Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Μπουγελώνομαι άρα υπάρχω

Ο Μπιλ Γκειτζ  μπουγελώνεται

Η Lady Gaga ετοιμάζεται

Στα δελτία ειδήσεων παρουσιάζεται ως νέα μόδα για καλό σκοπό, έχει ένα ανάλαφρο, χαβαλετζίδικο, δροσερό στυλ που ταιριάζει και με το καλοκαίρι κι έτσι απέκτησε μια θέση στην καθημερινή ειδησεογραφία.
Ο λόγος περί τα μπουγελώματα των διασήμων.
Μείνετε μαζί μας... δείτε στη συνέχεια του δελτίου μας ποιοί διάσημοι μπουγελώθηκαν σήμερα...  εκφωνεί ο χαρωπός τηλεπαρουσιαστής.
Τραγουδιστές, ηθοποιοί, τηλεπαρουσιαστές, σκηνοθέτες, επιχειρηματίες, αθλητές, μουσικοί, πολιτικοί, όλοι μα όλοι λαμβάνουν μέρος σ¨αυτή την παράσταση, εξασφαλίζοντας έτσι την καθημερινή δόση δημοσιότητας που έχουν ανάγκη.
Έτσι είδαμε από τον ιδρυτή της Μicrosoft έως τον εμπνευστή του Facebook, από την lady Gaga, έως απλούς ανθρώπους να μπουγελώνονται, μετά χαράς, λέγοντας ότι αυτό γίνεται για ένα κάποιο σκοπό.

Και σκέφτομαι ότι εκτός από μόδα για καλό σκοπό, όπως πλασάρεται, εκτός από την αμετροέπεια και την χοντοκοπιά του το μπουγέλωμα, φανερώνει μια σύγχρονη, συστατική του κάθε πράγματος παράμετρο.
Τίποτα απ΄ότι συμβαίνει, τίποτα από την πραγματικότητα, απ΄ αυτό που λέμε το επιστητό,  δεν μπορεί να λάβει υπαρκτικό χαρακτήρα εάν δεν γίνει θέαμα.
 Όταν κάτι, το οτιδήποτε, μπορεί να μεταφραστεί στη γλώσσα του θεάματος, τότε λαμβάνει την ύπαρξή του, εάν δεν μπορεί κινδυνεύει να βυθιστεί στην ανυπαρξία. Ας θυμηθούμε αυτούς που είχαν στηθεί με τις πλαστικές καρέκλες τους απέναντι από την βομβαρδισμένη Γάζα για να απολαύσουν το θέαμα εν είδει θερινού σινεμά.
Έτσι καθόλου δεν με ξενίζει, ότι η νέα μόδα ξεκίνησε από την Αμερική.
Την ήπειρο του θεάματος. Εκεί όπου ο μέσος Αμερικανός περνάει πάνω από τη μισή του ζωή μπροστά σε μια οθόνη, τρώγοντας χάμπουργκερ, πλαστικές πατάτες και πίνοντας cola.
Ένας πολιτισμός όμως που για να  συλλάβει τους σκοπούς του, χρειάζεται, του είναι απαραίτητο η μετάφραση των σκοπών στη γλώσσα του θεάματος - του εντυπωσιασμού, δεν απέχει καθόλου από τον πρωτογονισμό.
Ο σκοπός, όποιος και αν είναι αυτός, ατονεί, χάνει σε ουσιαστικό περιεχόμενο, σαν να ξεθωριάζει μπροστά στη δυναμική και την επιβλητικότητα του θεάματος.
Ας σκεφτούμε όμως : Μήπως αυτό δεν είναι κάτι που ήδη έχει συμβεί με την ανθρώπινη ζωή και ύπαρξη; Η ζωή του ανθρώπου, ο σκοπός της ύπαρξης του καθενός που είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος, που δίνει το περιεχόμενο και την αξία, το τέλος όπως λένε οι φιλόσοφοι, το γιατί της ύπαρξης όπως λένε οι υπαρξιστές, δεν είναι αυτό που έχει ξεθωριάζει; αυτό που δεν απασχολεί κανέναν στα σοβαρά;
Μήπως ήδη η ζωή του σύγχρονου δυτικού δεν έχει μετατραπεί σε ένα θέαμα; σε μια αβαθή κατάσταση εντυπωσιασμού, σε κάτι που κάνω γιατί το έκανε και κάποιος άλλος πριν από μένα;
Μήπως η καθημερινότητά μας δεν τρέφεται με το θέαμα; Από τον κόσμο του θεάματος (πολιτικού ή καλλιτεχνικού) δεν αντλεί τα επιχειρήματα και τις δικαιολογήσεις της;
Πόσοι καταφέρνουν να υπάρχουν χωρίς να υποχρεώνονται  σε ένα κάποιο είδος καθημερινού μπουγελώματος;



Σχόλια

  1. Στέρεψε η ζωή των ανθρώπων Ευανθία. Δεν βρίσκουν λόγο να κάνουν το "καλό" εάν δεν το επενδύσουν με ένα θεαματικό τίποτα που να έχει αναφορά τον εαυτό τους, την προβολή τους.
    Δίψα μεγάλη, έρημος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός