο μέλλον θα έχεις όλα τα στοιχεία για να το καταλάβεις καλύτερα!

Σχόλια

  1. Πολύ ωραία τα λες για την γέννηση-γένεση και την "καταστροφή" της στην "ανεπτυγμένη" δύση δια αυτου του νέου "κυκλικού-παγανιστικού" συστήματος, απόλυτης διασφάλισης και απόλυτης νέκρωσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  2. Ευχαριστώ!
    Δυο στιχάκια που μ'αρέσουν :

    Εδώ στη ρωγμή του χρόνου
    Κρύβομαι για να γλιτώσω, 
    απ’ του Ηρώδη το μαχαίρι
    Μισολειωμένος στη Χιροσίμα σου
    Κάτι προγόνων ξύδι και χολή
    σ’ αυτήν την άδεια πόλη

    Εδώ στη ρωγμή του χρόνου
    Θάβομαι για να μεστώσω
    μες του Διογένη το πιθάρι
    Στον όγδοο μήνα της, είναι η ελπίδα μου
    Σχεδόν το βρέφος γύρω περπατά
    καθώς εσύ κουρνιάζεις

    Εδώ στη γιορτή του πόνου
    Ντύνομαι να μην κρυώνω
    του Ουλιάνωφ το μειδίαμα
    Σαντάλια του Χριστού, φορώ στα πόδια μου
    Πραίτορες, βράχοι πάνω μου σωρό
    μα `γω θα αναστηθώ.

    Μαν. Ρασούλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ένα μωρό γεννήθηκε στις λάσπες στην Ειδομένη καί έγινε θέμα στον κόσμο, καί όλοι οι ψευτοευαίσθητοι δημοσιογράφοι φροντίζουν νά τονίσουν τό τραγικό τής υπόθεσης πού οπωσδήποτε είναι τραγικό, όμως έχουμε μία γέννα καί αδιαμφησβήτητα είναι χαρούμενο γεγονός.
    Στήν Ελλάδα έχουμε 420.000 εκτρώσεις ετησίως, καί ουδείς από τούς ίδιους τούς δημοσιογράφους καί πολιτικούς ασχολείται μέ αυτή την Γενοκτονία επί ετών, από μωρά πού σφάζονται στην ίδια τους την μήτρα, στό ίδιο το μητρικό τους αίμα.
    Ω τής υποκρισίας, ποιος ασχολείται, ποιος ευαισθητοποιείται, ποιός ενδιαφέρεται;
    Έτσι είναι η υποκρισία τών ημερών των πολιτικών των δημοκρατών....
    Γιά λύπηση είμαστε σαν λαός....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ναι, είναι κι αυτό ένα πρόβλημα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος16/3/16, 10:11 π.μ.

    Δεν είναι απλώς ένα προβλημα αγαπητή μας αλλά μια πραγματική γενοκτονία. Οι αυριανοί επιστήμονες τις Ελλάδος ξεψυχουν μέσα στα μητρικά τους σπλάχνα ενω το καλωσόρισμα των μωρών οπου αναφέρατε συνεχίζει γοργά γοργά για να "προσφέρει" στο δύστυχο "Εθνος"μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όπως νομίζετε....
    Επιτρέψατέ μου όμως να χρησιμοποιώ με ακρίβεια μόνο τις λέξεις τις οποίες μπορώ να υποστηρίξω ... με ίδιες δαπάνες, κι όταν λέω κάτι πρόβλημα σημαίνει ότι για μένα είναι κάτι που δεν επιδέχεται μιας εύκολης -συνήθως αφοριστικής-απάντησης...
    Ίσως το μόνο κέρδος από τις μέρες και τα χρόνια που ζούμε να είναι αυτό: Δεν υπάρχουν, πλέον, εύκολες απαντήσεις.... Η εύκολη απάντηση είναι πολύ κοντά στην βία, καθώς η βία είναι η κατ'εξοχήν ευκολία.....
    Λέω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος17/3/16, 10:54 π.μ.

    Δηλαδή, δαιδαλώδες το πρόβλημα της λέξης πρόβλημα κατά εσάς πάντοτε..νομίζω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σας πω μόνο ότι αποφεύγω τις απλουστεύσεις.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός